دراسة الفروق في تطبيق الخطة التربوية الفردية في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى العاملين مع ذوي الاحتياجات الخاصة بدولة الکويت

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 أستاذ التربية الخاصة المشارک -کلية التربية الأساسية

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد - کلية التربية الأساسية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دراسة الفروق في تطبيق العاملين مع ذوي الاحتياجات الخاصة بدولة الکويت لعناصر ومبادئ الخطة التربوية الفردية، وعلاقة هذا التطبيق ببعض المتغيرات الديموغرافية (الجنس، التخصص، المهنة، طبيعة العمل، المؤهل الدراسي، التدريب، الخبرة، نوع الإعاقة)، وذلک لدى (278) من العاملين مع ذوي الاحتياجات الخاصة، وقد صمم الباحثان مقياسا لتحقيق هذا الهدف، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد العينة في متغيرات (التخصص، المهنة، طبيعة العمل، المؤهل الدراسي، الخبرة، نوع الإعاقة)، کما أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذکور ومتوسط درجات الإناث على مقياس الخطة التربوية الفردية عند مستوى 0.01 وذلک لصالح الإناث، کما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق بين متوسط درجات الذين حصلوا على تدريب والذين لم يحصلوا، وذلک عند مستوى دلالة 0.001 وهذا الفرق لصالح الحاصلين على دورات تدريبية.
The purpose of this study was to identify the implementation of IEP components and principals by individuals who were working with students with disabilities in Kuwait. Also, this study aimed to find out the relationship between the implementation of IEP and some of the participants demographic data such as gender, major, job, work nature, educational level, years of experiences, and the disability type. To achieve these goals, the participants completed a survey instrument that was designed by the researchers. The data were collected in different educational institutions in Kuwait that serve students with disabilities. The sample of this study consisted of 278 participants. The results showed that there were no statistical differences between participants ratings and major, job, work nature, educational level, years of experiences, and the disability type. The results also indicated that there were some variables that were associated with differences in participants ratings. The results showed a statistical significant differences between males and females participants (p ). In addition, the results showed variability between the participants ratings and participants who had trained on IEP (p =.001), which showed a statistically significant difference.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  • ·         أبو الدیار، مسعد والبحیری، جادو محفوظی، عبد الستار (2012). قاموس مصطلحات صعوبات التعلم ومفرداتها. الکویت: مرکز تقویم الطفل.
  • ·         بلال، إرم (2013). فاعلیة الخطة التربویة الفردیة فی تدریس المهارات اللغویة الاستقبالیة للأطفال المصابین بمتلازمة داون. رسالة ماجستیر، جامعة دمشق.
  • ·         الحازمی، عدنان (2007). الإعاقة العقلیة. عمان: دار الفکر.
  • ·         حمیدی، مؤید (2013). درجة تطبیق الخطة التربویة الفردیة فی برامج التوحد من وجهة نظر معلمی التوحد فی مدینة جدة. المجلة الدولیة المتخصصة 2(12)1117-1135.
  • ·         الخطیب، جمال (2010). معجم مصطلحات التربیة الخاصة والخدمات المساندة. عمان: دار الفکر.
  • ·         الخطیب، جمال والحدیدی، منى (2011). استراتیجیات تعلیم الطلبة ذوی الحاجات الخاصة ط3. عمان: دار الفکر.
    • Abbas, Zainab (2014). Examining special education teachers' knowledge and skills regarding the IEP document and process in the State of Kuwait: An exploratory investigation (Un published doctoral dissertation). Available from ProQest Dissertation and Theses database. (UMI No. 3628804).
    • Al-Hillawani, Y. A., Koch, K. R. &Braaten, S. R. (2008) Enhancing Services for Students with Mild Disabilities in the Middle East Gulf Region: A Kuwait Initiative. TEACHING Exceptional Children Plus, 4(5), 2-13.
    • Ariveh, D. L., Rusi, J. O., Brissie, J. S., & Dansby, V. S. (2007). Special Education Teavhers Perceptions of School Psychologists in the Context of Individalized Education Program Meetings. Education, 127 (3), 378-388.
    • Bafra, L. T., & Kargin, T. (2009). Investigating the Attitudes of Elementary School Teachers, School Psychologists, and Guidance of Research Center Personnel on the Process of Preparing the Individualized Educational Program and Challanges Faced During Related Services. Educational Science: Theory & Practice, 9 (4), 1959-1972.
    • Christle, C. A., & Yell, M. L. (2010). Individualized Education Programs: Legal Requirements and Research Findings. Exceptionality: A Special Education Journal, 18 (3), 109-123.
    • Diliberto, J. A., & Brewer, D. (2012). Six Tips for Successful IEP Meetings. TEACHING Exceptional Children , 44 (4), 30-37.
    • Fish, W. (2008). The IEP Meeting: Perception of Parents of Students who Receive Special Education Services. Preventing School Failure, 53 (1), 8-14.
    • Lee-Tarver, A. (2006). Are Individualized Education Plans a Good Thing? A Survey of Teachers Perceptions of the Utility of IEPS in Regular Education Settings. Journal od Instructional Psychology, 33 (4), 263-272.
    • Mislan, Nora and Kosnin, Azlina and Yeo, KeeJiar (2008) Teacher-parent collaboration in individualized education program (iep) for special education. In: Seminar PenyelidikanPendidikanPascaIjazah 2008, 25-27 November 2008, UniversitiTeknologi Malaysia.
    • Wehmeyer, M. L., Lance, G. D., &Bashinski, S. (2002). Promoting Access to the General Curriculum for Students with Mental Retardation: A Multi-Level Model. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37 (3), 223-234.