فعالية برنامج للتربية الحرکية في تنمية المهارات الحرکية الأساسية والتفاعل الاجتماعي لدى أطفال ما قبل المدرسة ذوي الکف البصر ي

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 استاذ مشارک بقسم التربية الخاصة جامعة الطائف

2 استاذ مساعد بقسم التربية الخاصة جامعة الطائف

المستخلص

هدف البحث إلى لتعرف على فعالية التربية الحرکية في تنمية التفاعل الاجتماعي والمهارات الحرکية الأساسية لدى الأطفال ذوي کف البصر في عمر ما قبل المدرسة، وطبقت الدراسة على عينة قوامها (10) من الأطفال ذوي کف البصر الذکور الملتحقين ببرنامج المکفوفين برياض الأطفال بمدينة الطائف، تراوحت أعمارهم ما بين (3-6)سنوات ولديهم ضعف في التفاعل الاجتماعي والمهارات الحرکية الأساسية، وتراوحت درجة ذکائهم ما بين (92-95) درجة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين الأولى تجريبية وقوامها (5) أطفال، والثانية ضابطة وقوامها (5) أطفال، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس التفاعل الاجتماعي، ومقياس المهارات الحرکية الأساسية وبرنامج التربية الحرکية وجميعهم من إعداد الباحثين مقياس ستانفورد بينية للذکاء (الصورة الرابعة).(تقنين حنورة، 2003)، وأسفرت نتائج الدراسة عن تحسين مستوي التفاعل الاجتماعي والمهارات الحرکات الأساسية لدى أفراد المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج مقارنة بالمجموعة الضابطة، واستمر الأثر الإيجابي للبرنامج على المجموعة التجريبية خلال فترة المتابعة.
The study aimed at identifying the Effectiveness of Movement Education in Social interaction and Some Basic Motor Skills Development with Kindergarten Children Visually impaired  applied to a sample of 10 blind children who were enrolled in the program of blind children in Taif, Between (3-6) years, have a weakness in social interaction and basic motor skills, and the degree of intelligence between (92-95) degree, and were divided into the first experimental group and the size of (5) children, and the second control and the number of (5) children, Study tools on the scale of social interaction, and the scale of skill The results of the study improved the level of social interaction and the basic movements of the experimental group after the application of the program compared to the control group, and the positive effect continued. Of the program to the pilot group during the follow-up period.                                                                

