أثر مستوى تجهيز المعلومات والفعالية الذاتية فــي مهــــارات مـــا وراء التعلـــم لدى عينة من طلاب الجامعة The Influence of Mental Processing levels and Self Efficacy in Identifying: Meta Learning Skills of a Sample from University Students

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ علم النفس التعليمي المساعد کلية التربية – جامعة الأزهر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر اختلاف کلا من مستوى تجهيز المعلومات (سطحي - متوسط - عميق)، والفعالية الذاتية (مرتفعة _ منخفضة)، وأيضا اثر التفاعل المحتمل بين مستوىات تجهيز المعلومات والفعالية الذاتية في التعرف على مهارات ما وراء التعلم لدى عينة من طلاب جامعة حائل بالمملکة العربية السعودية، وتکونت عينة الدراسة (210) طالباً من طلاب کلية التربية بجامعة حائل، متوسط أعمارهم (20.32) سنة وانحرافهم المعياري (1.01)، وتم تطبيق المقاييس الآتية: ما وراء التعلم، وتجهيز المعلومات، والفاعلية الذاتية عليهم، وباستخدام تحليل التباين ذو التصميم العاملى (3×2) و"اختبار ت" T. Test، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التعرف على مهارات ما وراء التعلم ترجع إلى أثر مستويات التجهيز (سطحي متوسط عميق)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائياً بين المرتفعين والمنخفضين في الفعالية الذاتية في التعرف على مهارات ما وراء التعلم، مع عدم وجود فروق دالة إحصائيا لأثر التفاعل بين مستويات التجهيز (سطحي متوسط عميق) والفعالية الذاتية (مرتفعة منخفضة) في التعرف على مهارات ما وراء التعلم.
The current study sought to identify both the influence of differentiating both metal processing levels (superficial, average, deep) and self efficacy (high, low) and the influence of proposed interaction between information processing levels and self efficacy in identifying the Meta Learning skills of a sample from Ha’el University, KSA. The sample of the study comprised of (210) students from the College of Education aged from (20-30) with standard deviation (1.01).
To elicit the data, scales for metacognition, information processing, and self efficacy were used. By usingFactorial ANOVA (2×3) and t test it was found out that there is a statistically significant differences in identifying the the Meta Learning skills related to the level of processing (superficial, average, deep)and the score on the Self Efficacy Scale (high, low) in identifying the the Meta Learning skills. Moreover, it was discovered that there is no influence of the interaction between information processing levels and self efficacy in identifying the the Meta Learning skills.

