فاعلية برنامج إرشادي لتنمية مهارات التنظيم الذاتي وأثرة على تحسين الاستمتاع بالحياة لذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

باحث

المستخلص

هدفت الدراسة إلي التعرف علي مدي فاعلية برنامج إرشادي لتنمية مهارات التنظيم الذاتي وأثرة على تحسين الاستمتاع بالحياة لذوي صعوبات التعلم. وتکونت عينة الدراسة من (10) طلاب من ذوي صعوبات التعلم. ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد الأدوات التالية: مقياس التنظيم الذاتي لذوي صعوبات التعلم، مقياس الاستمتاع بالحياة، البرنامج التدريبي. وأظهرت نتائج الدراسة أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دلالة (0,05) بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس تنظيم الذات لصالح القياس البعدي "، "لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس التنظيم الذاتي "، "توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي دالة (0.01) بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس الاستمتاع بالحياة لصالح القياس البعدي"، "لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي (بعد 3 شهور) على مقياس الاستمتاع بالحياة وأبعاده "
The Effectiveness of Counseling Program for Developing Self-Regulation and its Impact in Improving life-enjoying for Learning Disability
Dr.Mohamed Abdel Aziz Mohamed Abdel Rahman
 
Abstract
 The current study aimed at identifying the effeteness of a program for developing self-regulation and its impact in improving life-enjoying for learning disability. The study sample consisted of (10) students of learning disabilities.  To achieve the objective of the study, the following tools were prepared by the researcher: the self-regulation scale among learning disabilities, life enjoying scale, the training program
The results also indicated that there are statistically significant difference at the level of (α.0.05) between the means of the classification degrees of the experimental group in the two measurements the pre one and the post one on the self- regulation measurement that is attributed to the post measurement. There are no statistically significant difference between the means of the classification degrees of the experimental group in post measurement and consecutive measurement on self-regulation.
There are statistically significant difference at the level of (α.0.01) between the means of the classification degrees of the experimental group in the two measurements the pre one and the post one on life-enjoying that is attributed the post measurement. Furthermore, the results also indicated that there are no statistically significant difference between the means of the classification degrees of the experimental group in post measurement and means of degree and consecutive measurement( after 3 months) on life-enjoying measurement and its dimensions
Keywords: Self- regulation, life enjoying, of Learning Disabilities

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. المراجع العربیة:

    1. أبو حسونة، نشأتمحمود(. (2004أثربرنامجتدریبیللمهاراتالاجتماعیةفیتحسینمفهومالذاتوالکفاءةالاجتماعیةوالتحصیللدىطلابذویصعوباتالتعلم. رسالةماجستیرغیر منشورة،الجامعةالأردنیة،عمان.
    2. أحمد، تحیة محمد. رمضان، مصطفى على (2013). الاستمتاع بالحیاة فی علاقته ببعض متغیرات الشخصیة الإیجابیة. " دراسة فی علم النفـس الإیجابی". مجلة کلیة التربیة، بنها، العدد (93)، ینایر ج (2). ص ص 79-164.
    3. باکیر، نیرمین (2001). فاعلیة برنامج التنظیم الذاتی فی التحکم بالغضب ومرکز الضبط لدی عینة من طالبات الصف الأول الثانوی. رسالة ماجستیر غیر منشوره، الجامعة الأردنیة.
    4. ترکی، جهاد عبد ربه (2004). فاعلیة برنامج تعلیمی سلوکی معرفی فی تطویر مهارات تنظیم الذات لدی الأطفال من ذوی صعوبات التعلم وعلاقة ذلک بالسلوک الصفی. رسالة دکتوراه غیر منشورة. جامعة عمان العربیة. کلیة الدراسات التربویة العلیا.
    5. حمدی، نزیه (1992). فاعلیة التنظیم الذاتی فی خفض سلوک التدخین. مجلة دراسات الجامعة الأردنیة، المجلد التاسع عشر، العدد الثانی،  ص ص 7-24.
    6. دردره، السعید عبد الصالحین محمد (2008). تنظیم الذات کعامل عام أو کعوامل طائفیة وعلاقته بسمات الشخصیة المستهدفة للاضطرابات الصحیة. مجلة الدراسات النفسیة , مصر، المجلد الثامن عشر، العدد الثالث، ص ص 525-561.
    7. عثمان، کریمة (2001). مدی فاعلیة برنامج إرشادی لأطفال ذوی صعوبات تعلیمیة. رسالة دکتوراه غیر منشورة. کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
    8. قزاقزة، أحمد (2005). فاعلیة التدریب علی المراقبة الذاتیة فی مستوی الانتباه لدی الأطفال الذین لدیهم قصور فیه. رسالة دکتوراه غیر منشورة، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا.
    9. کتلو کامل، عبد الله تیسیر (2011)0 نوعیة الحیاة وعلاقتها بالصحة النفسیة، مجلة علم النفس، العددان (98/ 99) ینایر – یونیه 2011، السنة الرابعة والعشرون، القاهرة، الهیئة المصریة العامة للکتاب.

