التفاعل بين استراتيجيتي التعلم التنافسي ونمطي وجهة الضبط في بيئة تعلم إلکترونية قائمة على المشروعات وأثره على جودة انتاج المصادر الرقمية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. The interaction between competitive learning strategies and control stereotypes in a project-based e-learning environment and its impact on the quality of digital resource production among educat

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم بکلية التربية جامعة حلوان

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى تحديد أثر التفاعل بين استراتيجيات التعلم التنافسي ونمطي وجهة الضبط في بيئة تعلم إلکترونية قائمة على المشروعات على جودة انتاج المصدر الرقمي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. واستخدم الباحثان المنهج شبه التجريبي وتم استخدام أداتين للبحث هما: مقياس وجهة الضبط، وبطاقة تقييم جودة المصدر الرقمي، وأشارت النتائج إلى أنه: يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين المجموعات التجريبية ترجع لأثر اختلاف استراتيجيات التعلم التنافسي واختلاف نمط وجهة الضبط للطلاب حيث ظهر اقتران بين التعلم التنافسي الفردي ووجهة الضبط الداخلية واقتران بين التعلم التنافسي الجماعي ووجهة الضبط الخارجية، کما توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات بطاقة جودة المصدر الرقمي للمجموعات التجريبية الأربع ترجع لأثر التفاعل بين نمط وجهة الضبط واستراتيجية التعلم التنافسي.
 This study aims at determining the effect of the interaction between competitive learning strategies and the style of Control point in a project-based e-learning environment on the quality of digital source production among students of educational technology. The researchers used the semi-experimental methodology. Two research tools were used: the control point scale and the digital source quality assessment card. the results indicated that: There is a statistically significant difference between the experimental groups due to the impact of the different competitive learning strategies and the difference in the Control point for the students. There was a correlation between individual competitive learning and internal control and a combination of collective competitive learning and external control. There are also statistically significant differences between the average scores of the digital source quality card for the four experimental groups due to the effect of the interaction between Datasheets and Strategies Competitive Learning and the style of Control point

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. المراجع العربية

أحمد ،ابتسام بنت هادی (2011). العلاقة بین وجهة الضبط والعوامل الخمسة الکبری للشخصیة لدی عینة من طالبات جامعة أم القری بمکة المکرمة (رسالة ماجستیرغير منشورة )، کلیة التربیة، جامعة أم القری.

- أنیس ، أسامة محمد (2016). واقع استخدام التعلم القائم على المشاریع فی المارس الحکومیة من وجهة نظر معلمی العلوم فی محافظة جنین( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ،  جامعة النجاح الوطنیة، فلسطین.

- سلیمان ، امل نصر الدین (2013). تصور مقترح لتوظیف شبکات التواصل الاجتماعی فی التعلم القائم على المشروعات وأثره فی زیادة دافعیة الانجاز والاتجاه نحو التعلم عبر الویب، المؤتمر الدولی الثالث للتعلیم الالکترونی، الریاض.

- إبراهیم، بثینة عبد الخالق (2012). تأثیر اسلوب التعلم التنافسی فی التحصیل المعرفی والأداء المهاری والانجاز لفعالیة رمی القرص، مجلة الفتح، (50) ، ص134- 160.

- حافظ ،  حافظ عبد الستار (1999). العلاقة بین وجهة الضبط والبنیة المعرفیة والتفکیر الناقد لدى عینة من الطلاب بجامعة الملک سعود، مجلة کلیة التربیة،الجزءالثانی ، (23)، ص9-42.

- الهویدی ، زید (2006). أسالیب واستراتیجیات تدریس الریاضیات. العین. دار الکتاب الجامعی.

- الشربینی ، زکریا (1995). الإحصاء وتصمیم التجارب فی البحوث النفسیة والتربویة والاجتماعیة. القاهرة. مکتبة الانجلو المصریة.

- بادبیان ، سعید (2000). وجهة الضبط الداخلی- الخارجی لدی المتفوقین والمتأخرین دراسیا من طلاب المرحلة الثانویة بمدینة مکة المکرمة (رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة ام القرى، مکة المکرمة.

- الناشف ، سلمی ذکی (2008). المفاهیم العلمیة وطرائق التدریس. عمان. دار المناهج.

- لاشین ، سمر عبد الفتاح (2009) . فاعلیة التعلم القائم على المشروعات فی تنمیة مهارات التنظیم الذاتی والأداء الأکادیمی فی الریاضیات، دراسات فی المناهج وطرق التدریس، (151) .ص 134-167.

