الدور الوسيط لقلق المستقبل في العلاقة بين التحکم الانتباهي والتحيزات المعرفية لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام. The median role of future anxiety in the relationship between attentional control and cognitive biases among first grade students of general secondary stage

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

أستاذ علم النفس التربوي المساعد - کلية التربية – جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن طبيعة العلاقة السببية بين بعدي التحکم الانتباهي وقلق المستقبل، وطبيعة العلاقة السببية بين قلق المستقبل والتحيزات المعرفية، وطبيعة العلاقة السببية بين بعدي التحکم الانتباهي والتحيزات المعرفية، بالإضافة للعلاقة السببية بين بعدي التحکم الانتباهي والتحيزات المعرفية في ظل وجود قلق المستقبل کمتغير وسيط لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام. تکونت عينة البحث من (300) طالباً وطالبة بالصف الأول الثانوي العام بمدينة الزقازيق خلال الفصل الدراسي الثاني 2018/2019م. ولتحقيق أهداف البحث قام الباحثان ببناء أدوات البحث الثلاث (قلق المستقبل- التحکم الانتباهي- والتحيزات المعرفية) وتطبيقها بعد التحقق من صدق وثبات کل منها. وباستخدام الانحدار المتعدد المعياري واللامعياري، وتحليل المسار من خلال برنامج (AMOS, V.25) أظهرت نتائج البحث ما يلي: يوجد تأثير دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) لبعد ترکيز الانتباه کأحد بعدي التحکم الانتباهي على قلق المستقبل، بينما لا يوجد تأثير دال إحصائياً لبعد تحول الانتباه کأحد بعدي التحکم الانتباهي على قلق المستقبل لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام. وجود تأثير دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) لقلق المستقبل على التحيزات المعرفية لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام. وجود تأثير دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) لکل من بعدي التحکم الانتباهي (ترکيز الانتباه- تحول الانتباه) على التحيزات المعرفية لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام. وجود تأثير غير مباشر عند مستوى دلالة (0.01) لکل من بعدي التحکم الانتباهي (ترکيز الانتباه- تحول الانتباه) على التحيزات المعرفية في ظل وجود قلق المستقبل کمتغير وسيط لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام. وجود دور جزئي لقلق المستقبل کمتغير وسيط في العلاقة بين التحکم الانتباهي والتحيزات المعرفية لدى طلبة الصف الأول الثانوي العام.
The present research aimed to identify the nature of causal relationship between attentional control and future anxiety, the nature of causal relationship between future anxiety and cognitive biases, the nature of causal relationship between attentional control and cognitive biases, as well as the nature of causal relationship between attentional control and cognitive biases in light of future anxiety being as a median variable among first grade students of general secondary stage. The sample consisted of (300) male and female first grade students at general secondary stage in Zagazig during second semester 2018/2019. To achieve research goals, the researchers structured the three research scales (future anxiety- attentional control- cognitive biases) and applied them after assuring their validity and reliability. By using the standard and non-standard multiple regression and the path analysis by (AMOS V.25) program, results were: there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of attention concentration dimension on future anxiety, otherwise, there is not a statistically significant causal relationship of attention change dimension on future anxiety, there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of future anxiety on cognitive biases, there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of attentional control dimensions (attention concentration -attention change) on cognitive biases, as well as there is a statistically significant causal relationship at (0.01) level of attentional control dimensions (attention concentration -attention change) on cognitive biases in light of future anxiety being as a median variable among first grade students of general secondary stage. There is a partial role of future anxiety as a median variable in the relationship between attentional control and cognitive biases among first grade students of general secondary stage.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
أحمد, عمرو رمضان (2013). قلق المستقبل وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلبة الجامعة, مجلة العلوم التربویة ,2, ص 1-22.
-الخطیب (2014). الإدراک والتعلم, مقالة منشورة، موسوعة التدریب والتعلیم، http://www.edutrapedia.illaf.net/arabic/show_article.thtml?id=976&print=true.
-الرفوع، محمد أحمد (2008). أسالیب معالجة المعلومات لدى طلبة المرحلة الثانویة الأکادیمیة فی الأردن وعلاقتها بالجنس والتخصص، مجلة جامعة دمشق، 24(2)، ص195-233.
-سعود، ناهد شریف (2005). قلق المستقبل وعلاقته بمعنى التفاؤل والتشاؤم (رسالة دکتوراه غیر منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة دمشق، سوریا.
