1- المراجع العربية:
عبد الهادی، جودت عزت. (2002). الإشرافالتربویمفاهیمهوأسالیبهدلیللتحسینالتدریس. الدار العلمیة للنشر والتوزیع ودار الثقافة للنشر والتوزیع.
فلاح، خالد فهد (2014): قضایاالتعلیمکماتناولتهامناقشاتمجلسالأمةبالکویتدراسةتحلیلیةناقدة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة.
العبد الکریم، راشد. (1425ه). الإشرافالتربویالمتنوعحقیبةتدریبیة. المملکة العربیة السعودیة: الإدارة العامة للتوجیه والإرشاد، وزارة التربیة والتعلیم.
العبد الکریم، راشد. (2005). الإشرافالتربویالمتنوع. مکتبة الملک فهد.
صلیوه، سهی نونا. (2005). الإشرافوالتنظیمالتربوی. دار صفاء للنشر والتوزیع.
العبد الجبار، عبد الرحمن عبد الله (2008). الإشراف التربوی وتمهین المعلمین. شرکة مطابع نجد التجاریة.
البابطین، عبد العزیز عبد الوهاب. (2004). اتجاهاتحدیثةفیالإشراف التربوی. مکتبة العبیکان.
الشریف، عبد الله عبد العزیز الوکیل. (2012). تطویرالممارسات الإشرافیة للمشرفین التربویین فی ضوء مبادئ الجودة الشاملة، مجلة القراءة والمعرفة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 130، ص ص 270-317.
زکری، عبد الله محمدعبدالله. (2008). واقعتطبیقأسالیبالإشرافالتربویمنقبلمشرفیالصفوفالأولیةفیتعلیممحافظةصبیا. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیةالتربیة، جامعةأمالقرى.
الخماش، فاطمة والعتيبي، جیهان. (1428ه). الإشرافالتربویوظائفهمجالاتهأنماطهوکیفیةالتخطیطله. أسترجع من الموقع، www.pdffactory.com
عبد الوهاب، مغار. (2009). السلوکالإشرافیوعلاقتهبالمردودالدراسیدراسةمیدانیةببعضثانویاتولایةسکیکدة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم الإنسانیة والعلوم الاجتماعیة، جامعة منتوری قسنطینة، الجزائر.
محمدی، نیرمین نایل. (2004). الإشرافالتربویفیریاضالأطفالبجمهوریةمصرالعربیةدراسةتقویمیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
الفدا، هند عبد العزیز. (2011). تفعیل الأنماط الإشرافیة التربویة فی المدارس الثانویة الحکومیة للبنات بمحافظة الإحساء من وجهة نظر المشرفات التربویات ومعلمات اللغة الإنجلیزیة. مجلةالعلومالتربویة، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة، ع 1. مج 19، 232-311.
وزارة التربیة والتعلیم. (2008). الدلیلالعملیلتطبیقالإشرافالتربویالمتنوع. المملکة العربیة السعودیة: الإدارة العامة للإشراف التربوی، وزارة التربیة والتعلیم.
وزارة التربیة والتعلیم. (1428). برنامج التدریب على الإشراف المتنوع المبنی على الکفایات. الحقیبة التدریبیة الرابعة، إدارة التربیة والتعلیم بمحافظة جدة، المملکة العربیة السعودیة.
2- المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Otaiba, A. M. H. (2008). Activating the role of educational supervision for Future School teachers based on its modern trends, a suggested proposalThe Second Annual Scientific Conference of the Facultyof Education in Port Said, School of the Future, Reality and Hope, Facultyof Education, Port Said University, Part 1, 28-29 March 2008.
Abdel Hadi, J. E. (2002). Educational Supervision, its concepts and methods, a guide to teaching improvement. The Scientific House for Publishing and Distribution and Dar El-thaqafa for Publishing and Distribution.
Falah, K. F. (2014): Education issues as discussed by the National Assembly discussions in Kuwait, a critical analytical study, unpublished PhD dissertation, Institute of Educational Studies, Cairo University.
Al-Abdul Karim, R. (1425 AH). Diverse educational supervision Training package. Kingdom of Saudi Arabia: General Administration of Guidance and Counseling, Ministry of Education.
Al-Abdul Karim, R. (2005). Diverse educational supervision. King Fahd Library.
Sliwa, S. N. (2005). Educational supervision and regulation. Dar Safaa for Publishing and Distribution.
Al-Abd Al-Jabbar, A. A. (2008). Educational supervision and teacher apprenticeship. Najd Commercial Printing Company.
Abbas, A. A. (2010). A proposed perception of professionalism in educational orientation in Egypt based on the Japanese educational management thinking. The Fifth International Conference, The Future of Arab Education Reform for a Knowledge Society, Experiences, Standards and Visions, The Arab Center for Education and Development, Cairo, C1, July 13-15, 2010.
Al-Babtain, A. A. (2004). Recent trends in educational supervision. Al-Obeikan Library.
Al-Sharif, A. A. A. (2012). Developing Supervisory Practices for Educational Supervisors in terms of the Principles of Total Quality, Journal of Reading and Knowledge, Faculty of Education, Ain Shams University, 130. 270-317.
Zerry, A. M. A. (2008). The reality of applying educational supervision methods by primary school supervisors in Sabya governorate education. Unpublished Master's Thesis, Facultyof Education, Umm Al-Qura University.
Al-Khammash, F. & Al-Otaibi, J. (1428 AH). Educational supervision, its functions, fields, patterns, and how it is planned. Retrieved from the site, www.pdffactory.com
Abdel Wahab, M. (2009). Supervisory behavior and its relationship to academic achievement, a field study of some secondary schools in Skikda. Unpublished Master's thesis, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mentorie Constantine, Algeria.
Muhammadi, N. N. (2004). Educational supervision in kindergartens in the Arab Republic of Egypt, an evaluation study. Unpublished MA Thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.
Al-Fida, H. A. (2011). Activating the educational supervision patterns in the governmental secondary schools for girls in Al-Ahsa Governorate from the viewpoint of the educational supervisors and English language teachers. Journal of Educational Sciences, Institute of Educational Studies, Cairo University, 1. (19), 232-311.
Ministry of Education. (2008). A practical guide for the application of diverse educational supervision. Kingdom of Saudi Arabia: General Administration of Educational Supervision, Ministry of Education.
Ministry of Education. (1428). Competency Based Diverse Supervision Training Program. Training Kit IV, Department of Education, Jeddah, Saudi Arabia.
3- المراجع الأجنبية:
Adrian L. (2010). Impact of fiscal resources allocation to schools based on a differentiated supervision model. Academy of Educational Leadership Journal, 14(4), 53-63.
Glatthorn, A. (1997). Differentiated Supervision, (2nd Ed.). ASCD: Alexandria, Virginia.
Patricia H. (2005). The case for expanding standards for teacher evaluation to include an instructional supervision perspective.Journal of Personnel Evaluation in Education, Vol.18, 67-77.