- سلیمان ، السید عبد الحمید (2006). تذکیر الناقد وعلاقته بالذکاء والدافع للإنجاز وموضع الضبط ونوع التعلیم لدی عینة من طلاب المدارس الثانویة، مجلة دراسات تربویة واجتماعیة، 12 (3) ، ص121 - 146.

- الخثعمی ، صالح (2008). وجهة الضبط والاندفاعیة لدی المتعاطین وغیر المتعاطین للهیروین( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، جامعة نایف العربیة للعلوم الامنیة، الریاض.

- الحارثی ، صبحی (2000). الاتجاه نحو الغش الدراسی وعلاقته بوجهة الضبط وبعض سمات الشخصیة لدی طلاب الصف الاول الثانوی ( رسالة ماجستیرغير منشورة  ) ، کلیة التربیة، جامعة أم القری.

- إبراهیم، عبد الله سلیمان وعبدالحمید ، محمد نبیل (1994). العدوانیة وعلاقتها بموضع الضبط وتقدیرالذات لدى عینة من طلاب جامعة الإمام محمد بن سعودالإسلامیة. مجلة علم النفس، (30) . ص5- 33.

-العمدة ،علی عبد التواب (2013).أثراختلاف نمط المحاکاة (ثنائی البعاد – ثلاثی البعاد)  وأسلوب التعلم تعاونی – تنافسی  (فی ألعاب الفیدیوعلى التحصیل الریاضی وتنمیة بعض المهارات الاجتماعیة لدى أطفال الروضة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (37). ص12-48.

- عسکر، علی (2005). الاسس النفسیة والاجتماعیة للسلوک فی مجال العمل. القاهرة. دار الکتاب الحدیث.

- مفتاح، علی (2003). وجهة الضبط وعلاقتها بنوعیة وأسالیب مواجهة الضغوط : دراسة للفروق بین المتعاطین والغیر متعاطین للمخدرات فی ضوء بعض المتغیرات الشخصیة والاجتماعیة. مجلة البحوث النفسیة والتربویة ،15(1) ، ص310- 385.

- بدر، فائقة (2006). وجهة الضبط وتوکید الذات، دراسة مقارنة بین طلاب الجامعة المقیمین فی المملکة العربیة السعودیة وخارجها، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، 5 (1) ، ص11-43.

- بدیر ، کریمان محمد (2008). التعلم النشط. عمان . دار المسیرة للنشر والتوزیع.

- عقل ، مجدی (2012). فاعلیة استراتیجیة التعلم بالمشاریع الالکترونیة فی تنمیة مهارات تصمیم عناصر التعلم لدی طلبة الجامعة الاسلامیة، الجامعة الاسلامیة – غزة.

- خلف الله ، محمد جابر (2016). فاعلیة استخدام التعلم التشارکی والتنافسی عبر المدونات الالکترونیة فی اکساب طلاب شعبة تکنولوجیا التعلیم (مستقلین – معتمدین) مهارات توظیف تطبیقات الجیل الثانی للویب فی التعلیم، دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (70)، ص205 - 304.

- خمیس ، محمد عطیة (2003). عملیات تکنولوجیا التعلیم . القاهرة. دار الکلمة.

- خمیس ، محمد عطیة (2015). مصادر التعلم الالکترونی: الأفراد والمؤسسات. ج1. القاهرة . دار السحاب للطباعة والنشر والتوزیع.

- المحمدی ، مروان (2004). الافکار العقلانیة وغیر العقلانیة وعلاقتها بوجهتی الضبط الداخلی والخارجی لدی عینة من طلاب کلیة المعلمین بمحافظة جدة( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة ام القری، مکة المکرمة.

- عوض ،  منیر سعید علی (2008). أثرالتفاعل بین مستویات التحکم التعلیمی ووجهة الضبط عند تصمیم برامج الکمبیوترمتعددالوسائط على تنمیة التحصیل فی مادة التکنولوجیا، مجلة کلیة البنات للآداب والعلوم والتربیة ، (9) ، ص264- 302.

- منصور ، منیرة (2007). الخجل وعلاقته بوجهة الضبط الداخلی – الخارجی لدی عینة من طالبات المرحلة المتوسطة بمدینة مکة المکرمة ( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة أم القری، مکةا لمکرمة.

