فاعلية توظيف الواقع الافتراضي في مستوى دافع الإنجاز والاتجاه الإيجابي نحو استخدام التکنولوجيا في التعليم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. The Effectiveness of Utilizing Virtual Reality in Enhancing the Level of Achievement Motivation and Positive Attitudes towards the Use of Technology in Education among Primary Pupils

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

قسم الطفولة المبکرة، کلية التربية، جامعة الملک سعود، الرياض، المملکة العربية السعودية.

المستخلص

هدفت الدراسة بيان فاعلية توظيف الواقع الافتراضي في مستوى دافع الإنجاز والاتجاه الإيجابي نحو استخدام التکنولوجيا في التعليم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واعتمدت على مقياس الدافعية للإنجاز، ومقياس الاتجاه نحو استخدام التکنولوجيا في التعليم، تکونت عينة الدراسة من (60) تلميذاً وتلميذة بالصفين الرابع والخامس بالمرحلة الابتدائية بالرياض، بحيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين، الأولى ضابطة تم تعرضها للتعلم بالطرق التقليدية، والثانية تجريبية تم تعرضها للتعلم بتوظيف الواقع الافتراضي في عملية التعليم، وأشارت النتائج إلى أن توظيف الواقع الافتراضي في التعليم کان له أثر إيجابي وفعال في تنمية مستوى دافعية الإنجاز والاتجاه نحو استخدام التکنولوجيا في التعليم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية.
The study aimed to explore the effectiveness of utilizing virtual reality in enhancing the level of achievement motivation and positive attitudes towards the use of technology in education among primary pupils. The study utilized the descriptive research based on a questionnaire of achievement motivation and a questionnaire of attitudes towards the use of technology in education. The participants of the study comprised 60 male and female fourth and fifth grade pupils in the primary stage. They were assigned into two groups. The control group was taught using the regular method of teaching whereas the experimental group was exposed to learning using virtual reality. The results indicated that utilizing the virtual reality in education had positive effects in enhancing achievement motivation and attitudes towards the use of technology in education among primary school pupils.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1-    المراجع العربية:
-إبراهیم، مجدی (2012). الإبداع رکیزة عصرنة المنهج التربوی.عالم الکتب.القاهرة.
- أبو جادو، صالح (2000). علم النفس التربوی. عمان. دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
- أبو جادو، صالح (2002). سیکولوجیة التنشئة الاجتماعیة. عمّان. دار المسیرة.
-أبو حطب، فؤاد (1996). القدرات العقلیة. ط 5. القاهرة. مکتبة الأنجلو المصریة.
- أبو شاویش، عبد الله. (2013). برنامج مقترح لتنمیة مهارات تصمیم المقررات الإلکترونیة عبر الویب لدى طالبات تکنولوجیا التعلیم بجامعة الأقصى بغزة( رسالة ماجستیرغير منشورة ) . کلیة التربیة . الجامعة الاسلامیة بغزة.
- أحمد, م. س. ا. م. (2012). برنامج قائم على نظم الواقع الافتراضى لتنمیة مهارات التفکیر المنظومى فى استخدام وصایة بعض الأجهزة التعلیمیة لدى طلاب تکنولوجیا التعلیم.
-أندراوس، رامی ومعایعة، عادل(2008). الإدارة بالثقة والتمکین: مدخل لتطویرالمؤسسات. اربد. الأردن . عالم الکتب الحدیثة للنشروالتوزیع.
- الباوی، ماجدة. (2006). فاعلیة استخدام الوسائل المتعددة بالکمبیوتر على تحصیل الطالبات لمادة الفیزیاء واتجاهاتهن نحو استخدام الکمبیوتر فی التعلم والتعلیم( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، کلیة التربیة: جامعة بغداد.
- جلجل، نصرة عبد المجید (2002). علم النفس التربوی المعاصر. القاهرة. مکتبة النهضة.
-الحسناوی، موفق عبد العزیز (2007). أثر استخدام کل من الإنترنت والحاسوب فی تدریس الکترونیات القدرة الکهربائیة فی دافعیة الطلبة للتعلم واتجاهاتهم نحوهما. مجلة علوم إنسانیة 2(32).
- الحلفاوی، ولید سالم (2006). مستحدثات تکنولوجیا التعلیم فی عصر المعلوماتیة. عمان.  دار الفکر.