- شقیر، زینب محمود (2005). مقیاس قلق المستقبل. القاهرة. مکتبة النهضة المصریة.
- العانی، منیر مسیهر (2015). الانحیاز المعرفی/ الانحیاز التأکیدی وعلاقته بالتفکیر الجمعی لدى أساتذة الجامعة( أطروحة دکتوراه غیر منشورة ) ، کلیة الآداب، جامعة بغداد.
-عبیکشی، سعید عبد القادر(2008). إشکالیة التحیز فی تحدید المصطلح السیاسی الحدیث ( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، کلیة العلوم السیاسیة والإعلام، جامعة یوسف بنخلة، الجزائر.
- العشری، محمود محی الدین (2004). قلق المستقبل وعلاقته ببعض المتغیرات الثقافیة دراسة حضاریة مقارنة بین طلاب بعض کلیات التربیة بمصر وسلطنة عمان، المؤتمر السنوی الحادی عشر، مرکز الإرشاد النفسی- جامعة عین شمس، ص139- 178.
-عطا الله، محمد إبراهیم (2016). قلق المستقبل المهنی وعلاقته بالدافع للإنجاز والرضا الوظیفی لدى المعلمین المساعدین بمرحلة التعلیم الأساسی، مجلة الثقافة والتنمیة، جمعیة الثقافة من أجل التنمیة، 17(107)، ص 189-247.
-غنایم، أمل محمد حسن (2018). قلق المستقبل المهنی والرضا عن التخصص الدراسی کمنبئات بالتحصیل الأکادیمی لدى طلاب شعبة التربیة الخاصة بجامعة قناة السویس، مجلة التربیة الخاصة والتأهیل، مؤسسة التربیة الخاصة والتأهیل، 6(22)، ص 182- 230.
-مخیمر، هشام محمد إبراهیم (2013). قلق المستقبل المهنی وعلاقته بالدافع للإنجاز الأکادیمی لدى طلاب الجامعة، المجلة المصریة للدراسات النفسیة، 23(79)، ص 497- 550.
-مخیمر، هشام محمد إبراهیم؛ والوذینالی، محمد معیض (2018). قلق المستقبل المهنی وعلاقته بفاعلیة الذات الأکادیمیة والدافع للإنجاز الأکادیمی لدى طلاب جامعة أم القرى. مجلة القراءة والمعرفة. الجمعیة المصریة للقراءة والمعرفة ، 201، ص15- 39.
- مرسی، أبو بکر (2002). أزمة الهویة فی المراهقة والحاجة للإرشاد النفسی. القاهرة. مکتبة النهضة المصریة.
- مسعود، سناء منیر (2006). بعض المتغیرات المرتبطة بقلق المستقبل لدى عینة من المراهقین  (دراسة تشخیصیة) ( رسالة دکتوراه غیر منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة طنطا.
- المشیخی، غالب محمد (2009). قلق المستقبل وعلاقته بکل من فاعلیة الذات ومستوى الطموح لدى عینه من طلاب جامعة الطائف ( رسالة دکتوراه غیر منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
- النعیمی، نبراس مجبل (2003). تطور معرفة الأطفال باستراتیجیات الضبط الذاتی ( رسالة ماجستیر غیر منشورة ) ، کلیة التربیة - ابن رشد، جامعة بغداد
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Ahmed, A. R.(2013). Future anxiety and its relationship to the level of ambition among university students, Journal of Educational Sciences, 2, pp. 1-22.
Al-Khatib (2014). Perception and Learning, Published article, Encyclopedia of Training and Education, http://www.edutrapedia.illaf.net/arabic/show_article.thtml?id=976&print=true.
Al-Rufoo , M. A. (2008). Methods of processing information for academic high school students in Jordan and their relationship to gender and specialization, Damascus University Journal, 24 (2), pp. 195-233.
- Saud, N. S. (2005). Future anxiety and its relationship to the meaning of optimism and pessimism (unpublished PhD thesis), Faculty of Education, Damascus University, Syria.
-Shukair, Z. M. (2005). A measure of future anxiety. Cairo. Al Nahda Egyptian Library.
-Al-Ani, M. M. (2015). Cognitive bias / confirmation bias and its relationship to collective thinking among university professors (unpublished PhD thesis), College of Arts, University of Baghdad.
-Abikshay, S.A.Q. (2008). The problem of bias in defining the modern political term (unpublished master's thesis), Faculty of Political Sciences and Media, Youssef Penakhla University, Algeria.