    10. الحیدری، محمد سلیمان (2016). القیمة التنبؤیة لتنظیم الذات وحل المشکلات للتنبؤ بالتحصیل الأکادیمی لدی طلاب کلیة المعلمین. بجامعة الملک سعود. مجلة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة. العدد (38).

    11. الخطیب، جمال (2003). مهارات تنظیم الذات. مجلة التربیة الخاصة العدد (3) عمان. ص 74- 83.

    12. الروسان، فاروق (1999). أسالیب القیاس والتشخیص فی التربیة الخاصة. ط1. دار الفکر. عمان.

    13. - الزغلون، حسن (2001). فاعلیة برنامج سلوکی لمعالجة ضعف الانتباه لدی الأطفال ذوی صعوبات التعلیمیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة. الجامعة الأردنیة، عمان. الأردن

    14. الشیخ، عبد السلام (بدون تاریخ). علم النفس فی المجال المدرسی. طنطا. دار الصفا.

    15. الغامدی، خدیجة عبد العزیز (2012). التفکیر البنائی وعلاقته بکل من الاستمتاع بالحیاة والرضا الوظیفی لدى عینة من معلمات المرحلة الثانویة بمحافظة الطائف، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الطائف.

    16. القمش،مصطفی. العضایلة، عدنان , الترکی، جهاد (2008). فاعلیة برنامج تعلیمی فی تحسین مهارات تنظیم الذات لدی التلامیذ ذوی صعوبات التعلم من المرحلة الابتدائیة فی لواء عین الباشا فی الأردن. مجلة جامعة النجاح للعلوم الإنسانیة. فلسطین. مجلد 22 (1). ص ص 167 - 198. 

    المراجع الأجنبیة:

