فاعلية وحدة مقترحة قائمة على محادثات خدع الضرب الرقمية (Multiplication Trick Talks) في تنمية مهارة الحساب الذهني لدى الطلاب المعلمين. The Effectiveness of a Proposed Unit Based on Multiplication Trick Talks in Developing Mental Mathematics Skills among Student Teachers.

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية- جامعة جازان

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن فاعلية تدريس وحدة مقترحة قائمة على محادثات خدع الضرب الرقمية Multiplication Trick Talks في تنمية مهارة الحساب الذهني لدى الطلاب المعلمين، وتکوّنت عينة الدراسة من ٢٧ طالباً معلماً کانوا يدرسون مقرّراً للرياضيات يرکّز على محتوى مادة الرياضيات في المرحلة الابتدائية وکيفية تدريسه أثناء إجراء الدراسة. وقد استخدم الباحث المنهج المختلط ما بين الکمي والنوعيMixed Methods Research ، حيث تمّ کميّاً استخدام منهج البحث شبه التجريبي القائم على اختبار قبلي وبعدي ذو المجموعة الواحدة وذلک لتحديد "ما إذا" کان تدريس الوحدة فاعلاًفي تنمية مهارة الحساب الذهني لدى الطلاب المعلمين أم لا. ونوعيّاً، تم استخدام الملاحظة النوعية "المقصودة والمباشرة والمحددة" وذلک لمعرفة " لماذا" کان تدريس الوحدة فاعلاً في تنمية مهارة الحساب الذهني لدى الطلاب المعلمين أو "لماذا" لم يَکُن فاعلاً، حيث تمّ جمع معلومات نوعية مفصلة عن الإيجابيات والتحديات التي تمت مواجهتها أثناء تدريس الوحدة بهدف تفسير النتائج الکميّة على أساس علمي دقيق. وقد أظهرت النتائج فاعلية وحدة محادثات خدع الضرب الرقميةفي تنمية مهارة الحساب الذهني لدى الطلاب المعلمين حيث وُجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب المعلمين في اختبار الحساب الذهني القبلي والبعدي لصالح البعدي. وتشتمل الدراسة على مناقشة تفصيلية لأسباب فاعلية وحدة محادثات خدع الضرب الرقميةوکذلک توصيات ومقترحات لتنمية مهارة الحساب الذهني لدى الطلاب المعلمين.
The current study aimed to reveal the effectiveness of teaching a proposed unit based on multiplication trick talks in developing mental mathematics skills among student teachers. The study sample consisted of 27 student teachers who were studying a mathematics course focusing on the content of mathematics at the primary stage and how to be taught during conducting the study. The researcher used the mixed method, namely the quantitative and qualitative methods, whereby the quasi-experimental research method based on a pre-test and one-group test was adopted in order to determine "whether" unit teaching is effective in developing mental computation skills among student teachers or not. Qualitatively, the qualitative observation “intended, direct, and specific” was used in order to find out “why” was teaching the unit effective in developing the skill of mental mathematics among students teacher or “why” was not effective. Detailed qualitative information was collected on the positives and challenges encountered while teaching the unit with the aim of interpreting quantitative results on an accurate scientific basis. The results showed the effectiveness of the unit of multiplication tricks in developing the skill of mental mathematics among student teachers, as there were statistically significant difference between the average scores of student teachers in the pre and post mental mental mathematics test in favor of the post-test. The study developed a detailed discussion of the reasons for the effectiveness of the unit of digital multiplication trick talks as well as recommendations and suggestions for developing the skill of mental mathematics among student teachers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