الموضوعات الرئيسية


1)     أبو هاشم، السید محمد (1994): أثر التغذیة الراجعة على فعالیة الذات، رسالة دکتوراه (غیر منشورة)، قسم علم النفس التربوی، کلیة التربیة، جامعه الزقازیق.
2)     أبو هاشم، السید محمد (2007): التوجهات المستقبلیة للتقویم النفسی والتربوی وتطبیقاتها فی مجال التربیة الخاصة:
3)     احمد، سمیحة (1999): فعالیة الذات وعلاقتها بالتوافق الشخصی الاجتماعی ومهارات حل المشکلات لدى طلاب المرحلة الثانویة رسالة دکتوراه غیر منشوره – کلیة التربیة، جامعة قناة السویس.
4)     أحمد، محسن محمد (2009): علم النفس التربوی، ط(6) مکتبة الأنجلو المصریة.
5)     آدم، بسماء حسن (2009): طرائق تحسین الذاکرة، مجلة الفیصل العلمیة، المجلد (6)، العدد (1)، 102-109.
6)     الجراح، عبد الناصر (2010): العلاقةبینالتعلمالمنظمذاتیاوالتحصیلالأکادیمیلدىعینة منطلبةجامعةالیرموک. المجلةالأردنیةفیالعلومالتربویة، مجلد6، عدد 4، ص ص 333 ـ 348
7)     الحولة، عبد الحمید فتحی (2003): تباین مستوى تجهیز المعلومات بتباین بعض أبعاد البنیة المعرفیة لدى عینة من طلاب الصف الأول الثانوی، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
8)     دسوقی، راویة محمود حسـین (1995): فعالیة الذات وعلاقتها بأحداث الحیاة الضاغطة وبعض الاضطرابات النفسیة لدى المراهقات، الرابع والعشرون جـ1، 267-292.
9)     رشوان، ربیع عبده أحمد (2002): استراتیجیات تشفیر المعلومات فی الذاکرة وتأثیرها على مستوى الأداء فی بعض المهام اللفظیة والشکلیة لدى تلامیذ المرحلتین الإعدادیة والثانویة، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة بقنا، جامعة جنوب الوادی.
10) الزیات، فتحی مصطفى (1985): أثر التکرار ومستویات معالجة المعلومات على الحفظ والتذکر (دراسة تجریبیة مقارنة) الجمعیة المصریة للدراسات النفسیة، المؤتمر الأول لعلم النفس فی مصر، القاهرة، ص ص 352 391.
11) الزیات، فتحی مصطفى (2006): الأسس المعرفیة لتکوین العقلی المعرفی وتجهیز المعلومات، ط2، القاهرة، دار النشر للجامعات.
12) سفینة، صابر (2003): فعالیه الذات وعلاقتها باتخاذ القرار لدى المراهقین من الجنسین, رسالة، ماجستیر, معهد الدراسات العلیا للطفولة, جامعة عین شمس.
13) شاهین، جودة السید (2008): أثر مستوى تجهیز المعلومات فی التعرف على النمط البصری لدى عینة من طلاب الجامعة، مجلة کلیة التربیة، جامعة الأزهر، العدد (126)، ص.ص 312-355.
14) شعراوی، علاء (2000): فاعلیة الذات وعلاقتها ببعض المتغیرات الدافعیة لدى طلاب المرحلة الثانویة، مجلة کلیة التربیة جامعه المنصورة، العدد(44).
15) الصیاد، ولید عاطف. (2009): اثر نموذج للتعلم ذاتی التنظیم فی أبعاد مفهوم الذات لدى ذوی صعوبات التعلم بمرحلة التعلیم الأساسی. رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الأزهر.
16) عبد الحمید، جابر (1999): نظریات الشخصیة – البناء – الدینامیات – النمو – طرق البحث – التقویم، القاهرة، دار النهضة العربیة0
17) عبد الرحمن، محمد السید (1998): نظریات الشخصیة، القاهرة، دار قباء.
18) عبد العال، حامد عجوة (1993): فعالیة الذات وعلاقتها بکل من مستوى الطموح ودافعیة الإنجاز، مجلة کلیة التربیة، جامعه طنطا، العدد18.
19) العدل، عادل (2001): تحلیل المسار للعلاقة بین مکونات القدرة على حل المشکلات الاجتماعیة وکلا من فعالیة الذات والاتجاه نحو المخاطرة – مجلة کلیة التربیة جامعة عین شمس العدد الخامس والعشرون.
20) العدل، عادل محمد (1990): دراسة عاملیة لبعض الجوانب المعرفیة فی إطار نظریة تجهیز المعلومات، مجلة کلیة التربیة، جامعة الزقازیق، مصر ع012)، ص ص 2
21) عرایس، محمد أحمد علی (1999): التفاعل بین بعض الأسالیب المعرفیة ومستویات تجهیز المعلومات وعلاقته بحل المشکلات فی الریاضیات لدى طلاب الصف الأول الثانوی، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
22) العزب، محمد سامح محمد (2004): الأنشطة المدرسیة وعلاقتها بفعالیة الذات لدى تلامیذ الصف الثانی الإعدادی، رسالة ماجستیر غیر منشورة- معهد الدراسات التربویة - جامعة القاهرة.
23) علی، جمال محمد، الکیال، مختار أحمد (2001): أثر التفاعل بین مستویات تجهیز المعلومات والأسلوب المعرفی والسرعة الإدراکیة على مدى الانتباه لدى طلبة الجامعة " دراسة تجریبیة" المجلة المصریة للدراسات النفسیة، تصدرها الجمعیة المصریة للدراسات النفسیة، العدد (30)، ص ص 41-90.
24) الفرماوى، حمدی على (1990): توقعات الکفاءة الذاتیة وسمات الشخصیة لدى طلاب الجامعة، مجلة کلیة التربیة جامعه المنصورة، العدد(14) الجزء الثانی.
25) قطامی، یوسف, و المشاعلة، مجدی (2007): الموهبة والإبداع وفق نظریة الدماغ, ط 1, الأردن, مرکز، دیبونو لتعلیم التفکیر.
26) القفاص، ولید کمال (2004): نمذجة العلاقة بین استراتیجیات التشفیر ومستویات التجهیز واستراتیجیات البحث عن المعلومات فی الذاکرة وتأثیر هذه العملیات على النواتج الکمیة للتذکر مجلة علم النفس، القاهرة، الهیئة العربیة العامة للکتاب العددان (69-70) ینایر – یونیو 78-107.
27) مرزوق، مرزوق عبد المجید (1991): نوعیة الأداء التعلیمی وعلاقته بمفهوم التعلم وإستراتیجیة المعالجة، الجمعیة المصریة للدراسات النفسیة، المؤتمر السابع لعلم النفس فی مصر، القاهرة، مکتبة الأنجلو المصریة، ص ص 429 441.
28) مهدی، صلاح عبد السمیع (1993): دراسة تجریبیة لأثر تنظیم أو ترابط المعلومات ومستوى المعالجة على التذکر لدى تلامیذ الحلقة الأولى من التعلیم الأساسی، رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة جامعة الزقازیق (فرع بنها)
29) ناصف، محمد یحیی حسین (1999): تأثیر مستویات تجهیز المعلومات ووضعها المتسلسل على التذکر کما یقاس باختبارات الذاکرة الصریحة والضمنیة لتلامیذ مرحلة التعلیم الأساسی، رسالة دکتوراه غیر منشورة، معهد الدراسات والبحوث التربویة، جامعة القاهرة.
30)                   الهواری، جمال، الخولی، منال (2006): التعلم المنظم ذاتیاً لدى مرتفعی ومنخفضی السعة العقلیة من طلاب الجامعة من الجنسین، المجلة المصریة للدراسات النفسیة، العدد (5)، المجلد (16)، ص ص 114-159.
31)
Bandura, A, Pastorelli C, Barbaranelli C, Capara GV (1996): Multifaceted Impact of self- efficacy Believes on Academic Functioning, Child Development, JUN.
32)
Barker, K. L; Mclnerney; D. M & Institute, M. D (2002): Performance Approach, performance Avoidance and Depth of information processing: A fresh look at relations Between students academic motivation and cognition. Educational psychology, vol. 22, No 5 PP 571 – 590.
33)
Biggs, J. B. (1985): The role of meta-learning in study process, British Journal of Educational Psychology, 55, 185-212
34)
Brazdil, P., Giraud-Carrier, C., Soares, C. & Vilalta, R. (2009): Metalearning, springer- Verlag berlin heidlberg, 2009.
35)
Campaign for learning (2007): what is learning to learn?:
http://www.campaign-for learning.org.uk/cfl/learninginschools/l2l/index.asp
(Accessed 12 Dec, 2013)
36)
Challis, B.H. & Brodbeck, D.R. (1992): Level of Processing Affects Priming in word Fragment Completion. Journal of Experimental psychology: Learning, Memory and Cognition, Vol. 18, No. 3. p.p. 595-607.
37)
Duckworth, k. Akerman, R. MacGregor, A. Salter, E. and Vorhaus, J.(2009): Self-regulated learning: a literature review. Centre for Research on the Wider Benefits of Learning, London
38)
Dyne, A.M., Taylor, P.G. & Lewis, B. (1995): Information processing and the learning context: an analysis from recent perspectives in cognitive psychology. British Journal of Educational Psychology, Vol. 64, p.p. 359-372.
39)
Education Council (2006): Recommendation of the European parliament and the council of 18 December 2006 on key competencies for life long learning, Brussels: Official journal of the European Union, 30.12.2006.
40)
Europian commission (2005): Learning to learn network meeting report, center for research on lifelong learning, Ispra, Italy:http://crell.jrc.ec.europa.eu/download/Conferences/L2Lnw1.pdf (Accessed 11Dec, 2013)
41)
Eysenck, M.W. & Eysenck, M.C. (1979): Processing depth, elaboration of encoding memory stores and expended processing capacity. Journal of Experimental psychology, Human learning and Memory. Vol. 5, No. 5 p.p. 472-484.
42)
Eysenck, M.W. & Eysenck, M.C. (1980): Effects of processing depth, distinctiveness and word frequency on retention. British Journal of psychology. Vol. 71, p.p. 263-274.
43)
Eysenck, M.W. & Keane, M. (2000). Cognitive psychology. Psychology Press. London.
44)
Hager, P. (2010): Knowledge that works: Judgment and the University curriculum. Symes, C. and Mclntyre, J. Working knowledge: the new vocationalism and higher education. Buckingham: SRHE and Open University press, 2010, pp.47-65.
45)
Hautamaki, J., Arinen, P., Eronen, S., Hautamaki, A., Kupianien
http://www.prenhall.com/jonassen (Accessed 21 Sep, 2013).
46)
Hoskins, B. & Fredriksson, U. (2008): Learning to learn: what is it and can it be measured?،European commissions, scientific and technical research series, ISSN 1018-5593, EUR 23432 EN: http://activecitizenship. jrc.it/Documents/learning%20to%20learn/learning%20to%20learn %20what%20is%20it%20and%20can%20it%20be%20measured_ver5.pdf (Accessed 28 Sep, 2013)
47)
Jahnke, J.C. &Nowaezyk, R.H. (1998): Cognition. Prentice Hall. New Jersy
48)
Jakson, N. (2014): Developing the concept of metalearning, Innovations in education and teaching international, vol. (41).p.17
49)
Jonassen D. H. (2000): Computers as mindtool for schools: engaging critical thinking:
50)
King, A. (2002): Structuring peer interaction to promote High-level cognitive processing. Theory into practice. Vol. 41, No. 1, p.p. 33-39.
51)
Lodwky،ken R and Wine،philp. H (2005): Relations among the structure of learning task achievement and changes in self-efficacy in secondary student journal of educational psychology vol.91, N.1.
 