الموضوعات الرئيسية


المراجــــع
إبراهیم ، مجدی عزیز (2003): مناهج تعلیم ذوو الاحتیاجات الخاصة: فی ضوء متطلباتهم الإنسانیة والاجتماعیة والمعرفیة. القاهرة :الأنجلو المصریة.
إبراهیم، حلمی؛ فرحات، لیلى(1998).التربیة الریاضیة والترویح للمعاقین، القاهرة: دار الفکر العربی.
جرادات، نادر احمد.(2012).فاعلیة برنامج حسی فی تنمیة المهارات الحرکیة للطفل الکفیف، مجلة الطفولة والتربیة،ع10،ج2،ص ص 17-46
حلمی ، منیرة. (1996). التفاعلالاجتماعی،القاهرة: مکتبةالأنجلوالمصریة.
الخولى، أمین؛ راتب ،أسامه (1997). التربیة الحرکیة للطفل، القاهرة: دار الفکر العربی.
الخولى، أمین؛ وراتب، أسامة.(1982). التربیة الحرکیة، القاهرة: دار الفکر العربی.
دویدار ،عبدالفتاح. (1999).علمالنفسالاجتماعیأصولهومبادئه،الإسکندریة: دارالمعرفةالجامعیة.
الروسان، فاروق (2007) . سیکولوجیة الأطفال غیر العادیین، عمان:دار الفکر.
السرسی، أسماء .(2014) مهارة التفاعل الاجتماعی وعلاقتها بالتفاعل الاجتماعی لدى عینة من أطفال ما قبل المدرسة، مجلة دراسات الطفولة: مج. 17، ع. 62، ص ص 87-95
السرسی،أسماء؛ وعبد المقصود،امانى.(2002).التفاعل الاجتماعی عن طریق اللعب لدى الأطفال المکفوفین والمبصرین فى مرحلة ما قبل المدرسة بین التشخیص والتحسین،مجلة کلیة التربیة،ع26،ج2،ص ص 39-92.
سیسالم، کمال سالم(1998).المعاقون بصریا ومناهجهم، الریاض: مکتبة الصفحات الذهنیة.
عبد الحمید ،سعید کمال. (2006).فعالیة برنامج إرشادی فى خفض السلوک العدوانی لدى عینة من المراهقین المعاقین بصریا، رسالة دکتوراه غیر منشوره، کلیة التربیة، جامعة بنى سویف
عبد الرازق، إبراهیم (2010). الحرکة والتربیة الحرکیة، إدارة النشر العلمی، جامعة الطائف، المملکة العربیة السعودیة.
عبدالقادر،بومسجد) 2005)تعزیز نمو القدرات الإدراکیة الحرکیة باستخدام برنامج مقترح لنشاط التربیة النفسیة الحرکیة،- بحثمسحیتجریبیعلىأطفالالتعلیمالتحضیر(4-6)سنوات، رسالة دکتوراه، معهدالتربیةالبدنیةوالریاضیة، جامعة الجزائر
عثمان، فاروق؛ عبده، عبد الهادی(1987).مقیاس التفاعل للتلامیذ، القاهرة: مکتبة دار النهضة المصریة
على، عبد الصمد على(2009).تأثیر برنامج نوعی على الحرکات الأساسیة والتوافق النفسی لدى الأطفال المکفوفین، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق.
عوض، علا توفیق.(2008).تأثیر الألعاب الشعبیة والحرکیة على تنمیة التفاعل وتحسین المهارات الحرکیة الأساسیة والنمو الإدراکی للمرحلة الثانیة من ریاض الأطفال، المجلة العلمیة للتربیة البدنیة والریاضیة، ع 55،ص ص 185-258.
فرج، الین ودیع.(2002). خبرات فی الألعاب  الصغیرة،ط3،الإسکندریة:منشاة المعارف.
محمد، رشید عامر(2004).تأثیر برنامج تربیة حرکیة مقترح على تنمیة بعض المهارات الحرکیة الأساسیة والقدرات البدنیة وعلاقتها بمستوى الکفاءة الإدراکیة الحرکیة لأطفال ما قبل المدرسة من (4-6 سنوات)،مجلة کلیة التربیة، جامعة المنصورة،ع2،ص ص219-257.
محمد، عواطف إبراهیم.(1994).الطرق الخاصة بتربیة الطفل وتعلیمه فى الروضة، القاهرة: مکتبة الانجلو المصریة.
Biggs, P.(2014). Parent Involvement, an integral Part of the early Learning Experience for Blind Children: a Qualitative Study of the Mother’s Experience, Ph, of Philosophy Capella University
