واقع التعلم الإلکتروني في مدارس المرحلة المتوسطة في دولة الکويت "دراسة ميدانية". The Status-Quo of E-Learning in Preparatory Schools Level in the State of Kuwait (Field Study).

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

کلية التربية الأساسية - الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى استطلاع الواقع الحالي للتعلم الإلکتروني الذي يعد أحد أساليب التعلم التي تعتمد على التکنولوجيا في المرحلة المتوسطة في دولة الکويت، وذلک من خلال الوقوف على إيجابياته وسلبياته من وجهة نظر المعلمين، ومدى استفادة الطالبات من التعلم الإلکتروني، وهل تختلف وجهات نظرهم نحو التعلم الإلکتروني باختلاف التخصص، والمؤهل العلمي، والخبرات التدريسية، ودرجة المعرفة باستخدام الحاسوب. تکونت عينة الدراسة من 200 معلمة من معلمات المرحلة المتوسطة من 6 تخصصات علمية، ولجمع البيانات تم استخدام استبانة مکونة من(41) فقرة تعبر عن درجة استعدادهم وتأهيلهم للتدريس بالطريقة الإلکترونية، وإيجابيات وسلبيات التعلم الإلکتروني. أظهرت نتائج الدراسة أن محور ايجابيات استخدام طريقة التعلم الإلکتروني قد جاء بالمقدمة وبمستوى مرتفع، تلاه محور التأهيل بمستوى متوسط، ثم محور الإستعداد بمستوى متوسط، وفي الترتيب الأخير محور السلبيات بمستوى متوسط. کما أشارت الدراسة إلى النتائج الآتية: عدم وجدود فروق ذي دلالة احصائية في محاور کل من التأهيل، والإيجابيات، والسلبيات تعزي لمتغيري المؤهل الدراسي والتدريب. بينما يوجد فروق ذي دلالة إحصائية بين متوسط درجات المعلمات في جميع محاور الاستبانة تعزي للفروق في التخصص الدراسي، وعدم وجود فروق ذي دلالة إحصائية في محاور کل من الاستعداد، والتأهيل، والسلبيات تبعاً لمتغير الخبرة التدريسية،. بينما يوجد فروق ذي دلالة إحصائية في محور الايجابيات تعزي  لمتغير الخبرة التدريسية، ووجود فروق ذي دلالة إحصائية تعزي للمؤهل الدراسي في محور الاستعداد.وفي ضوء هذه النتائج، قدمت بعض التوصيات والمقترحات.
The study aimed to explore the current reality of E-learning, which is one of the methods of learning that depends on technology in the intermediate level in the State of Kuwait, by investigating the advantages and obstacles of implementation from teachers’ point of view, and the extent to which students benefit from E-learning, and whether their views differ towards e-learning according to specialization, academic qualification, teaching experience, and degree of computer knowledge. The study sample consisted of 200 teachers from the intermediate level of 6 academic subjects. To collect the data, a questionnaire was used to indicate their degree of readiness and capability of teaching. E-learning, and its advantages and obstacles. The results of the study showed that the advantages of using E-learning has come in the forefront and at a high level, followed by the capability and readiness at an average level. The study also found the following results: There are no statistically significance differences in the responses of teachers related to the capability, advantages, and obstacles, attributed to the variables of the academic qualification and training. while there were statistically significant differences attributed to the variances in academic specialization in the total grade of questionnaire from teachers’ perspective. There are statistically significant differences in the degree of readiness, capability and obstacles attributed to the variable of teaching experience, while there were no statistically significant differences in fields related to advantages attributed to the variable of teaching experience. The results also indicated that there were statistically significant differences attributed to the academic qualification related to readiness. In the light of these results, some recommendations and proposals were made

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1.             المراجع العربية

    إبراهیم، إبراهیم محمد (2014). واقع التعلیم الإلکترونى ومعیقات استخدامه فی التعلیم الجامعی من وجهة نظر طلبة جامعة الخلیل. مجلة جامعة فلسطین للأبحاث والدراسات، 7، 1-41.

    إبراهیم، جمعة حسن (2010). أثر التعلم الإلکترونی علی تحصیل طلبة دبلوم التأهیل التربوی فی مقرر طرائق تدریس علم الأحیاء "دراسة تجریبیة علی طلبة الجامعة الافتراضیة السوریة"، مجلة جامعة دمشق، 26(1-2)، 175-233.

    أبو عقل، وفاء (2012). أثر استخدام التعلم الإلکترونی فی تدریس العلوم على التحصیل الدراسی لدى دارسی جامعة القدس المفتوحة. المجلة الفلسطینیة للتعلیم المفتوح، 3(6)، 115-138.

    استیتیة، دلال ملحس وسرحان، عمر موسى (2007). تکنولوجیا التعلیم والتعلیم الإلکترونی. دار وائل للنشر.