52)
Magee, P. T. (1996): Brain dance: http://braindance.com/frambdi1.htm (Accessed 17 Sep, 2013)
53)
Maltim.M.W.(1994): Cognation, Florida, Holt,INC.
54)
Maudsley, D. B. (1979): A Theory of Meta-Learning and Principles of Facilitation: An Organismic Perspective, University of Toronto, 1979:
http://openlibrary.org/books/OL18157402M/A_theory_of_metalearning_and_principles_of_facilitation ((Accessed 16 Dec, 2013))
55)
Meyer, J. H. F & Shanahan, M. P. (2004): Developing metalearning capacity in students: actionable theory and practical lessons learned in first-year economics, Innovations in Educational and Teaching International, vol. 41 no. 4, November 2004.
56)
Novak, J. D. (1998): Metacognitive Strategies to Help Students Learn How to Learn, Research Matters to the Science Teacher, No. 9802. Nashville: Nat. Assoc. For Research in Science Teaching:http://www.narst.org/publications/research/Metacogn.cfm (Accessed 22 Oct, 2013)
57)
Redish, E. F., Hammer, D. & Elby, A. (2000): Learning how to learn science:physics for bioscience majors, a proposal submitted to national science foundation, physics education research group, Department of physics, University of Maryland, college park, MD 20742-4111.
58)
S., Lindblom, B., Niemivirta, M., Pakaslahti, L., Rntanen, P. & Scheinin, P. (2002): Assessing Learning-to- Learn: A framework, Helsinki: Center for Educational Assessment, Helsinki University/ National Board of Education.
59)
Schaul, T. & Schmidhuber, J. (2010): Scholarpedia, 5(6):4650.:
60)
Sirkemaa, S. (2006): Information technology in developing a metalearning environment, Euorpean Journal of open distance and e-learning: http://www.eurodl.org/materials/contrib/2006/Seppo_Sirkemaa.pdf
(Accessed 18 Dec, 2013)
 
