أثر استخدام نماذج التعلم التعاوني لکيجن (Kagan) في تدريس الرياضيات على تنمية التحصيل ومهارات حل المشکلات الرياضية والمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية The effect of Using Kagan's Cooperative Learning Structures in Teaching Mathematics on Developing the Academic Achievement, the Mathematical Problems Solving Skills and the Social Skills with the Pr

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس، کلية التربية، جامعة الفيوم، محافظة الفيوم، مصر.

المستخلص

استهدف البحث دراسة أثر استخدام نماذج التعلم التعاوني لکيجن Kagan's Cooperative Learning Structures في تدريس الرياضيات على تنمية التحصيل الدراسي في الرياضيات، ومهارات حل المشکلات الرياضية، والمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ الصف الخامس في المرحلة الابتدائية، ولتحقيق الهدف السابق أعد الباحث دليل معلم وکراسة أنشطة للتلميذ لتدريس الفصل الثاني عشر (المحيط والمساحة والحجم) بکتاب الرياضيات للصف الخامس الابتدائي الفصل الدراسي الثاني وفق بعض نماذج التعلم التعاوني لکيجن، وکذلک اختبارًا تحصيليًا في محتوى الفصل الثاني عشر، واختبارًا في مهارات حل المشکلات الرياضية، واختبار مواقف لقياس المهارات الاجتماعية، وتم عرض الدليل وکراسة الأنشطة والاختبارات على عدد من المحکمين لإقرارها، وتم ضبط الاختبارات بتطبيقها على عينة استطلاعية من تلاميذ الصف السادس الابتدائي. تم تطبيق البحث الحالي على عينة قوامها (63) تلميذًا بالصف الخامس الابتدائي في مدينة الدمام (32) منهم يمثلون المجموعة التجريبية، (31) يمثلون المجموعة الضابطة حيث اعتمد الباحث على التصميم التجريبي ذي المجموعتين، وفي بداية التطبيق تم التأکد من تکافؤ المجموعتين في متغيرات البحث (التحصيل، ومهارات حل المشکلات الرياضية، والمهارات الاجتماعية). وأسفرت النتائج عن فاعلية استخدام نماذج التعلم التعاوني لکيجن في تنمية التحصيل، ومهارات حل المشکلات الرياضية، والمهارات الاجتماعية، کما أسفرت النتائج عن وجود علاقة موجبة دالة إحصائيًا بين التحصيل، ومهارات حل المشکلات الرياضية، والمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المجموعة التجريبية، وأوصى الباحث بضرورة الاعتماد على نماذج التعلم التعاوني لکيجن في تدريس الرياضيات بالمرحلة الابتدائية، وکذلک ضرورة الاهتمام بتنمية مهارات حل المشکلات، والمهارات الاجتماعية عند تدريس الرياضيات في المرحلة الابتدائية، وإجراء المزيد من الدراسات حول استخدام نماذج التعلم التعاوني لکيجن في تدريس الرياضيات في المراحل التعليمية المختلفة.
The research aimed to study the effect of using Kagan's cooperative learning structures in teaching mathematics on developing the academic achievement, the mathematical problems solving skills and the social skills with the primary stage students, To achieve this objective, the researcher prepared a manual for teaching chapter XII of the fifth grade mathematical book part II based on Kagan's cooperative learning structures, and also he prepared an academic achievement test, a test in the mathematical problems solving skills, and a test for the social skills, the manual and  the three instruments were showed to a group of jury members with the aim of judging.  Then the validity and reliability of the instruments were checked. The research used the experimental method using the pre-post design on two groups: the experimental and the control group. The research sample consisted of 63 of the 5th grade students in Dammam, the experimental (32 students), the control (31 students). Before application of Kagan's cooperative learning structures on the experimental group, the equality of the two groups in, the academic achievement, the mathematical problems solving skills and the social skills was verified. The results of the research indicated the effectiveness of using Kagan's cooperative learning structures in the development of the academic achievement, the mathematical problems solving skills and the social skills, and the results also indicated that there is a statistically significant positive relationship between the academic achievement, the mathematical problems solving skills and the social skills. Based on the results the researcher recommended that:  using Kagan's cooperative learning structures in teaching mathematics to primary stage students, the importance of improving the mathematical problems solving skills with primary stage students, and make more researches to investigate the using of Kagan's cooperative learning structures in teaching mathematics.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
- إبراهیم، أسامه إسماعیل (2000). توظیف أسلوب حل المشکلات فی حل المشکلات الریاضیة المتضمنة فی مقرر الریاضیات. مجلة کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 24(2)، ص 137- 182.
- أبو زینة، فرید کامل (2010). تطویر مناهج الریاضیات المدرسیة وتعلیمها. عَمان. دار وائل للنشر والتوزیع.
- أبو زینة، فرید کامل وعبابنة، عبد الله یوسف (2010). مناهج تدریس الریاضیات للصفوف الأولى، ط2. عَمان. دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
- أبو غزال، معاویة (2007). نظریات التطور الإنسانی وتطبیقاتها التربویة، ط2. عَمان. دار المسیرة.
- البغدادی، محمد رضا، أبو الهدى، حسام الدین، وکامل، آمال ربیع (2005). التعلم التعاونی. القاهرة. دار الفکر العربی.
- بن خلیفة، فاطیمة (2016). صعوبات التعلم والمهارات الاجتماعیة. مجلة جیل العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، مرکز جیل البحث العلمی، الجزائر، 18(17)، ص 37 – 49.
- بولیا، جورج (1965). البحث عن الحل: الأسلوب الریاضی من زاویة جدیدة، ط2. ترجمة: أحمد سلیم سعیدان. بیروت. دار مکتبة الحیاة.
- ترلینج، بیرنی وفادل، تشارلز (2013). مهارات القرن الحادی والعشرین: التعلم للحیاة فی زمننا. ترجمة: بدریة عبد الله الصالح. الریاض . النشر العلمی والمطابع بجامعة الملک سعود.
- جمعة، آمال عبد الفتاح (2005). أثر استخدام التعلم التعاونی فی تدریس علم الاجتماع على التحصیل وتنمیة بعض المهارات الاجتماعیة لدى طلاب المرحلة الثانویة(رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، کلیة التربیة بالفیوم، جامعة القاهرة، فرع الفیوم.
- الجنید، جنید محمد (2008). تقویم أداء طلبة الصف الأول الثانوی فی حل المسألة فی الریاضیات. مجلة کلیة التربیة، الیمن، (19)، ص 13-43.
-  حسب الله، محمد عبد الحلیم (2005). فاعلیة برنامج مقترح قائم على استراتیجیات ما وراء المعرفة فی تنمیة مهارات تدریس حل المشکلات الریاضیة لدى الطالبات المعلمات بکلیة المعلمین بالبیضاء. مجلة کلیة التربیة بدمیاط، 1(47)، ص 352 - 388.
- حسنین، هیثم محمد أحمد (2013). الذکاء الانفعالی وعلاقته بالمهارات الاجتماعیة لمبتدئی السباحة. مجلة أسیوط لعلوم وفنون التربیة الریاضیة، کلیة التربیة الریاضیة، جامعة أسیوط، (37)، الجزء 1، ص 51 – 71.
- خضراوی، زین العابدین شحاتة (2005). معلم الریاضیات وتنمیة مهارات التفکیر. فی نخبة من أساتذة طرق تدریس الریاضیات. طرق تدریس الریاضیات. سوهاج. مطبعة الجامعة بسوهاج.
- الخطیب، عبد الله (2010). برنامج إرشادی مقترح لتنمیة بعض المهارات الاجتماعیة لدى أبناء الشهداء فی قطاع غزة( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، الجامعة الإسلامیة بغزة، فلسطین.
- الخفاف، إیمان (2013). الذکاء الانفعالی: تعلم کیف تفکر انفعالیا.  عَمان. دار المناهج للنشر و التوزیع.
- دغستانی، بلقیس إسماعیل (2001). التربیة الدینیة والاجتماعیة للأطفال. الریاض. مکتبة العبیکان.
- الدفاع، علی عبد الله (2009). أثر علماء العرب والمسلمین الأوائل فی العلوم الریاضیة: الجزء الأول علم الحساب. دمشق. دار الرسالة العالمیة.
- الدیب، حسناء فاروق (2012). تراکیب کیجان تطبیقات على أحدث طرق التدریس. القاهرة. مؤسسة حورس الدولیة للنشر والتوزیع.
- راشد، محمد إبراهیم وخشان، خالد حلمی (2009). مناهج الریاضیات وأسالیب تدریسها للصفوف الرئیسیة. الریاض. دار الجنادریة للنشر والتوزیع.
- الراشد، مضاوی عبد الرحمن (2016). فاعلیة برنامج قائم على اللعب لتنمیة بعض المهارات الاجتماعیة لدى طفل ما قبل المدرسة. مجلة البحث العلمی، 17، ص 655- 692.
- الزغبی، أمل (2012). الذکاءات المتعددة ومهارات حل المشکلات لدى عینة من الطلاب ذوی مستویات متعدد من فاعلیة الذات. مجلة کلیة التربیة ببنها، (90)، ص 200 – 268.