- حماد، إبراهیم ؛ اللبدی، نزار؛ والشدیفات، صادق؛ ودوجان، منصور (2012). اتجاهات طلبة تخصص الفقه فی الجامعة الأردنیة نحو مهنة التدریس وأثر مادة أسالیب التدریس فی هذه الاتجاهات، دراسات العلوم التربویة. 39(1) ، ص258 - 273.
- الخاروف, أمل و الدهامشة, جمان (2013). العوامل المؤثرة فی اتجاهات طلبة الصف العاشر نحو التعلیم المهنی فی مدینة عمان. دراسات العلوم التربویة. الأردن. 40 ملحق2.
- خزعلی، قاسم، ومومنی، عبد اللطیف (2011). اتجاهات طالبات تربیة الطفل فی جامعة البلقاء التطبیقیة نحو تخصصهن الأکادیمی. مجلة اتحاد الجامعات العربیة للتربیة وعلم النفس. 9(1) ص 78-106.
- خلیفة، عبد اللطیف محمد (2000). الدافعیة للإنجاز. القاهرة . دار غریب للطباعة والنشر.
- خمیس، محمد عطیة (2003). منتوجات تکنولوجیا التعلیم.القاهرة. دار الکلمة.
- الدهاسی، الجوهرة (2017). استخدام تقنیة الواقع المعزز فی تنمیة مهارات التفکیر الریاضی (رسالة ماجستیرغير منشورة )، کلیة الدراسات العلیا للتربیة، جامعة القاهرة.
- رابح, م. د. م. (2014). الوسائط المتعددة فی السکندلایف کأحد مستحدثات الواقع الافتراضیفی التعلیم. مؤتمرات معهد الدراسات والبحوث التربویة.
-الرمیساء، البار (2014). المناخ التنظیمی وعلاقته بدافعیة الانجاز: دراسة میدانیة فی مؤسسة سونطراک بسکرة (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة محمد خیضر، الجزائر.
- الزعیر، إبراهیم بن عبد الله بن عبد الرحمن (2017). واقع التمکین الإداری لقادة المدارس الثانویة فی المملکة العربیة السعودیة وعلاقته بدافعیة الإنجاز "دراسة میدانیة"، مجلة البحث العلمی، کلیة البنات، جامعة عین شمس. 18 .
- زکریا، عبد الستار(2012). دافعیة الإنجاز لدى أستاذ التربیة البدنیة و الریاضیة فی ظل فلسفة التدریس بالمقاربة بالکفاءات: دراسة میدانیة على مستوى متوسطات ولایة الوادی (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة محمد خضیر .الجزائر.
- زیتون، کمال عبد الحمید (2004). تکنولوجیا التعلیم فی عصر المعلومات والاتصالات. القاهرة. عالم الکتب.
- الساکر، رشیدة (2015). دافعیة الإنجاز وعلاقتها بفاعلیة الذات لدى تلامیذ السنة الثالثة ثانوی: دراسة میدانیة وصفیة ارتباطیة بثانویة الشهید شهرة محمد بالمغیر ولایة الوادی (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الشهید حمه لخضر بالوادی . الجزائر.
- سالم، رفقة خلیفة. (2000). أسالیب المعاملة الوالدیة وعلاقتها بدافع الانجاز الدراسی لدى طالبات کلیات المجتمع فی الأردن(أطروحة دکتوراه غیر منشورة) ، الجامعة المستنصریة.
- سالم، هبة الله محمد الحسن. قمبیل، کبشور کوکو. الخلیفة، عمر هارون (2012). علاقة دافعیة الإنجاز بموضع الضبط, ومستوى الطموح, والتحصیل الدراسی لدى طلاب مؤسسات التعلیم العالی بالسودان. جامعة الخرطوم. السودان. المجلة العربیة لتطویر التفوق.3(4)، 81- 97.
- السفاسفة، محمد إبراهیم (2005). إدراک المرشدین التربویین لأهمیّة العمل فی مجال الإرشاد(النمائی، والوقائی، والعلاجی) فی بعض المدارس الأردنیّة، مجلة جامعة دمشق. 21(2)، ص93.
- الشرعة، حسین؛ الباکر، جمال؛ النعیمی، فوزیة. (2003). اتّجاهات طلبة معهد التمریض نحودراسة تخصص التمریض بدولة قطر.  المجلة التربویّة، 7(68)، ص155-189.
- شفیق، محمد (2008). شفیق: علم نفس الاجتماعی. الإسکندریة . المکتب الجامعی الحدیث.
