• أسعد، یوسف میخائیل. (2007). الشباب والتوتر النفسی، القاهرة: دار غریب للطباعة والنشر.
  • البرغوثی، سائد عبد الحمید.(1986). فن الاسترخاء، ط1 ، عمان: دار المناهل للطباعة والنشر.
  • حامد، رنا (1999). الاحتراقالنفسیلدىمعلمیالطلبة المعاقینعقلیافیالیمن، رسالةماجستیرغیرمنشورة، الجامعةالأردنیة، عمان، الأردن.
  • الرشیدی، هارون.(1999). الضغوط النفسیة، طبیعتها، نظریاتها، برنامج لمساعدة الذات فی علاجها، مکتبة الأنجلو المصریة، القاهرة.
  • زهران، حامد.(2001). الصحة النفسیة والعلاج النفسی، ط3، القاهرة: عالم الکتب.
  • الزیودی، محمد) 2007). مصادرالضغوطالنفسی والاحتراقالنفسیلدىمعلمیالتربیةالخاصةفیمحافظة الکرکوعلاقتهاببعضالمتغیرات. مجلةجامعةدمشق، 12(23)، 189-219.
  • سرى، إجلال. (2000).علم النفس العلاجی، ط2، القاهرة: عالم الکتب.
  • الشناوی، محمد محروس، وعبد الرحمن، محمد السید (1994). العلاقة بین المساندة الاجتماعیة وأبعاد الشخصیة وتقدیر الذات والتوافق فی المرحلة الجامعیة:المساندة الاجتماعیة والصحة النفسیة- مراجعة نظریات ودراسات تطبیقیة، القاهرة: مکتبة الانجلو المصریة.
  • طه، فرج عبد القادر وآخرون.(2003). موسوعة علم النفس والتحلیل النفسی، ط2، القاهرة: دار غریب للطباعة والنشر.
  • عثمان، أکرم.(2002). الخطوات المثیرة لإدارة الضغوط النفسیة. ط1، بیروت: دار ابن حزم.
  • عدس، عبد الرحمن.(1998). القیاس النفسی، عمان: دار الفکر العربی.
  • العلی، محمد.(2000). استراتیجیات التعامل مع التوتر والقلق النفسی لدى المعلمین، مجلة دراسات العلوم الإنسانیة، تونس، 15(2).
  • الفحل، نبیل محمد (2009). برامج الإرشاد النفسی النظریةوالتطبیق، ط1، القاهرة: دار العلوم للنشر
  • القریوتی، إبراهیم؛  وعبدالفتاح، فیصل (1998). الاحتراقالنفسی لدىعینةمعلمیالطلابالعادیینومعلمیالطلابذوی الاحتیاجاتالخاصةبدولةالإماراتالعربیةالمتحدة.، مجلةکلیةالتربیة، جامعةالإماراتالعربیةالمتحدة، 13(15)، 95-131.
  • ·         القمش، مصطفى والمعایطة، خلیل(2014). سیکولوجیة الأطفال ذوی الاحتیاجات الخاصة مقدمة فی التربیة الخاصة، ط2، عمان: دار المسیرة للنشر.
    • Abrahams BS, Geschwind DH.(2008). Advances in autism genetics: on the threshold of a new neurobiology. Nature Reviews Genetics,9(5),55-141.
    • Adomeh,O.(2006). Fostering Emotional Adjustment among Nigerian Adolescents With Rational Emotive Behaviors Therapy. Educational Research Quarterly, 29(3) , pp. 21- 29.
    • Anderson, R. (1978). Stress Power: How to Turn Tension into energy. Human sciences Press.
    • Arndt TL, Stodgell CJ, Rodier PM.(2005). The teratology of autism. Int J Dev Neurosci.;23(2–3):189–99.
    • Byrne, B. (1994). Burnout: Testing for the validity, replication and invariance of causal structure across elementary, intermediate and secondary teachers. American Educational Research Journal, 31, 645-673.