- سحتوت، إیمان محمد، وجعفر، زینب عباس (2014). إستراتیجیات التدریس الحدیثة. الریاض. مکتبة الرشد.
- سعادة، جودت أحمد، وإبراهیم، عبد الله أحمد (2011). المنهج المدرسی المعاصر. عَمان. دار الفکر.
- سلامة، حسن علی (2001). طرق تدریس الریاضیات بین النظریة والتطبیق، ط2. القاهرة. دار الفجر للنشر والتوزیع.
- الشمرانی، صالح علوان؛ الشمرانی، سعید محمد؛ البرصان، إسماعیل سلامة؛ الدروانی، بکیل أحمد (2016). إضاءات حول نتائج دول الخلیج فی دراسة الاتجاهات الدولیة فی العلوم والریاضیات TIMSS 2015. مرکز التمیز البحثی فی تطویر العلوم والریاضیات، جامعة الملک سعود، الریاض، تم الاسترجاع من موقع: https://ecsme.ksu.edu.sa/sites/ecsme.ksu.edu.sa/files/imce_images/dt_hwl_ntyj_dwl_lkhlyj_fy_drs_ltwjht_ldwly_fy_llwm_wlrydyt_timss_2015.pdf
- طلبة، إیهاب جودة أحمد (2005). إستراتیجیات حل المسائل الفیزیائیة وتنمیة القدرات العقلیة. القاهرة. مکتبة الأنجلو المصریة.
- طه، إیمان رفعت محمد (2018). تخطیط مواقف تعلیمیة تعلمیة فی ضوء استراتیجیات کیجان Kagan لتنمیة المهارات الاجتماعیة لأطفال الروضة وقیاس فعالیتها. مجلة دراسات فی الطفولة والتربیة، کلیة ریاض الأطفال، جامعة أسیوط، (4)، ص 47 – 99.
-العازمی، مریم سعود والعضوری، صالح محمد (2014). فاعلیة برنامج لتعلیم الأقران فی تنمیة حل المشکلات والدافعیة للإنجاز لدى الأطفال. مجلة عالم التربیة، 15(48)، ص 133 – 204.
-عبد الحلیم، ریهام محمد أحمد؛ نصر، محمد علی؛ لطف الله، نادیة سمعان؛ الدغیدی، هبة فتحی (2013). برنامج تعلم إلکترونی مدمج قائم على نموذج مارزانو لتنمیة التحصیل فی العلوم والمهارات الاجتماعیة لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة ذوی صعوبات التعلم. مجلة کلیة التربیة بالإسماعلیة، 25، ص 205 – 236.
-عبد الفتاح، آمال (2010). التعلم التعاونی والمهارات الاجتماعیة. الأمارات العربیة المتحدة، العین. دار الکتاب الجامعی.
-العبد الکریم، إیمان عمر والشایع، فهد سلیمان (2018). أثر أنموذج مقترح للتقویم من أجل التعلم على المهارات الاجتماعیة لدى طالبات الصف السادس الابتدائی. رسالة الخلیج العربی، مکتب التربیة العربیة لدول الخلیج، 39(149)، ص 57 – 73.
-عبدالمنعم، خالد عبد العظیم. (2014). فاعلیة استراتیجیات کیجان فی علاج بعض الأخطاء الإملائیة لدى طلاب الدبلوم التربوی بالجامعة العربیة المفتوحة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 2(51)، ص 149 - 182.
-عبید، ولیم؛ الشرقاوی، عبد الفتاح؛ ریاض، أمال؛ العنیزی، یوسف (1998). تعلیم وتعلم الریاضیات في المرحلة الابتدائیة. الکویت. مکتبة الفلاح للنشر والتوزیع.
-عطیة، سعدی جاسم والوائلی، جمیلة رحیم (2018). المکونات الإیجابیة للبیئة الصفیة وعلاقتها بمهارات حل المشکلات لأطفال الروضة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، رابطة التربویین العرب، 94، ص 257- 293.
- عطیفی، زینب محمود محمد کامل (2011). أثر استخدام إستراتیجیة مقترحة معینة على قراءة المسائل اللفظیة الریاضیاتیة على تنمیة مهارات حل المسائل اللفظیة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة وعلى تعدیل الاتجاه نحو المسائل اللفظیة لدیهم. المؤتمر العلمی الرابع لکلیة العلوم التربویة بجامعة جرش (التربیة والمجتمع: الحاضر والمستقبل)، الأردن، 684-712.