- شهاب، کوثر عبد الرحیم (2000). تنمیة التفکیر ورعایة الموهوبین والمتفوقین، المؤتمر العلمی الثانی عشر، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس " مناهج التعلیم وتنمیة التفکیر"، القاهرة، 25-26 یولیو.
- صبری، ماهر، وتوفیق، صلاح الدین (2005). التنویر التکنولوجی وتحدیث التعلیم. المکتب الجامعی الحدیث. مکتبة الإسکندریة.
- عبد التواب، عبد اللاه عبد التواب (2003). "الجامعة الافتراضیة کصیغة جدیدة للتعلم من بعُد" بحث مقدم إلى ندوة أنماط التعلیم الحدیثة المنعقدة بجامعة السلطان قابوس فی الفترة (18- 20)، مایو 2003، مسقط، عُمان.
- عبد الحمید، إبراهیم شوقی (2003). الدافعیة للإنجاز وعلاقاتها بکل من توکید الذات وبعض المتغیرات الدیموغرافیة لدى عینة من شاغلی الوظائف المکتبیة، المجلة العربیة للإدارة، 23 (1)، ص 30-40.
-عبد الواحد، علی (2016). تجربة توظیف تقنیات الواقع المعزز فی تعلیم اللغة العربیة لطلاب الجامعة فی ترکیا. بحث منشور فی المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی (التعلم الإبداعی فی العصر الرقمی)، 12-14 ابریل، ص 281-304، الدار المصریة اللبنانیة، القاهرة.
- عثمان، مریم (2010). الضغوط المهنیة وعلاقتها بدافعیة الإنجاز لدى أعوان الحمایة المدنیة: دراسة میدانیة على أعوان الحمایة المدنیة بالوحدة الرئیسیة بسکرة (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الإخوة منتوری، الجمهوریةالجزائریةالدیمقراطیةالشعبیة.
- علی, أ. ک. م., عـلی, ی. ب. (2018). فاعلیة تکنولوجیا الاتصال فی تنمیة مهارات إنتاجتطبیقات الواقع الافتراضی. جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا.
- علی، إسلام (2016). فاعلیة برنامج قائم على تکنولوجیا الواقع المعزز فی تنمیة مهارات التفکیر البصری فی مبحث العلوم لدى طلاب الصف التاسع بغزة( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، جامعة الأزهر بغزة.
- عوض، منیر سعید وحلس، موسى صقر (2015). الاتجاهات نحو تکنولوجیا التعلم عن بعد وعلاقته ببعض المتغیرات لدى طلبة الدراسات العلیا فی الجامعات الفلسطینیة. مجلة جامعة الأقصى،19 (1) ، ص 219ـــ256.
- عیسى، السید عبد العزیز السید (2006). فاعلیة أسلوب التدریـس المصغر فی تنمیة بعض مهـارات تدریس التنس الأرضی والاتجاهات نحوها لدى طلاب شعبة التربیة الریاضیة.( رسالة ماجستیرغير منشورة )، کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
- الغامدی، غرم الله عبد الرازق صالح (2011). التفکیر العقلانی والتفکیر غیر العقلانی ومفهوم الذات لدى عینة من المراهقین المتفوقین دراسیاً والعادیین بمدینتی مکة المکرمة وجدة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس. المملکة العربیة السعودیة، 5(1)، ص145- 150
- قدوری، خلیفة (2012). الرضا عن التوجیه الدراسی وعلاقته بالدافعیة للإنجاز لدى تلامیذ السنة الثانیة ثانوی: دراسة میدانیة بثانویتی حاسی خلیفة ولایة الوادی (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة مولود معمری ، الجزائر.
- القرنی، محمد عایض نمشان (2018). الاغتراب الوظیفی وعلاقته بالدافعیة للإنجاز لدى قادة المدارس بمحافظة بلقرن( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، کلیة التربیة، المملکة العربیة السعودیة.
- کاظم، علی، والمعمری، طولة (2012). اتجاهات طلبة جامعة السلطان قابوس نحو علم النفس، مجلة جامعة البحرین، کلیة التربیة. 15 (2)، ص10 – 35.
- کمال، طارق (2006). أساسیات علم النفس العام .الإسکندریة. مؤسسة شباب للنشر والتوزیع.
- المبارک،  عبد الصادق عبد العزیز جاد الله،  والأصم،  حلمی الأمین الصادق،  ودیومة، علی الهدی سر الختم أحمد (2015). اتجاهات کلیة التربیة بجامعة بخت الرضا نحو التربیة البیئیة.  مجلة جامعة بخت الرضا العلمیة،  العدد الخامس عشر،  دیسمبر.
- محمد, م. أ. م (2010). دراسة تقویمیة لعروض الواقع الافتراضی التعلیمیة لمادة العلوم بمرکز سوزان مبارک للعلوم الاستکشافیة: فی ضوء المعاییر الفنیة والتربویة.
- محمد، ربعی (2015). تأثیر الدافعیة للتعلم على الفعالیة الشخصیةلدى الراشدین "دراسة میدانیة حول تأثیر أبعاد الفعالیة الشخصیةفی نقل التکوین لعینة من إطارات البنوک الوطنیة، (رسالة دکتوراه غیر منشورة) ، کلیة العلوم الاجتماعیة، جامعة وهران2.
- المطیری، موضی (2016). فاعلیة الواقع المعزز فی تنمیة التحصیل وبقاء أثر التعلم للمفاهیم الهندسیة فی مادة الریاضیات. ورقة بحثیة مقدمة لملتقى مستحدثات التقنیة فی التعلیم والتدریب المقام فی الدوادمی، المؤسسة العامة للتدریب التقنی والمهنی، المملکة العربیة السعودیة.
- المعتصم، عبد الله عبد الوهاب (2002). اتجاهات معلمی مرحلة الأساس بالسودان نحو التدریب أثناء الخدمة باستخدام أسلوب التعلیم عن بعد (رسالة ماجستیر غیر منشورة). مرکز البحوث والدراسات الإفریقیة، جامعة أفریقیا العالمیة.
- معوض، فاطمة عبد المنعم (2006). اتجاهات حدیثة فی تربیة الطفل. الریاض. مکتبة الرشد.
- مقداد، محمد (2010). الدافعیة إلى التعلیم لدى طلبة التعلیم الإلکترونی، مؤتمر التعلیم الإلکترونی فی تعزیز مجتمعات المعرفة، البحرین.
- الملیجی، رجاء شعبان شحاتة حسن. (2010). اتجاهات طلاب الدراسات العلیا نحو مفهوم التأصیل الإسلامی للخدمة الاجتماعیة دراسة مطبقة علی طلاب مرحلتی الماجستیر والدکتوراه بجامعة الأزهر( رسالة ماجستیرغير منشورة )، کلیة التربیة جامعة الأزهر.
- میخائیل، سمیر کامل، والعبسی، سمیر إبراهیم. (2014). اتجاهات طلبة کلیة التربیة فی جامعة الأقصى نحو مساق علم النفس التربوی، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربیة والنفسیة. 8 (8).
- النقیثان، إبراهیم (2009). اتجاهات الدارسین نحو استخدام التقنیة فی التدریس الجامعی، ندوة تنمیة أعضاء هیئة التدریس فی مؤسسات التعلیم الجامعی، الریاض.
- نوفل، خالد محمود (2007). برنامج مقترح لإکساب طلاب قسم تکنولوجیا التعلیم بعض مهارات إنتاج برمجیات الواقع الافتراضی التعلیمیة( رسالة دکتوراه غير منشورة ). کلیة التربیة النوعیة. جامعة عین شمس.
-النویمیس، نویمیس سالم (2005). علاقة الأنماط السلوکیة لکل من المعلمین والوالدین کما یدرکها الطلاب بالدافع للإنجاز لدى طلاب المرحلة الثانویة من الجنسین بالمملکة العربیة السعودیة( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، کلیة التربیة .جامعة الأزهر.
- هنداوی، أسامة سعید علی (2002). فاعلیة برنامج کمبیوتر متعدد الوسائل فی تنمیة مفهوم تکنولوجیا التعلیم لطلاب کلیات التربیة واتجاهاتهم نحوه (رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
- وسطانی، عفاف (2010). دافعیة الإنجاز لدى فریق العمل وعلاقتها بالنمط القیادی السائد لمدیر المؤسسة التعلیمیة فی ضوء مشروع مؤسسة: دراسة میدانیة بمؤسسات التعلیم المتوسط لمدینة سطیف (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة فرحات عباس، الجزائر.
-یحیى، محمد عبد الله. (2010). 2010م ،الاقتباس 4/3/1438 هـ ،مستعرض التکنولوجیا،http://tecbytec.ahlamontada.com/t7-topic
- الیوسف، رامی محمود (2013). اتجاهات طلبة قسم علم النفس فی جامعة حائل نحو تخصصهم الأکادیمی فی ضوء بعض المتغیرات، جامعة حائل/ المملکة العربیة السعودیة.