Brambring, M. (2006). Divergent development of gross motor skills in children who are blind or sighted. Journal of Visual Impairment & Blindness, 100(10): 620-634.
Brambring, M. (2007). Divergent development of manual skills in children who are blind or sighted. Journal of Visual Impairment & Blindness, 101(4), 212-225.
Bruder, B. (2010). Early childhood intervention: A promise to children and families for their future. Exceptional Children, 76(3), 339-355.
Cameto, R., & Nagle, K. (2007). Orientation and mobility skills of secondary school students with visual impairments. Facts From The National Longitudinal Study-2.
Celeste, M .(2006).Play Behaviors and Social Interactions of a Child Who Is Blind: In Theory and Practice. Journal of Visual Impairment & Blindness; ProQuest Psychology Journals, 100,(2) , 75 -90
Cheng, L., Chih, C., Peng, S., & Shih. L. (2014).Assessment of a simple obstacle detection device for the visually Impaired, Applied Ergonomics, 45 . 817-824
Chin, L.(1984). The Effects of Dance Movement Instruction on Spatial Awareness in Elementary Visually impaired Students, and Self-Concept in Secondary Visually impaired Students (Mobility, Blindness, Body Image)  University of Northern Colorado, Proquest Dissertations Publishing.
Chiu, C., Ada, L,.& Lee, M.(2014). Upper limb training using Wii Sports Resort(TM) for children with hemiplegic cerebral palsy: a randomized, single-blind trial  Clinical Rehabilitation,28.(10) : 1015-24.
Coates, C.(2003). Social order and the construction of meaning in social interaction: Troubled communication between sighted and partially sighted/blind people. Wayne State University, ProQuest Dissertations Publishing.
DeFoe, L.(2014). A beginner’s Guide to Teaching The blind and Visually Impaired(Birth to Five Years of Age). M.s. of Science Health Care Administration, Faculty of Utica College      
Duggan, D. (1978). Goals and methods in dance therapy with severely multiply handicapped children. American Journal of Dance Therapy, 2 (1) : 31-34.
Eleni, K.,& Papadopoulos, K. (2012) . Are there relationships among different spatial skills of individuals with blindness? Research in Developmental Disabilities .33 (6):2164–2176
Haibach, S., Wagner, O.,& Lieberman, J.(2014). Determinants of gross motor skill performance in children with visual impairments. National Library of Medicine. Research in developmental disabilities,35.(10) : 2577-2584.
Hashemi1,M., Dehghani,L., Saboonchi ,R., Mahdi R.& Roonasi, A. (2012).Effect of Gymnastic Skills on Motor Capabilities of 7-10 Age Group Girls with Visually Impaired, European Journal of Experimental Biology, ., 2 (3) :786-791
Houwen, S., Visscher, C., Lemmink& Hartman, E,.(2008). Motor skill performance of school-age children with visual impairments, Developmental Medicine and Child Neurology,50(2) : 139-45.
 
