اتجاهات طلبة قسم التربية الخاصة في الجامعات الحکومية الأردنية نحو التربية الخاصة والعمل في مجال تخصصهم Attitudes of special education undergraduate students in the Jordanian public universities toward special education and working in their field of specialization

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

قسم التربية الخاصة، کلية الملکة رانيا للطفولة، الأردن.

المستخلص

الملخص: هدفتالدراسة الحاليةإلىمعرفةاتجاهاتطلبة قسم التربية الخاصة فيالجامعاتالحکومية الأردنية نحودورالتربية الخاصة في المجتمعونحوالعملفي تخصصهم في ضوء متغيرات النوع والسنةالدراسية.کماهدفت الدراسة إلىتحديدالفئة التييرغب الطلاب فيالعملمعهامن بين فئات التربية الخاصة. تکونتعينة الدراسةمن (461) طالباًوطالبةاختيروابالطريقة العشوائيةمنطلبة قسم التربية الخاصة في مختلف الجامعاتالحکومية في الأردن. لتحقيق أهداف الدراسة تمبناء استبانة لقياس اتجاهات الطلبة نحودورالتربيةالخاصة في المجتمع، واتجاهاتهم نحو العملفي مجال التربية الخاصة، والفئات التييفضلون التعامل معها. وأظهرتالنتائجأناتجاهات أفراد عينة الدراسةنحودور التربية الخاصة في المجتمع کانتإيجابية،بينما کانت اتجاهاتهم نحوالعمل في مجال تخصصهممحايدة.کماأظهرت النتائج أن اتجاهات الإناث کانتأکثر إيجابيةمن اتجاهات الذکور نحو دور التربية الخاصةفي المجتمع وکذلک نحو العمل في التخصص.وأظهرتالنتائج وجود فروق في الاتجاهات نحو دورالتربية الخاصة في المجتمع ونحو العملفي التخصص تعزى لمتغير السنوات الدراسيةلصالح زيادة عدد سنوات الدراسة.وأظهرتالنتائجأنفئةصعوباتالتعلموفئةاضطراب طيفالتوحدهيأکثرالفئاتالتي يرغبأفرادعينة الدراسةالعمل معها .
This study aimed at identifying the attitudes of special education undergraduate students in the Jordanian public universities towards the role of special education in the society and towards working in their specialization in the light of variables: gender and academic level. In addition, it aimed to identify the special education categories that students prefer work with. Sample consisted of 461 male and female undergraduate students who were select randomly among special education undergraduate students the public universities in Jordan. A questionnaire was prepared to identify the students’ attitudes toward the role of special education in the society, students’ attitudes toward work in special education field and the preferred categories to work with. Findings showed that the students’ attitudes toward the role of special education role in society were positive while their attitudes towards working in special education field were neutral. Results showed the female’s attitudes were more positive than the male towards the role of special education in society and towards working with children special educational needs. Findings showed that there were statistical differences in the role of special education in society and working in the field in favor of those on the higher academic years. Results also showed that the preferred categories to work with were learning disabilities and autism spectrum disorder. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية
أبکر، سمیرة. (2003). اتجاهات معلمات الصم فی معاهد الأمل بالمملکة العربیة السعودیة نحو المهنة وحاجاتهن إلى الإعداد والتدریب المهنیمجلة الإرشاد النفسی. (17).،95 - 61.
الجراح، عبد الناصر. (2007). اتجاهات طلبة الإرشاد النفسی فی جامعة الیرموک نحو تخصصهم الأکادیمی وعلاقتها ببعضالمتغیراتالمجلةالأردنیة فی العلوم التربویة. 3 (2).، 165-181.
الجندی، خالد. (2007). فاعلیة برنامج تدریبی فی تغییر اتجاهات الأطفالالعادیین نحو ذوی الحاجات الخاصة فی غرف المصادر، مؤتمربنها بین الواقع والمأمول-مصر، المجلد الثالث، 17-20یونیو، 2007.
حسین، محمد. (1993). اتجاهات طلاب مرحلة التعلیم الجامعی نحو المتخلفین عقلیاًدراسة تحلیلیة فی ضوء الجنس والجنسیة والتخصص والمرحلة العمریةمجلة معوقات الطفولة-القاهرة 2 (1).، 75 -141.
خزاعلة، أحمد؛ وطشطوش، رامی. (2011). اتجاهات طلبة التربیة الخاصة فی جامعة القصیم نحو تخصصهم الأکادیمی فی ضوء بعض المتغیراتمجلة رسالة الخلیج العربی. (122).،136-101.
دیوان الخدمة الأردنی، قسم الإحصاء، وحدة تطویر الاداء. (2016). مؤشرات "واقع عملیة العرض والطلب على التخصصات العلمیة فی الحدمة المدنیةلحملةالمؤهل الجامعی والدبلوم المتوسط.
سرایا، عادل. (2007). تکنولوجیاالتعلیم ومصادر التعلم، مفاهیم نظریة تطبیقات علمیة.  مکتبةالرشد.
السلیتی، فراس. (2008). استراتیجیات التعلم والتعلیمالنظریة والتطبیق.  علام الکتب.
طه، أمیر. (2000). فعالیة برنامج إرشادی لتعدیل اتجاهات التلامیذ العادیین نحو دمج المتخلفین عقلیاً معهمبالمدرسة وأثره على السلوک التکیفیللتلامیذ المتخلفین عقلیاًالمجلة التربوية.6 (14).214-187.
 العاید، واصف؛ عرب، خالد؛ حسونة، مأمون. (2012). اتجاهاتطلبة التربیة الخاصة نحو مهنة المستقبلوالدوافع الکامنة وراء التحاقهم بالتخصصبجامعة المجمعةمجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس26 (1). 12-41.
عدس، عبد الرحمن. (1999). علم النفس التربوی.  دار الفکر.
منصور، علی. (2001). التعلیم ونظریاتهاللاذقیةمدیریة الکتب والمطبوعات الجامعیة، منشورات جامعة تشرین.
نصار، یحیى، والحسن، سهى. (2007 ). اتجاهاتطلبة تخصص الطفولة المبکرة فی الجامعةالهاشمیة نحو التخصص وعلاقتها بجنسهم ومستواهم الدراسی والتحصیلی، المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 3(4).،408-397..
 