- جبریل ، موسى (1996). مقیاس مرکز الضبط لدى الطلاب. سلسلة الاختبارات والمقاییس النفسیة: مرکز هدایة للاستشارات والبحوث. متاح فی: www.mhceg.com

- محمد ، نبیل السید (2013). تصمیم حقیبة الکترونیة وفق التعلم القائم على المشروعات لتنمیة مهارات حل المشکلات لدی طلاب تکنولوجیا التعلیم. مجلة کلیة التربیة. جامعة بنها.

- عزمی ، نبیل جاد (2004). أثرالتفاعل بین أسلوب التعلم ووجهة الضبط على التحصیل المعرفی وزمن التعلم ومعدل التحصیل من برامج الکومبیوتر التعلیمیة فی موضوع التصویرالرقمی. دراسات تربویة واجتماعیة، 10 (4) ، ص11-55.

- نویمی ، نبیلة عاتق (2019). فاعلیة التعلم القائم على المشروعات عبر الویب فی تنمیة التحصیل ومهارات التنظیم الذاتی فی مادة الفیزیاء لدى طالبات المرحلة الثانویة. المجلة العربیة للتربیة النوعیة. (8) ، ص 37- 68.

-فارس ، نجلاء محمد (2018). استخدام التعلم على المشروعات عبر نظم ادارة التعلم الاجتماعیة واثره على المثابرة الاکادیمیة وتنمیة مهارات انتاج مشروعات جماعیة ابداعیة لدی طلاب کلیة التربیة النوعیة، مجلة کلیة التربیة  جامعة اسیوط . 34 (3)، 641- 677.

- علی ، نجوى حسن (2014). وجهة الضبط الداخلی والخارجی وعلاقتها باتجاهات الطلاب الجامعیین مرتفعی ومنخفضی استخدام الانترنت.  دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس. (51)، ص 225- 246.

- صالح ، هیفاء سعید (2010). التعلیم بالمشاریع القائم على الویب وأثره على تنمیة مهارة حل المشکلات والتحصیل فی مادة الحاسب الالی، المؤتمر الدولی الخامس "مستقبل إصلاح التعلیم العربی لمجتمع المعرفة، تجارب ومعاییر ورؤى 13- 15 یولیو 2010، المرکز العربی للتعلیم والتنمیة، الجامعة العربیة المفتوحة، جزء 1، 909- 959.

- أبو لبن ، وجیه المرسی (2011). التعلم التنافسی، استرجاع من: http://kenanaonline.com/users/wageehelmorssi/posts/269996Spencer

- سید  ، ولاء عبد الفتاح أحمد (2017). فاعلیة إستراتیجیة التعلم القائم على المشروعات فی تدریس مقرر التصمیم والتشخیص فی التربیة الخاصة على مفهوم الذات الأکادیمی والتحصیل الدراسی لدی طالبات قسم التربیة الخاصة – جامعة الامیر سطام بن عبد العزیز.  دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، (88) ، ص 23- 44.

- فوزی،  یاسر و ابو المجد ،  خالد (2013). إستراتیجیة مقترحة قائمة على التعلم التنافسی کمدخل لتحسین الاداء فی مجال تشکیل الحلی المعدنی . العلوم التربویة ، (1).

  1. المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References

 

- Ahmed, b.b. (2011). The relationship between the point of control and the five major factors of personality in a sample of female students from Umm Al-Qura University in Makkah (unpublished Master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University.

ma Muhammad (2016). The reality of using project-based learning in government practices from the point of view of science teachers in Jenin Governorate (unpublished Master's thesis), An-Najah National University, Palestine.

Solyman, A.N.2013). A proposed vision for employing social media networks in project-based learning and its impact on increasing achievement motivation and the trend towards learning via the web, the Third International Conference on E-learning, Riyadh.

Ibrahim, B. A (2012). The Effect of Competitive Learning Style on Cognitive Achievement, Skill Performance and Achievement of Effective Discus Throwing, Al Fath Magazine, (50), pp. 134-160.

Hafez, H. A.S (1999). The relationship between the point of control and the cognitive structure and critical thinking of a sample of students at King Saud University, Journal of the College of Education, Part Two, (23), pp. 9-42.

Al-Hwaidi, Z (2006). Methods and strategies for teaching mathematics. The eye. University Book House.

- El-Sherbiny, Zakaria (1995). Statistics and experiment design in psychological, educational and social research. Cairo. The Anglo Egyptian Library.

Badabyan, S (2000). The direction of internal-external control of high school students in the city of Makkah (unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Umm Al-Qura University, Makkah Al-Mukarramah.

Al-Nashif, S. Z (2008). Scientific concepts and teaching methods. Amman. Curriculum House.