Jesus, V., Luis L.,Armando C&Daniel, M.(2012). Influence of the Organizational System on Motor Engagement Time in Physical Education on High School Students, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69 . 1160 – 1167.
Kersun, L. (2009). Retinoblastoma (eye) in Children. Retrieved from The Children's Hospital of Philadelphia: http://www.chop.edu/service/oncology/cancers- explained/retinoblastomadiagnosing- and-treating-retinoblastoma-in-children.html
Kozarsky, A. (2014). Primary Congenital Glaucoma. Retrieved from WebMD: http://www.webmd.com/eye-health/primary-congenital-glaucoma
Lieberman, L.J. ., Robinson, B L. & Rollheiser, H.(2006). Youth with Visual Impairments: Experiences in General Physical Education, RE:view: Rehabilitation Education for Blindness and Visual Impairment,38(1) : 35-48
Lueck, A., Chen, D., Kekelis, L., & Hartmann, E. (2008). Developmental guidelines for infants with visual impairments: A guidebook for early intervention (2nd ed.). Louisville, KY: American Printing House for the Blind.
Mackowiak, Z ., Osinski, W.& Salamon, A.(2015)The Effect of Sensorimotor Training on the Postural Stability of Visually Impaired Women Over 50 Years of Age, Journal of Women & Aging,27.(1) : 68-80
Marina, P ., Vassilis G ., Panagiotis A (2011). Multimedia blogging in physical education: Effects on student knowledge and ICT, self-efficacy, Computers & Education, 57 . 1998–2010
Mason, K. (1980). Focus on dance IX: Dance for the handicapped. Reston, VA: American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance.
McConnell, S., & Odom, S. (1999). A multi­measure performance-based assessment of social competence in young children with disabilities. Topics in Early Childhood Spe­cial Education, 19(2) : 67-74.
Meador, A.(2015). Meeting the Needs of Visually impaired Students in Washington State: an exploratory Study of the Working Conditions That affect Teachers of the Visually impaired. Ph. of education Washington State University
National Eye Institute . (2014). What is Microphthalmia. Retrieved from National Institute of Health: http://ghr.nlm.nih.gov/condition/microphthalmia
Palazesi, A.(1986). The Efficacy of A movement Intervention Curriculum FOR YoungVisually Impaired Children (Observation Techniques, Behavior Analysis)  The Florida State University, ProQuest Dissertations Publishing,
Pereira, R., Osborne, R., Pereira, A., Cabral, S I.(2013). The importance of high performance sports in social inclusion of blind people: A study centered on Benjamin Constant Institute - Brazil.Motricidade9.(2) : 94-105.                        
Ponchillia, E., Armbruster, J.& Wiebold, J.(2005). The National Sports Education Camps Project: Introducing Sports Skills to Students with Visual Impairments through Short-term Specialized Instruction, Journal of Visual Impairment & Blindness,99(11) : 685-695.
Reimer, A. ., Cox, R. ., Nijhuis,V.,der S, M.& Boonstra, F.(2011). Improvement of Fine Motor Skills in Children with Visual Impairment: An Explorative Study Research in Developmental Disabilities: A Multidisciplinary Journal,32(5) : 1924-1933.
Rettig, M. (1994). The play of young children with visual impairments: Characteristics and interventions. Journal of Visual Im­pairment & Blindness, 88,(5): 410-420.
Ringwalt , M .(2013).The Expanded Core Curriculum at The Indiana School for The Blind And Visually Impaired: A Case Study, Ph.of Education in the Department of Educational Leadership Indiana University.
Rubin, K., & Coplan, R. (1992). Peer rela­tionships in childhood. In M. Bomstein & M. Lamb (Eds.), Developmental psychol­ogy: An advanced textbook (3rd ed., pp. 519-578). HiIlsdale, NJ: Lawrence Erl­baum.
Sacks, K., Kekelis, S., & Gaylord-Ross, J. (Eds.). (1992). The development of social skills by blind and visually impaired students: Exploratory studies and strate­gies. New York: American Foundation for the Blind.
Samleo, J.(2014). A Blind-User Centered Smart Cyber-Physical Navigation System. Ph ,The City College of the City University of New York.
Schlesselman, A. (2012). Improvement of fine motor skills in children with visual impairment: An explorative study Journal of Behavioral Optometry,23(2) :49-50.
Segond, H., Weiss, D., & Sampaio, E. (2007, January). A proposed tactile vision-substitution system for infants who are blind tested on sighted infants. Journal of Visual Impairment& Blindness, 101(1): 32-43.
Siegel-C, E.(1986.) Comparison of Movement intervention and Passive intervention on nonsymbolic Behaviors among children with Severe Disabilities (communication, deaf-blind, language)  University of Kansas, ProQuest Dissertations Publishing,
Stewart, A.(1997). A kinematic analysis of transitional movements of preschool children who are blind or visually impaired,  University of Northern Colorado, ProQuest Dissertations Publishing.
Surakka, A.& Kivela, T. (2008). Motivating Visually Impaired and Deaf-Blind People to Perform Regular Physical Exercises British Journal of Visual Impairment,26(3) : 255-268.
Takahashi, H. (2015). Dance/Movement Therapy with Blind and Visually Impaired Children in Nepal, Sarah Lawrence College, ProQuest Dissertations Publishing.
Wagner, O., Haibach, S.,& Lieberman, J.(2013). Gross motor skill performance in children with and without visual impairments--research to practice. National Library of Medicine. Research in developmental disabilities,34(10): 3246-3252.
Winnick, P. (1985). The performance of visually impaired youngsters in physical education activities: Implications for mainstreaming. Kinesiology, Sport Studies and Physical Education Faculty Publications, 2, (4):292-299.
Woo, Inkyung.(1990). Visually impaired students' perception and interaction with moving objects  University of Minnesota, ProQuest Dissertations Publishing.
Yildiz, A.& Duy, B.(2013). Improving Empathy and Communication Skills of Visually Impaired Early Adolescents through a Psycho-Education Program, Educational Sciences: Theory and Practice,13.(3): 1470-1476.                                       
Zimmerman, W. (1981). Social Interaction Patterns Between Blind multi-impaired Infants and Their mothers: An Analysis of the Process.the University of Texas at Austin, Proquest Dissertations Publishing.