    1.  Alans, W., Seth, S. & Reginaconaconti. (2008). The implication of tow conception of happiness (Hedonic enjoyment and eudemonia for the understanding of intrinsic motivation. Journal of Happiness Studies, 9(1), pp 41-70
    2. Asha K., J. (2000).” Enhancing main idea comprehension for students with LD problems: The role of a summarization strategy and self-monitoring instruction”. Journal of Special Education. 34(3). P.127
    3. Bandura, A. (1977) “Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change”, Psychological Review , (84),pp (191-215)
    4. Bandura, A. (1986): Social Foundation Of Thought And Action: Asocial Cognitive Theory, Englewood Cliffs, NJ: Prentice –Hall.
    5. Bandura, A. (1991). Social Cognitive Theory of Moral Thought and Action, In: Handbook of Moral, Behavior and Development, Kurtines, WM And.  Gerwitz JL Vol. (L), Hillsdale, NJ: Erlbau.
    6. Bandura. (2005): Bandura’s Social Cognitive Theory. Http://www.davidsonfilms.com.
    7. Bandy, B.S & Moor Ph.D. (2010): Research To Results Information For Practitioners On The Importance Of Self-Regulation And How To Measure It, Assessing Self- Regulation: A guide For Out-Of School Time Program Practitioners.
    8. Bassi, M; Marta, B; Patrizia, S; Antonella, F & Vittorio, C. (2007).Academic self-efficacy beliefs and quality of  experience in learning. Journal of Youth and Adolescence, 36(3):pp301-312.
    9. Baumeister, R. & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, pp 497-529.
    10. Bryan, T. (1997). Assessing The Personal Social Status Of Students With Learning Disabilities, Learning Disabilities Re
    11. Calson, M & Hopper, J. (2004). Increasing the Self-Concept of Elementary School Students with Learning Disabilities. Rrtrived, January 4, 2011 www.wa-schoolcounselor.org
    12. Carey, K., Beal, D. &Collins, S. (2004). A psychometric analysis of self-regulation questionnaire. Addictive Behavior, (29), pp 253-260.
    13. Deci, E. L. (1992). The relation of interest to the motivation of 11- behavior: A self- determination theory perspective. In K-A. Renninger, S. Hidi & A. Krapp (Eds.), The role of interest  in  learning  and  development  (pp 43-70). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
    14. Deci, E. L. & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination In Human Behavior. New York: Plenum.  
    15. Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self- determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, pp 227-268
    16. Deborah, J. & Smith. (1988). “Reducing the disruptive behavior of junior high school students: A classroom self- management procedure”. Journal Behavioral disorders. 13(4). pp 231-239.
    17. Deiner, E., Napa-Scoll, C., Oishi, S. & Suh, E. (2000). Positivity and construction of life satisfaction judgment: Global happiness is not the sum of its part. Journal of Happiness Studies, Vol. (1), No (2), pp 159-176.
    18. Duncan. C. (1995). Life and job satisfaction a tow – wave panel study. Journal of Psychology. Vol (129).
    19. Grotharss, Matieck, R. & Eysenck, H.(1995). Self- regulation and mortality from cancer, coronary heart disease, and other causes: A prospective study. Personality and Individual Differences , (19) ,6 , pp 781-795
    20. Heady, B., Schupp, J., Tucci, I. & Wangner, G. (2008). Set - point Theory, Authentic Happiness Theory and Religion. Social Indicators Research, Vol (86), pp 389-403.
    21. Judge, T., Bono, J., Erez, A., & Locke, E. (2005). Core self- evaluations and job and life satisfaction: The role of self- concordance and goal attainment. Journal of Applied Psychology, 90, pp 257-268.
    22. Karagiannakis, A. (2006). Academic and Behavioral functioning of Class wide Peer Tutoring: Improving the with behavior problems in  inclusive classrooms children. Unpublished Study, University McGill OF Canada.
    23. Leung, K.C., Marsh, H. W., Craven, R. G., & Yeung, A. S. (2006). Relation of Domain Specificity between Peer Support and Self-concept: Validation by the Effects of Peer Support Program in Educational Settings. Paper presented at Symposium in 2005 International Conference of the Australian Association for Research in Education, Sydney, Australia. Retrieved on January 4,2011, from.
    24. Lioyd, J. (1982).Reactive effects of self-assessment and self- recording on attention to task and academic productivity. Learning Disabilities Quarterly. 5(3)PP: 216-727
    25. Lipovcan, K., Larsen, P. & Zganec, N. (2004). Quality of life, life satisfaction and happiness in shift- and Non – shift work. rev. Saúde Pública, 38 Suppl, pp 3-10.
    26. Malone, L. Masteropieri, M. (1992). Reading comprehension instruction: Summarization and self_ monitoring training for student with learning disabilities. Journal of exceptional children, 58(3).
    27. Marcia, Rock. (2005). Use of Strategic Self- monitoring to enhance academic engagement productivity, and accuracy of student's with interventions. Journal of exceptional children Vol.7, pp 3-17
    28.  Marques., Ibanez,M.,Ruiperez,M.,Moyal,J& Ortit ,G.(2005). The self- regulation inventory (SRI): Psychometric properties of a health related coping measure , Personality and Individual Differences. Available in: www. Elsev.com/ loaal / paid.
    29. Mary, P. (1994). Improving ccademic and behavior skills through self-management Procedures. Journal Preventing School Failure. 38(4). pp 5-9.
    30. McDowell, I. & Newell, C., (1987). Measuring Health: A Guide to Rating Scales and Questionnaire, New York: Oxford University Press
    31. Mithaug K. Deirdre(1998). Teaching Children With Multiple Disabilities to self-Regulate During Independent Work. Teaching exceptional children. 35(1)
    32. Montgomery, M.S. (1994). Self- concept and children with learning disabilities: Observer-child Concordance across six context dependent domains. Journal of Learning Disabilities, 27(4), 254-262.
    33. National Joint Committee on Learning Disabilities (NJCLD). (1994). Collective Perspectives on issues affecting learning disabilities P,65.
      1. Austin, TX: Pro-Ed.
    34. Neal, D. & Cary, K. (2004). Developing discrepancy within self- regulation theory: Use of personalized normative feedback and personal striving with heavy-drinking college students. Addictive behaviors, (29), pp 281- 297.
    35. (NJCLD) National Joint Commission on Learning Disabilities (2002). Definition of L D Explained. 
    36. Oetting, G. Honig, G. & Gollwitzer, O. (2000). Effect self-regulation of goal attainment. International Journal of Educational Research, (33), pp 705- 732.
    37. Paul W. (2002). A randomized controlled trail of efficacy of a cognitive – behavioral anger management group for clients with learning disabilities. Journal of applied research in intellectual disabilities 15(3) pp 12-224.
    38. Prater , M. Anne. (1994). Academic achievement behavior modification ; Self-management (psychology), Preventing school failure. (4) 38.

