أثر القصص النبوي على القيم السلوکية لدى أطفال الروضة في مدينة تبوک. The Impact of the Prophets storis on the Behavioral Values of kindergarten children in thecity of Tabuk

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلفون

تخصص أصول التربية الإسلامية، کلية التربية والآداب، جامعة تبوک، تبوک، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن أثر استخدام القصص النبوي في القيم السلوکية لدى أطفال الروضة في مدينة تبوک، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الشبه تجريبي، وبطاقة الملاحظة کأداة لجمع البيانات، حيث تکونت من محورين، وهما: (القيم السلوکية الدينية، القيم السلوکية الاجتماعية)، وبلغ عدد أفراد الدراسة (60) طفلاً وطفلة من الروضة الثانية في قوات الأمن العام بمدينة تبوک،تم تقسيمهم عشوائيا إلى مجموعتين تجريبية وضابطة تکونت کل مجموعة من (30) طفلاًوطفلة. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تمت معالجة البيانات إحصائياً بواسطة برنامج (SPSS) واختبار فرضياتها، تم استخدام اختبار "ت" للعينات المستقلة، کما تم استخدام معادلة مربع ايتا لحساب حجم تأثير استخدام القصص النبوي على القيم السلوکية لدى الأطفال،وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05  =α) بين متوسطي درجات الأطفال في المجموعتين: الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لمقياس القيم السلوکية، ولصالح المجموعة التجريبية التي خضعت للقصص النبوي. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05  =α) بين متوسطي درجات الأطفال في المجموعتين: الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لمحور القيم السلوکية (الدينية، الاجتماعية) من مقياس القيم السلوکية، ولصالح المجموعة التجريبية التي خضعت للقصص النبوي. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05  =α) بين متوسطي درجات الأطفال بالمجموعتين: الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لمقياس القيم السلوکية في المحورين: الأول والثاني.ومن توصيات الدراسة: ضرورة تبني معلمات رياض الأطفال في مدينة تبوک أسلوب القصص النبوي خلال تدريس الأطفال، وذلک بهدف تنمية القيم السلوکية الدينية والاجتماعية لديهم. الاهتمام بعقد دورات لمعلمات رياض الأطفال أثناء الخدمة لتدريبيهن على استخدام القصص النبوي؛ لغايات تحسين تنمية القيم السلوکية الدينية والاجتماعية لدى الأطفال. إعداد دليل تطبيقي لمعلمات رياض الأطفال حول کيفية إعداد وتنفيذها لاستخدام القصص النبوي.
This study aimed to investigate of the impact of using stories of the prophets on the behavioral values among kindergarten students in Tabuk City by. To achieve the purpose of study,  the quasi-experimental approach was used and observal card as atool to collect data, which included on two domains (religious behavioral values and social behavioral values). The study sample consisted (60) children were chosen from the second kindergarten grade in the public security, they were randomly divided to tow groups; the experimental and control groups which included of (30) children in each group. To answer the questions, data were statistically processed, and hypotheses were verified using (SPSS). T-test and eta square were used assest of the size of the impact of using the stories of the prophets on the behavioral values. The results study indicadetd to: There were statistically significant at the level of (α= 0.05) among the means of the students scores in the two groups in the post-test of behavioral values scale in favor of the experimental group wich exposed the stories of the prophets. There were statistically significant at the level of (α= 0.05) among the means of students scores in the two groups in the post-test of behavioral values (religious and social) scale in favor of the experimental group which exposed the stories of the prophets. There were't statistically significant at the level of (0.05) among the means of students scores in the two groups in the post-test of behavioral values in the 1st and 2nd domains. The study recomended to: Kindergarten female teachers in Tabuk shall apply the stories of the prophets in order to develop the students’ religious and social behavioral values. Training courses shall be held for in-service kindergarten female teachers to train them on using the stories of the prophets in order to develop the students’ religious and social behavioral values. An applied handbook shall be prepared for kindergarten female teachers on how to plan and implement the lessons using the stories of prophets.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
- ابراهیم، سامیة موسى (2007). برنامج أنشطة تربویة مقترح لتنمیة القیم الخلقیة لدى أطفال الریاض. القاهرة. دار الفکر العربی
-ابن منظور، جمال الدین أبو الفضل (1414). لسان العرب. بیروت. دار صادر
-أبو عمرة، هانی عطیة علیان ( 2013 ). مستوى الالتزام الدینی والقیم الاجتماعیة وعلاقتهما بالاغتراب النفسی لدى طلاب الجامعات الفلسطینیة بغزة( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، جامعة الأزهر. غزة.
-برهوم، أحمد موسی أحمد ( 2009). دور المعلم فی تعزیز القیم الإیمانیة لدى طلبة المرحلة الثانویة بمدیرتی خانیونس وغرب غزة من وجهة نظر الأطفال( رسالة ماجستیر منشورة) ، الجامعة الإسلامیة. غزة.
- البری، قاسم نواف (2015). دور القصة الدینیة فی تربیة الطفل. المجلة الأردنیة فی الدراسات الإسلامیة ،الأردن. ص ص 281- 297
- الجادری، عدنان وأبو حلو، یعقوب (2009). الأسس المنهجیة والاستخدامات الإحصائیة فی بحوث العلوم التربویة والإنسانیة. عمان. دار إثراء للنشر والتوزیع
-الجفری، هناء هاشم (1429). التربیة بالقصة فی الإسلام وتطبیقاتها فی ریاض الأطفال (رسالة ماجستیرغیر منشورة) . جامعة أم القرى. مکة المکرمة.
-الجوهری، إسماعیل حماد ، تحقیق: عطار، أحمد عبد الغور) (1990).  الصحاح، تاج اللغة وصحاح العربیة. م (7). ط4. بیروت. دار العلم للملایین
-الحراحشة، سالم (2012). التوجیه والإرشاد: الدلیل الإرشادی العملی للمرشدین التربویین والعاملین مع الشباب. الأردن. دار الخلیج للنشر والتوزیع
- خلف، أمل (2005). مدخل إلى ریاض الأطفال .ط1. القاهرة. عالم الکتب.
- خلیفة، إیناس عبدالرازق ( 2013). ریاض الأطفال الکتاب الشامل .الأردن . دار المنهل للنشر.
- الراشد، مضاوی عبد الرحمن (2017). فاعلیة برنامج مقترح باستخدام القصص والأناشید الإلکترونیة فی تنمیة القیم الأخلاقیة لطفل الروضة. دراسة میدانیة. مجلة الطفولة والتربیة .جامعة الأسکندریة. کلیة ریاض الأطفال. ص 149- 208.
- الزیر، محمد حسن (1985). القصص فی الحدیث النبوی. ط3. الریاض. دون ناشر.
- السباعی، مریم (1987). القصة فی القرآن الکریم. القاهرة. دار نهضة مصر للطباعة والنشر والتوزیع.
 - سدیرة، سهام (2006). بنیة الزمان والمکان فی قصص الحدیث النبوی الشریف ( رسالةماجیستیر منشورة) . جامعة منتوری- قسنطینه. الجزائر. کلیة الآداب واللغات
- سوید، محمد (2000). منهج التربیة النبویة للطفل، ط3. مکه المکرمة. دار طیبه.
- شحاته، حسن والنجار، زینب (2003) . معجم المصطلحات التربویة والنفسیة. ط1. القاهرة. الدار المصریة اللبنانیة.
- ششتاوی، هشام (2005). الخصائص النمائیة لمرحلة ریاض الأطفال، مجلة رسالة معلم. الأردن. م43 ع2 ، ص 14-22.
-  شومان،طه طه مصطفى السید (1996) . القیم فی القصص النبوی( رسالة دکتوراه غیر منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة المنوفیة.
- زاهر، ضیاء (1994) .القیم فی العملیة التربویةسلسلة معالم تربویة. القاهرة. مرکز الکتاب للنشر.
- عز الدین، کمال (د.ت). الحدیث النبوی الشریف من الواجهة البلاغیة، دار اقرأ، د ط.
- عطیة، محمد خلیفة (2015). دور مسرح الطفل فی تنمیة بعض القیم الاجتماعیة والدینیة لدى الأطفال، بحث المؤتمر العلمی الأول تحت شعار: الجامعة فی خدمة المجتمع، کلیة الآداب والعلوم ترهونة، جامعة الزیتونة - لیبیا، ج1، ص ص 14-32.
- الغول، منصور(2010). مناهج اللغة العربیة وطرائق وأسالیب تدریسها.عمان. دار الکتاب الثقافی.
- فراج، أسامة محمود (2011). القیم التربویة المتضمنة بالقصص النبوی فی صحیح مسلم. مجلةکلیة التربیة بأسیوط. ص 329- 369.
- فلیة، فاروق عبده والزکی، أحمد عبد الفتاح (2004). معجم مصطلحات التربیة لفظًاواصطلاحًا. الإسکندریة. دار الوفاء لدنیا الطباعة والنشر.
-القحطانی، عبدالله محمد (2009). القیم والعادات الاجتماعیة لدى العمالة المنزلیة ومقارنتها بالقیم والعادات لدى الأسرة السعودیة( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة. کلیة الدراسات العلیا.
- قربان، بثینة محمد سعید (2016). فاعلیة استخدام الرسوم المتحرکة فی تنمیة القیم الاجتماعیة لأطفال الروضة فی مدینة مکة المکرمة. مجلة القراءة والمعرفة. ص 23-44.
- قمیحة، جابر (1984). المدخل إلى القیم الإسلامیة. ط1. القاهرة. دار الکتب الإسلامیة.
- القیسی، مروان إبراهیم ( 1995). المنظومة القیمیة الإسلامیة کما تحددت فی القرآن الکریم والسنة الشریفة، دراسات العلوم الإنسانیة، بحث منشور، الأردن. مج 22( 6). ص 23-33.
-محمد، شحاته سلیمان (2008). فاعلیة برنامج قصص لتنمیة القیم الأخلاقیة والاجتماعیة لطفل الروضة. مجلة التربیة (جامعة بنها). مصر، مج 19(77)، ص60-93.
-المدفع، نورة ( 1986). دور ریاض الاطفال فی تنشئة الطفل، شؤون اجتماعیة، بحث مجلة جامعة الشارقة للعلوم التربویة. 3 (11) . ص46 -75.
- موسى، سعید عبد المعز علی (2014). فعالیة برنامج مقترح على القصص لتنمیة بعض القیم الخلقیة لدى طفل الروضة( رسالة دکتوراه منشورة) - جامعة حلوان، کلیة التربیة. القاهرة.
- نسیم، سحر توفیق (2005). تنمیة بعض السلوکیات المرتبطة بالقیم الخلقیة لدى طفل الریاض فی ضوء مواقف من حیاة الرسول صلى الله علیه وسلم وصحابته. مجلة القراءة والمعرفة ،کلیة التربیة المنصورة. ص 202-236.
- هزازی، مریم عواجی علی (2010). الأثر التربوی فی القصص القرآن فی تنشئة الطفل المسلم(دراسة میدانیة)( رسالة ماجستیر غیر منشورة) . جامعة الملک خالد. أبها. کلیة التربیة.
-الهویمل، محمد (2011). الأسالیب التربویة للرسول فی تربیة الأطفال والمراهقین (رسالة ماجستیر غیر منشورة) . جامعة أم درمان الإسلامیة. السودان.
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
 
Ibrahim, S. M.2007 A proposed educational activities program to develop the moral values ​​of kindergarten children. Cairo. Arab Thought House
- Ibn Manzur, Jamal al-Din Abu al-Fadl (1414). lesaan Arabs. Beirut. Dar Sader
- Abu Amra, H. A. A. (2013). The level of religious commitment and social values ​​and their relationship to psychological alienation among students of Palestinian universities in Gaza (unpublished master's thesis), Al-Azhar University. Gaza.
Barhoum, A. M. A. (2009). The teacher's role in promoting the values ​​of faith among secondary school students in Khan Yunis and West Gaza from the children's viewpoint (published master's thesis), the Islamic University. Gaza..
Al-Beri, Q. N. (2015). The role of the religious story in raising a child. The Jordanian Journal of Islamic Studies, Jordan. Pp. 281--297
Umayya, Jordan. Pp. 281--297
- Al-Jadiri, A and Abu Helou, Y. (2009). Methodological foundations and statistical uses in educational and human sciences research. Amman. Ithraa House for Publishing and Distribution
Al-Jufri, H. H. (1429). Educating with the story in Islam and its applications in kindergartens, master's thesis (unpublished). Umm Al Qura University. Makkah.
- Al-Gohari, Ismail Hammad, Investigation: Attar, Ahmad Abdel-Ghafour (1990T (, Taj Al-Language and Arabic Sahih. M (7). I 4. Beirut. House of science for millions
- Harahsheh, S. (2012). Guidance and counseling: a practical guide for educational counselors and youth workers. Jordan. Gulf House for Publishing and Distribution
Khalaf, A. (2005). Introduction to Kindergarten 1. Cairo. The world of books.
Khalifa, I. A. (2013). Kindergarten Comprehensive Book. Jordan. Al-Manhal Publishing House.
Al-Rashed, M. A. (2017). The effectiveness of a proposed program using electronic stories and songs in developing the moral values ​​of kindergarten children. A field study. Journal of Childhood and Education. University of Alexandria. Kindergarten College. Pp. 149- 208.
Al-Zir, M. H. (1985). Stories in the hadith of the Prophet. I 3. Riyadh. Without a publisher.
Al-Sebaei, M. (1987). The story in the Holy Quran. Cairo. Nahdet Misr House for printing, publishing and distribution.
