القيادة الموزعة مدخل لتحقيق مجتمعات التعلم المهنية بالمدارس الفنية الصناعية في جمهورية مصر Distributed Leadership As An Approach For Accomplishment Of Professional Learning Communities In Industrial Technical Schools In The Arab Republic Of Egypt

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

مدرس التربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

تمثل القيادة الموزعة شبکة متفاعلة للقادة والأتباع الذين يغيرون الأدوار بشکل دوري وفقاً لمتطلبات الوضع، وهي قيادة تشارکية جماعية تمتلکها الجماعة، ولا تتمثل في فرد وإنما يمثلها فريق قيادي، ويمکن لأي فرد بالمدرسة أن ينضم للفريق القيادي بها، وهو ما يضمن تنوع الخبرات في الفريق القيادي بما يساهم في تحقيق الأهداف المرسومة، وينبغي للقيادة المدرسية کي تضمن تحقيق مجتمعات التعلم المهنية أن يکون تأثير مدير المدرسة موجهاً وداعماً لعمل الفريق القيادي بالمدرسة، وأن يکون لذلک أکبر الأثر على النتائج التعليمية للطلاب، وهو ما يتطلب بناء ثقافة تشارکية تستند إلى رسالة ورؤية وقيم وأهداف مشترکة والتزام مشترک من الفريق القيادي بتحقيقها. وقد استخدم البحث الراهن المنهج الوصفي، وتمثلت أداة البحث في استبيان موجه إلى عينة من الهيئة الإدارية والتدريسية بمدارس التعليم الفني الصناعي نظام الثلاث سنوات في مصر للکشف عن واقع ممارسات القيادة الموزعة بتلک المدارس، ومن ثم التوصل إلى متطلبات بناء مجتمعات تعلم مهنية بالمدارس الفنية الصناعية بجمهورية مصر العربية في ضوء القيادة الموزعة.
Distributed Leadership (DL) is an interactive network of leaders and followers who change their roles periodically according to the actual situation requirements. The DL is a collective participatory leadership owned by the whole group, and it is not represented by a certain individual, but it is really represented by a leadership team. In addition, any member of the school community can join the leadership team, which ensures the diversity of experiences in the leadership team and contributes to the achievement of the school main goals. Moreover, for the school leadership to ensure the accomplishment of the school professional learning communities, the school manager should guide and support the work of the school leadership team, and this should have the greatest impact on the students' learning outcomes, which requires building a participatory culture that is based on a common mission, vision, values, goals and commitment of the leadership team to achieve them all. The present research used the descriptive research methodology, and applied a questionnaire directed to samples of an administrative and teaching staff in the industrial technical education schools (three years study system) in Egypt, to investigate the current situation related to the practices of the distributed leadership in these schools, hence the researcher could reach to the actual requirements needed by the industrial technical education schools in Arab Republic of Egypt for building professional learning communities in the light of distributed leadership concept.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
سلامة ، عادل عبد الفتاح وآخرون  (2015) . الإدارة المدرسیة والصفیة . القاهرة . مکتبة السحاب للنشر والتوزیع، ص 50.
- مارزانو ، روبرت جای  و إي مکنلتيتیموثی ووترز وبرایان (2009) . القیادة المدرسیة الناجحة: من البحوث إلى النتائج، الطبعة الثانیة، ترجمة هلا نافع الخطیب . الریاض .العبیکان . ص 39.
- جونسون ، مارک  (2018)  رعایة القیادة فی المجتمع التعلمی المهنی. الریاض. دار الکتاب التربوی للنشر والتوزیع . ص 25-26.
- ضحاوي ،  بیومی محمد  (2013) . نظام التعلیم المصری فی مقدمة الألفیة الثالثة . القاهرة . دار الفکر العربی.  ص 117-118.
- المجالس القومیة المتخصصة (2000) ." تطویرالإدارةالمدرسیة" ،تقریرالمجلسالقومى للتعلیم والبحث العلمى والتکنولوجیا،الدورة السابعة والعشرون. 1999 – 2000،القاهرة، ص 48.
