الکفاءة الذاتية الأکاديمية لدى طلبة المرحلة الأساسية في تربية لواء المزار الشمالي بالأردن

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مساعد - جامعة البلقاء التطبيقية کلية اربد الجامعية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن مستوى الکفاءة الذاتية الأکاديمية لدى طلبة المرحلة الأساسية في تربية لواء المزار الشمالي بالأردن في ضوء متغيري: النوع ومستوى الصف. تکونت عينة الدراسة من (206) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية العنقودية.  وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الکفاءة الذاتية الأکاديمية على الأداة ککل لدى طلبة المرحلة الأساسية جاء بدرجة متوسطة، کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الکفاءة الذاتية الأکاديمية على الأداة ککل تعزى لمتغير النوع، بينما أشارت النتائج إلى أن هناک فروقاً ذات دلالة إحصائية في بُعدي (التحصيل، والمهارات المعرفية) لصالح الذکور، کما کشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الکفاءة الذاتية الأکاديمية ککل تعزى لمتغير مستوى الصف، لصالح الصف الثامن، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في بُعدي: (السلوک الأکاديمي، والمهارات المعرفية) لصالح الصف الثامن، وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الکفاءة الذاتية الأکاديمية تعزى للتفاعل بين متغيري الدراسة.
The current study aimed to reveal the level of academic self-efficacy among basic stage students' at Northern Mazar in Jordan in light of gender and grade level. The study sample consisted of (206) male and female students were selected by the cluster random method. The results of the study showed that the level of academic self- efficacy among basic stage students on whole tool came moderately. There were no statistically significant differences in the level of academic self-efficacy on the tool as a whole due to gender, while there were no statistically significant differences in the level of academic self-efficacy on the two domains (Achievement, and Cognitive Skills) in favor of males. In addition, there were statistically significant differences in the level of academic self-efficacy due to grade level in favor of 8th grade. There werestatistically significant differences in the two domains (Academic Behavior, and Cognitive Skills) for 8th grade favor. The results indicated there were no statistically significant differences in the level of academic self-efficacy due to the interaction between the two variables of the study.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1.     بوقفه، إیمان. (2013). الکفاءة الذاتیة الأکادیمیة واستراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً لدى المراهقین ذوی الصعوبات التعلم والأسویاء. رسالة ماجستیر،استرجع فی21 آذار،2015، من المصدرwww.univ-setif2-dz/images/pdf/ magister/MS44pdf.
2.     حمدی، نزیه وداود، نسیمه. (2000). علاقة الکفاءة الذاتیة المدرکة بالاکتئاب والتوتر لدى طلبة کلیة العلوم التربویة فی الجامعة الأردنیة. مجلة دراسات، 26(1)،44-56.
3.     الزق، أحمد. (2009). الکفاءة الذاتیة الأکادیمیة المدرکة لدى طلبة الجامعة الأردنیة فی ضوء متغیر النوع الاجتماعی والکلیة والمستوى الدراسی. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 10(2)، 37- 57.
4.     عامود، بدر الدین. (2003).علم النفس فی القرن العشرین. دمشق: إتحاد الکتاب العرب.
5.     عبد الحی، یوسف. (2012). الکفاءة الذاتیة الأکادیمیة لدى طلبة المرحلتین المتوسطة والثانویة فی منطقة المثلث الجنوبی فی منطقة المثلث الجنوبی فی ضوء متغیری النوع الاجتماعی والعمر. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الیرموک، إربد، الأردن.
6.     المخلاقی، عبد الکریم. (2010). فعالیة الذات الأکادیمیة وعلاقتها ببعض سمات الشخصیة لدى الطلبة. مجلة جامعة دمشق، 6(2)، 481-514.
7.     المزروع، لیلى. (2007). فاعلیة الذات وعلاقتها بکل من الدافعیة للإنجاز والذکاء الوجدانی لدى عینة من طالبات جامعة أم القرى. مجلة العلوم التربویة والنفسیة- البحرین، 8(4)، 69-89.
8.     منیزل، عبدالله والعتوم، عدنان. (2010). مناهج البحث فی العلوم التربویة والنفسیة. الأردن : إثراء للنشر والتوزیع.
9.    Abesha, A. (2012).  Effects of Parenting Styles, Academic Self-Efficacy, and Achievement Motivation on the Academic Achievement of University Students in Ethiopia.          
10.Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
11.Bandura, A. (1989). Exercise of thought Self-Belief. Psychological Review, 20(1), 14-22.
12.    Bandura, A. (1997). Self- Efficacy, the Exercise of Control. Stanford University, New York, W.H. Free man and company.
13.Bong, M. (2001). Between- and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students: Self-efficacy, task-value, and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 93, 23–34.
14.  Carprara, G., Fida, R., Vecchione, M., Bove, G., Vecchio, G., Barbaranelli, C. & Bandura, A. (2008). Longitudinal Analysis of the Role of Perceived Self- Efficacy for Self- Regulated Learning in Academic Continuance an Achievement. Journal of Education Psychology, 100(3), 525-534.  
15.Eccles, J. & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values and goals. Annual Review of Psychology, 53(1), 109-132.
16.Melih, T. (2013). Academic Self-Efficacy Beliefs of  Undergraduate  Mathematics Education Student. Acta Didactica Napocensia, 6(1), 33-39.
17.Norwich, B. (1987). Self- Efficacy and Mathematics Achievement: A study of their relation. Journal of education psychology, 79(4), 384-378.
18.Pajares, F., & Valiante, G. (1999). Grade level and gender differences in the writing self-beliefs of middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24, 390-405.
19.Pajares, F. (1996). Self –efficacy, beliefs in academic settings. Review of educational Research, 66(4), 543-578. 
20.Pintrich, P. & Schunk, D. (1996). Motivation IN Education: Theory Research and Application, Englewood Cliffs, NJ:  Merrill Prentice Hall.

