أثر طريقة التدوير المتعامد وحجم العينة في التحليل العاملي على عدد العوامل ونسبة التباين المفسر The Effect of Methods of Orthogonal Rotation and Sample Size in Factor Analysis on the Number of Factors and the Proportion of Explained Variance

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

قسم علم النفس، کلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة، الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة إلى بحث أثر طريقة التدوير المتعامد وحجم العينة في التحليل العاملي على عدد العوامل ونسبة التباين المفسر, تم استخدام ثلاث طرق للتدوير المتعامد, وهي: الفاريماکس والکوارتيماکس والاکواماکس, تم استخدام ثلاثة أحجام من العينات, وهي: (200), و(400) و(600), لبيانات مولدة باستخدام برنامج (Win Gen) لمقياس مکون من (40) فقرة, أظهرت النتائج أن عدد العوامل لا يختلف باختلاف حجم العينة وطريقة التدوير, وأن نسبة التباين المفسر تختلف باختلاف حجم العينة ولا تختلف باختلاف طريقة التدوير, وأظهرت النتائج وجود فروق في قيم الشيوع تعزى لطريقة التدوير, ولصالح طريقة الفاريماکس, ووجود فروق في قيم الشيوع تعزى لحجم العينة, ولصالح حجم العينة (600) فرد, وأظهرت النتائج اختلاف عدد الفقرات المتشبعة على العوامل باختلاف طريقة التدوير وحجم العينة.
The study aimed at investigating the effect of orthogonal rotation and sample size of factor analysis on the number of factors and the proportion of explained  variance, Three methods of orthogonal rotation were used: the Varimax, the Quartimax and the Equamax method. Three samples were used (200),( 400) and (600)for generated data using (Win Gen) to a scale consisted of (40) items. The results showed that the number of factors does not differ according to the size of the sample and method of rotation, and that the percentage of interpreted variance varies according to sample size and not differ to method of rotation, The results showed that there are differences in communality due to the rotation method in favor of Varimax, and there are differences in communality due to the sample size in favor of the sample of(600).The results showed that there are difference between saturated items and the factors according to the rotation and sample size.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية

تیغزة، أمحمد (2012). التحلیل العاملی الاستکشافی والتوکیدی، مفاهیمهما، منهجیتهما بتوظیف حزمة SPSS ولیزرل LISREL, . دار المسیرة.
حجاج، غانم (2013). التحلیل العاملی نظریاً وعملیاً فی العلوم الإنسانیة والتربویة. عالم الکتب.
فهمی، محمد (2009). الإحصاء بلا معاناة المفاهیم: معا لتطبیقات باستخدام برنامج SPSS. معهد الإدارة العامة.
شریم، تیسیر (2012). مقارنة بین طرق التحلیل العاملی فی الکشف عن عدد العوامل باختلافأحجام العینات (رسالة ماجستیر). جامعة الیرموک.
الصمادی، عبدالله؛ وأبو نواس، علی (2005). الأبعاد المکونة للسمة بین التحکیم والتحلیل العاملی. مجلة جامعة دمشق 25(4,3)،371 -393.
عطیة، لعون؛ وصباح، عایش (2015). استخدام التحلیل العاملی الاستکشافی والتوکیدی فی تقنین المقاییس النفسیة والتربویة. مجلة العلوم النفسیة والتربویة، 3(2)، 92-105.
المالکی، عبدالمجید (2000). شروط ومعاییر استخدام التحلیل العاملی: دراسة إحصائیة تطبیقیة (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى.
مراد، صلاح (2010). الأسالیب الإحصائیة فی العلوم النفسیة والتربویة والاجتماعیة. مکتبة الانجلو المصریة.

المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Tigza, M. (2012). Confirmatory and exploratory factor analysis: Concepts and methodology via SPSS package and LISREL. Dar Al-Masirah.
Hajjaj, G. (2013). Global analysis in theory and practice in the humanities and educational sciences. Alam Al Kotob.
Fahmy, M. (2009). Statistics without struggling concepts: Together for applications using SPSS software. Institute of Public Administration.
Sharim, T. (2012). A comparison of global analysis methods in detecting the number of factors with different sample sizes (Master thesis). Yarmouk University.
Samadi, A.; & Abu Nawas, A. (2005). The component dimensions of the feature between reviewing and global analysis. Damascus University Journal, 25(4,3), 371 -393.
Attia, A; & Sabah, A. (2015). The use of exploratory and confirmatory factor analysis in codifying psychological and educational measures. Journal of Psychological and Educational Sciences, 3(2), 92-105.
Al-Maliki, A. (2000). Conditions and criteria for using global analysis: An applied statistical study (Master's thesis). Umm Al Qura University.
Murad, S. (2010). Statistical methods in the psychological, educational and social sciences. The Anglo Egyptian Library.

المراجع الأجنبية

Bartholomew, D., Knott. M. & Moustaki. I. (2011). Latent variable models and factor analysis: A unified approach (3rd Edition). A John Wiley & Sons Publication.
Beavers, A., Lounsbury, J., Richards, J. Huck, S. Skolits. G. & Esquivel, S. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment Research and Evaluation, 18(6), 1-13.
Hogg, R., Mckean, J. & Graig, A. (2013). Introduction to mathematical statistics (7th Edition). Pearson.
Lingard, H & Rowlisen,S. (2005). Sample size in factor analysis: Why size matters. Retrieved from: https://www.researchgate.net.
Min, Y. (2008). Robustness in confirmatory factor analysis,  the effect of sample size, degree of non-normality, model, and estimation method on accuracy of estimation for standard errors (Doctoral Dissertation). University of Florida.
Preacher, J. Zhang, G., Kim, C., & Mels, G. (2013). Choosing the optimal number of factors in exploratory factor analysis: A model selection perspective. Multivariate Behavioral Research, 48(1), 28-56.
Rencher, A. & Christensen, W. (2012).  Methods of multivariate analysis (2nd ed). A John Wiley and Sons.
Thompson. B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts, and applications. American Psychological Association.
Wirth, J. & Edward, M. (2007). Item factor analysis: Current approach and future directions. Psychological Method, 12(1), 58-79.