فعالية طرق القراءة المستخدمة لتحسين تدريس الأطفال التوحديين في مراکز التربية الخاصة في الأردن The Effectiveness of Teaching Approaches Used by Teachers in Teaching Children with Autism to Read in Special Education Centres in Jordan

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مشارک - قسم التربية الخاصة، کلية الأميرة رحمة الجامعية، جامعة البلقاء التطبيقية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فعالية طرق القراءة المستخدمة لتحسين تدريس الأطفال التوحديين في مراکز توحد مختارة لهذا الغرض. اتبع الباحث منهج البحث النوعي بإتباع أسلوب دراسة الحالة. معلمتان من معلمات التربية الخاصة أبدين استعدادهن للمشارکة في الدراسة کدراسة حالة. وقدمت النتائج في مراحل مختلفة من عملية القراءة. أشارت النتائج إلى انه لم تکن هناک نظرية محددة مستخدمة في تعليم الطلاب القراءة في کل مرحلة، بل يوجد مزيج من النظريات المختلفة لمساعدة الطلاب على فهم محتوى مواد القراءة. استنادا إلى هذه النتائج، يستخدم المعلمون عدة نظريات في تعليم القراءة للطلاب المصابين بالتوحد. وتشمل هذه النظريات نظريات القراءة (النظرية التقليدية والمعرفية ووراء المعرفية للقراءة) ونظرية فيجوتسکي الاجتماعية والثقافية.
This research aims to examine the effectiveness of teaching approaches used by teachers in teaching children with autism to read. A total of two special education teachers were willing to participate in the case study. A non- participant observation was carried out with the two respective teachers in different time frame in a selected autism centre. The findings were presented in different phases of the reading process which were carried out. There was no single theory which was used in teaching students to read in each phase. It involves the combination of various theories to help students to understand the content of the reading material. Based on the findings, the teachers used several theories in teaching reading to children with autism. These theories include reading theories (traditional, cognitive and meta-cognitive view of reading) and Vygotsky’s Sociocultural Theory.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


الشامی، وفاء. (2004). خفایا التوحد، أشکاله وأسبابه وتشخیصه. جدة: مرکز جدة للتوحد.
الصاوی، إسماعیل. (2009). صعوبات الفهم القرائی المعرفیة والمیتامعرفیة:" مفاهیم نظریة، وتشخیص، وبرنامج مقترح". سلسلة المراجع فی التربیة وعلم النفس (45). القاهرة: دار الفکر العربی، 2009م.
صیاح، منصور عبد الله. (2006). الفروق فی مستوى معالجة المعلومات بین التلامیذ ذوی صعوبات الفهم القرائی والتلامیذ العادیین، رسالة دکتوراه، جامعة دمشق.
عمارة، ماجد السید علی. (2005). إعاقة التوحد ، ط/1، القاهرة: مکتبة زهراء الشرق.
محفوظی، عبد الستار.، هنز، تشارلز، أبو الدیار، مسعد.، البحیری، جاد.(2010). استراتیجیات نموذجیة لتدریس مهارات القراءة وفق طریقة اورتن وغلینهام (طریقة الحواس المتعددة). الکویت: مرکز تقویم وتعلیم الطفل.
یونس، فتحی علی. (2000). (القراءة) القراءة والمعرفة، الجمعیة المصریة للقراءة والمعرفة، العدد 2/ص 21.
Autism Society of America (2005).Common characteristics of autism. Retrieved March 24, 2009 from The World Wide Web: http://www.autism society.org/site/Page Server? Page name=autism characteristics
Ball-Erickson, M. (2012). Effective reading comprehension strategies for students with autism spectrum disorders in the elementary general education classroom. (Unpublished doctoral dissertation). North Michigan University, MI.
Barnhill, G. P. (2004). Asperger syndrome: A guide for parents and educators. National Association of School Psychologists.
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., and Firth, U. (1985). Does the autistic child have a “theory of mind”? Cognition, 21,       37-47.
Broun, L. (2004). Teaching students with autistic spectrum disorders to read. Teaching Exceptional Children, V36-4, 36-40.
Chaiklin, Seth (2002): The zone of proximal development in Vygotsky’s analysis of learning and instruction. University of Miami& Florida International University, from Chat Seminar.
Christian-Sanders, M. (2012). Comparative efficacy of reading interventions for children with autism spectrums disorder. (Unpublished Master dissertation). North Michigan University, MI.
 
Flores, M. M., & Ganz, J. B. (2009). Effects of direct instruction on the reading comprehension of students with autism and developmental disabilities. Education and Training in Developmental Disabilities, 44(1), 39-53.
Hamnn, J. (2009). Teaching Reading, Comprehension, and Communication Skills to Students with Autism. Retrieved July 28, 2010 from http://hammerprofolio.wordpress.com/teaching
Hetzroni, O. E., and Tannous, J. (2004). Effects of a computer-based intervention program on the communicative functions of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 94-113
Hill, E., and Frith, U. (2003). Understanding autism: Insights from mind and brain. Philosophical Transactions: Biological Sciences, 358(143), 281-289.
Martin, I., and McDonald, S. (2003). Weak coherence, no theory of mind, or executive dysfunction? Solving the puzzle of pragmatic language disorders.Brain and Language, 85, 451-466.
McDonough, L., Stahmer, A., Schreibman, L., & Thompson, S. J. (1997). Deficits, delays, and distractions: An evaluation of symbolic play and memory in children with autism. Development and Psychopathology, 9, 17–41.
Quill, K. A. (2000). Do-Watch-Listen. Baltimore: PHB.
Ruivo, P. (2006). Reading Aloud: Companion Reader- An Experimental Research Study, Eric, Ed 491628.
Rumelhart, D. E. (1977). Toward an interactive model of reading. In S. Dornic (Ed.), Attention and performance. VI. Hillsdale, NJ: Laurence Erlbaum Associates.
Secor, M. L. Techniques for Teaching Autistic Children to Read. Retrieved August 14, 2010 from http://autism.lovetoknow.com/Teaching_Reading_to_Autistic_Children
 
Sierra, E. (2012). The use of direct instruction to improve reading comprehension for students with Autism Spectrum Disorder. (Unpublished Master dissertation). Rowan University.
Silver-Pcuilla, H: Rudel, K: Mistrett, S. (2004(. A Review of Technology- Based Approaches for Reading Instruction: Tools for Researchers and Vendors. National Center of Technology Innovation, Special Report.
Smith, F. (1994). Understanding Reading. 5th ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Marks, S. U., Hegwer, J., Schrader, C., Longaker, T., Peters, I., Powers, F., and Levine, M. (2003). Instructional Management Tips for Teachers of Students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Teaching exceptional children: March-April.
Yount, W.R. (2006). Research Design and Statistical Analysis for Christian Ministry. Publisher: Dr. Rick Yount.