            المراجع العربية

بشای، زکریا (٢٠١٦). أثر استخدام استراتیجیة محادثات الأعداد (Number Talks) فی تدریس وحدة مقترحة فی الحساب الذهنی على تنمیة مهارات الطلاقة الحسابیة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة، مجلة تربویات الریاضیات، جامعة بنها، 13(١٩)، ٢٢٢-٢٦٢.
الزیود، نعمة والشرع، إبراهیم (٢٠١٩). أثر استخدام الألعاب الإلکترونیة فی التحصیل الریاضی وتنمیة الحساب الذهنی لدى طلبة الصف الثالث الأساسی فی الأردن. مجلة العلوم التربویة، ٢(٤٦)، ٤٦٩-٤٨٣.
السعدی، رفاه والطائی، تغرید (٢٠١١). الصعوبات التی تواجه تلامذة المرحلة الابتدائیة فی الحساب الذهنی من وجهة نظر معلمیهم. مجلة الفتح، ٤٧، ٢٥٣-٢٧٥.
الشافعی، صبیحة وعثمان، زمانی (٢٠١٢). مبادئ البحث التربوی. مکتبة الرشد.
العبد الکریم، راشد (٢٠١٨). البحث النوعی فی التربیة. مکتبة الرشد.
العجمی، أمل (٢٠١٤). دراسة مستوى أداء تلامیذ الصف السادس فی دولة الکویت فی الحساب الذهنی والاستراتیجیات التی یستخدمونها واتجاهاتهم نحو الحساب الذهنی. رسالة الخلیج العربی، ١٣٢(٣٥)، ١٥-٣٦.
عفانة، هناء (٢٠١٢). أثر برنامج مقترح لتنمیة مهارات الحس العددی لدى طالبات الصف الخامس الأساسی (رسالة ماجستیر غير منشورة). الجامعة الإسلامیة بغزة.
العنزی، علی (٢٠١٩). دراسة طبیعة البرهان الریاضی لدى الطلاب المعلمین بکلیة التربیة جامعة جازان. مجلة العلوم التربویة، 2(٢٧)، ٢٤٦-٢٧٦.
غنیة، هناء (٢٠١١). فعالیة برنامج مقترح فی ضوء التعلیم البنائی فی تنمیة مهارات الحساب الذهنی لدى تلامیذ المرحلة الابتدائی. مجلة البحث العلمی فی التربیة، 4(١٢)، ١٢٨١-١٣١٢.
قدوری، هنیدة وموافی، سوسن (٢٠١٩). أثر استخدام استراتیجیة الماوسات المتعددة Mouse Mischief فی تنمیة مهارات الحساب الذهنی والتقدیر لدى تلمیذات ضعاف السمع بالصفوف الأولیة بجدة. رابطة التربویین العرب، ١٠٧، ٣٠٢-٣٢٢.
القضاة، أحمد وقاسم، ریاض (٢٠١٥). أثر استراتیجیة حل المشکلات فی تدریس الریاضیات على التحصیل وتنمیة مهارة الحساب الذهنی لدى طلبة المرحلة الأساسیة. مجلة العلوم الاجتماعیة والإنسانیة، ٩، ٧-٢٥.
مطاوع، ضیاء وجعفر الخلیفة، حسن (٢٠١٩). البحث التربوی الکمی والنوعی والإجرائی وتطبیقاته فی حلقة البحث. مکتبة الرشد.
النوح، مساعد (٢٠١١). مبادئ البحث التربوی. مکتبة الرشد.

