الصعوبات التي تواجه طلبة الدراسات العليا بمؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان: دراسة ميدانية Difficulties Facing Postgraduate Students in Higher Education Institutions in the Sultanate of Oman: A Field Study

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 أستاذ مشارک، قسم المناهج والتدريس، کلية التربية، جامعة السلطان قابوس

2 أستاذ مشارک، قسم الأصول والإدارة التربوية کلية التربية، جامعة السلطان قابوس

3 وزارة التربية والتعليم، سلطنة عمان

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على الصعوبات التي تواجه طلبة الدراسات العليا بمؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان، ولجمع البيانات تم بتطبيق استبانة على عينة مکونة من (214) من هؤلاء الطالبة؛ وأشارت نتائج الدراسة إلى أن تقديرات عينة الدراسة جاءت متوسطة في المحاور التالية: الصعوبات الأکاديمية، الصعوبات الإشرافية، الصعوبات المتعلقة بالبيئة الجامعية، الصعوبات المتعلقة بجمع البيانات والنشر، في حين حصلت عبارات محور الصعوبات الاقتصادية على تقديرات کبيرة؛ کما أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير النوع الاجتماعي عند مستوى دلالة (a=0,05) لصالح الذکور، في حين لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية يمکن أن تعزى للمتغيرات التالية: التخصصات (العلمية - الإنسانية)، نوع الجامعات (حکومية - خاصة)، الدرجة العلمية (الدکتوراه - ماجستير)، نمط الدراسة (متفرغ –غير متفرغ)، طبيعة البرنامج (مقررات فقط، مقررات مع رسالة، مقررات مع اختبار شامل)، السنة الدراسية (أولى، ثانية، ثالثة، رابعة، تخرج من البرنامج حديثًا).  أوصت الدراسة بإجراء دراسات أخرى لمعرفة تأثير هذه المتغيرات کما أوصت بإجراء دراسة تعنى بالکشف عن احتياجات طلبة الدراسات العليا في مؤسسات التعليم العالي في سلطنة عمان. وإجراء دراسة حول التحدّيات التي تواجه طلبة الدراسات العليا في سلطنة عمان من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والموظفين في العمادات والوحدات التي تخدم طلبة الدراسات العليا.
This study aimed at identifying the difficulties faced by postgraduate students in higher education institutions (HEIs) in the Sultanate of Oman from their point of view. In addition, it intended to identify any significant differences at the level of significance (α = 0.05) between the average perceptions of the study sample due to the following variables: gender, specialization, university, degree (Master, PhD), mode of the study (full-time, part-time), degree structure (courses, courses and thesis, courses and comprehensive exam); and year of study (first, second, third, fourth, recently graduated). Using a questionnaire, data were collected from a sample of (214) postgraduate students. The findings of the study revealed that economic difficulties ranked first followed by academic difficulties, scientific research difficulties. In addition, there were statistically significant differences due to the gender, in favor of male students. There were no differences due to the other variables.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-  المراجع العربية:
الزعبی، طلال عبد الله؛ وکنعان، أشرف (2018). الصعوبات التی تواجه طلبة الدراسات العلیا بالجامعات الأردنیة فی کتابة رسائل الماجستیر وأطروحات الدکتوراه من وجهة نظر المشرفین وأعضاء لجان المناقشات، مجلةجامعةالنجاحللأبحاث: العلومالإنسانیة، 32 (9)، 1803-1828.
شلدان، فایز کمال؛ وحرز الله، حسام الدین (2018). معوقات استخدام محرکات البحث لدى طلبة الدراسات العلیا بکلیة التربیة فی الجامعة الإسلامیة بغزة وسبل التغلب علیها، المجلةالعربیةلضمانجودةالتعلیمالجامعی، 11 (34)، 25-54.
طراف، حهینا (2003). مشکلات الدراسات العلیا فی الجامعات السوریة من وجهة نظر طلاب الماجستیر والدکتوراه (دراسة میدانیة)، مجلةجامعةدمشقللعلومالتربویة، 19 (1)، 237-257.
عبد الحسین، فرات کاظم (2008). الصعوبات التی تواجه أساتذة الدراسات العلیا وطلبتها فی الجامعات العراقیة، مجلةجامعةالنجاحللأبحاث (العلومالإنسانیة)، 22 (3)، 845-888.
2-  المراجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
 