- البلطان، إبراهیم عبد الله (1432). استخدام المعامل الافتراضیة فی تدریس العلوم بالمرحلة الثانویة فی المملکة العربیة السعودیة( الواقع وسبل التطویر)( رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة أم القرى، کلیة التربیة.
- الجهنی، عبد الله (2013). معوقات استخدام المعامل الافتراضیة فی تدریس العلوم بالمرحلةالثانویة فی منطقة المدینة المنورة من وجهة نظر المشرفین والمعلمین واتجاهاتهم نحوها. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس. السعودیة . عدد (44)، ص161- 190.
- الحازمی، دعاء أحمد حسن(2010). المعامل الافتراضیة فی تعلم العلوم. الریاض. مکتبة الرشد.
- ثقة، إیمان (2011) . اتجاهات معلمات ومشرفات الکیمیاء نحو استخدام تقنیة المعامل الافتراضیة وبعض مطالبها فی مدینة مکة المکرمة( رسالة ماجستیرغير منشورة ) ، کلیة التربیة، جامعة أمر القرى، مکة المکرمة.
- حسین، هالة إبراهیم محمد(2013). فاعلیة استخدام المعمل الافتراضی فی تدریس العلوم على تصویب التصورات الخطأ لبعض المفاهیم العلمیة وتنمیة بعض عادات العقل لدى تلامیذ الصف الثانی الإعدادی( رسالة ماجستیر غیر منشورة) ، کلیة التربیة ،جامعة سوهاج  .
- رضا، حنان (2010). فعالیة استخدام المعمل الافتراضی الاستقصائی والتوضیحی فی تدریس الکیمیاء على تنمیة التفکیر العلمی لدى طالبات کلیة التربیة. مجلة التربیة العلمیة. 13 (6). ص61-106.
- لال، زکریا بن یحی(2008). الاتجاه نحو استخدام المختبرات الافتراضیة فی التعلیم وعلاقته ببعض القدرات الإبداعیة لدى عینة من طلاب وطالبات التعلیم الثانوی العام فی مدینة مکة المکرمة. المجلة العربیة للدراسات الأمنیة. جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة، الریاض.
- نور، عبد المنعم (2011). فاعلیة المعامل الإلکترونیة الافتراضیة فی إکساب مهارات أداء التجربةالفیزیائیة لدى طلاب المرحلة الثانویة. مجلة کلیة التربیة. العدد (5). ص114-141.
2-    المرجع العربية مترجمة:
Translation of the Arabic References
Abraham, Majdy (2012). Creativity is the pillar of modernizing the educational curriculum. The world of books. Cairo.
Abu Jadu, Salih (2000). Educational Psychology. Amman. Al-Masirah House for Publishing, Distribution and Printing.
Abu Jadu, Salih (2002). Psychology of socialization. Amman. Al-Masirah House.
Abu Hatab, Fouad (1996). Mental capabilities. I 5. Cairo. The Anglo-Egyptian Library.
- Abu Shawish, Abdullah. (2013). A proposed program to develop the skills of designing e-courses via the web for female students of education technology at Al-Aqsa University in Gaza (unpublished master's thesis). College of Education. The Islamic University of Gaza
Ahmed, M. s. a. M. (2012). A program based on virtual reality systems to develop the skills of systemic thinking in using the commandments of some educational devices among students of educational technology.
-Andraws, R  and Ma'aih, A.(2008). Managing with Confidence and Empowerment: An Introduction to Organizational Development. Irbid. Jordan. The world of modern books for publishing and distribution.
- Al-Bawy, M. (2006). The Effectiveness of Using Computer Multimedia on Students' Achievement of Physics and Their Attitudes Toward Computer Use in Learning and Teaching (Unpublished Master Thesis), College of Education: University of Baghdad.
Jaljal, N. A. (2002). Contemporary educational psychology. Cairo. Al Nahda Library.
- Al-Hasnawi, M.A. (2007). The effect of using both the Internet and computers in teaching electronics electrical power on students ’motivation to learn and their attitudes towards them. Journal of the Human Sciences 2 (32).
Al-Halfawi, W. S. (2006). Educational technology innovations in the information age. Amman. House of thought.
- Hammad, Ibrahim; Al-Bidy, N.; And siblings, honest; & Dougan, Mansour (2012). Attitudes of students of jurisprudence specialization at the University of Jordan towards the teaching profession and the effect of teaching methods subject on these trends, Studies of Educational Sciences. 39 (1) pp. 258--273.