Lashin, S. A. (2009). The Effectiveness of Project-Based Learning in Developing Self-Organizing Skills and Academic Performance in Mathematics, Studies in Curriculum and Instruction, (151), pp. 134-167.

- Sulayman, Alsayed Abdel Hamid (2006). Reminding the critic and its relationship to intelligence, motivation for achievement, position of control, and type of education for a sample of high school students, Journal of Educational and Social Studies, 12 (3), pp. 121-146.

Al-Khathami, S. (2008). Destination and impulsivity of users and non-users of heroin (unpublished master's thesis), Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh.

Al-Harithi, S. (2000). The trend towards academic fraud and its relationship to the point of control and some personality traits of first-grade students (unpublished master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University.

- Ibrahim, Abdullah Soliman and Abd al-Hamid, M.N. (1994). Aggression and its relationship to the locus of control and self-esteem among a sample of students from Imam Muhammad bin Saud Islamic University. Journal of Psychology, (30). Pp. 5- 33.

Al-Omda, A. A. (2013). The effect of the difference in the simulation style (two-dimensional - three-dimensional) and the cooperative-competitive learning style (in video games) on sports achievement and the development of some social skills among kindergarten children. Arab Studies in Education and Psychology, (37) Pp. 12-48.

Askar, A (2005). Psychological and social foundations of behavior in the field of work. Cairo. Dar al-Kitab al-Hadith.

- Moftah, A.2003). The point of control and its relationship to the quality and methods of coping with stress: a study of the differences between drug users and non-drug users according to some personal and social variables. Journal of Psychological and Educational Research, 15 (1), pp. 310-385.

Badr, F (2006). The point of control and self-affirmation, a comparative study between university students residing in the Kingdom of Saudi Arabia and abroad, Arab studies in education and psychology, 5 (1), pp. 11-43.

Badir, K. M. (2008). Active learning. Amman . Al Masirah House for Publishing and Distribution.

Akl, M. (2012). The effectiveness of the e-project learning strategy in developing the skills of designing learning elements among students of the Islamic University, Islamic University - Gaza.

Khalaf Allah, M. J. (2016). The effectiveness of using participatory and competitive learning through electronic blogs in acquiring students of the Education Technology Division (independent - accredited) skills for employing second-generation applications of the web in education, Arab Studies in Education and Psychology, (70), pp. 205-430.

Khamis, M. A. (2003). Education Technology Operations. Cairo. House of the word.

- Khamis, Mohamed Attia (2015). E-learning resources: individuals and institutions. C 1. Cairo . Dar Al-Sahab for printing, publishing and distribution.

Al-Muhammadi, M. (2004). Rational and irrational ideas and their relationship to the two sides of internal and external control of a sample of students from the Teachers College in Jeddah Governorate (unpublished Master Thesis), College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah

Awad, M. S. A.(2008). The effect of the interaction between educational control levels and the point of control when designing multimedia computer programs on the development of achievement in the subject of technology, Journal of the College of Girls for Arts, Sciences and Education, (9), pp. 264-302.

Mansour, M. (2007). Shyness and its relationship to the direction of internal - external control in a sample of middle school students in the city of Makkah (unpublished master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah.

Gabriel, M. (1996). The scale of the students' control center. A series of psychological tests and measures: Hadaya Center for Consulting and Research. Available at: www.mhceg.com

Muhammad, N.A. (2013). Designing an electronic bag according to project-based learning to develop problem-solving skills for students of education technology. Journal of the College of Education. Banha university.

Azmi, N. G. (2004). The effect of the interaction between the learning style and the point of control on cognitive achievement, learning time and the rate of achievement from educational computer programs on the subject of digital photography. Educational and Social Studies, 10 (4), pp. 11-55.

- Noami, N. A. (2019). The effectiveness of project-based learning via the web in developing the achievement and self-organization skills in the subject of physics among secondary school students. Arab Journal of Specific Education. (8), pp. 37-68.

Faris, N. M. (2018). The use of learning on projects through social learning management systems and its impact on academic perseverance and developing the skills of producing creative group projects among students of the Faculty of Quality Education, Journal of the College of Education, Assiut University. 34 (3), 641- 677.

Ali, N.H. (2014). The point of internal and external control and its relationship to university student attitudes, with high and low Internet use. Arabic Studies in Education and Psychology. (51) pp. 225- 246.

