الخدمات المقدمة للطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة المتوسطة في المدارس الحکومية بمحافظة جدة Provided services for students with learning disabilities in the middle governmental schools in the province of Jeddah

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مساعد – قسم التربية الخاصة – کلية التربية جامعة جدة– جدة – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الوصفية المسحية الحالية التعرف إلى الخدمات المقدمة لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم في المرحلة المتوسطة في المدارس الحکومية في محافظة جدة، وقد شارک بالدراسة جميع الطلبة الذکور المصنفين کطلبة ذوي صعوبات التعلم في الصفين الأول والثالث المتوسط، وقد بلغ عددهم (110) طالباً متواجدين في (11) مدرسة، وقد تم تطوير استبانة توافرت بها دلالات صدق وثبات مناسبة، وقد تکونت من (20) فقرة موزعة على أربعة أبعاد (الانتقال، والدعم الأکاديمي، وأدوات التعلم، والتدريب المعرفي)، ويستجيب الطالب على الفقرات بنعم أو لا. وأشارت النتائج أن بعد الدعم الأکاديمي جاء کأکثر المتوسطات الحسابية بمتوسط (0,77) بينما ظهر بعد التدريب المعرفي بأقل المتوسطات الحسابية (0,57). ويظهر من النتائج بعض الأمور الإيجابية کمناقشة الطالب حول ذهابه للمرحلة المتوسطة عن البيئة الجديدة التي سيتعلم بها، وأنه يتلقى تدخلاً أکاديمياً، وأنه يحصل على وقت إضافي أثناء تأدية الاختبارات، أما الجوانب السلبية التي أظهرتها الدراسة عدم تطوير خطة انتقالية فردية للطلبة، وعدم إشراکهم بها إن وجدت، وغياب توظيف التقنية المساندة في التعليم، وافتقار الطلبة لأدوات للتعلم، وعدم تلق الطلبة التعليم (التدريب) المعرفي المناسب. وأوصت الدراسة ضرورة تطوير خطة انتقال فردية للطلبة ذوي صعوبات التعلم قبل الذهاب للمرحلة المتوسطة وإشراک الطالب وأسرته في تطويرها، وتوظيف التقنية المساندة في تعليمهم، وإکساب الطلبة أدوات للتعلم وأهمها مهارات للدفاع عن الذات، وتقرير المصير والاختيار بين المفاضلات، وأخيراً أوصت الدراسة بتضمين التدريب المعرفي عند التدخل مع الطلبة خصوصاً لمهارات التعليم الذاتي ومراقبة الأداء، وتغيير عمليات العزو لتحسين الدافعية لديهم، وإکسابهم الاستراتيجيات المعرفية العامة ککيفية دخول الاختبارات والاستجابة عليها، والمهارات الدراسية والاستيعاب، إلى جانب تعلم استراتيجيات خاصة مناسبة مع المواد الأکاديمية المختلفة.
The purpose of this descriptive survey study is to identify the services provided for students with learning disabilities at the middle governmental schools in the province of Jeddah, The sample consists of all male students who are classified as students with learning disabilities in the first and third middle grades: (n=110) who participated in this study from (11) schools. The researcher developed a questionnaire that has been verified regarding its validity and consistency. It consisted of (20) items distributed on (4) domains: Transition, academic support, learning tools and cognitive training domains. The results have shown that the academic support domain got the highest arithmetic average of (0.77) , while the cognitive training domain got the least arithmetic average of (0.57).
The results has shown some positive points such as: discussing the student about the transition to a new environment where he will receive an academic support and additional time during the exams. While there were some negative points such as: the absence of developing the individualized transition plan, ineffective use of assistive technology and learning tool.
The study recommended the need to develop an individualized transition plan for students with learning disabilities before going to the middle stage, where the student and his family should participate in the process of its development, using assistive technology effectively, preparing the students to use learning tools as: the skills of self-advocacy and self-determination. Finally, the study recommended including cognitive training in intervention especially for the skills of self-learning, self monitoring, and acquisition of general cognitive strategies like test taking strategies, study skills and comprehension in addition to other strategies that suit different academic subjects. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


العاید، واصف .(2012). مدى رضا أولیاء أمور الطلبة ذوی صعوبات التعلم عن الخدمات المقدمة لهم فی غرف المصادر فی مدینة عمان. مجلة العلوم الإداریة والإنسانیة – العدد الأول  -2012
Boyle, J, & Scanlon, D. (2010). Methods and Strategies for Teaching Students with Mild Disabilities. Canada: Wadsworth.
 Bender, W, (2008). Learning disabilities: characteristics, identification, and teaching strategies. (6th ed). Boston: Pearson.
Dimitrios, B. Goudiras, A, & Konstantinos, S. (2009).Factors Affecting The Reading Media Used By Visually Impaired Adults. The British Journal of Visual Impairment, 27(1):    111-127.
Evants Getzel Elizabeth, mamonus , Shannon, w.B RIEL, Lori; (2004): An Effective model for college students with learning Disabilities.
Hanewald, R. (2013). Transition Between Primary and Secondary School: Why it is Important and How it can be Supported. Australian Journal of Teacher Education, 38 (1): 244-263.
Hallahan, D., Lloyd, J., Kauffman, J., & Weiss, P. (2005). Learning disabilities: foundation, characteristic, and effective teaching.( 3rd ed). Boston: person.
 Harvey, R ., (2005): Perceived Needs Of Students With Low Incidence disabilities In Rural Areas., www.altavista.com.
 
 
 
Martinez, R., Aricak, T., Graves, M., Myszak, T., & Nellis, L. (2011). Changes in Perceived Social Support and Socioemotional Adjustment Across the Elementary to Junior High School Transition. J Youth Adolescence, 40 (11):519–530
Patterson, P.; Chappell, D .(2007). Development of a Braille and non- Braille training device. Biomedical Sciences Instrumentation , 30 (2):159 - 161.
Shireen, P, & Richard, L.(2000). The social face of really included inclusive education: are students with learning disabilities in the classroom. Preventing School Failure, 45 (1):8-14
Swanson, E., & Vaughn, S. (2010). An observation study of reading instruction provided to elementary Students with learning disabilities in the resource room. Psychology in the Schools, 47(5): 32-60.
Reid, R, Lienemann, T, & Hagaman, J. (2013). Strategy instruction for Students with Learning Disabilities. (2ed ed). New York: The Guilford Press.
Wolff,S.J.(2001). Sustaining Systems of Relationships: The Essence of the physical Learning Environmment That Supports and Enhances Collaborative. Project Based Learning at the Community College Level, Doctoral Dissertation, Oregon State University, Oregon, USA.