 -المجالس القومیة المتخصصة (2013) . " رؤیة مستقبلیة للتعلیم قبل الجامعی" ،تقریرالمجلس القومى للتعلیم والبحث العلمى والتکنولوجیا،الدورةالأربعون،2012 – 2013 . القاهرة .ص 20.
 - المجالس القومیة المتخصصة (2003) ." تفعیل دور المشارکة المجتمعیة فی تحسین جودة التعلیم العام" . تقریرالمجلس القومى للتعلیم والبحث العلمى والتکنولوجیا،الدورة الحادیة والثلاثون، 2003 – 2004 . القاهرة، ص 28.
- الشهراني ، ندى بنت ظافر بن محمد بن قلیص  (2010) ."تطویر الأداء الإداری بالمدارس الثانویة للبنات فی ضوء مدخل القیادة الموزعة( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، کلیة التربیة بأبها، جامعة الملک خالد، 2010
- الشثري ، عبد العزیز بن ناصر بن عبد العزیز  (2010) . "تطویر الأداء الإداری بالمدارس الثانویة للبنات فی ضوء مدخل القیادة الموزعة – تصور مقترح" . مجلة التربیة، العدد 28، القاهرة: الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، ص 13-56.
- زکي ،  أحمد عبد الفتاح  و حماد ، وحید شاه بور  (2011) . "القیادة الموزعة: أسسها ومتطلبات تطبیقها فی مدارس التعلیم العام بمصر- دراسة تحلیلیة". مجلة کلیةالتربیة، العدد 10، بورسعید: جامعة بورسعید ، ص 453- 490.
- الأسود ، فایز على  وربيع ، محمد رجب  (2017) . "درجة ممارسة القیادة الموزعة لدی مدیری مدارس وکالة الغوث فی محافظات غزة"، حولیات آداب عین شمس، مجلد 45، القاهرة: جامعة عین شمس ،  ص 205-228.
-  الشريفي ، عباس عبد مهدی  وعبدالله ، إیناس محمد إسماعیل (2017)  "القیادة الموزعة لمدیری المدارس الثانویة الخاصة فی محافظة عمان من وجهة نظر المعلمین"، مجلة مؤتةللبحوث والدراسات – سلسلة العلوم الإنسانیة،  32(4)، عمان: جامعة مؤتة،  ص 13-42.
-العلياني ،  عبید الله عبد الله علی  والالفي ، أشرف عبد حسن  (2018) . "درجة تطبیق القیادة الموزعة فی مدارس التعلیم العام بمنطقة الباحة" . العلوم التربویة،  26((2القاهرة: جامعة القاهرة، إبریل 2018، ص 490-517.
- العسيري ، حسن محمد حسن  (2018) ."القیادة الموزعة وعلاقتها بتطویر الأداء المهنی لمعلمی مدارس المرحلة الثانویة بالمملکة العربیة السعودیة"، مستقبل التربیة العربیة،  25(114) ، القاهرة: المرکز العربی للتعلیم والتنمیة، أکتوبر 2018، ص 333-372.
- الزهراني ، صالح بن غرم الله بن هندی الکنانی وصائغ ، عبد الرحمن بن أحمد  (2019) ."القیادة الموزعة لقادة المدارس وعلاقتها بالثقة التنظیمیة: دراسة میدانیة على مدارس التعلیم الحکومی بمحافظة القویعیة"، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، بنها: رابطة التربویین العرب، العدد 108، إبریل 2019،  ص 196
جمهوریة مصر العربیة (2014م) . دستور جمهوریة مصر العربیة، القاهرة: الهیئة العامة للاستعلامات، ینایر 2014م، مادة 20.
-وزارة التربیة والتعلیم (1988م) . قانون التعلیم رقم 139 لسنة 1981 المعدل بالقانون رقم 233 لسنة 1988، القاهرة: مکتب الوزیر، المادة 30.
- جمهوریة مصر العربیة (2018م) . إستراتیجیةالتنمیة المستدامة: رؤیة مصر 2030، القاهرة: مطبعة الشئون الأمیریة، ص 154-156.