-العفیفی، میساء عفیف (2009). أثر برنامج معتمد على تعلیم الأقران فی التحصیل القرائی واکتساب المهارات الاجتماعیة لطلبة صعوبات التعلم(رسالة دکتوراه غیر منشورة) . الجامعة الأردنیة، الأردن.
-علی، نیفین علی عطا الله (2015). فاعلیة استخدام استراتیجیة التساؤل الذاتی فی تنمیة مهارات حل المشکلات الریاضیة اللفظیة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة. مجلة تربویات الریاضیات، الجمعیة المصریة لتربویات الریاضیات، 18(6)، ص 189-226.
-العمری، أمل ناصر (2015). أثر استخدام نماذج کیجن (Kagan) فی التعلم التعاونی لتنمیة مهارات التواصل الریاضی فی مقرر الریاضیات لدى تلمیذات الصف الرابع الابتدائی( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، جامعة جدة، المملکة العربیة السعودیة.
- العیاصرة، ولید رفیق (2013). مهارات التفکیر الإبداعی وحل المشکلات. عَمان. دار أسامة للنشر والتوزیع.
- فرج، طریف شوقی (2003). المهارات الاجتماعیة والاتصالیة: دراسات وبحوث نفسیة. القاهرة. دار الغریب للطباعة والنشر والتوزیع.
- فهمی، عاطف عدلی (2015). تنظیم بیئة تعلم الطفل، ط 4. عَمان. دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
-الکیکی، حسن عبد الجبار سعید (2018). أثر أسلوب الاستقصاء فی تنمیة المهارات الاجتماعیة لتلامیذ التربیة الخاصة. مجلة الأطروحة للعلوم الإنسانیة، دار الأطروحة للنشر العلمی، العراق، 3(11)، ص 11 – 40.
- مدین، السید مصطفى حامد (2006). مستویات أداء تلامیذ الصف الرابع الابتدائی بالمملکة العربیة السعودیة لمهارات حل المشکلات اللفظیة وعلاقتها ببعض العوامل الأخرى. مجلة البحوث النفسیة والتربویة، کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، مصر، (1)، ص 60-99.
-المظهر، محمد أحمد مظهر (2013). برنامج إلکترونی مقترح لتنمیة مهارات تدریس حل المشکلة الریاضیة لدى معلمی الریاضیات بالمرحلة الثانویة وعلاقته بنمو بعض جوانب التفکیر الإبداعی لدى طلابهم( رسالة دکتوراه غیر منشورة) ، جامعة عین شمس، القاهرة.
-المعیقل، إبراهیم عبد العزیز (2010). فعالیة برنامج تدریبی باستخدام الأنشطة اللاصفیة فی تنمیة المهارات الاجتماعیة لدى التلامیذ ذوی الاضطراب فی ضعف الانتباه والنشاط الحرکی المفرط. مجلة کلیة التربیة، جامعة عین شمس،1(34)، ص 167-247.
- الملیجی، رفعت محمد (2005). أهداف تعلیم الریاضیات. فی نخبة من أساتذة طرق تدریس الریاضیات. طرق تدریس الریاضیات. سوهاج. مطبعة الجامعة بسوهاج.
- مهدی، رشا أحمد، ومحمد، هناء عبد الحمید (2017). فعالیة برنامج قائم على کفاءات التعلم الاجتماعی الوجدانی فی تنمیة دافعیة التعلم ومهارات التعلم الاجتماعی الوجدانی. مجلة کلیة التربیة، جامعة أسیوط، 33(6)، ص 445 – 486.
- نشواتی، عبد الحمید (2012). علم النفس التربوی. دمشق. مؤسسة الرسالة.
- نصر، حمدان، وحماد، رائدة (2013). فاعلیة تدریس القراءة العربیة باستخدام التعلم التعاونی فی تنمیة مهارات التفکیر الناقد والتواصل الاجتماعی لدى طالبات الصف السابع الأساسی. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس،11(2)، ص 11-29.
- الوریکات، عائشة السلیمان والشوا، هلا حسین (2016). أثر تدریس الریاضیات باستراتیجیة التعلم باللعب فی اکتساب المهارات الریاضیة وتحسین مهارات التواصل الاجتماعی لدى طلبة الصف الأول الأساسی فی الأردن. دراسات - العلوم التربویة، الجامعة الأردنیة، عمادة البحث العلمی، 43(1)، ص 579 – 595.
-وزارة التربیة والتعلیم بدولة الأمارات العربیة المتحدة (2013). التقریر الإعلامی – نتائج PISA 2012 الاستعداد للحیاة: مهارات الطلبة فی دولة الأمارات العربیة المتحدة. وزارة التربیة والتعلیم بدولة الأمارات العربیة المتحدة.