2-  المراجع العربية مترجمة
Translation of the Arabic References
 
Abkr, Samira. (2003). Attitudes of teachers of deaf students in the institutes of hope in the Kingdom of Saudi Arabia towards the profession and their needs for vocational preparation and training. Journal of Psychological Counseling. (17).،95 - 61.
Al-Jarrah, Abdel Nasser. (2007). The attitudes of psychological counseling students at Yarmouk University towards their academic specialization and their relationship to some variables. The Jordanian Journal of Educational Sciences. 3 (2).، 165-181.
Al Gindi, Khaled. (2007). The Effectiveness of a Training Program in Changing the Attitudes of Normal Children towards People with Special Needs in Resource Rooms, Benha Conference: Between Reality and Hope - Egypt, Volume Three, June 17-20, 2007.
Hussein, Muhammad. (1993). Attitudes of university education students towards the mentally retarded. Analytical study based on gender, nationality, specialization and age. Journal of Childhood Handicaps-Cairo 2 (1). 75-141.
Khaza'leh, Ahmad; & Tashush, Rami. (2011). Attitudes of special education students at Qassim University towards their academic specialization in accordance with some variables. Journal of the Arabian Gulf message. (122).،136 - -101.
Jordan Service, Statistics Department, Performance Development Unit. (2016). Indicators of "the reality of the process of supply and demand for scientific disciplines in the civil service" for the holders of university qualification and intermediate diploma.
Saraya, A. (2007). Teaching technology, learning resources, theoretical concepts, scientific applications.  Al-Rashed Library.
Al Saliti, F. (2008). Learning and teaching strategies. Theory and Practice.  Alam Alkotob
Taha, A. (2000). The effectiveness of a counseling program to modify the attitudes of ordinary students towards integrating the mentally retarded with them in the school and its effect on the adaptive behavior of the mentally retarded students. The Educational Journal 6 (14). 214-187.
 Ayed, W. ; Arab, K.; & Hassouna, M. (2012). Attitudes of special education students towards a future profession and the motives behind their enrollment in Majma’a University. Journal of Arab Studies in Education and Psychology 26 (1). 12-41.
Adas, A. (1999). Educational Psychology.  Dar Elfikr.
Mansour, A. (2001). Education and its theories. Latakia. University Books and Publications Directorate, Tishreen University Publications.
Nassar, Y., & Hassan, S. (2007 ). Attitudes of students of early childhood specialization at the Hashemite University towards specialization and its relationship to their gender, level of education and achievement, The Jordanian Journal of Educational Sciences, 3 (4)., 408-397.
 