-Al-Ashry, M. M. (2004). Future anxiety and its relationship to some cultural variables, a civilized study comparing students of some education colleges in Egypt and the Sultanate of Oman, the eleventh annual conference, Center for Psychological Counseling - Ain Shams University, pp. 139-178.
- Atallah, M. I. (2016). Future professional anxiety and its relationship to motivation for achievement and job satisfaction among assistant teachers in the basic education stage, Journal of Culture and Development, Society for Culture for Development, 17 (107), pp. 189-247.
-Ghanayem, A. M. H. (2018). Future professional anxiety and satisfaction with academic specialization as predictors of academic achievement among students of the Special Education Division at Suez Canal University, Journal of Special Education and Rehabilitation, Institution of Special Education and Rehabilitation, 6 (22), pp. 182-230.
- Mukhimer, H.M. I. (2013). Future career anxiety and its relationship to the motivation for academic achievement among university students, The Egyptian Journal of Psychological Studies, 23 (79), pp. 497-550.
- Mukhimer, H. M. I. ; Walodinally, Muhammad Muaid (2018). Career future anxiety and its relationship to academic self-efficacy and the drive for academic achievement among Umm Al-Qura University students. Reading and Knowledge Magazine. Egyptian Society for Reading and Knowledge, 201, pp. 15-39.
- Morsi, A. (2002). Identity crisis in adolescence and the need for psychological counseling. Cairo. Al Nahda Egyptian Library.
Masoud, S. M. (2006). Some variables related to future anxiety in a sample of adolescents (Diagnostic study) (unpublished PhD thesis), Faculty of Education, Tanta University.
- Al-Sheikhy, G. M. (2009). Future anxiety and its relationship to both self-efficacy and the level of ambition among students of Taif University (unpublished PhD thesis), College of Education, Umm Al-Qura University.
- -Al-Naimi, N. M. (2003). Development of children's knowledge of self-control strategies (unpublished master's thesis), College of Education - Ibn Rushd, University of Baghdad.
3-  المراجع الأجنبية:
-Amso, D. and Scerif, G. (2015). The attentive brain: Insights from developmental cognitive neuroscience, Nature Reviews Neuroscience, 16(10), p606-619. 
-Andreas, D. (2017). The Cognition of Depression: Attentional Control, Cognitive Biases and Emotional Regulation. A dissertation submitted to Ghent University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science in Psychology: Specialization Clinical Psychology, Ghent University.
-Arrington, C. N. (2014). The Contribution of Attentional Control and Working Memory to Reading Comprehension and Decoding. Scientific Studies of Reading, 18(5), p1-22.
-Bowler, J. O.; Mackintosh, B.; Dunn, B. D.; Mathews, A. and Hoppitt, L. (2012). A Comparison of Cognitive Bias Modification for Interpretation and Computerized Cognitive Behavior Therapy. Consulting and Clinical Psychology,  80(6),  1021–1033.
-Chan, M.; Ho, S.; Law, L. and Pau, B. (2013). A visual dot-probe task as a measurement of attentional bias and its relationship with the symptoms of posttraumatic stress disorder among women with breast cancer. Advances in Cancer: Research & Treatment, 1-7.
-Corbetta, M. and Shulman, G. L. (2002). Control of goal-directed and stimulus- driven attention in the brain, Neuroscience, 3(3), 201-215.
- Derryberry, D. and Reed, A. (2002). Anxiety-Related Attentional Biases and Their Regulation by Attentional Control. Journal of Abnormal Psychology, 111(2),p 225-236.
-Everaert, J; Grahek, I. and  Koster, E. H.(2015). Individual differences in cognitive control over emotional material modulate cognitive biases linked to depressive symptoms, Cognition and Emotion,31(4), p1-26. 
-Eysenck, M. W. and Calvo, M. C. (1992). Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion, 6,p 409-434.
-Eysenck, M. W.; Derakshan, N.; Santos, R. and Calvo, M. G. (2007). Anxiety and Cognitive Performance: Attentional Control Theory. The American Psychological Association, 7(2), p336–353.
-Fan, J.; Mc-Candliss, B. D.; Fossella, J.; Flombaum, J. I. and Posner, M. I. (2005).The activation of attentional networks. NeuroImage, 26, p471-479.
- Forssman, L. (2012). Attention and the early Development of cognitive control. Digital comprehensive summaries of Uppsala Dissertations, 74,p 1-60.
-Gardenier, J. & Resnik, D. B. (2002). The misuse of statistic: concepts tools and a research agenda, Accountability in Research , 9(2), p65-74.
