مصادر الضغوط المهنية لدى معلمي التربية المهنية في الأردن واستراتجيات التعامل معها من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج و طرق التدريس کلية السلط للعلوم الإنسانية جامعة البلقاء التطبيقية - الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة معرفة مصادر الضغوط المهنية لدى معلمي التربية المهنية في الأردن، واستراتيجيات التعامل معها، لعينة قوامها (250) معلم ومعلمة تربية مهنية من سلطات تعليمية متنوعة شملت وزارة التربية والتعليم، وکالة الغوث، والقطاع الخاص. تکونت أداة الدراسة من استبانة من جزأين: الأول لتحديد مصادر الضغوط المهنية لدى معلمي التربية المهنية، والثاني لتعرّف استراتيجيات التوافق للضغوط المهنية التي يستخدمها المعلمون. للإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والنسب المئوية، بالإضافة إلى تحليل التباين الأحادي (ANOVA)، واختبار توکي (Tukey). بيّنت النتائج أن أهم مصادر الضغوط المهنية تراوحت بين الأداء السيئ للطلبة على الامتحانات، والتخطيط اليومي، وتصحيح الاختبارات، والضوضاء أثناء التدريس، وعدم توفر الدعم المادي، وقلة فرص التطور الوظيفي، کما بينت النتائج أن أهم الاستراتيجيات التي يتبعها المعلمون لتقليل هذه الضغوط هي: التفکير الايجابي، والاقتناع بالحصول على الأفضل لاحقاً، والدعاء والصلاة، کما أن هذه الاسترتيجيات لا تختلف باختلاف السلطة المشرفة على المعلمين.
The Sources of Vocational Stress among the Vocational Teachers in Jordan and their Compatibility Strategies from their point of view with respect to certain variables
Abstract:
This study investigated the sources of vocational stress among the vocational teachers in Jordan and their compatibility strategies. The sample of the study consisted of (250) male and female vocational teachers from different educational authorities included: The Ministry of Education, The United Nations Relief and Works Agency (UNRWA), and the Private Sector. The tool of the study consisted of two parts, the first part was to detect the sources of the vocational stress among vocational teachers, and the second part was to know the compatibility strategies used by the teachers. Means, standard deviations, and percentages were counted. To explore the differences between the means; one way analysis of variance (ANOVA), and (Tuckey) were used. The results showed that the important sources of vocational stress were: the poor performance of the students on exams, the noise during lectures, lack of financial support, and the lack of development opportunities, also the results showed that the compatibility strategies used by the teachers were: positive thinking, the convection to get the best later, and the supplication and prayer,these strategies didn’t vary depending on the educational authority.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع:
بنی أحمد ،أحمد (2007). الاحتراق النفسی والمناخ التنظیمی فی المدارس، دار الحامد للنشر والتوزیع، الأردن، ط1، ص: 135.
الحلو، ابتسام (2004). الضغوط النفسیه لدی أمهات الأطفال القابلین للتعلم فی ضوء بعض المتغیرات. رسالة ماجستیر، جامعة القاهرة.
الزغلول، عماد (2007). سیکولوجیا التدریس الصفی، دار المسیرة للنشر والتوزیع.
العمری، عبید الله (2003). ضغوط العمل عند المدرسین" دراسة میدانیة ". مجلة کلیة الآداب، جامعة الملک سعود الریاض، 2(16).
خوجة، ملیکة (2011). مصادر الضغوط المهنیة لدى المدرسین الجزائریین، دراسة مقارنة فی المراحل التعلیمیة الثلاث. رسالة ماجستیر، الجزائر.
زبدی، ناصر الدین (2007). سیکولوجیا المدرّس – دراسة وصفیة تحلیلیة، دیوان المطبوعات الجامعیة للنشر والتوزیع، الجزائر.
Baker, D. (1991).A summary of research in Science Education. Science Education,75, 233-352.
Betoret, F. (2006). Stressors, self-efficacy, coping resources, and burnout among secondarySchool teachers in Spain. Educational Psychology, 26(4), 519-539.
Billingsley, B. & Cross, L. (1992). Predictors of job satisfaction, and intent to stay in teaching: A comparison of general and special educators. Journal for Special Educators, 25, 453-471.