    بوزید، سایح ولعمی، أحمد (2013). التعلم الإلکترونی کخیار إستراتیجی لتحقیق کفاءة المورد البشری فی ظل اقتصاد المعرفة فی الجزائر. مجلة أداء المؤسسات الجزائریة، 4، 131-144.

    حسامو، سهى علی (2011). واقع التعلم الإلکترونی فی جامعة تشرین من وجهة نظر کل من أعضاء الهیئة التدریسیة والطلبة. مجلة جامعة دمشق، 27، 243-278.

    خلف الله، آمنة إبراهیم ومضوی، مختار المشرف وعزالدین، إبراهیم محمد (2016). واقع استخدام التعلیم الإلکترونى فى کلیات التربیة بولایة الخرطوم. مجلة العلوم التربویة، 17(1)، 163-174.

    خلیف، زهیر ناجی (2011). تقییم تجربة استخدام الفصول الافتراضیة من وجهة نظر المعلمین وطلاب الثانویة العامة فی فلسطین. بحث مقدم إلی المؤتمر الدولی الثانی للتعلم الإلکترونی والتعلم عن بعد، المرکز الإلکترونی والتدریب عن بعد السعودیة – الریاض، 1-34.

    درویش، إیهاب السید أحمد (2009). التعلیم الإلکترونی: فلسفته- ممیزاته- مبرراته- متطلباته- إمکانیة تطبیقه (ط 1). دار السحاب للنشر والتوزیع.

    درویش، سعد زناد وباشیوة، لحسن عبدالله (2006). التعلم الإلکترونی مجتمعیة "دراسة نظریة". ورقة مقدمة لمؤتمر جامعة البحرین، 1-23.

    زین الدین، محمد محمود (2005). تطویر کفایات الطلاب المعلمین بکلیات التربیة لتلبیة متطلبات إعداد برامج التعلیم عبر الشبکات (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة حلوان.

    سرحان، محمد عمر (2017). معوقات تطبیق التعلم الإلکترونی بالمرحلة الثانویة بمدارس مدینة الریاض. مجلة التربیة، کلیة التربیة، جامعة الأزهر، 174.

    السعادات، خلیل إبراهیم (2005). إمکانیة استخدام التعلیم عن بعد فی برامج کلیة الدراسات التطبیقیة وخدمة المجتمع بجامعة الملک فیصل بالأحساء- دراسة استطلاعیة، مجلة جامعة دمشق، 12(1)، 175-217.

    عبد الجواد، عصام الدین نوفل (2000). ضبط الجودة: المفهوم، المنهج، الآلیات والتطبیقات التربویة. مجلة التربیة، قطاع البحوث التربویة والمناهج، وزارة التربیة، الکویت، 33.

    عبد الدایم، خالد محمد ونصار، عبد السلام محمد (2012). استخدام بیئات التعلم الإلکترونی وعلاقته بدافعیة الإنجاز لدی طلبة جامعة القدس المفتوحة فی منطقة شمال غزة التعلیمیة، المجلة الفلسطینیة للتعلیم المفتوح، 3(6)، 171-216.

    عبود، سالم محمد وفضل الله، جان سیریل وصبری، حسام موفق (2008). واقع التعلم الإلکترونی ونظم الحاسبات وأثره فی التعلیم فی العراق. کلیة بغداد للعلوم الاقتصادیة الجامعة، 17، 275-306.

    علی، لطفی علی و قشمر، داود (2017). متطلبات التعلم الإلکترونی فی العملیة التعلیمیة الجامعیة. مرکز جیل البحث العلمی، مجلة جیل العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 28، 149-170.

    علی، لینا جمال (2017). دور مدیری المدارس الثانویة فی توظیف التعلم الإلکترونی من وجهة نظر المعلمین بمحافظة العاصمة عمان (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الشرق الأوسط.

    عمر، مها بنت (2008). أهمیة واستخدام التعلم الإلکترونی فی تدریس الریاضیات بالمرحلة الثانویة من وجهة نظر المعلمات والمشرفات التربویات (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة أم القرى.

    الغرباوی، عبد العلیم أحمد عبد العلیم. (2013). أثر اختلاف بعض استراتیجیات التعلیم الإلکترونی على اکتساب مهارات إنتاج الدروس الإلکترونیة لطلاب شعبة تکنولوجیا التعلیم (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة الأزهر.

    فرحان، طارق حسین (2012). صعوبات توظیف التعلم الإلکترونی فی الجامعات الفلسطینیة بغزة کما یراها الأساتذة والطلبة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الأزهر- غزة.

    القاسم، رشا راتب (2013). واقع استخدام الإشراف الإلکترونی فی المدارس الحکومیة من وجهة نظر المشرفین التربویین فی شمال الضفة الغربیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة النجاح الوطنیة بنابلس- فلسطین.