Al-Kharouf, A. and Al-Dahmisheh, J.(2013). Factors affecting the attitudes of tenth grade students towards vocational education in Amman. Educational science studies. Jordan. 40 Suppl 2.
Khazali, Qasem, and Moumni, A. (2011). Attitudes of child education students at Al-Balqa Applied University towards their academic specialization. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology. 9 (1) pp. 78-106.
Khalifa, A. M. (2000). Motivation for achievement. Cairo . Gharib House for Printing and Publishing.
Khamis, M. A. (2003). Education Technology Products. Cairo. House of the word.
Al-Dhassi, A. (2017). The Use of Augmented Reality Technology in the Development of Mathematical Thinking Skills (Unpublished Master Thesis), Faculty of Higher Education Studies, Cairo University.
- Rabeh, M. Dr.. M. (2014). Multimedia in Scandalife as one of the innovations of virtual reality in education. Conferences of the Institute for Educational Studies and Research.
Rumaysa, B. (2014). Organizational climate and its relationship to achievement motivation: a field study at the Suntrak Biskra Foundation (unpublished Master's thesis), Mohamed Khidir University, Algeria.
- Al-Zayer, Abraham bin Abdullah bin Abdul Rahman (2017). The reality of administrative empowerment of high school leaders in the Kingdom of Saudi Arabia and its relationship to the motivation for achievement, "Field Study", Journal of Scientific Research, Girls' College, Ain Shams University. 18.
Zakaria, A.(2012). Achievement motivation of the Professor of Physical Education and Sports in light of the teaching philosophy with the approach to competencies: a field study at the level of the averages of the wilaya of El-Oued (unpublished master's thesis), Mohamed Khedir University, Algeria.
Zeitoun, K. A. (2004). Education technology in the information and communication age. Cairo. The world of books..
Al-Sakir, R.(2015). Achievement motivation and its relationship to self-efficacy among third-year high school students: a field and descriptive study related to the high school of the martyr, Shohra Muhammad Balmughir, wilayat of al-Wadi (unpublished master's thesis), Shahid Hama Lakhdar University in al-Wadi. Algeria.
- Salem, accompanied by Khalifa. (2000). Methods of parental treatment and its relationship to the motivation for academic achievement among female students of community colleges in Jordan (unpublished doctoral thesis), Al-Mustansiriya University.
Salem, H. M. A., Kambeel, K. K.,The Caliph, O. H. (2012). The relationship of achievement motivation to the control position, the level of ambition, and the academic achievement of students of higher education institutions in Sudan. Khartoum University. Sudan. The Arab Journal for the Development of Excellence. 3 (4), 81-97..
- Sharia, Hussein; Al-Baker, Jamal; Al-Naimi, Fawzia. (2003). Attitudes of students of the Nursing Institute towards studying nursing in the State of Qatar. The Education Journal, 7 (68), pp. 155-189.
Shafiq, M.(2008). Shafiq: Social Psychology. Alexandria. Modern university office.
Shehab, K. A.(2000). Thinking Development and Nurturing the Talented and Talented, The Twelfth Scientific Conference, The Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods “Curricula and Thinking Development”, Cairo, 25-26 July.
- Sabri, Maher, and Tawfiq, Salah al-Din (2005). Technological enlightenment and modernization of education. Modern university office. Alexandria Library
Abdel Tawab, A. A. (2003). “The Virtual University as a New Form for Distance Learning” Research presented to the Symposium on Modern Education Patterns, held at Sultan Qaboos University in the period (18-20), May 2003, Muscat, Oman.
Abdel Hamid, I. S. (2003). The motivation for achievement and its relationships with both self-affirmation and some demographic variables among a sample of office-holders, The Arab Journal of Administration, 23 (1), pp. 30-40.
- Abdel Wahid, Ali (2016). The experience of employing augmented reality technologies in teaching the Arabic language to university students in Turkey. Research published at the Third International Conference on E-learning (Creative Learning in the Digital Era), 12-14 April, pp. 281-304, Egyptian Lebanese House, Cairo.
Osman, M. (2010). Professional pressures and their relationship to the motivation of achievement of the civil protection agents: a field study on civil protection agents in the main unit in Soukra (unpublished master's thesis), the University of the Brothers Mentouri, the Algerian People's Democratic Republic.
- Ali, A. K. M., Ali, B. (2018). The effectiveness of communication technology in developing the skills of producing virtual reality applications. Sudan University of Science and Technology.