 
 
61)
Sirkemaa, S. (2006): Information technology in developing a metalearning environment, Euorpean Journal of open distance and e-learning: http://www.eurodl.org/materials/contrib/2006/Seppo_Sirkemaa.pdf
(Accessed 10 Dec, 2013)
62)
Stauble, B. (2005): Using concept maps to develop lifelong learning skills: A case study:
http://pkab.wordpress.com/2008/02/12/pembelajar-seumur-hidup/
(Accessed 18 Dec, 2013)
63)
Vernon, P. & Weese, S. 1993. Predicting intelligence with multiple speed of information - processing test. Personality and Individual Differences, Vol. 14 (3), pp.12-13.
64)
Vilalta, R., Giraud-Carrier, C., Brazdil, P. & Soares, C. (2013): Using metalearning to support data mining system, International journal of computer science and applications, vol. 1, no. 1, pp. 31- 45: http://www.tmrfindia.org/ijcsa/V1I13.pdf (Accessed 15 Oct, 2013)
65)
Wankentin, Robert & B Ryan Green (1989): The Relationship between collage student study activities, content knowledge structure, Academic self – efficacy and classroom achievement at the annual conference of the American education research association, New On Learn, LA. April, 1994.
66)
Ward, S. C. & Meyer, J. H. F. (2010): Metalearning capacity and threshold concept engagement, Innovation in Educationa Teaching International, vol. 47. No. 4, November 2010: http://www.waikato.ac.nz/tdu/pdf/resources/ward10_ThresholdConcepts.pdf (Accessed 14 Dec, 2013)
67)
Watkins, C., Carnell, E., Lodge, C. Wagner, P. & Whalley C. (2001): Learning about learning enhances performance, no. 13, institute of education, University of London:
68)
Wechsler, H. B. (2006): What's meta-learning?
 
 
 
69)
White, Stephen, C. C. (1989): Self – efficacy, locus of control, self- assessment of memory ability and study activities as predictions of collage comme achievement paper presented at the annual meeting of the national researching conference, Austin, November 28th.
70)
Zimmerman, B, J; Bandura, A & Martinez, M (1992): Self- Motivation for Academic Attainment: The Role of Self – Efficacy Beliefs and Personal goal setting, Journal of American Educational Research, Vol.29,