- Sedira, S.(2006). The structure of time and place in the stories of the Prophet's hadith (master's published thesis). University of Mentouri - Constantine. Algeria. College of Literature and Languages
Sweed, M.(2000). Prophetic parenting curriculum for the child, i 3. Honorable Mecca. Good house.
Shehata, H. and Najjar, Z.2003). Glossary of educational and psychological terms. I 1. Cairo. The Egyptian Lebanese House.
- Shishtawe, H. (2005). The developmental characteristics of the kindergarten stage, Teacher Mission Journal. Jordan. P43 P2, P.14-22.
- Shoman, Taha Mustafa Al-Sayed (1996). Values ​​in the Prophetic Stories (unpublished PhD thesis), Faculty of Education, Menoufia University.
- Zahir, D. (1994) Values ​​in the educational process, series of educational milestones. Cairo. Book Publishing Center.
- Ezz El Din, K.(d.). The Noble Prophetic Hadith from the Rhetorical Facade, Dar Iqra, Dr.
Attia, M. K.(2015). The role of child theater in developing some social and religious values ​​among children. The first scientific conference discussed under the slogan: The University in Community Service, the College of Arts and Sciences, Tarhuna, Zaitouna University - Libya, Part 1, pp. 14-32.
Al-Ghoul, M. (2010). Curricula and methods of teaching the Arabic language. Oman. Dar Al-Kitab Al-Thaqafi.
Farrag, O. M. (2011). The educational values ​​included in the stories of the Prophet in Sahih Muslim. Journal of the College of Education in Assiut. Pp. 329-369.
- Fallah, Farouk Abdo and Al Zaky, Ahmed Abdel Fattah (2004). A glossary of educational terms both word and idiom. Alexandria. Dar Al-Wafa for publishing and printing
Al-Qahtani, A. M. (2009). The social values ​​and customs of domestic workers and their comparison with the values ​​and customs of the Saudi family (unpublished master's thesis), Naif Arab University for Security Sciences. College of Graduate Studies.
- Qurban, B.M.S.(2016). The effectiveness of using animation in developing the social values ​​of kindergarten children in the city of Makkah. Reading and Knowledge Magazine. Pp. 23-44.
- Qumaiha, J.(1984). Introduction to Islamic values. I 1. Cairo. House of Islamic Books.
Al-Qaysi, M. I.(1995). The Islamic value system as defined in the Noble Qur’an and the Noble Sunnah, Humanities Studies, published research, Jordan. Volume 22 (6). Pp. 23-33.
Muhammad, S. S. (2008). The effectiveness of the Stories Program for developing the moral and social values ​​of the kindergarten child. The Journal of Education (Benha University). Egypt, Vol 19 (77), pp. 60-93.
Al-Midfaa, N. (1986). The Role of Kindergartens in Child Raising, Social Affairs, Research by University of Sharjah Journal of Educational Sciences. 3 (11). Pp. 46--75.
Musa, S. A. A. (2014). The effectiveness of a proposed program on stories to develop some moral values ​​of the kindergarten child (published doctoral thesis) - Helwan University, Faculty of Education. Cairo.
Nassim, S.T. (2005). The development of some behaviors related to the moral values ​​of the kindergarten child in light of situations in the life of the Messenger, may God bless him and grant him peace and his companions. Reading and Knowledge Magazine, Mansoura College of Education. Pp. 202-236
Hazazi, M.A . A.(2010). The educational impact of the Qur’an on stories on the upbringing of the Muslim child (field study) (unpublished master's thesis). King Khalid University. Abha. College of Education.
- Alhwimel, Muhammad (2011). The Educational Methods of the Messenger ﷺ in raising children and adolescents (unpublished master's thesis). Omdurman Islamic University. Sudan..
3-    المراجع الأجنبية:
-Al- Somadi, M. (2012). The Effect of a Story –Based Programmed on Developing Moral Values at the Kindergarten Stage. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business. 4(7). PP. 534-559.
-Cooper, J. (1981). Measuring behavior (The Charles E. Merrill series on behavioral techniques in the classroom) second Edition. Columbus, Ohio: Merrill.
-Keup, Jessica and Mulote, Regina (2014). Supporting Moral Development in Early Childhood Through Storybooks. Unpublished master's thesis. Helsinki Metropolia University.Finland.
- Kiess, H. (1989). Statistical concepts for the behavioral sciences. Boston: Allyn and Bacon.
-Rahim, Husni and Rahiem, Maila (2012). The Use of Stories as Moral Education for Young Children. International Journal of Social Science and Humanity. 2(6). PP. 454-458.
- Education for Young Children. International Journal of Social 454-https://edu.moe.gov.sa/Tabuk/Pages/default.aspx