- وزارة التربیة والتعلیم (1989م) . قرار وزاری رقم 203 بتاریخ 31/8/1989 بشأن تنظیم دیوان عام وزارة التربیة والتعلیم، القاهرة: مکتب الوزیر، 1989، المادة الأولى.
 -وزارة التربیة والتعلیم (1996م). قرار وزاری رقم 353 لسنة 1996، بشأن تحدید معدلات ومستویات وظائف التوجیه الفنی والإدارة المدرسیة وهیئات تدریس المواد الفنیة التخصصیة العلمیة والعملیة بمدارس التعلیم الفنی، القاهرة: مکتب الوزیر، المادة الأولى.
- وزارة التربیة والتعلیم (2005م) . قرار وزاری رقم 250 بتاریخ 6/9/2005، بشأن معدلات ووظائف الإدارة المدرسیة بالمراحل التعلیمیة المختلفة بالمدیریات والإدارات التعلیمیة، القاهرة: مکتب الوزیر، المواد 1، 4.-
- وزارة  التربیة والتعلیم (2014م)، قرار وزاری رقم 306 بتاریخ 3/8/ 2014م، بشأن إعادة تنظیم مجلس الأمناء والآباء والمعلمین، القاهرة: مکتب الوزیر، المادة 10.
 -مجلس الوزراء (2013م)، قرار رقم 428 لسنة 2013م بتاریخ 27/4/2013، بشأن اللائحة التنفیذیة للباب السابع من قانون التعلیم الصادر بالقانون رقم 139 لسنة 1981 المضاف بمقتضى القانون رقم 155 لسنة 2007م المعدل بالقانون رقم 93 لسنة 2012، القاهرة: رئاسة مجلس الوزراء، مادة 11.
 -مندور، هناء شحتة السید (2010) . "تطویر النمط القیادی لمدیری المدارس الفنیة بمصر فی ضوء مبادئ الإدارة المفتوحة" (رسالة ماجستیر  غیر منشورة) ، مقدمة إلى قسم التربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة ، کلیة التربیة ، جامعة عین شمس ، القاهرة ، ص 143-144.
-وزارة التربیة والتعلیم(2019م)،الإدارة العامة لنظم المعلومات ودعم اتخاذ القرار ،کتاب الإحصاء السنوی للعام الدراسی 2018/2019،القاهرة.(موقع الوزارة).
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Salama, Adel Abdel-Fattah and others (2015). School and classroom management. Cairo . Cloud Publishing and Distribution Library, p. 50.
- Marzano, R.J. and E. McNulty, Timothy Waters, and Brian (2009). Successful School Leadership: From Research to Findings, Second Edition, translated by Hala Nafeh Al-Khatib. Riyadh, Al-Abikan. P. 39.
Johnson, M.2018) Fostering Leadership in the Professional Learning Society. Riyadh. Dar Al-Kitab Al-Tarabi for publishing and distribution. Pp. 25-26.
Dahawi, B. M.2013). The Egyptian education system at the beginning of the third millennium. Cairo . Arab Thought House. Pp. 117-118.
Specialized National Councils (2000). “School Administration Development,” Report of the National Council for Education, Scientific and Technological Research, Twenty-seventh Session. 1999-2000, Cairo, p. 48.
 - Specialized National Councils (2013). “A future vision for pre-university education,” Report of the National Council for Education, Scientific Research and Technology, Fortieth Session, 2012-2013. Cairo, p. 20.
 - National Specialized Councils (2003). Activating the role of community participation in improving the quality of public education. Report of the National Council for Education, Scientific Research and Technology, thirty-first session, 2003-2004. Cairo, p. 28.
Al-Shahrani, N. D. M. Q.(2010). “Development of Administrative Performance in Secondary Schools for Girls According to Distributed Leadership Entrance (Unpublished Master's Thesis), College of Education in Abha, King Khalid University, 2010.
- Al-Shathry, A. A.(2010). “Development of administrative performance in secondary schools for girls according to the approach of distributed leadership - a proposed scenario.” Journal of Education, Issue 28, Cairo: Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, May 2010, pp. 13-56.
