اتجاهات المعلمات نحو تدريس موضوعات التربية الجنسية للأشخاص ذوي الإعاقة العقلية في الأردن Attitudes of Female Teachers towards Teaching Sex Education Topics for Persons with Intellectual Disability in Jordan

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلفون

1 الهيئة الطبية الدولية

2 قسم الإرشاد والتربية الخاصة - کلية العلوم التربوية - جامعة مؤتة - الأردن

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات المعلمات نحو تدريس موضوعات التربية الجنسية للأشخاص ذوي الإعاقة العقلية في الأردن، کما هدفت أيضاً إلى معرفة أثر متغيرات المؤهل العلمي، التخصص، وعدد سنوات الخبرة، وعمر المعلمة. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم تطوير أداة مکوّنة من (14) فقرة، طبقت على عينة من (178) معلمة. وقد أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أن الاتجاهات للمعلمات کانت مؤيدة لتدريس موضوعات التربية الجنسية للأشخاص ذوي الإعاقة العقلية. کما أشارت نتائج هذه الدراسة إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α 0.05) في اتجاهات المعلمات نحو تدريس موضوعات التربية الجنسية للأشخاص ذوي الإعاقة العقلية تعزى لمتغيري المؤهل العلمي، وعمر المعلمة. وأنه توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α 0.05) في اتجاهات المعلمات نحو تدريس موضوعات التربية الجنسية للأشخاص ذوي الإعاقة العقلية تعزى لمتغير التخصص لصالح المعلمات اللواتي تخصصهن تربية خاصة. وأنه توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة       (α 0.05) في اتجاهات المعلمات نحو تدريس موضوعات التربية الجنسية للأشخاص ذوي الإعاقة العقلية تعزى لمتغير عدد سنوات الخبرة لصالح المعلمات الأکثر خبرة.
This study aimed to identify Attitudes of female Teachers  Towards Teaching Sex Education Topics for Persons with Intellectual Disability in Jordan. And it aimed to investigate the effect of some variables (educational levels, Specialization, Experience, and Age of teachers). In order to achieve aims of this study, a scale of attitudes of teachers towards teaching sex education topics for persons with intellectual disability consisted of (14) items were used to collect the data on (178) female teachers  from Jordan. The results showed that attitudes of the teachers were favor of teaching sex education topics for persons with intellectual disability. Also the results indicated that no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) between teachers in attitudes towards teaching sex education topics for persons with intellectual disability due to educational level and age of teachers, and there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in attitudes towards teaching sex education topics for persons with intellectual disability due to the specialized and these differences favored special educator, and there are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) due to the experience favored teachers who had more years experience.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أبو حلاوة، محمد (2014). التربیة الجنسیة لذوی الإعاقة العقلیة. أطفال الخلیج ذوی الاحتیاجات الخاصة www.gulfkids.com
الجرادین، نجاح والطراونة، ردینة والعطیوی، ولاء (2013). اتجاهات الأمهات نحو استئصال الرحم لبناتهن ذوات الإعاقة العقلیة والدوافع له. مؤتة للبحوث والدراسات، 28(1)، 199-244.
الخطیب، جمال (2010). مقدمة فی الإعاقة العقلیة.عمّان: دار وائل للنشر والتوزیع.
الروسان، فاروق (2009). قضایا ومشکلات فی التربیة الخاصة، ط2،عمّان: دار الفکر.
النعمی، عبده (2008). التربیة الجنسیة بین تأثیر الأسرة ومقتضیات الخصائص التعلیمیة فی مقرر علم الأحیاء. ماجستیر غیر منشورة، الجزائر، جامعة الجزائر.
صالح، أسماء وشریم، رغدة (2009). اتجاهات الآباء والأمهات نحو التربیة الجنسیة وممارساتهم التربویة ذات العلاقة فی منطقة عمان الکبرى. مجلة دراسات، 36(2). ص 142- 157.
عدس، عبد الرحمن وتوق، محی الدین (1998) المدخل إلى علم النفس. عمّان: دار الفکر للنشر والتوزیع.
کشیک، منى (2012). اتجاهات الوالدین نحو تدریس مفاهیم التربیة الجنسیة فی مرحلة التعلیم الأساسی. مجلة جامعة دمشق، 28(3)، ص 197- 242.
معیدی، الحسینی (2004). التربیة الجنسیة للمراهقین والشباب من منظور إسلامی، القاهرة: دار العلم والإیمان للنشر والتوزیع.
هندی، صالح. (2007). التربیة الجنسیة فی کتب التربیة الإسلامیة لمرحلة التعلیم الأساسی العلیا فی الأردن. المجلة الأردنیة للعلوم التربویة، 3(2).
Aunos, M. & Feldman, M. (2002). Attitudes towords Sexuality, Sterilization and parenting rights of persons with intellectual disabilities. Journal of Applied Research Intellectual Disabilities, 15(4), 285-296.
Bohning, A. (2006). Sex education for students with disabilities. Law & Disorder, 1(January 2006).
Craft, A. & Craft, M. (1980). Sexuality and the mentally handicapped. The Modern Management of Mental Handicap, pp 255-272.
Cuskelly, M. & Gilmore, L. (2007). Attitudes to sexuality questionnaire (Individuals with an intellectual disability): scale development and community norms. Journal of Intellectual and Developmental disability,32(3),214-221.
Deloach, C. (1994). Attitudes toward disability: Impact on sexual development and forging of intimate relationships. Journal of Applied Rehabilitation Counseling, 25, 18-25.
Eastgate, G., Scheermeyer, E., Driel, M. & Lennox, N. (2102).Intellectual disability, sexuality and sexual abuse prevention. Reprinted from Australian Family Physician,41(3), 135 -139.
Ellenberg, N., Bilovsky, D. & Robertson, D. (1987). Skill activities for independent living (SAIL) (A curriculum for developmentally disabled adolescents and adult. USA: Center for mental retardation.
Finkelhor, D. (1994). The international epidemiology of child sexual abuse. Child Abuse Negl, 18(5), 409-417.
Gougeon, N. (2009). Sexuality Education for Students with Intellectual Disabilities, a Critical Pedagogical Approach: Outing the Ignored Curriculum. Sexuality, Society and Learning, 9(3).