21.Putwain, D., Sander, P. & Larkin, D.(2013). Academic self-efficacy in study-related skills and behaviours: Relations with learning-related emotions and academic success. British Journal of Educational Psychology, 83 (4), 633–650.

22.Schunk, D. & Pajares, F. (2002). The Development of Academic Self- Efficacy. Academic Press In   A. wigfield and J. Eccles (Eds),Development of Achievement Motivation.
23.Schunk, D. (1995). Self- Efficacy and  Academic Motivation.  San Diego. Academic  Press.
24.Shell, D., Colvin, C., & Bruning, R. (1995). Self- Efficacy, Attribution, and Out- Come Expectancy Mechanisms in reading and writing achievement grade- level and achievement – level difference. Journal of Education psychology, 78(3), 386-398.
25.Skaalvik, M. (1997). Self- enhancing and self- defeating ego orientation: Relations with task and avoidance orientation achievement, self- perception, and anxiety. Journal  of education psychology, 89, 71-81.  
26.Striling, J. & Percey, A. (2005).Truth Games Truth Claims: Resisting Institutional Notions of LAS as Remediation. LAS 2005: Critiquing and Reflecting Retrieved May 12, 2013. Available online at: from: www.aall.org.au/conferences/2005/Ias/Paper.  
27.Thomas, J. (1986). Academic Studying: The Role of Learning Strategies, Educational Psychologist, 21(1-2), 19-41. 
28.Thwaites, M. (2013). Student Differences In Academic Self- Efficacy: Relating Gender, Grade Level and School Type To Self- Efficacy. Available online at:  www. Uwis pac e. sta.uwi.ed
29.Unlu, H. & Kalemoglu, Y. (2011). Academic Self –Efficacy of Turkish Physical Education and Sport  School Student. Journal of Human Kinetics, 27(1), 191-204.
30.Wigfield, A., & Karpathian, M. (1991). Who am I and what can I do?  Children's self-concepts and motivation in achievement situations. Educational Psychologist, 26, 233-261.
31.Zajacova, A., Lynch, S. & Espenshade, J. (2005). Self-Efficacy, Stress, Academic Success In College. Research in Higher Education, 46(6), 677-706.
32.Zimmerman, B, & P0ns, M. (1990). Student Differences in Self- Regulated Learning: Relating Grade, Sex, and Giftedness to Self-Efficacy and Strategy Use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
 
33.Zimmerman, B. (1995).Self- Efficacy and educational development In A. Bandura (Ed.), Self-Efficacy in changing societies (pp-201-231). New York: Cambridge University Press.
The current study aimed to reveal the level of academic self-efficacy among basic stage students' at Northern Mazar in Jordan in light of gender and grade level. The study sample consisted of (206) male and female students were selected by the cluster random method. The results of the study showed that the level of academic self- efficacy among basic stage students on whole tool came moderately. There were no statistically significant differences in the level of academic self-efficacy on the tool as a whole due to gender, while there were no statistically significant differences in the level of academic self-efficacy on the two domains (Achievement, and Cognitive Skills) in favor of males. In addition, there were statistically significant differences in the level of academic self-efficacy due to grade level in favor of 8th grade. There werestatistically significant differences in the two domains (Academic Behavior, and Cognitive Skills) for 8th grade favor. The results indicated there were no statistically significant differences in the level of academic self-efficacy due to the interaction between the two variables of the study.