Ali, I. (2016). The effectiveness of a program based on augmented reality technology in developing visual thinking skills in science subjects for ninth grade students in Gaza (unpublished master's thesis), Al-Azhar University in Gaza.
Awad, M. S and Helles, M. S. (2015). Trends towards distance learning technology and its relationship to some variables among postgraduate students in Palestinian universities. Al-Aqsa University Journal, 19 (1), pp. 219-256.
- Issa, Alsayed, Alsayed (2006). The effectiveness of the mini-teaching method in developing some of the skills of teaching tennis and attitudes towards it among students of the Sports Education Division. (Unpublished Master's Thesis), Faculty of Education, Al-Azhar University.
- Al-Ghamdi, FINE Abdullah Abdul-Raziq Saleh (2011). Rational thinking, irrational thinking, and self-concept among a sample of adolescents who have excelled in studies and who are ordinary in the cities of Makkah and Jeddah. Arabic Studies in Education and Psychology. Kingdom of Saudi Arabia, 5 (1), pp. 145-150
Kaddouri, K. (2012). Satisfaction with the academic orientation and its relationship to the motivation for achievement of second-year secondary school students: a field study in Hasi secondary school in the Khilafat el-Oued (unpublished master's thesis), Mouloud Maamari University, Algeria.
Al-Qarni, M. A.N. (2018). Functional alienation and its relationship to the motivation for achievement of school leaders in Belqarn Governorate (unpublished Master's thesis), College of Education, Saudi Arabia.
- Kazem, Ali, and Al-Maamari, Tawlah (2012). Attitudes of students of Sultan Qaboos University towards psychology, Journal of the University of Bahrain, College of Education. 15 (2), pp. 10--35.
Kamal, T. (2006). Fundamentals of General Psychology. Alexandria. Shabab Foundation for Publishing and Distribution.
Al-Mubarak, A. A. J., al-Asam, H. A. A., and Duma, A. A., Sir al-K. A. (2015) The trends of the Faculty of Education at the University of Bakht Al-Rada towards environmental education. Bakht Al-Rada University Scientific Journal, Issue 15, December.
- Muhammad, M. a. M. (2010). An evaluation study of the educational virtual reality presentations of the science subject at the Suzanne Mubarak Center for Exploratory Sciences: according to the technical and educational standards.
Muhammad, R.(2015). The Impact of Learning Motivation on Personal Effectiveness in Adults “A Field Study on the Impact of Personal Effectiveness Dimensions in Transferring Training in a Sample of National Banking Frameworks, (unpublished PhD thesis), Faculty of Social Sciences, University of Oran 2.
Al-Mutairi, M. (2016). The effectiveness of augmented reality in the development of achievement and the maintenance of the learning effect of engineering concepts in mathematics. A research paper presented to the Forum on Technology Developments in Education and Training in Dawadmi, the General Organization for Technical and Vocational Training, Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Mu'tasim, A. A. (2002). Attitudes of foundation stage teachers in Sudan towards in-service training using the distance learning method (unpublished master's thesis). Center for African Research and Studies, Global Africa University.
Moawad, F. A. (2006). New trends in the upbringing of the child. Riyadh. Al-Rushd Library.
Mekdad, M. (2010). Motivation for education among students of e-learning, the E-Learning Conference in Promoting Knowledge Societies, Bahrain.
Al-Milji, R.S S. H.(2010). Attitudes of postgraduate students towards the concept of Islamic rooting for social service A study applied to students of the master's and doctoral levels at Al-Azhar University (unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Al-Azhar University
- Mikhail, Samir Kamel, and Al-Absi, S. I.. (2014). Attitudes of students of the Faculty of Education at Al-Aqsa University towards a course in Educational Psychology, Al-Quds Open University Journal for Educational and Psychological Research and Studies. 8 (8).
- Al-Naqithin, I. (2009). Learner’s Attitudes Toward Using Technology in University Teaching, Seminar for the Development of Teaching
Staff in University Education Institutions, Riyadh.
nawafil, k. m. (2007). barnamaj muqtarah li'iiksab tullab qism tknulujya altelym bed maharat 'iintaj birumjayat alwaqie alaiftiraday altelymy( risalat dakturah ghyr manshura ). klyt alturbayt alnwey. jamieat eayn shms.
-alnwymys, n. s.(2005). ealaqat al'anmat alsalukyt lakl min almuelimayn walwalidyn kma ydrakha altullab bialdaafie lil'iinjaz ladaa tullab almarhalat althaanwyt min aljinisayn bialmumalakt aleurbayt alsueudayt( risalat majstyrghir manshuratan ) , klyt altarbay .jamieat al'azahr.
