المبادئ التربوية المستنبطة من قصة نوح عليه السلام في الجانب العقدي وتطبيقاتها التربوية. The Educational Principles Devised from the Story of Noah (Peace be upon him) in the Doctrinal Aspect and the Educational Applications thereof

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

درجة الماجستير في التربية الإسلامية کلية التربية - قسم التربية الإسلامية والمقارنة – جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة التوصل إلى بعض المبادئ التربوية المستنبطة من قصة نوح عليه السلام في الجانب العقدي وبيان تطبيقاتها التربوية، واستخدمت الدراسة المنهج الاستنباطي، وتکونت من محورين عرض المحور الأول للمبادئء التربوية المستنبطة من قصة نوح عليه السلام، بينما عرض المحور الثاني للتطبيقات التربوية لهذه المبادئ في الأسرة والمدرسة، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن الطغيان والفساد في الأرض ينتج من الابتعاد عن الخالق سبحانه وتعالى، ن المبادئ التربوية المستنبطة من قصة نوح عليه السلام في الجانب العقدي توحيد الله عز وجل والإخلاص والولاء والبراء والتفکر في خلق الله تعالى، وکلها توضح الأثر التربوي الذي تعکسه العقيدة على سلوک وحياة الإنسان فضلاً عما يکون له في الآخرة من الثواب والأجر العظيم نتيجة لهذا الاعتقاد السليم، ذکرت قصة نبي الله نوح عليه السلام في السور المکية بشيء من التفصيل دون السور المدنية تثبيتاً لقلب النبي صلى الله عليه وسلم وتسلية له لما لقيه من أذى قريش، وتهديداً للعتاة الکافرين إن استمروا في تکذيبهم وکفرهم، ن الإسلام ينبذ الاستعباد والاستبداد والاحتقار الذي يمارسه بعض الأقوياء على الضعفاء، ن البيئة التي يعيش فيها الأبناء، لها تأثير مباشر في حياتهم وتکوين شخصياتهم، تضح من خلال المبادئ التربوية المستنبطة من قصة نوح عليه السلام أنها مبادئ واقعية سهلة التطبيق في أرض الواقع لأنها من دين الله تعالى الذي تعبد به الناس، والله تعالى لا يتعبد الناس إلا بما يستطيعون.
           The study aimed at reaching some of the educational principles devised from the story of Noah (peace be upon him) in the doctrinal aspect and disclosing the educational applications thereof. The study used deductive approach. The study consisted of two sections: the first one showed the educational principles devised from the story of Noah (peace be upon him), while the other showed the educational applications of those principles in family and school. The results of the study are: keeping away from God (Glory be to Him) results in tyranny and corruption in the world; the educational principles devised from the story of Noah (peace be upon him) in the doctrinal aspect are monotheism of God (Glory be to Him), faithfulness, loyalty, innocence and thinking of the creatures of God (Glory be to Him), which all show the educational impact reflected by the doctrine on Man’s behavior and life, in addition to the great reward on the afterlife as a result of the proper belief; the story of Noah is mentioned in Makkan chapters, not Medinite chapters, with some detail for the purpose of pacifying the heart of the prophet Mohammad (peace be upon him) for the harm he received from Quraish and threatening the disbelievers if they continued disbelieving; Islam discards slavery, absolutism and abasement practiced by the strong people against the weak people; and the environment in which sons live has a direct impact on their life and personality manifested by the educational principles devised from the story of Noah (peace be upon him) as those principle are realistic and feasible because they come from the religion of God (Glory be to Him) which people worship accordingly, as God doesn’t command people whatever they couldn’t afford.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية