المراجع العربية
تیغزة، أمحمد (2012). التحلیل العاملی الاستکشافی والتوکیدی، مفاهیمهما، منهجیتهما بتوظیف حزمة SPSS ولیزرل LISREL, . دار المسیرة.
حجاج، غانم (2013). التحلیل العاملی نظریاً وعملیاً فی العلوم الإنسانیة والتربویة. عالم الکتب.
فهمی، محمد (2009). الإحصاء بلا معاناة المفاهیم: معا لتطبیقات باستخدام برنامج SPSS. معهد الإدارة العامة.
شریم، تیسیر (2012). مقارنة بین طرق التحلیل العاملی فی الکشف عن عدد العوامل باختلافأحجام العینات (رسالة ماجستیر). جامعة الیرموک.
الصمادی، عبدالله؛ وأبو نواس، علی (2005). الأبعاد المکونة للسمة بین التحکیم والتحلیل العاملی. مجلة جامعة دمشق 25(4,3)،371 -393.
عطیة، لعون؛ وصباح، عایش (2015). استخدام التحلیل العاملی الاستکشافی والتوکیدی فی تقنین المقاییس النفسیة والتربویة. مجلة العلوم النفسیة والتربویة، 3(2)، 92-105.
المالکی، عبدالمجید (2000). شروط ومعاییر استخدام التحلیل العاملی: دراسة إحصائیة تطبیقیة (رسالة ماجستیر). جامعة أم القرى.
مراد، صلاح (2010). الأسالیب الإحصائیة فی العلوم النفسیة والتربویة والاجتماعیة. مکتبة الانجلو المصریة.
المراجع العربية مترجمة
Translaton of the Arabic References
Tigza, M. (2012). Confirmatory and exploratory factor analysis: Concepts and methodology via SPSS package and LISREL. Dar Al-Masirah.
Hajjaj, G. (2013). Global analysis in theory and practice in the humanities and educational sciences. Alam Al Kotob.
Fahmy, M. (2009). Statistics without struggling concepts: Together for applications using SPSS software. Institute of Public Administration.
Sharim, T. (2012). A comparison of global analysis methods in detecting the number of factors with different sample sizes (Master thesis). Yarmouk University.
Samadi, A.; & Abu Nawas, A. (2005). The component dimensions of the feature between reviewing and global analysis. Damascus University Journal, 25(4,3), 371 -393.
Attia, A; & Sabah, A. (2015). The use of exploratory and confirmatory factor analysis in codifying psychological and educational measures. Journal of Psychological and Educational Sciences, 3(2), 92-105.
Al-Maliki, A. (2000). Conditions and criteria for using global analysis: An applied statistical study (Master's thesis). Umm Al Qura University.
Murad, S. (2010). Statistical methods in the psychological, educational and social sciences. The Anglo Egyptian Library.
المراجع الأجنبية
Bartholomew, D., Knott. M. & Moustaki. I. (2011). Latent variable models and factor analysis: A unified approach (3rd Edition). A John Wiley & Sons Publication.
Beavers, A., Lounsbury, J., Richards, J. Huck, S. Skolits. G. & Esquivel, S. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment Research and Evaluation, 18(6), 1-13.
Hogg, R., Mckean, J. & Graig, A. (2013). Introduction to mathematical statistics (7th Edition). Pearson.
Lingard, H & Rowlisen,S. (2005). Sample size in factor analysis: Why size matters. Retrieved from: https://www.researchgate.net.
Min, Y. (2008). Robustness in confirmatory factor analysis, the effect of sample size, degree of non-normality, model, and estimation method on accuracy of estimation for standard errors (Doctoral Dissertation). University of Florida.
Preacher, J. Zhang, G., Kim, C., & Mels, G. (2013). Choosing the optimal number of factors in exploratory factor analysis: A model selection perspective. Multivariate Behavioral Research, 48(1), 28-56.
Rencher, A. & Christensen, W. (2012). Methods of multivariate analysis (2nd ed). A John Wiley and Sons.
Thompson. B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts, and applications. American Psychological Association.
Wirth, J. & Edward, M. (2007). Item factor analysis: Current approach and future directions. Psychological Method, 12(1), 58-79.