Zaki, A. A and Hammad, W. S. B. (2011). Distributed Leadership: Its Foundations and Requirements for its Application in Public Education Schools in Egypt - An Analytical Study. Faculty of Education Journal, Issue 10, Port Said: Port Said University, June 2011, pp. 453-490.
Al-Aswad, F. A and Rabi`, M. R. (2017). “The degree of leadership practice distributed among UNRWA school principals in the governorates of Gaza”, Ain Shams Literature Yearbooks, Vol. 45, Cairo: Ain Shams University, March 2017, pp. 205-228.
- Al-Sharifi, Abbas Abd Mahdi and Abdullah, Inas Muhammad Ismail (2017) “Leadership Distributed to Principals of Private Secondary Schools in Amman Governorate from Teachers’ Perspective ”, Mu'tah Journal for Research and Studies - Human Sciences Series, 32 (4), Amman: Mutah University, p. 13-42.
- Al-Aliani, Abdullah Abdullah Ali Al-Alfi, A.A.(2018). The degree of implementation of leadership distributed in public education schools in Al-Baha region. Educational Sciences, 2 (26) Cairo: Cairo University, April 2018, pp. 490-517.
Al-Asiri, H. M. H. (2018). “Distributed leadership and its relationship to the development of professional performance of secondary school teachers in the Kingdom of Saudi Arabia,” Future of Arab Education, 25 (114), Cairo: Arab Center for Education and Development, October 2018, pp. 333-372.
- Al-Zahrani, Salih bin Gharmullah bin Hendi al-Kanani and Sayegh, Abdul Rahman bin Ahmed (2019). “Distributed leadership of school leaders and its relationship to organizational trust: a field study on public education schools in Quwai’a governorate”, Arab studies in education and psychology, Banha: Educators Association Al-Arab, Issue 108, April 2019, p. 196
Arab Republic of Egypt (2014). The Constitution of the Arab Republic of Egypt, Cairo: The State Information Service, January 2014, Article 20.
- The Ministry of Education (1988). Education Law No. 139 of 1981 amended by Law No. 233 of 1988, Cairo: Office of the Minister, Article 30.
The Arab Republic of Egypt (2018). Sustainable Development Strategy: Egypt Vision 2030, Cairo: Emiri Affairs Press, pp. 154-156.
The Ministry of Education (1989 AD). Ministerial Decree No. 203 of 08/31/1989 regarding the organization of the General Office of the Ministry of Education, Cairo: The Minister’s Office, 1989, Article 1.
Ministry of Education (1996). Ministerial Resolution No. 353 of 1996 on determining the rates and levels of technical direction and school administration positions and teaching bodies for specialized, scientific and practical technical subjects in technical education schools, Cairo: The Minister's Office, Article 1
The Ministry of Education (2005 AD). Ministerial Resolution No. 250 of 6/9/2005 regarding the rates and functions of the school administration in the various educational stages in the educational directorates and departments, Cairo: The Minister's office, Articles 1, 4.-
- Ministry of Education (2014), Ministerial Resolution No. 306 of 3/8/2014 AD, regarding the reorganization of the Board of Trustees, Parents and Teachers, Cairo: Minister's Office, Article 10.
Council of Ministers (2013), Decision No. 428 of 2013 on 4/27/2013, regarding the executive regulations for Chapter VII of the Education Law promulgated by Law No. 139 of 1981 added by Law No. 155 of 2007 amended by Law No. 93 of 2012, Cairo: Presidency of the Council Ministers, Article 11.
 - Mandour, Hana Shehta Al-Sayed (2010). “Development of the leadership pattern for technical school principals in Egypt in accordance with the principles of open management” (unpublished master's thesis), submitted to the Department of Comparative Education and Educational Administration, Faculty of Education, Ain Shams University, Cairo, pp. 143-144.
- The Ministry of Education (2019 AD), General Administration of Information Systems and Decision-Making Support, Statistics Yearbook for the academic year 2018/2019, Cairo (Ministry website).
http://emis.gov.eg/matwaya_egov.aspx?id=401 (Accessed: 6/9/2019).