- hindawy, 'u  s. (2002). faelayt barnamaj kmbaywtar mutaeadid alwasayil fy tunmyt mafhum tknulujya altelym litalab klyat alturabayt waitijahatihim nahwhua(risalat majstayr ghayr manshura) , klyt altarbayt, jamieat al'azahr.
Nofal, K. M. (2007). A proposed program to provide students of the Department of Education Technology with some skills in producing educational virtual reality software (unpublished PhD thesis). Faculty of Specific Education. Ain Shams University.
- Alnawmis, N. S.(2005). The relationship of behavior patterns of both teachers and parents as perceived by students with the drive for achievement among secondary school students of both genders in the Kingdom of Saudi Arabia (unpublished master's thesis), College of Education, Al-Azhar University.
- Hindawy, O.S.A. (2002). The effectiveness of a multi-media computer program in developing the concept of educational technology for students of faculties of education and their attitudes towards it (unpublished master's thesis), Faculty of Education, Al-Azhar University..
Wastany, A. (2010). The achievement motivation of the work team and its relationship to the prevailing leadership style of the director of the educational institution in light of the Foundation's project: A field study of the Intermediate Education Institutions of the City of Setif (unpublished master's thesis), Farhat Abbas University, Algeria.
- Yahya, M.A. (2010). 2010 AD, citation 3/3/1438 AH, Technology Review, http://tecbytec.ahlamontada.com/t7-topic
Al-Youssef, R. M. (2013). Attitudes of students of the Department of Psychology at the University of Hail towards their academic specialization in light of some variables, University of Hail / Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Baltan, A. A. (1432). The use of virtual laboratories in science education at the secondary stage in the Kingdom of Saudi Arabia (reality and means of development) (unpublished PhD thesis). Umm Al-Qura University, College of Education..
Al-Juhani, A.(2013). Obstacles to using virtual laboratories in teaching science at the secondary stage in the Medina region from the point of view of supervisors and teachers and their attitudes towards it. Arabic Studies in Education and Psychology. Saudi Arabia. No. (44), pp. 161-190.
Al-H., D. A. H.(2010). The default laboratories in science learning. Riyadh. Al-Rushd Library.
Thiqa, Iman (2011). Attitudes of chemistry teachers and supervisors towards the use of virtual laboratory technology and some of their demands in the city of Makkah (unpublished master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University, Makkah.
Hussein, H.I. M. (2013). The effectiveness of using the virtual laboratory in teaching science to correct incorrect perceptions of some scientific concepts and develop some habits of mind among second-grade middle school students (unpublished master's thesis), Faculty of Education, Sohag University.
Reda, H. (2010). The effectiveness of using the investigative and illustrative hypothetical laboratory in teaching chemistry on the development of scientific thinking among the students of the College of Education. Journal of Scientific Education. 13 (6). Pp. 61-106.
- Lal, Zakaria Bin Yahya (2008). The trend towards the use of virtual laboratories in education and its relationship to some creative abilities of a sample of male and female students of general secondary education in the city of Makkah. The Arab Journal of Security Studies. Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh.
Nour, A. (2011). The effectiveness of virtual electronic laboratories in acquiring the skills of performing the physical experiment among secondary school students. Journal of the College of Education. Issue (5). Pp. 114-141.
3-    المراجع الأجنبية:
-Brophy, J. E. (2010). Motivating students to learn: Taylor & Francis
Camille L.Z. & Connie O (2005). Vocabulary Visits: Virtual Field Trips For Content Vocabulary Development, International Reading Association. 59(3).
-Castronova, Edward (2001). Virtual Worlds: A First-Hand Account of Market and Society an the Cyberian Forntier. The Gruter Institute Working Papers on Law, Economics, and Evolutionary Biology, California State University. USA., 2(1), Retrieved from: http://www.socialinformation.org/readings/policy/castronova%202002.pdf
-Dalgarno, Barney John (2004). Characteristics of 3D environments and potential contributions to spatial learning, PhD thesis, Faculty of Education, University of Wollongong,،Retrieved from: http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1214&context=theses
- Deuchar, Sue,& Nodder, Carolyn (2003). The Impact of Avatars and 3DVirtual world creation on learning, Unitec Institute of Technology, Auckland, Retrieved from: http://www.citrenz.ac.nz/conferences/2003/papers/255.pdf.