Blase, J. & Du, F. (2008). The mistreated teacher: A national study. Journal of Educational Administration, 46(3), 263-301.
Cox, S., Parmer, T., Tourkin, S., Warner, T., & Lyter, D. (2007).Documentation for the 2004-2005 teacher follow-up survey(NCES 2007-349). U.S. Department of EducationWashington, DC: National Center for Education Statistics.
Dunham, J. (2001). Stress in the workplace: Past, present and future. Whurr, London.
Fisher, M. (2011). Factors Influencing Stress, Burnout, and Retention
          http://cie.asu.edu/ Current Issues in Education, 14(1).
Geving, A. (2007). Identifying the types of student and teacher behaviours associated with teacher stress. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 23(5), 624-628.
Guglielmi, R. & Tatrow, K. (1998). Occupational stress, burnout, and health in teachers: A methodological and theoretical analysis. Review of educational research, 68(1), 61-99.
Halim, L., Alisamsundin, M. & Subahan, M. (2006). Measuring Science Teachers Stress Level Triggered by Multiple Stressful Conditions.International Journal of Science and Mathematical Education, (4), 727-739.
Harlow, P. (2008). Stress, Coping, Job Satisfaction, and Experience in Teachers. Master Thesis,Mount Saint Vincent University.
Ingersoll, R. (2002). The teacher shortage: A case of wrong diagnosis and wrong prescription. NASSP Bulletin, 86(631), 16-31.
Jegede, O. & Okebukola , P. (1990). Sources and ranking of occupational stress factors among Nigerian teachers. Paper prepared for ICET 1990 World Assembly Singapore.
Joseph, R. (2000). Stress Free Teaching, A Practical Guide to Tackling Stress inTeaching, Lecturing and Tutoring. London: Kogan Page Limited.
Kinman, G. (1998). Pressure points: A survey into the causes and consequences of occupational stress in UK academic and related staff. London: Association of University Teachers.
Kyriacou, C. (1987). Teacher stress and burnout: An international review. Educational Researcher, 29(2), 145-152.
Kyriacou, C., & Chien, P. (2009). Teacher stress in Taiwanese primary schools. The Journal of Educational Enquiry, 5(2).
Lambert, R., O’Donnell, M., Kusherman, J., & McCarthy, C. (2006). Teacher stress and classroom structural characteristics in preschool settings. In R. Lambert & C. McCarthy (Eds.), Understandingteacher stress in an age of accountability, 105-120.
Meng, L. & Liu, S. (2009). Mathematics teacher stress in Chinese secondary schools. The Journal of Educational Enquiry, 8(1).
McCarthy, C., Lambert, R., O'Donnell, M., & Melendres, L. (2009). The relation ofelementary teachers' experience, stress, and coping resources to burnout symptoms.Elementary School Journal, 109(3), 282-300.
Mcgee-Cooper, A. & Trammell, D. (1990). You don’t have to go home from workexhausted. Bantam, New York.
Monat, A. & Lazarus, R. (1991). Stress and coping: An anthology. Columbia University Press.
Montgomery, C. & Rupp, A. (2005). A meta-analysis for exploring the diverse causes and effects of stress in teachers. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation,           458-486.
Okebukola, P. & Jegede, O. (1992).Survey of factors that stress Science Teachers and an Examination of coping Strategies .Science Education, 76(2):199-210.
Rutter, H., Herzberg, J., & Paice, E. (2002). Stress in doctors and dentists who teach. Medical education, 36(6), 543-549.
Soyibo, K. (1994). Occupational stress factors and coping strategies among JamaicanHigh school science teachers. Research in Science & Technological Education, 12(2), 187-194.
Sutton, G. & Huberty, T. (1984). An evaluation of teacher stress and job satisfaction. Education, 105(2), 189-192.
Woods, A. & Weasmer, J. (2002). Maintaining job satisfaction: Engaging professionals as active participants. The Clearing House, 75(4), 186-189.
Yoon, J. (2002). Teacher characteristics as predictors of teacher-student relationships: Stress, negative affect, and self-efficacy. Social Behavior and Personality: an international journal, 30(5), 485-493.
Zembylas, M. & Papanastasiou, E. (2004). Job satisfaction among school teachers in Cyprus. Journal of Educational Administration, 42(3), 357-374.