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
The effect of using cooperative learning models (Kagan) in teaching mathematics on the development of achievement, mathematical problem-solving skills, and social skills among primary school pupils
     First: Arabic references:
Ibrahim, O. I. (2000). Employ the problem-solving method in solving mathematical problems included in the mathematics course. Faculty of Education Journal, Ain Shams University, 24 (2), pp. 137-182.
- Abu Zaina, F.K. (2010). School mathematics curriculum development and teaching. Amman. Wael House for Publishing and Distribution.
- Abu Zaina, F. K.and Ababneh, A. Y.(2010). Mathematics Curricula for First Grades, 2nd Edition. Amman. Al-Masirah House for Publishing, Distribution and Printing.
Abu Ghazal, M. (2007). Theories of human evolution and their educational applications, 2nd edition. Amman. Al-Masirah House.
- Al-Baghdadi, M. R., Abu al-Huda, H., and Kamel, A.R. (2005). Collaborative learning. Cairo. Arab Thought House
Bin Khalifa, F. (2016). Learning difficulties and social skills. The Journal of the Humanities and Social Sciences Generation Center for Scientific Research, Algeria, 18 (17), pp. 37-49.
- Bollea, G. (1965). Searching for a Solution: The Mathematical Method from a New Angle, 2nd edition. Translation: Ahmed Selim Said. Beirut. House of the Library of Life.
Trilling, B.and Fadel, C. (2013). Twenty-first century skills: Learning for life in our time. Translation: Badriya Abdullah Al-Saleh. Riyadh. Scientific Publishing and Printing Press at King Saud University.
Jumaa, A.A. (2005). The effect of using cooperative learning in teaching sociology on the achievement and development of some social skills among high school students (unpublished master's thesis), Fayoum College of Education, Cairo University, Fayoum Branch.
Al-Junaid, J.M. (2008). Evaluating the performance of first-grade secondary students in solving a problem in mathematics. College of Education Journal, Yemen (19), pp. 13-43.
Hassaballah, M. A. (2005). The effectiveness of a proposed program based on metacognition strategies in developing the teaching skills of solving mathematical problems for female students who are teachers at Teachers College of White. Damietta College of Education Journal, 1 (47), pp. 352-388.
Hassanin, H. M. A. (2013). Emotional intelligence and its relationship to social skills for beginners swimming. Assiut Journal of Sports Education Sciences and Arts, Faculty of Sports Education, University of Assiut, (37), Part 1, pp. 51-71.
- Khedrawi, Z. S. (2005). Mathematics teacher and thinking skills development. In an elite group of teachers of mathematics teaching methods. Methods of Teaching Mathematics. Sohag University Press in Sohag.
Al-Khatib, A. (2010). A proposed counseling program to develop some social skills for the children of martyrs in the Gaza Strip (unpublished master's thesis), the Islamic University of Gaza, Palestine.
- El-khafaf, I. (2013). Emotional Intelligence: Learn how to think emotionally. Amman. House curricula for publishing and distribution.
Daghestani, B.I. (2001). Religious and social education for children. Riyadh. Abikan Library.
- Al-Dafaa, A. A. (2009). The Impact of Early Arab and Muslim Scholars on Mathematical Sciences: Part One, Arithmetic. Damascus. House of the Universal Message.
Al-Deeb, H.F.(2012). Kegan structures, applications to the latest teaching methods. Cairo. Horus International Foundation for Publishing and Distribution.
Rashid, M. I. and Khushan, K. H. (2009). Mathematics curricula and methods of teaching it to the main classes. Riyadh. Al Janadriyah House for Publishing and Distribution.
Al-Rashed, M. A. (2016). The effectiveness of a play-based program to develop some social skills among preschool children. Journal of Scientific Research, 17, pp. 655-692.
Al-Zoghbi, A. (2012). Multiple intelligences and problem-solving skills of a sample of students with multiple levels of self-efficacy. Journal of the Faculty of Education in Banha, (90), pp. 200-268.
- Sahout, I. M., and Jaafar, Z. A. (2014). Modern teaching strategies. Riyadh. Al-Rushd Library.
Saadeh, J. A., and Ibrahim, A. A. (2011). The contemporary school curriculum. Amman. House of thought.
Salama, H. A.(2001). Mathematics Teaching Methods between Theory and Practice, 2nd edition. Cairo. Dar Al-Fajr for publishing and distribution.
