الملل الأکاديمي وعلاقته بالسلوک العدواني لدى طلبة المرحلة الثانوية بدولة الکويت Academic Boredom and How It Relates to Aggressive Behavior among the Secondary School Students in Kuwait

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية – علم النفس التربوي مدرب (ب) بالهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بحث العلاقة بين أبعاد الملل الأکاديمي والسلوک العدواني، وتعرف مدى إسهام أبعاد الملل الأکاديمي في التنبؤ بالسلوک العدواني، والفروق فيهما تبعا للجنس. وقد تکونت عينة الدراسة من (185) طالبا وطالبة من طلبة المرحلة الثانوية بدولة الکويت، طبق عليهم مقياس الملل الأکاديمي إعداد مظلوم (2014)، ومقياس Buss& Perry للسلوک العدواني . وقد کشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة على مقياس الملل الأکاديمي بجميع أبعاده، وکذلک على مقياس السلوک العدواني بجميع أبعاده، وقد تبين أن البعد الانفعالي متغير يسهم بصورة دالة في التنبؤ بالسلوک العدواني، وذلک بحجم تأثير (17.7 %)، کما تبين وجود فروق تبعا للجنس  في کل من الدرجة الکلية، والبعد الانفعالي للملل الأکاديمي، وفي السلوک العدواني، وکانت الفروق في اتجاه الذکور.
The study aims to examine the relationship between the dimensions of academic boredom and aggressive behavior; identify the extent to which the dimensions of academic boredom contribute to predicting aggressive behavior; and find out the differences therein based on the students’ sex. The study sample consisted of 185 male and female secondary school students from the State of Kuwait, where the Academic Boredom Scale, prepared by Mazloum (2014), and the Buss-Perry Aggression Scale, were applied. The findings revealed a positive correlation on the Academic Boredom Scale and all its dimensions, as well as on the Aggression Scale and all its dimensions. It was found that the emotional dimension is the one variable that contributes significantly to predicting aggressive behavior, with an impact rate of %17.7. Differences based on the students’ sex were also detected in the total score, emotional dimension of academic boredom, and aggressive behavior, where males tended to account for those differences.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
-الخالدی،أدیب (2001). الصحة النفسیة. لیبیا. الدار العربیة للنشر والتوزیع.
- الخطیب، جمال (1989). برامج فی تعدیل السلوک: السلوک العدائی والتخریبی. عمان،الأردن: مدیریة الصحة المدرسیة، قسم الإرشاد التربوی، وزارة التربیة والتعلیم.
- الخوالدة، تیسیر (2013). الملل الأکادیمی لدى طلبة العلوم التربویة بجامعة آل البیت. مجلة المنارة، 19 (1)،  ص 79- 104.
- الرفاعی، نعیم ( 2003 ) . الصحة النفسیة ،   ط 9  . منشورات جامعة دمشق.
- السورطی، یزید (2008). درجة تعرض طلبة تخصص معلم صف فی الجامعة الهاشمیة للملل الأکادیمی وعلاقتها ببعض المتغیرات. مجلة دراسات العلوم التربویة،35 (1)، ص 57 -66.
- السید، محمد والفقی، إبراهیم (2009). حیاة بلا إحباط. القاهرة .  جنى للنشر والتوزیع.
- العبیدی، مظهر (1999). أثر تعلم بعض المهارات الاجتماعیة فی خفض السلوک العدوانی لدى طلاب المرحلة المتوسطة ( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، کلیة ابن الهیثم، جامعة بغداد.
- العیسوی، عبد الرحمن (1999). الإرشاد النفسی. الإسکندریة . دار المعرفة الجامعیة.
- جادو، أمینة (2005). العنف المدرسی، بین الأسرة والمدرسة والإعلام. القاهرة. دار السحاب للنشر والتوزیع .
- جولمان، دانیال (2005). ذکاء المشاعر، الذکاء الانفعالی. (ط2)، ترجمة: هشام الحناوی، القاهرة:  هلا للنشر والتوزیع .
- خوری، أنطوان (1981) . الضجر وبنیة الوعی. "مقال": مجلة الفکر العربی المعاصر، معهد الإنماء العربی ببیروت،(17)،   ص 148-160.
-عبد العال، تحیة (2012). الضجر وعلاقته بمعنی الحیاة لدی طلاب الجامعة (دراسة فی سیکولوجیة المضجر) . مجلة کلیة التربیة. جامعة بنها، العدد (92)، ج (3)، ص 433-521.
- قشقوش، إبراهیم (2006). سیکولوجیة المراهقة . القاهرة. مکتبة الأنجلو المصریة.
- کمور، میماس (2007). بناء برنامج إرشادی مستند إلى نظریة جولمان فی الذکاء الانفعالی وقیاس أثره فی خفض السلوکیات العدوانیة والاتجاهات السلبیة نحو المدرسة لدى طلبة المرحلة الأساسیة فی الأردن  (رسالة دکتوراه غير منشورة ) ، کلیة الدراسات العلیا، جامعة عمان.
- مظلوم، مصطفی (2014). فعالیة برنامج إرشادی لتخفیف الضجر لدى عینة من طلبة الجامعة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، کلیة التربیة، جامعة بنها، العدد(52).
- ملیکه، لویس (1990) . العلاج السلوکی وتعدیل السلوک .الکویت .  دار القلم للنشر والتوزیع .
- منصور، طلعت (2004). مبادئ التوجیه والإرشاد المدرسی . الکویت.  منشورات الجامعة العربیة المفتوحة .
- میلیکان، لیفون، والدرینی، حسین (1984). بعض مظاهر السلوک العدوانی ودراسات فی المیول والاتجاهات النفسیة . مجلة البحوث التربویة،المجلد 7، مرکز البحوث التربویة، جامعة قطر
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
-Al-Khaldi, A (2001). Mental health. Libya. Arab House for Publishing and Distribution.
-Al-Khatib, J (1989). Behavior modification programs: hostile and disruptive behavior. Amman, Jordan: Directorate of School Health, Department of Educational Advising, Ministry of Education.
-Khawaldeh, T (2013). Academic boredom among students of educational sciences at Al-Bayt University. Al-Manara Magazine, 19 (1), pp. 79-104.
-Al-Rifai, N (2003). Mental Health, 9 ed. Damascus University Publications.
-Al-Sourti, Y (2008). The degree to which students of a class teacher specialization at the Hashemite University are exposed to academic boredom and its relationship to some variables. Journal of Educational Sciences Studies, 35 (1), pp. 57-66.
- Al-Sayed, M and Al-Fiqi, I (2009). A life without frustration. Cairo . Jana for publishing and distribution.
-Al-Abdi, M (1999). The effect of learning some social skills in reducing the aggressive behavior of middle school students (unpublished master's thesis), Ibn Al-Haytham College, University of Baghdad.
-Al-Essawi, A (1999). Psychological counseling. Alexandria. University Knowledge House.
Jadu, A (2005). School violence, between the family, school and the media. Cairo. Dar Al-Sahab for publishing and distribution.
- Goleman, D (2005). The intelligence of feelings, the emotional intelligence. (I 2), translated by: Hisham Al-Hinnawi, Cairo: Hala for publication and distribution.
Khoury, A (1981). Boredom and the structure of awareness. “Article”: Journal of Contemporary Arab Thought, The Institute for Arab Development in Beirut, (17), pp. 148-160.
-Abdel-Al, T (2012). Boredom and its relationship to the meaning of life for university students (a study in the psychology of boredom). Journal of the College of Education. Benha University, Issue (92), C (3), pp. 433-521.
-Qashqosh, I (2006). Adolescence Psychology. Cairo. The Anglo-Egyptian Library.
- Chemur, M (2007). Building a counseling program based on Goleman's theory on emotional intelligence and measuring its impact in reducing aggressive behaviors and negative attitudes towards school among primary school students in Jordan (unpublished PhD thesis), College of Graduate Studies, Amman University.
-Mazloum, M (2014). The effectiveness of a counseling program to alleviate the boredom of a sample of university students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, Faculty of Education, Benha University, Issue (52).
-Malikah, L (1990). Behavior therapy and behavior modification. Dar Al-Qalam for publication and distribution.
-Mansour, T (2004). Principles of school guidance and counseling. Kuwait. Publications of the Arab Open University.
-Milkan, L and Aldriny, H (1984). Some manifestations of aggressive behavior and studies of psychological tendencies and attitudes. Journal of Educational Research, Volume 7, Educational Research Center, Qatar University.
المراجع الاجنبية
- Brearly,M. (2001). Emotional Intelligence in the classroom,creative learning strategies. Wales,UK: Crown House Publishing limited.
-Calvillo,D. (2000). The theoretical development of aggression, California State University – Bakers field
-Day,H.,   Horner,R., O’Neill,R. (1999). Multiple functions of problem behavior: Assessment and intervention. Journal of Applied Behavior Analysis, (29). p107 -110.
-Eastwood,J.D.,؛ Cavaliere,C.,؛ Fahlman,S. A. ؛ Eastwood,A.E. (2007). A desire for desires: Boredom and its relation to alexithymia. Personality and Individual Differences, (42) , p1035 – 1045.
-Fahlman,S. A. (2003). Development and validation of the multidimensional state boredom scale. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 70(12-B),7896.
-Goldberg,  M.(1999); Truancy and Dropout Among Cambodian Students: Results From a Comprehensive High School,  Social Work in Education, 121(1) , p49-63
-Lowenthal,B.(2002).An investhgation of learning disabilities in the inclusive preschool,US.University of  Illinois.
-Mann,S. & Robinson,A. (2009). Boredom in the lecture theatre: An investigation into the contributors,moderators and outcomes of boredom amongst university students. British Educational Research Journal ,35(2),p243-258.
-Nett,U,E., ؛Goetz,T.,؛  Daniels,L. M. (2010). What to do when feeling bored?: Students' strategies for coping with boredom. Learning And Individual Differences ,20(6), p 626-638.
-Rupp,  D.E.,  andVodanovich,  S.J.(1997) The role of boredom proneness in self- reported anger and aggression. Journal of Social Behavior and Personality,12(4 ), p925-937.
-Shrigley,R. L .(1999). The  attitude concept & science teaching .Science Education ,74(4),p425-442
-Simpson,A. (2001). Neurobiology of violent & aggressive behavior,Retrieved January 2006 from http://www.erin-utoronto,CA/NW3PSY/
-Sommers,J.,& Vodanovich,S. (2000). Boredom Proneness: Its Relationship to Psychological and physical Health Symptoms ,Journal of Clinical Psychology ,56(1),p149-155.
-Tze,V.C.,  Daniels,L. M.,  Klassen,R.M. , Li,J.H. (2013). Canadian and Chinese university students'approaches to coping with  academic boredom. Learning And Individual Differences, (23), p32 - 43.
-Vodanovich,S. J. & Watt. J. D. (1999). The relationship between time structure and boredom proneness: An investigation within two culture. Journal of Social Psychology, (139) , p143 – 152.
-Wegner,L. ,Flisher,A. J.Muller,M., Lombard,C. (2006). Leisure boredom and substance use among high school students in South Africa. Journal Of Leisure Research,38(2). p 249- 266.