-Grant, D. M. and White, E. (2016). The Influence of Anxiety on Cognitive Control Processes. Adaptation and Psychological frameworks for personality science, Oxford Research Encyclopedia, DOI:10.1093/acrefore/9780190236557.013.74
-Hagenaars, M. A. and Putman, P. (2011). Attentional control affects the relationship between tonic immobility and intrusive memories. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42,p 379-383.
-Hammad, M. A. (2016). Future Anxiety and its Relationship to Students' Attitude toward Academic Specialization, Journal of Education and Practice, 7(15), p54-65.
-Ho, S. M.; Yeung, D. and  Mak, C. W. (2017). The interaction effect of attentional biasand attentional control on dispositional anxiety among adolescents. British Journal of Psychology, 108, p564–582.
-Holmbe, k. and Johnson, H. M. (2005). Education Executive attention, center of brain and cognitive development. Journal of Child and Adolescent Behavior, 5(2), p1-10.
-Judah, M.; Grant, D. M.; Mills, A. C. and Lechner, W. (2013). Factor Structure and Validation of the Attentional Control Scale. Cognition and Emotion, 28(3), p1-19.
-MacCoun, R.J. (1998). Biases in the interpretation and use of Research results. Annual Review of Psychology, 49(1),p 259-287.
-MacLeod, C. and Mathews, A. (2012). Cognitive Bias Modification Approaches to Anxiety. The Annual Review of Clinical Psychology, 8(1),p 189-217.
-Mathews, A. and MacLeod, C. (2005). Cognitive Vulnerability to emotional disorders. Annual Review of Clinical Psychology, 1,p 167–195.
-Montibeller, G. & Winterfeldt, D. (2015). Cognitive and Motivational Biases in Decision and Risk Analysis. Risk Analysis, 35(7), p1230-1251.
-Pergamin-Hight, L.; Bitton, S.; Pine, D. S. and Bar-Haim, Y. (2016). Attention and Interpretation Biases and Attention Control in Youth with Social Anxiety Disorder. Journal of Experimental Psychopathology, 7(3),p 484-498.
-Peters, M.; Mortiz, S.; Schwannauer, M.; Wiseman, Z.; Greenwood, K.; Scott, J.; Beck, A. And Garety, P. (2014). Cognitive biases questionnaire for Psychosis. Schizophrenia Bulletin, 40(2),p1-14.
-Quigley, L.; Wright, C. A.; Dobson, K. S. and Sears, C. R. (2017). Measuring Attentional Control Ability or Beliefs?, Evaluation of the Factor Structure and Convergent Validity of the Attentional Control Scale. Psychopathology  Behavior Assess, 39, p741-754.
-Raffaelli, M and Koller, S. H. (2005). Future expectations of Brazilian street youth. Journal of adolescence. 28(2),p 249-262.
-Reid, S.; Salmon, K., and Lovibond, P. (2006). Cognitive biases in childhood anxiety, depression, and aggression: Are they pervasive or specific?. Cognitive Therapy and Research, 30(5),p 531-549.
-Rensink, R. A. (2015). Attention and Perception.University of British Columbia Vancouver, Canada.p 1-18.
-Tang, C. and Wu, A. (2012). Gambling-related cognitive biases and pathological gambling among youths, young adults, and mature adults in Chinese societies. National institutes of health, 28(1), p139-154.
-Timbremont, B.; Braet, C.; Bosmans, G. And Vlierberghe, L. (2008). Cognitive biases in depressed and non-depressed referred youth. Clinical Psychology & Psychotherapy, 15 (5), p329-339.
-Van der Gaag, M.; Schütz, C.; Napel, A.; Landa, Y.; Delespaul, P.; Bak, M. and Hert, M. (2013). Development of the Davos Assessment of Cognitive Biases Scale (DACOBS). Schizophrenia Research, 144(1),p 63-71.
-West, c. ( 2003 ). A genealogy of modern Racism, Reprinted in from modernism to postmodernism: Anthology, Lawrence Cahoone (ed.), 2nd ed. Malden ,MA: Blackwell Publishers.
-Willard, A. K. and Norenzayan, A. (2013). Cognitive biases explain religious belief, paranormal belief, and belief in life’s purpose. Cognition, 129, p379-391.
-Yudkowsky, E. (2008). Cognitive Biases Potentially Affecting Judgment of Global Risks. New York, Oxford University Press.
-Zaleski, Z.(1996). Future anxiety concept, measurement, and preliminary research, Personality and individual differences, 21(2), p165-174.