    المبیریک، هیفاء فهد (1423). التعلم الإلکترونی تطویر طریقة المحاضرة فی التعلیم الجامعی باستخدام التعلیم الإلکترونی مع نموذج مقترح. ورقة عمل مقدمة إلى ندوة مدرسة المستقبل، کلیة التربیة جامعة الملک سعود. www.ksu.edu.sa/seminars/futureschool

    محمد، ریهام مصطفى (2012). توظیف التعلم الإلکترونی لتحقیق معاییر الجودة فی العملیة التعلیمیة. المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی، 5(9)، 1-20.

    الهرش، عاید ومفلح، محمد والدهون، مأمون (2010). معوقات استخدام منظومة التعلم الإلکترونی من وجهة نظر معلمی المرحلة الثانویة فی لواء الکورة. المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 6(1)، 27-40.

    هلال، سعاد بنت سفر (2012). واقع استخدام التعلم الإلکترونی فی تدریس المواد الاجتماعیة بالمرحلة الثانویة بمدینة مکة المکرمة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة أم القرى.

                المراجع العربية مترجمة

    Translation of the Arabic References

    Ibrahim, I. M. (2014). The reality of e-learning and the obstacles to use it in university education from the viewpoint of Hebron University students. Journal of the University of Palestine for Researches and Studies, 7, 1-41.

    Ibrahim, G. H. (2010). The effect of e-learning on the achievement of the students of educational qualification diploma in biology teaching methods course: an empirical study on the students of Syrian Virtual University, Damascus University Journal, 26(1-2), 175-233.

    Abu Aql, W. (2012). The effect of using e-learning in teaching science on academic achievement of the students at Al-Quds Open University. Palestinian Journal for Open Learning, 3(6), 115-138.

    Estetia, D. M.m, & Sarhan, O. M. (2007). Education technology and e-learning. Dar Wael for Publishing.

    Bouzid, S., & Laammi, A. (2013). E-learning as a strategic option to achieve human resource efficiency according to knowledge economy in Algeria. Algerian Business Performance Review, 4, 131-144.

    Hussamou, S. A. (2011). The reality of e-learning at Tishreen University from the viewpoint of both faculty members and students. Damascus University Journal, 27, 243-278.

    Khalaf Allah, A. I., Mudwy, M. A., & Ezzedine, I. M. (2016) The reality of using e-learning in the faculties of education in Khartoum State. Journal of Educational Sciences, 17(1), 163-174.

    Khaleef, Z. N. (2011). An evaluation of the experience of using virtual classrooms from the viewpoint of high schools teachers and students in Palestine. The second international conference on e-learning and tele-learning, E-centre and Tele-training, Saudi Arabia, Riyadh, 1-34.

    Darwish, I. A. (2009). E-education: philosophy, characteristics, justifications, requirements and applicability (1st ed.). Dar El Sahab for Publishing & Distributing.

    Darwish, S. Z., & Bashiwah, H. A. (2006). E-learning social “a theoretical study”. The Conference of University of Bahrain, 1-23.

    Zainuddin, M. M. (2005). Development of the competencies of student-teachers in faculties of education to meet the requirements of designing education programs through networks (Unpublished Ph. D. Dissertation). Helwan University.

    Sarhan, M. O. (2017). The Obstacles to apply e-learning in secondary stage schools in Riyadh. Al-Azhar Journal of Education, 174.

    Al-Saadat, K. A. (2005). The possibility of using tele-education in the programs of the Faculty of Applied Studies and Community Service at King Faisal University in Al Ahsa: a survey study. Damascus University Journal, 12(1), 175-217.

    Abdel-Gawad, E. N. (2000). Quality control: concept, method, mechanisms and educational applications. Journal of Education, Educational Research and Curriculum Sector, Ministry of Education, Kuwait, 33.

    Abd Al-Dayem, K. M., & Nassar, A. M. (2012). The use of e-learning environments and its relation with motivation for achievement among the students of Al-Quds Open University in North Gaza Educational Directorate. Palestinian Journal for Open Learning, 3(6), 171-216.

    Abboud, S. M., Fadlallah, J. S., & Sabri, H. M. (2008). The reality of e-learning and computer systems and its impact on education in Iraq. Baghdad College for Economic Science, 17, 275–306.

    Ali, L. A., & Qashmar, D. (2017). The requirements of e-learning in the university educational process. JiL Scientific Research Center, JiL Journal of Human and Social Sciences, 28, 149-170.

    Ali, L. J. (2017). The role of secondary school principals in applying e-learning from teachers' point of view in Amman governorate (Unpublished Master Thesis).  Middle East University.

    Omar, M. (2008). The importance and use of e-learning in teaching Maths at the secondary stage from the viewpoint of female teachers and educational supervisors (Unpublished Master Thesis). Umm Al-Qura University.

