التعلم المنظم ذاتياً والدافعية العقلية وعلاقتهما بالتحصيل الأکاديمي لدى طلبة قسم التربية الخاصة بجامعة القصيم. The relationship between self-organized learning and mental motivation and academic achievement among students in special education department at the University of Qassim

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد – وحدة القياس والتقويم - کلية الشريعة والدراسات الإسلامية - جامعة القصيم

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد - قسم التربية الخاصة - کلية التربية - جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن مدى امتلاک طلبة قسم التربية الخاصة في جامعة القصيم لمکونات الاستعداد للتعلم المنظم ذاتياً والدافعية العقلية، والعلاقة بينهما، والقدرة التنبؤية لکل منهما بالتحصيل الأکاديمي، وما إذا کانت هذه المکونات تختلف باختلاف النوع والتخصص، وتکونت العينة من (381) طالباً وطالبة موزعين على ثلاث تخصصات هي: صعوبات التعلم، الإعاقة العقلية، اضطرابات النطق واللغة، طُبق عليهم مقياسان: مقياس بوردي المعرّب للتعلم المنظم ذاتياً ومقياس کاليفورنيا المعرّب للدافعية العقلية، وتم الاعتماد على معدل الطالب التراکمي کمؤشر للتحصيل الأکاديمي، وأظهرت النتائج تفوق الطلاب في مکونات بُعد وضع الهدف والتخطيط، بينما تتفوق الطالبات في بُعد طلب المساعدة الاجتماعية في مقياس التعلم المنظم ذاتياً، کما لا يوجد أثر للتخصص على امتلاک الطلبة لمکونات التعلم المنظم ذاتياً، کما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط أداء الطلبة على مقياس الدافعية العقلية تعزى لمتغير  النوع، بينما توجد فروق ذات دلالة تعزى للتخصص، وبينت وجود علاقة موجبة دالة إحصائياً بين جميع أبعاد التعلم المنظم ذاتياً وجميع أبعاد الدافعية العقلية لدى الطلبة، وتبين أن کلاً من مستوى الدافعية العقلية ومستوى التعلم المنظم ذاتياً لهما قدرة تنبؤية بالمعدل التراکمي للطالب وبدلالة إحصائية، فقد فسرا معاً ما نسبته (0.185) من التباين في المعدل التراکمي للطالب، وقد خرجت الدراسة بعدة توصيات.
The present study aimed to reveal the extent to which students of the Department of Special Education at the University of Qassim of the components of mental motivation, , and components willingness to self-regulated learning and the relationship between them, and the predictive ability of each academic achievement, and whether these components vary according to gender, specialization, and the sample consisted of (381) students spread over Three disciplines are: learning disabilities, mental retardation, speech and language disorders, applied to them tow scales: California scale expressed the motivation mental, and Purdie scale expressed to self-regulated learning, and was relying on the average student's cumulative indicator of academic achievements, and the results showed that there were no statistically significant differences between the average performance of students on a scale Motivation mental attributed to gender, while there are significant differences attributable to specialization, as the results showed the superiority of students in the components the goal setting and planning dimension, while outperform students in a request for social assistance dimension in the scale of self-regulated learning, and there is no effect of specialization on the possession of the students of the components of self-regulated learning, and the results show the existence of a positive relationship statistically significant between all dimensions of self-regulated learning and all the dimensions of motivation mentality among students, and also shows that both the level of motivation and mental level of self-regulated learning for two predictive ability on average cumulative student and in terms of statistics, together explained accounted for (0.185) of the variance in GPA for the students. The study came up with several recommendations.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