     

    1. Reade. R. (2005). Maintaining Enjoyment of Life in the Process of Living with High Cholesterol: A grounded Theory Study. M.A Thesis. Retrieved March 21. 2010. from Http//aut.reserchgatewa/bitstrream/10292/303/2/readraethela.pdf.
    2. Ridder, D. & De- Wit, J. (2006). Self-regulation in health behavior: concepts. Theories, and central issues. John Wiley & Sons, Ltd.  
    3. Robert, L. Koeqel (1991). Using Self-Monitoring to increase independence.
    4. Russell, A. (1980). “Self-control classroom for hyperactive children”. Journal of Autism and Developmental Disorder. 10(1). pp 75- 89. 
    5. Ryan, R. M, & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, pp 749- 761.
    6.  Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivation: classic definitions and new direction. Contemporary Educational Psychology, 1, pp 54-67
    7.  Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: An organismc dialectical perspective. In E.L
    8. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). Self – determination theory and the role of basic psychological needs inpersonality and the
    9. Sander, N. (1991). “Effect of a self-management strategy on task Independent Behaviors of Adolescents with Learning Disabilities”. Journal of Special Education. 15(1). pp 64-75
    10. Shorer, K.(1998). The disordered student. www. Ld online. com. 
    11. Steger, M., Oishi, S., & Kesebir, S. (2008). Is a life without meaning satisfying? The moderating role of the search for meaning in satisfaction with life judgments, Journal of Positive Psychology, in press.
    12. Stone, Danice. (1998): Social cognitive theory, University of South Florida,Http://www.hsc.usf.edu.
    13. Timothy, A; Judge, J., bono, A., Erez; E., (2005). Core self- evaluation and job and life satisfaction- the role of Self. concordance and goal attainment. Journal of applied Psychology, 190, 2, pp 257-268.
    14. Veenhoven, R. & Bunting, B. (1996). A comparative Study of Satisfaction with Life. Europe Eotvo University Predd.
    15. Veenhoven, R. (2001). Quality of Life And Happiness Not Quit The Same. Centro Scientifics Editor, Torino: Italia.

    Veenhoven, R. (2001b). What we know about happiness. Paper presented at the dialogue on Gross national happiness: Woudschoten, Zeist, the Netherlands, 14 -15