Heyman, B. & Huckle, S. (1995). Sexuality as a perceived hazard in the lives of adults with learning difficulties. Disability & Society, 10(2), 139-156.

Hosseinkhanzadeh, A., Taher, M. & Esapoor, M. (2012). Attitudes to sexuality in individuals with mental retardation from perspectives of their parents and teachers. International Journal of Sociology and Anthropology,4(4), 134-146.

Kats, E & Lazcano-ponce, E. (2012). Sexuality in subjects with intellectual disability: an educational intervention proposal for parents and counselors in developing countries. Salud pública Méx, 50(2).

Kempton , W. (1978). Sex education for the mentally handicapped. Sex Disabil, 1, 137-145.
Lafferty, A., McConkey, R. & Simpson, A. (2012). Reducing the barriers to relationships and sexuality education for persons with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disabilities, 16(1).

Pownall, J., Jahoda, A. & Hastings, R. (2012). Sexuality and sex education of adolescents with intellectual disability: mothers' attitudes, experiences, and support needs. Intellectual and Developmental Disabilities, 50(2), 140-154.

Sobsey, D. (1994). Violence and abuse in the lives of people with disabilities: The end of silent acceptance?. Canada: Paul H Brookes Publishers.

Sobsey, D. & Doe, T. (1991). Patterns of sexual abuse and assault. Sexuality & Disability, 9(3).

Stromsness, M. (1993). Sexually abused women with mental retardation. Women & Therapy, 14(3-4), 139-152.
Valenti-Hein, D. & Schwartz, L. (1995).The sexual abuse interview for those with developmental disabilities. California: James Stanfield Company.
Wolman, B. (1990). Handbook of treatment of mental disorders in childhood and adolescence. New York: Prentice Hall Inc.