Al-Zoubi, T. A. ;& Kanaan, A. (2018). Difficulties facing postgraduate students in Jordanian universities in writing master's theses and doctoral Dissertation from the point of view of supervisors and members of discussion committees, An-Najah University Journal for Research:Humanities, 32 (9), 1803-1828.
Sheldan, F. K. ; & Herz Allah, H. (2018). Obstacles to using research engines for postgraduate students in the Faculty of Education of the Islamic University of Gaza and ways to overcome them, The Arab Journal for Quality Assurance of University Education, 11 (34), 25-54.
Tarraf, H. (2003). Problems of Postgraduate Studies in Syrian Universities from the Perspective of Masters and PhD Students (Field Study), Damascus University Journal of Educational Sciences, 19 (1), 237-257.
Abdul-Hussain, F. K. (2008). Difficulties facing professors and students of postgraduate studies in Iraqi universities, An-Najah University Journal for Research (Humanities), 22 (3), 845-888.
3-  المراجع  الأجنبية:
Al-Shorman، M. (2010). The perceptions of graduate students in the two colleges of education at the universities of Mu'tah and Yarmouk for the problems facing them. Damascus University Journal، 26(4).
Aqel، I. (2005). Study problems facing postgraduate students at the Islamic University and ways to overcome them. (Unpublished MA Thesis)، Islamic University of Gaza.
Asiri، A. (2012). Difficulties of scientific research for post graduate students in Faculty of Education in Um Al-Qoura University (Unpublished MA Thesis). Umm Al Qura University، Saudi Arabia.
Cargill، M.، & O’Connor، P. (2009). Writing scientific research articles: strategy and steps. NJ: Wiley-Blackwell.
Dong، Y. R. (1998). Non-native graduate students’ thesis/dissertation writing in science: Self-reports by students and their advisors from two US institutions. English for Specific Purposes، 17(4)، 369-390
Duze، C. O. (2010). An analysis of problems encountered by postgraduate students in Nigerian Universities. Journal of Social Science، 22 (2)، 129-137.
Ekpoh، U. (2016). Postgraduate studies: the challenges of research and thesis writing، Journal of Educational and Social Research، 6 (3)، 67-74
Heussi، A. (2012). Postgraduate student perceptions of the transition into postgraduate study، Engagement and Experience Journal، 1 (3)، 1-13
Igun، S. (2010). Difficulties and motivation of postgraduate students in selected in selected Nigerian Universities، Library Philosophy and Practice (e-Journal)، paper 369، 1-5.
Ismail، A.، Abiddin، N. Z. & Hassan، A. (2011). Improving the development of postgraduate research and supervision. International Education Studies، 4 (1) 78-89.
Jabr، A. F. (2004). The desired and available specifications of the Master's thesis at the University of the West Side، a scientific paper prepared for the quality conference in the Palestinian university education.
Kaur، S. (2009). A qualitative study of postgraduate students' learning experiences in Malaysia، International Education Studies، 2 (3)، 47-56
Kearney، M. (2008). The role of postgraduate education in research systems. Proceedings of UNESCO/DCU workshop in trends in post-Graduate education، 5-7 March 2008، Dublin City، Ireland.
 Kmal، M.، & Kafafi، Z. (2000). Institutional scientific research: Jordanian public universities. Paper presented to the Symposium on Scientific Research in the Arab World and the prospects of the Third Millennium: Science and Technology، Sharjah (24-26 / 4/2000).
Komba، S. C. (2016). Challenges of writing theses and dissertations among postgraduate students in Tanzanian higher learning institutions. International Journal of Research Studies in Education، 5(3). –
Mafa، O.، & Mapolisa، T. (2011). Supervisors’ experiences in supervising postgraduate education students’ dissertations and theses at the Zimbabwe Open University (ZOU). International Journal of Asian Social Science، 2(10)، 1685-1697.
Matin، M.، & Khan، M. (2017). Common problems faced by postgraduate students during their thesis works in Bangladesh، Bangladesh Journal of Medical Education، 8 (1)، 2-27
Mutula، S. (2009). Building trust in supervisor-supervise relationship: case study of East and southern Africa، Paper presented at the progress in Library and Information Science in Southern Africa (Prolissa) Conference at the University of South Africa (UNISA) on 4-6 March 2009.
Sharafi، K.، (2015). The effective factors on the postgraduate students' In-terest and participation in performing re-search activities-case study: Kermanshah University of Medical Science. Future of Medical Education Journal، 5(2)، pp.3-9
Taha، R. (2009). Difficulties in writing scientific research among postgraduate male/female students at the faculty of education in Umm Al-Qura University. Journal of Psychology، Issue 56.
Talebloo، B.; & Baki، R. (July2013). Challenges faced by international postgraduate students during their first year of studies، International Journal of Humanities Social Science، 3 (13)، 138-14
Kbeish، A. (2009). Some problems facing postgraduate students at Al Fateh University. (Unpublished MA Thesis). Al Fateh University، Istanbul، Turkey.
Ministry of Higher Education. (2006). Plan for an Omani Higher Education quality management system، A joint initiative of the Ministry of Higher Education and the Omani Accreditation Council، Draft v4 for public consultation.