Alshamrani, S. A.; Alshamrani, S. M.; Al-Bursan, I.S.; Al-Darwani, B. A. (2016). Highlights on the results of the Gulf countries in the study of international trends in science and mathematics (TIMSS 2015). Research Center of Excellence in the Development of Science and Mathematics, King Saud University, Riyadh, retrieved from the website: https://ecsme.ksu.edu.sa/sites/ecsme. ksu.edu.sa/files/imce_images/dt_hwl_ntyj_dwl_lkhlyj_fy_drs_ltwjht_ldwly_fy_llwm_wlrydyt_timss_2015.pdf
Tolba, E. J.A. (2005). Strategies for solving physical problems and developing mental capabilities. Cairo. The Anglo-Egyptian Library.
- Taha, I. R. M. (2018). Planning educational educational situations in light of Kagan's strategies for developing the social skills of kindergarten children and measuring their effectiveness. Journal of Studies in Childhood and Education, Kindergarten College, Assiut University, (4), pp. 47-99.
Al-Azmi, M. S. and Al-adoury, S. M. (2014). The effectiveness of a peer education program in developing problem-solving and the drive for achievement among children. The World of Education Magazine, 15 (48), pp. 133-204.
- Abdel Halim, R. M. A.; Nasr, M. A.; Lotf-Allah, N.S.; El-Deghidi, H. F. (2013). An integrated electronic learning program based on the Marzano model for the development of achievement in science and social skills for middle school students with learning difficulties. Ismailia College of Education Journal, 25, pp. 205-236.
Abdel-Fattah, A. (2010). Collaborative learning and social skills. United Arab Emirates, Al Ain. University Book House.
Abd al-Karim, I. O.and al-Shaya, F.S. (2018). The effect of a proposed model for evaluation for learning on the social skills of sixth grade students. The Arab Gulf Message, Bureau of Arab Education for the Gulf States, 39 (149), pp. 57-73.
Abdel-Moneim, K. A.. (2014). The effectiveness of Kegan strategies in treating some spelling errors of the educational diploma students at the Arab Open University. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, 2 (51), pp. 149-182.
- Abed, W.; El-Sharkawy, A ; Riyadh, A.; Al-Eneizi, Y. (1998). Teaching and learning mathematics in the elementary level. Kuwait. Al Falah Library for Publishing and Distribution.
Attia, S. J. and Al-Waeli, J.R.(2018). Positive components of the classroom environment and its relationship to problem-solving skills for kindergarten children. Arab Studies in Education and Psychology, Arab Educators Association, 94, pp. 257-293.
- Atifi, Z. M. M . K.  (2011). The effect of using a specific proposed strategy on reading mathematical verbal problems on developing the skills of solving verbal problems among elementary school students and on modifying the attitude towards their verbal problems. The Fourth Scientific Conference of the Faculty of Educational Sciences at Jerash University (Education and Society: Present and Future), Jordan, 684-712.
- Al-Afifi, M.A.(2009). The effect of a program based on peer education on reading achievement and social skills acquisition for students with learning difficulties (unpublished PhD thesis). The University of Jordan, Jordan
Ali, N. A. A. (2015). The effectiveness of using the self-inquiry strategy in developing the skills of solving verbal mathematical problems among elementary school students. The Journal of Mathematics Education, Egyptian Society for Mathematics Education, 18 (6), pp. 189-226.
- Al-Omar, A. N. (2015). The effect of using the Kagan models on cooperative learning to develop sports communication skills in the mathematics course of fourth grade primary students (unpublished master's thesis), University of Jeddah, Saudi Arabia.
Al-Asirah, W. R. (2013). Creative thinking and problem solving skills. Amman. Osama House for Publishing and Distribution.
Farag, T.S. (2003). Social and Communication Skills: Psychological Studies and Research. Cairo. Dar al-Gharib for printing, publishing and distribution.
Fahmy, A. A. (2015). Organizing the child's learning environment, 4th edition. Amman. Al-Masirah House for Publishing, Distribution and Printing.
-Kiki, H. A. S. (2018). The effect of the survey method on developing the social skills of special education students. Thesis Journal for the Humanities, Thesis House for Scientific Publishing, Iraq, 3 (11), pp. 11-40.
Madyan, A.M. H. (2006). The performance levels of fourth-grade primary students in the Kingdom of Saudi Arabia for the skills of solving verbal problems and their relationship to some other factors. Journal of Psychological and Educational Research, Faculty of Education, Menoufia University, Egypt, (1), pp. 60-99.
Al-Mazhar, M. A. M. (2013). A proposed electronic program to develop the skills of teaching mathematical problem solving among secondary school mathematics teachers and its relationship to the growth of some aspects of creative thinking among their students (unpublished PhD thesis), Ain Shams University, Cairo.