3-    المراجع الأجنبية
- Hulpia، Hester  (2009). "Distributed Leadership And Organizational Outcomes In Secondary Schools", A Unpublished  Doctorate Submitted To Faculty Of Psychology And Educational Sciences, Ghent, Belgium: Gent University.
-Ronald H. Heck And Philip Halliger (2009), "Assessing The Contribution Of Distributed Leadership To School Improvement And Growth In Math Achievement", American Educational Research Journal, 4(3). p. 659-689.Hulpia
David J. Hall, Helen Gunter And Joanna Bragg (2013), "The Strange Case Of The Emergence Of Distributed Leadership In Schools In England", Educational Review,  65(4), p467–487.
- Yi-Gean Chen, JN. Cheng and Jao-Nan Cheng (2014), "Relationship Among Principals' Team Leadership, Distributed Leadership, and Multi-frame Leadership and Teachers' Performance in Public Schools", Proceedings Paper to international Conference on Social Education and Management Engineering (SEME), from 20 to 21 MAY, Macao, CHINA, 2014, Pp. 192-195.
-Jang , Da Som  (2018) . "Validation of a Test of Distributed Leadership in Secondary schools", The Journal of Korean Teacher Education ,  35(1), P. 289-320.
- Klink,  Max  (2019) . "The Sustainability of Distributed Leadership",(Unpublished Ph.D Dissertation) , University Of Pittsburgh, School of Education Department, United States -Pennsylvania.
- Al-Harthi , A.S. A., Al-Mahdy ,Yasser F. Hendawy (2016). "Distributed Leadership And School Effectiveness In Egypt And Oman: An Exploratory Study", International Journal Of Educational Management, 31(6), p.801-813.
-Peter Gronn (2002). "Distributed Leadership", In K. Leithwood, P. Hallinger (eds.), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration, New York: Kluwer Academic Publishers., P.653
- Kathryn R. Hermann (2016) . "The Principal's Role; Distributed Leadership", A Dissertation Submitted to the Faculty of Old Dominion University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY in EDUCATION LEADERSHIP AND FOUNDATIONS, OLD DOMINION UNIVERSITY, USA, Norfolk, Virginia,   APRIL 2016, p. 11-12.
-Harris,  Alma , Jones, Michelle  and Baba, Suria  (2013) ."Distributed leadership and digital collaborative learning:A synergistic relationship?", British Journal of Educational Technology, 44( 6) , P. 929.
-Davis, Monique Whittington  (2009). "Distributed Leadership and School Performance", A Dissertation Submitted to The faculty of The Graduate School of Education and Human Development of The George Washington University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education, May 2009, Pp. 10-11.
- James P. Spillane(2012) . Distributed Leadership, San Francisco: Jossey-Bass Wiley & Sons, p. 3-4.
- Gronn ,Peter  (2003) . The New Work of Educational Leaders: Changing Leadership Practice in an Era of School Reform, London . A sage Publication Company, P.34.
- Gronn,  Peter  (2002) . "Distributed leadership as a unit of analysis", The Leadership Quarterly, 13 ( 4) , August 2002, P. 423-424.
 -Humphreye  ,Eilis  (2010) . "Distributed Leadership and Its Impact on Teaching and Learning", Education Doctorate Submitted to Department of Adult and Community Education, Faculty of Social Sciences, maynooth university, Ireland, May 2010, p.23-25.
- Philip A. Woods and others (2004) . "Variability and dualities in distributed leadership: findings from a systematic literature review", Educational Management Administration & Leadership, SAGE Publications,  32(4), October 2004, Pp.441-442.
- West Chester University (2007). Administration and Finance Division West, "Distributed Leadership", Available at: http://www.wcupa.edu. (Accessed: 23/6/2019).
 - Wolford , Debra Walls  (2011) . "Effective Leadership Practices in the Sustainability of Professional Learning Communities in Two Elementary Schools", Electronic Theses and Dissertations, East Tennessee State University, Paper 1359, http://dc.etsu.edu/etd/1359, p.48.
 - Hudson, Peter  and Hudson,  Sue  (2011) ."Distributed Leadership and Professional Learning Communities", The Australasian Journal of University-Community Engagement, 6( 2) , P.2.