            المراجع العربية مترجمة

Translation of the Arabic References
Beshay, Z. (2016). The effect of usingNumber Talks strategy in teaching suggested unit of mental computation on developing computational fluency skills among second year primary pupils. Journal of Mathematics Pedagogy, Benha University, 13(19), 222-262.
Zayoud, N., & Al-Sharaa, I. (2019). The effect of using educational electronic game on achievement in mathematics and improvement of mental arithmetic among third grade basic students in Jordan. Journal of Educational Sciences, 2(46), 469-483.
Al-Saadi, R., & Al-Taie, T. (2011). Difficulties facing primary school students in mental arithmetic from the viewpoint of their teachers. Journal of Al-Fath, 47, 253-275.
Al-Shafi’i, S., & Othman, Z. (2012). Principles of educational research. Al Rushd Bookstore
Al-Abd Al-Karim, R. (2018). Qualitative research in education. Al Rushd Bookstore
Al-Agami, A. (2014). Mental calculation: performance attitude and stratgies used by sixth grade Kuwaiti students. Arab Gulf Message, 132(35), 15-36.
Afanah, H. (2012). The impact of a proposed program to develop numerical sense skills among fifth grade female students (Unpublished Master Thesis). Islamic University of Gaza.
Al-Anzi, A. (2019). The nature of mathematical proof among students-teachers at the Faculty of Education, Jazan University. Journal of Educational Sciences, 2(27), 246-276.
Ghiania, H. (2011). The effectiveness of a proposed program according to constructive education in developing mental arithmetic skills among elementary school students. Journal of Scientific Research in Education, 4(12), 1281-1312.
Kaddouri, H., & Mowafi, S. (2019). The effect of using the mouse mischief strategy on improving the mental calculation and estimation skills of students with hearing impairment in primary school levels in Jeddah. Association of Arab Educators,  107, 302-322.
Al-Qoudah, A., & Qassem, R. (2015). The effect of problem-solving strategy in teaching mathematics on achievement and development of mental arithmetic skill among elementary school students. The Journal of Humanities and Social Sciences, 9, 7-25.
Motawee, D., & Jaafar, A. H. (2019). Quantitative, qualitative and procedural educational research and its applications in seminar. Al Rushd Bookstore.
Al-Noah, M. (2011). Principles of educational research. Al Rushd Bookstore.

            المراجع الأجنبية:

Abhishek, V. (2017). Mental Math: Tricks to Become a Human Calculator. SAGE Publishing.
Australian Education Counsel (1991). A national statement on mathematics for Australian schools. A Joint Project of the States, Territories and the Commonwealth of Australia Initiated by the Australian Education Council. Curriculum Corporation for the Australian Education Council.‏
Australian Education Counsel (1991). Mathematics: A curriculum profile for Australian schools. Curriculum Corporation for the Australian Education Council.‏
Benjamin, A., & Shermer, M. (2006). Secrets of mental math: the mathemagician's guide to lightning calculation and amazing math tricks. Three Rivers Press (CA).‏
Driscoll, M. (2005). Psychology of learning for instruction. Allyn & Bacon.
Flick, M., & Kuchey, D. (2015). Contest corner: Increasing classroom discourse and computational fluency through number talks.‏ Ohio Journal of School Mathematics, 71, 38-41.
Hajra, S. G., & Kofman, V. (2017). The Effects of Mental Math Strategies on Pre-service Teachers’ Self-awareness and Computational Skills. Journal of Mathematics Education10(1), 92-108.‏
Kelly, G. (2014). Short-Cut Math. Dover Publications. 
Lustgarten, A., & Matney, G. T. (2019). Examining number talks with secondary preservice teachers. Ohio Journal of School Mathematics, 80, 22-30.
Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: teachers’ understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Lawrence Erlbaum Associates.
Matthews, M. E. (2008). Selecting and using mathemagic tricks in the classroom. The Mathematics Teacher102(2), 98-101.‏
National Council of Teacher of Mathematics (2000). Principles and standard for school mathematics. National Council of Teacher of Mathematics.
National Mathematics Advisory Panel (2008). Foundations for success: the final report of the National Mathematics Advisory Panel. US Department of Education.‏
Olsen, J. R. (2015). Five keys for teaching mental math. The Mathematics Teacher108(7), 543-547.‏
Parrish, S. (2010). Number talks: Helping children build mental math and computation strategies, grades K-5. Math Solutions.‏
Parrish, S. D. (2011). Number talks build numerical reasoning. Teaching Children Mathematics18(3), 198-206.‏
Parrish, S., Dominick, A. M., & Leinwand, S. (2016). Number Talks: A Multimedia Professional Learning Resource. Fractions, Decimals, and Percentages. Math Solutions.‏
Trafton, P. R. (1978). Estimation and Mental Arithmetic: Important Components of Computation. NCTM Yearbook196(213), 78.‏