    • Caronna EB, Milunsky JM, Tager-Flusberg H.(2008). Autism spectrum disorders: clinical and research frontiers. Arch Dis Child..;93(6):51–23
    • Chambel, M. & Curral , L. (2005) Stress in Academic life Stress, Coping Styles, and Social work characteristics as predictors of student well – being and performance Well- Being with perceived. Applied psychology: An international review ,54, 1 , pp. 135-147.
    • Cohen,S.(2007).Psychological Stress and Disease. American Medical Association. 298 (14),1685–1687.
    • Deniz , E. (2006). The relationships Among coping with stress, life satisfaction Decision – Making styles and Decision self – esteem: An investigation with Turkish university students. Social Behavior and personality , 34, 9 ,pp. 1161-1170.
    • Dubow, E. & Tisak, J. (1989). The relation between stressful life events and adjustment in elementary school children: the role of social support, and social problem solving skills. Child Development, 60(6), 1412-1423.
    • Edward, S. (2011). Relaxation therapy for anxiety and tension from life  events. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 88(2), 40-54.
    • Elias, M. (1986). Impact of a preventive social problem solving intervention on children’s coping with middle-school stressors. American Journal of Community Psychology, 14(3), 259-275.
    • Folkman, S. and Moskowitz, J. (2000) Stress, Positive Emotion, and Coping. Current Directions in Psychological Science. 9 (4), 115-118.
    • Geschwind DH.(2008). Autism: many genes, common pathway. Cell;135(3):391–5.
    • Heppner, p. & kampa, M.(1987). The relationship between problem-solving self –appraisal and indices of physical and psychological Health. Cognitive Therapy & Research, 4(2), pp. 155-168.
    • Kolence, K.(1990). The Relationship of Mild Depression to Stress and Coping, Journal of Mental Health Counseling. 12(1): pp. 79-92.
    • Lazarus, R. (1984). Psychological stress and coping in a ging. American Psychological,Vol,38,pp;245-254.
    • Levy SE, Mandell DS, Schultz RT.(2009). Autism. Lancet.
    • Lilian.A & Daneal.M. (2009). Cognitive-behavioral counseling for Beck in the treatment of Tension. Psychological Reports, 95(3), 179-200.
    • Newschaffer CJ, Croen LA, Daniels J (2007). The epidemiology of autism spectrum disorders, FAnnu Rev Public Health. 28:235–58.
    • Platsidou, M. & Agaliotis, I. (2008).Burnout, job satisfaction and instructional assignment-related sources of stress in Greek special education teachers. International Journal of Disability, Development and Education, 55(1),p(61-76).
    • Rogers SJ.(2009). What are infant siblings teaching us about autism in infancy, Autism Res;2(3)37-125.
    • Rutter M.(2005) Incidence of autism spectrum disorders: changes over time and their meaning. Acta Paediatr.;94(1):2–15
    • Selye, H (1976). The stress of life. New York, MC.Graw-Hill.
    • Smith. J.(1993).Understanding Stress And coping. New York: Macmillan, Inc.
    • Sonja. L& Susan. N. (1995). Stanford University, Effects of Self-Focused Rumination on Negative Thinking and Interpersonal Problem Solving. Journal of personality and Social Psychology, 69(1), 176-190.
  • کفافی، علاءالدین. (1999).الإرشادوالعلاجالنفسیالأسری(المنظورالنفسی الاتصالی)، ط1، القاهرة: دارالفکرالعربی.
  • مصلح، عائشةمحمدعیسى (2003)."أثربرنامجإرشادینفسیجماعیفیخفضمستوىالتوترالنفسیلدى طالباتالمرحلةالأساسیةالعلیابمدارسوکالةالغوثالدولیة"، رسالةماجستیر غیر منشورة، الجامعةالإسلامیة، غزة.
  • مهدی، احمد محمد.(2007). "اثر برنامج إرشادی جماعی فی خفض التوتر النفسی لدى عینة من المعلمات"، رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة تکریت، العراق.
  • یوسف، جمعةسید.(2001).النظریاتالحدیثةفیتفسیرالأمراض، القاهرة: دار غریبللنشر.
  • Jennett HKHarris SLMesibov GB.(2003).Commitment to philosophy, teacher efficacy, and burnout among teachers of children with autism, J Autism Dev Disord;33(6):583-93.