- Al-Moaqil, I. A. (2010). The effectiveness of a training program using extracurricular activities in the development of social skills for students with disturbed attention deficit and excessive movement. Faculty of Education Journal, Ain Shams University, 1 (34), pp. 167-247.
Al-Miliji, R. M. (2005). Mathematics education goals. In an elite group of teachers of mathematics teaching methods. Methods of Teaching Mathematics. Sohag University Press in Sohag.
Mahdi, R. A., and Muhammad, H. A.(2017). The effectiveness of a program based on social-emotional learning competencies in the development of learning motivation and socio-emotional learning skills. Journal of the Faculty of Education, Assiut University, 33 (6), pp. 445-486.
- Nashwati, A. (2012). Educational Psychology. Damascus. Mission Foundation.
Nasr, H., and Hammad, R. (2013). The effectiveness of teaching Arabic reading using cooperative learning in developing the skills of critical thinking and social communication among students of the seventh grade. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, 11 (2), pp. 11-29.
Al-Warkat, A. A. and Al-Shawwa, H.H. (2016). The effect of teaching mathematics with a learning-by-play strategy on acquiring mathematical skills and improving social communication skills among first-grade students in Jordan. Studies - Educational Sciences, University of Jordan, Deanship of Scientific Research, 43 (1), pp. 579-595.
- The Ministry of Education in the United Arab Emirates (2013). Media Report - PISA 2012 Results for Life Readiness: Student Skills in the United Arab Emirates. The Ministry of Education in the United Arab Emirates.
المراجع الأجنبية:
- Barth, J., M. & Archibald, A. (2003). The Relation Between Emotion Production Behavior and Preschool Social Behavior: In the Eye of the Beholder. Social Development, 12(1), pp 67-90.
- Caldarella, P. & Merrell, K. (1997). Common dimensions of social skills of children and adolescents. A taxonomy of positive behaviors. School Psychology View, 26, 264-278
- Christian, M., S., Edwards, B., D. & Bradley, J., C. (2010). Situational Judgment Tests: Constructs Assessed and A Meta-Analysis of Their Criterion-Related Validities. Personnel Psychology, 63, pp 83-117.
- Cline, L., M. (2007). Impacts of Kagan Cooperative Learning Structures on Fifth-Graders’ Mathematical Achievement. Walden University, Washington, United States: Retrieved from ProQuest data base: Dissertations & Theses: The Humanities and social Science Collection. (Publication No. AAT 3254506).
- Clowes, G. (2011). The Essential 5: A Starting Point for Kagan Cooperative Learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing. Kagan Online Magazine. 
- Cooper, D. H., & Farran, D. C. (1988). Behavioral risk factors in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 3(1), pp 1–19.
-Demitra & Sarjoko (2018). Effects of Handep Cooperative Learning Based on Indigenous Knowledge on Mathematical Problem-Solving Skill. International Journal of Instruction, 11(2), pp 103-114. https://doi.org/10.12973/iji.2018.1128a
-Duch, B. J., Groh, S. E. & Allen, D., E. (2001). The Power of Problem-based Learning, Stylus Publishing.
-Gresham, F. M. & Elliott, S. N. (2008). Social skills improvement system: Rating scales manual. Minneapolis, MN: NCS Pearson, Inc.
 - Henningsen, M. & Stein, M. K. (1997). Mathematical tasks and Student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning. Journal of Research in Mathematics Education, National Council of Teachers of Mathematics, 28 (5), pp 524-549.
- Hoseyn, A. & Mahinpo, B. (2012). Kagan Cooperative Learning Model: The Bridge to Foreign Language Learning in the Third Millennium. Theory and Practice in language Studies, 2(6), pp 1134-1140.
- Jonassen, D. H. (2014). Assessing problem-solving. In Spector, J. M., Merril, J. M., Elen, J., & Bishop, M. J. (Eds.), Handbook of research on education communication and technology, 269-288.
- Kagan, S. & Kagan, M. (2009). Kagan Cooperative learning. San Clemente, CA: Kagan Publishing.
- Kagan, S. (2000). Kagan Structures – Not One More Program, a Better Way to Teach Any Program. San Clemente, CA: Kagan Publishing. Kagan Online Magazine. AV: www.KaganOnline.com
- Kagan, S. (2003). A Brief History of Kagan Structures. San Clemente, CA: Kagan Publishing. Kagan Online Magazine. AV: www.KaganOnline.com
- Kagan, S. (2008). Kagan Structures Simply Put. San Clemente, CA: Kagan Publishing. Kagan Online Magazine. AV: www.KaganOnline.com
- Kagan, S. (2010). Cooperative learning. San Clemente, ca: Kagan Publishing.
-Kagan, S. (2011). The "P" and "I" of PIES: Powerful Principles for Success. San Clemente, CA: Kagan Publishing. Kagan Online Magazine. AV: www.KaganOnline.com
- Kagan, S. (2013). Kagan Cooperative learning Structures. San Clemente, CA: Kagan Publishing.
- Kagan, S. (2015). 10 Reasons to Use Heterogeneous Teams. San Clemente, CA: Kagan Publishing. Kagan Online Magazine. AV: www.KaganOnline.com
- Kiesner, J., & Pastore, M. (2005). Differences in the relations between antisocial behavior and peer acceptance across contexts and across adolescence. Child Development, 76, pp1278-1293.
- Manseau, M., C. (2010). Measuring Perceptions of Social Potential: The Development of an Instrument Assessing Children's Perceived Potential for Improving Social Skills.( Ph.D. dissertation), University of California, Berkeley, USA.
- McClelland, M. M., Morrison, F. J. & Holmes, D. H. (2000). Children at-risk for early academic problems: The role of learning-related social skills. Early Childhood Research Quarterly, 15, pp307–329.
-Merrell, K. W. & Gimpel, G. A. (1998). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Motowidlo, S., J., Hooper, A., C. & Jackson, H., L., (2006). A theoretical basis for situational judgment tests. In Weekley JA, Ployhart RE (Eds.), Situational judgment tests: Theory, measurement and application (pp. 57–81). Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Mourning, E. (2014). Kagan Cooperative Learning Model and Mathematics Achievement Economically DisadvantagedMiddle School Students. Ed.D. Dissertation, Walden University, North Carolina, United States: Retrieved from ProQuest data base: Dissertations & Theses.
- Müller, R., Peter, C., Cieza, A., Post, M., Van Leeuwen, C., Werner, C., & Geyh, S. (2014). Social skills: A resource for more social support, lower depression levels, higher quality of life and participation. in individuals with spinal cord injury? Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 96(3), pp447-455.
- Mullis V. L., Martin O. M., Ruddock J. G., O'Sullivan Y. C. & Preuschoff C. (2009). TIMSSS2011 Assessment Frameworks. TIMSSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education. Boston College.
- Muth, D. (1997). Using cooperative learning to improve reading and writing in mathematical problem solving. Reading and Writing Quarterly, 13, pp71-83.
- National Association of School Psychologist (NASP) (2007). Social Skills Promoting Positives Behavior, academic Success and School Safety.
- National Center for Educational Statistics (NCES). (2003). Teaching mathematics in seven countries: Results from the TIMSS video study. Washington, DC: U.S. Department of Education.
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, AV: NCTM
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, AV: NCTM.
- Odom, S. L., McConnell, S. R., & Brown, W. H. (2008). Social competence of young children. In W. H. Brown, S. L. Odom, & S. R. McConnell (Eds.), Social competence of young children: Risk, disability, & intervention (pp. 3-29). Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Co.
- Perdue, N. H., Manzeske, D. P. & Estell, D. B. (2009). Early predictors of school engagement: Exploring the role of peer relationships. Psychology in the Schools, 46, pp1084-1097.
- Rashid, T. (2010). Development of Social Skills among Children at Elementary Level. Bulletin of Education and Research, 32(1), pp69-78
- Rustanuarsi, R. & Karyati, K. (2019). The effectiveness of collaborative learning model with challenging task on students mathematical problem-solving skills. Journal of Physics: Conf. Series 1157, 042058
- Schneider, B., P. (2012). A structural analysis of the social skills improvement system Rating scales, parent form: measurement invariance across race and language format. (Ph.D. Dissertation), The Pennsylvania State University, USA.
-Sharon, A., R. (2003). Effects of Video Modeling, Prompting, and Reinforcement Strategies on Increasing A Generalized Repertoire of Prosocial Behavior in Children with Autism.( Ph.D. Dissertation), Queens College, USA.
 -Smith, D., P. (2018). The effect of social skills instruction on seventh-grade students taking a language arts class. (Ph.D. Dissertation), Liberty University, USA.
 -Wojtanowski, S., T. (2011). Comparing the Effectiveness of Three Instructional Approaches in a Problem-Centered, Multimedia-Based Learning Environment.( Ph.D. dissertation) , University of Minnesota.
 -Wood, J., M., (2009). A Study of The Context in which Problem Behaviors Occur and The Relationship with Social Skills.( Ph.D. Dissertation ) , The Pennsylvania State University, USA.