3-    المراجع الأجنبية:
Ahlborn, L., Panek, P. and Jungers, M. (2008). College Students' Perceptions of Persons with Intellectual Disability at three Different Ages. Research in Developmental Disabilities. A Multidisciplinary Journal, 29(1)., 61-89.
Ajuwon, P, Lechtenberger, D.A., Zhou, L. and Mullins, F. (2012). General Education Pre-service Teachers Perceptions of Including Students with Disabilities in their Classrooms. International Journal of Special Education, 27(3)., 100-108.
Baker, K., Boland, K. & Nowik, C. A (2010). Campus Survey of Faculty and Student Perceptions of Persons with Disabilities. Journal of Postsecondary Education and Disability, 25(4)., 309-329.
Delport, J. (2012). Characteristics of Successful Teachers of Students with Emotional Behavioral Disabilities. Teacher and Expert Perceptions. Doctoral Dissertations, University of Washington.
Fisher, A. (2008). Faculty Perceptions of Students with Intellectual Disabilities in Public Post-Secondary Education. Dissertation Submitted to the Faculty of the Graduate School of Texas A&M University-Commerce.
Hallahan , D .P .and Kauffman , J.M. ( 1991 ).Exceptional Children, Introduction to Special Education.5th .Ed.  Allyn and Bacon.
Hernandez, M., Soano, U. (2017). Working with Emotions in the Classroom. Future Teachers’ Attitudes and Education. Social and Behavioral Sciences, 237(21)., 511-519
Herring, N. (2012). Service Provider Perceptions of Key Factors Related to Postsecondary Success of Students with Learning Disabilities in Institutions of Higher Education. Doctoral Dissertation, Ball State University.
Irvin, M., Farmer, T., Weiss, M., Meece, J., Byun, S.Y., McConnell, B and Petrin, R. (2011). Perceptions of School and Aspirations of Rural Students with Learning Disabilities and their Nondisabled Peers. Learning Disabilities Research and Practice, 26(1)., 2-14.
Martin, R. (2007). School Children’s Attitudes toward Computers as a function of Gender Course Subject and Availability of home computers. Journal of computer Assisted Learning. 7 (3). 341-389.
Mola, S. (2005). Comparison of Secondary Students Attitudes Toward MIT. D. A. I. 48 (7). 20-45.
Nutter, M. (2011). Teaching Students with Disabilities. Perception of Preparedness among Preservice General Education Teachers. Doctoral Dissertation, North central University.
Obiefule, O. (2009). A comparative Analysis of the Perceptions of Urban and Rural Middle School Teachers Regarding Inclusion of Students with Learning Disabilities in General Education Classrooms. Doctoral Dissertation, Texas Southern University.
Orourke, J. and Houghton, S. (2006). Students with mild Disabilities in Regular Classrooms. The Development and Utility of the Student Perceptions of Classroom Support s Cale. Journal of Intellectual and Development Disability, 31(4)., 232-242.
Rad, N. (2010). Evaluation of English Students’ Beliefs about Learning English as Foreign Language. A Case of Kerman Azad University. In ICT for Language Learning Conference Proceedings.
Renaud, G. (2010). Grade Retention. Elementary Teacher Perceptions for Students with and without Disabilities. Doctoral Dissertations, Johnson and Wales University.
Rust, R. and Sinelnikov, O. (2010). Practicum in a Self-contained Environment. Pre-service Teacher Perceptions of Teaching Students with Disabilities. Physical Educator, 67(1)., 33-45.
Shippen, M., Crites, S., Houchins, D., Ramsey, M. and Simon, M. (2005). Preservice Teachers' Perceptions of Including Students with Disabilities. Teacher Education and Special Education, 28(2)., 92-99.
Song, C. and Jennifer, C. (2005). College Attendance and Choice of College Majors Among Asian-American Students. Social Science Quarterly, 85. 1401-1421.
Williamsm, B.E. (2007).What Influences Undergraduate Students to Choose Social Worker. Master of Social Work, A Thesis presented to the department of Social Worker, California State University, Long Beach
Wizikowski, H. (2013). Academic Support Experiences and Perceptions of Postsecondary Students with Disabilities. A Public and Private University Comparison. Doctoral Dissertation, The Claremont Graduate University.
Yada, A., & Savolainen, H. (2017). Japanese in-service teachers’ attitudes toward inclusive education and self-efficacy for inclusive practices. Teaching and Teacher Education, 64(2)., 222-229