- Saleh, H. S. (2010). Web-based project education and its impact on the development of problem-solving and achievement skills in the subject of computers, the Fifth International Conference on “The Future of Arab Education Reform for the Knowledge Society, Experiences, Standards and Visions” 13-15 July 2010, The Arab Center for Education and Development, The Arab Open University, Part 1, 909 - 959.

Abu Laban, W. A. (2011). Competitive Learning, retrieved from: http://kenanaonline.com/users/wageehelmorssi/posts/269996Spencer

Sid, W. A. A. (2017). The effectiveness of the project-based learning strategy in teaching the design and diagnosis course in special education on the academic self-concept and academic achievement of the students of the Department of Special Education - Prince Sattam bin Abdul Aziz University. Arabic Studies in Education and Psychology, (88), pp. 23-44.

- Fawzi, Y and Abu Al-Majd, K. (2013). A proposed strategy based on competitive learning as an entry point for improving performance in the field of metal solution forming. Educational Sciences, (1)

  1.  المراجع الأجنبیة.

-Chang, L& Lee, G. (2010). A Team –teaching model for practicing project based learning in high school: collaboration between computer and subject teachers, Computer &Education, 55(3), p 961-96

- Cheng, Yuh-Ming, Kuo, Sheng-Huang, Lou, Shi-Jer&Shih, Ru-Chu (2012). The Construction of an Online Competitive Game-Based Learning System for Junior High School Students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2), p214-227.

- Elizabeth Fox, Justine (2016).  THE EFFECTS OF PROJECT-BASED LEARNING IN THE MIDDLE SCHOOLSCIENCE CLASSROOM, Masters of Sciences,  MONTANA STATE UNIVERSITY, Bozeman, Montana.

- Fernández, A., Carrillo, G. & Rodriguez, M. (2010). Effects of competitive computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of knowledge in medical surgical nursing students. Nurse Educ Today. 31(8), p 866-871.

- International Conference cognitive and exploratory learning in Digital Age (2014). Portugal, October 25- 27.

- Karcher, M. J (2005). The Effects of Developmental Mentoring & High School Mentors’ Attendance on their Younger Mentees’ Self-Esteem Social Skills, and Connectedness,Psychology in the Schools, 42(1), p 65-77.

- Klein, j, Taveras, S, Hope King, S,Commitante, A,Curtis-Bey,Linda &Stripling,Barbara (2009). Project- Based learning inspiring Middle school students to engage e in Deep and Active learning. New York.

Kumari, s & Nandal, s (2016). Emergence of Project Based Learning in Professional Education,Scholedge International Journal of Multidisciplinary,3(10) ,p 208-21.

-Kurubacak, G,(2007).Building knowledge networks through project-based online learning: A study of developing critical thinking skills via reusable learning objects, Computers in Human Behavior ,23(6) ,p 2668-2695.

-Krauss, J., Conery L. & Boss S. (2007). Reinventing project-based learning: your field guide to real-world projects in the digital age. Washington DC: International Society for Technology in Education.

- Marian, V. & Spivey, M. (2003). Competing activation in bilingual language processing: within and between – language competition . Bilingualism: language and cognition, 6(2) , p 97- 115.

- Narmadha, U & Chamundeswari, S (2013).Attitude towards Learning of Science and Academic Achievement in Science among Students at the Secondary Level ,Journal of Sociological Research, 4 (2) ,p114-124.

-Regueras, M., Verdu, J. & de Castro, J.P. (2011). Design of a Competitive and Collaborative Learning Strategy in a Communication Networks Course. IEEE Transactions on Education, 54(2), p 302-307.

- Reitz,Joan M. ODLIS (2010). Online Dictionary for Library and Information Science. available at :http://www.abcclio.com/ODLIS/odlis_d.aspx#digitalcollec .Retrieved   April 11.2019

- Shaft, M (2007). A service –learning Project based on a research supportive curriculum format in the general laboratory, journal of mathematical education ,25 (6), p 110 -142

- Sungur.s & tekkanya, c (2006). effects of problem-based learning and traditional instruction a self-regulated learning .the journal of education research, l99 (5).

- Vandercruysse, Sylke,  Vandewaetere, Mieke , Cornillie, Frederik  &  Clarebout, Geraldine (2011). Game-Based Language Learning: The Impact of Competition on Students’ Perceptions and Performances, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications,At Lisbon, Portugal.

-Wood, A, Saylor, C &Cohen, J (2009). locus of control and Academic Success among Ethnically Diverse Baccalaureate Nursing Students ,Nursing Education Research , 30(5) . p 290-299.