- إسماعیل، إبراهیم السید إبراهیم. (2012). استراتیجیات التعلم المنظم ذاتیاً وعلاقتها بالاتجاه نحو الدراسة والتحصیل الدراسی لدى طلاب الجامعة. مجلة کلیة التربیة – جامعة المنصورة، عدد78، المجلد(1) ص. ص.41 -74.
- أحمد، إبراهیم إبراهیم. (2007). التنظیم الذاتی للتعلم والدافعیة الداخلیة فی علاقتهما بالتحصیل الأکادیمی لدى طلاب کلیة التربیة)دراسة تنبؤیة. (مجلة کلیة التربیة، جامعة عین شمس، عدد31، المجلد(3) ص. 69-135.
- الجراح، عبد الناصر. (2010). العلاقة بین التعلم المنظم ذاتیاً والتحصیل الأکادیمی لدى عینة من طلبة جامعة الیرموک. المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، مجلد6، عدد4.
- جروان، فتحی. (2002). الإبداع: مفهومه، معاییره، مکوناته، نظریاته، خصائصه، مراحله، قیاسه وتدریبه، عمان: دار الفکر.
- سرور، سعید عبد الغنی. (2011) الاستعداد للتعلم الموجه ذاتیاً فی ضوء أسالیب التحصیل والبیئة المدرکة للفصل والمعتقدات المعرفیة لدى عینة من طلاب کلیة التربیة بدمنهور. مجلة کلیة التربیة جامعة الإسکندریة. عدد(6) مجلد(21)،                                  ص 231-330.
- القیسی، لما ماجد موسى. (2011). أثر التعلم المنظم ذاتیاً والنوع والکلیة على تحصیل طلبة جامعة الطفیلة التقنیة، مجلة کلیة التربیة- جامعة عین شمس: مصر، عدد(35)، المجلد(2) ص ص 511 – 529.
- الکریدیس، میثاء مبارک علی. (2013)، الدافع المعرفی وعلاقته بمستویات الاستعداد للتعلم الذاتی لدى عینة من طالبات المرحلة الثانویة (القسم الأدبی) ببریده. رسالة ماجستیر غیر منشورة. جامعة الملک عبدالعزیز ــــ جدة.
- مرعی، توفیق أحمد ونوفل، محمد بکر. (2008) الصورة الأردنیة الأولیة لمقیاس کالیفورنیا للدافعیة العقلیة (دراسة میدانیة على طلبة کلیة العلوم التربویة الجامعیة الأونروا فی الأردن)، مجلة جامعة دمشق – العدد(2)، المجلد(24)، ص 257-289.
- Bail, F.; Zhang, T. (2008). Effect of self-regulated learning course on the - academic and graduation rate of college students in an academic supported program. Journal of college reading and learning, 39 (1), 54-73.
- Bandura, A. (2002). Social cognitive theory in cultural context. Journal of-  Applied psychology: AnInternational Review, 51, 269-290.
- Bembenutty, H. (2006). self-regulation of learning. Academic Exchange Quarterly, 10 (4), 122-147.
- Colorado, J.(2006). The Relationship of Self-Regulated Learning and Academic Performance in an Online Course Environment. Doctoral Dissertation, University of Kansas.
- Fermin T.M.(2004).Self-Regulated Learning: Current and Future Directions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology,2(1)PP 1-34.
- Hodges, Ch.; Stackpole-Hodges, Ch.; & Cox, K. (2008). Self-Efficacy, Self- Regulation, and Cognitive Style as Predictors of Achievement with Pod cast Instruction. Journal of Educational Computing Research, 38  (2),PP 139 – 153.
- Klassen R.; Krawchuk, L.; & Rajani, S. (2007). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary EducationalPsychology, 33 (4), 915 -931.
- Shih, K.; Chen,H.; Chang; &Kao,T.(2010). The Development and Implementation of Scaffolding-Based Self-Regulation Learning System fore/m-Learning. EducationalTechnology & Society, 13(1),PP. 80-93.
- Sui-Chu, H. (2004). Self-Regulated Learning and Academic Achievement of Hong Kong Secondary School Students. Education Journal, 32 (2), 87-107.
- Zimmerman, B. (1990). self- regulated learning and academic achievement: An overview. Educational psychologist, 25, 3- 17.