    Al-Gharbawi, A. A. (2013). The effect of the difference of some e-learning strategies on the acquisition of skills of producing e-lessons among the students of the Department of Education Technology (Unpublished Ph. D. Dissertation). Al-Azhar University.

    Farhan, T. H. (2012). The difficulties of employing e-learning in Palestinian universities in Gaza as perceived by professors and students (Unpublished Master Thesis). Al-Azhar University - Gaza.

    Al-Qassem, R. R. (2013). The reality of using e-supervision in public schools from the viewpoint of educational supervisors in the northern West Bank (Unpublished Master Thesis). An-Najah National University in Nablus - Palestine.

    Al-Miberek, H. F. (1423). E-learning: the development of the lecture method in university education using e-learning with a proposed model. Future School Symposium, Faculty of Education, King Saud University. www.ksu.edu.sa/seminars/futureschool

    Muhammad, R. M. (2012). The employment of e-learning to achieve quality criteria in the educational process. Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education, 5(9), 1-20.

    Al-Harsh, A., Mufleh, M., & Al-Fatih, M. (2010). The obstacles of the application of e-learning system as viewed by secondary stage teachers in Al-Kurah District. Jordan Journal of Educational Sciences, 6(1), 27-40 .

    Hilal, S. B. (2012). The reality of using e-learning in teaching social subjects at the secondary stage in Makkah (Unpublished Master Thesis). Umm Al-Qura University.

                المراجع الأجنبية:

    Agarwal, H., & Pandey, G. N. (2013). Impact of E-learning in education. International Journal of Science and Research (IJSR)2(12), 146-147.‏

    Andersson, A. (2008). Seven major challenges for e-learning in developing countries: Case study eBIT, Sri Lanka. International journal of education and development using ICT4(3), 45-62.‏

    Arkorful, V., & Abaidoo, N. (2015). The role of e-learning, advantages and disadvantages of its adoption in higher education. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning12(1), 29-42.‏

    Beamish, N., Armistead, C., Watkinson, M., & Armfield, G. (2002). The deployment of e-learning in UK/European corporate organisations. European Business Journal14(3), 105-115.‏

    Behera, S. K. (2013). E-and M-Learning: A comparative study. International Journal on New Trends in Education and Their Implications4(3), 65-78.‏

    Bezovski, Z., & Poorani, S. (2016, March). The evolution of e-learning and new trends. In Information and Knowledge Management (Vol. 6, No. 3, pp. 50-57). IISTE.‏

    Buzzetto-More, N.A. (2008). Student Perceptions of Various E-Learnig Components, Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 4, 113-135.

    Imran, S. M. (2012). Trends and issues of e-learning in LIS-education in India: A pragmatic perspective. Brazilian Journal of Information Science: Research Trends6(2), 26-45.

    Jethro, O.O., Grace, A.M., & Thomas,A.K. (2012). E-Learning and Its Effects on Teaching and Learnig in a Global Age. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(1), 203-210.

    Khazaleh, T., & Jawarneh, T. (2006). Barriers to effective information technology integration in Jordanian schools as perceived by in-service teachers. Jordan Journal of Educational Sciences2(4), 281-292.‏

    Klement, M., & Dostál, J. (2012). Evaluating electronic learning supports. Procedia-Social and Behavioral Sciences69, 907-914.‏

    Laketa, S., & Drakulić, D. (2015). Quality of lessons in traditional and electronic textbooks. Interdisciplinary Description of Complex Systems: INDECS13(1), 117-127.‏

    Naida, S. (2003). Trends in faculty use and perceptions of E-learing, Learning & Teaching in Action. 2(3), 29-36.

    Odhiambo, S. O. (2013). The impact of e-learning on academic performance: A case study of group learning sets (Doctoral dissertation, University of Nairobi).‏

    Rudaleva, I., Kabasheva, I., & Kovaleva, E. (2016). The effectiveness of e-learning: Based on students’ evaluation. In SHS Web of Conferences (Vol. 26, p. 01128). EDP Sciences.‏

    Scardamalia, M., & Bereiter, A. (2000). Computer Support for Knowledgen building communities. Journal of the learning science, 4(2), 311-325.

    Somayeh, M., Dehghani, M., Mozaffari, F., Ghasemnegad, S. M., Hakimi, H., & Samaneh, B. (2016). The effectiveness of E-learning in learning: A review of the literature. International journal of medical research & health sciences5(2), 86-91.‏

    Thinh, D.V. (2016). The Role of E-Learnig, Management, Enterprise and Benchmarking in the 21st Century Budapest.

    Zareie, B., & Navimipour, N. J. (2016). The effect of electronic learning systems on the employee's commitment. The International Journal of Management Education14(2), 167-175.‏