مصادر الدعم الاجتماعي لدى طلبة کليات الشمال التابعة لجامعة البلقاء التطبيقية "دراسة اجتماعية ميدانية" Sources of Social Support Among the Students of Northern College Students that Belong to Al Balqa Applied University "A Sociological Field study"

نوع المستند : بحوث فی مجال علوم الاجتماع والخدمة الاجتماعیة

المؤلفون

1 أستاذ مشارک – قسم العلوم الاجتماعية – کلية عجلون الجامعية -جامعة البلقاء التطبيقية - المملکة الأردنية الهاشمية

2 أستاذ مساعد – قسم العلوم الاجتماعية والتطبيقية - کلية الأميرة عالية -جامعة البلقاء التطبيقية - المملکة الأردنية الهاشمية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مصادر الدعم الاجتماعي لدى طلبة کليات الشمال، وأيضا جوانب الدعم الاجتماعي وعلاقتها بمتغيرات الجنس والکلية والدرجة العلمية والمستوى الدراسي. ولتحقيق ذلک تم استخدام مقياس للدعم الاجتماعي والذي تم تطويره من قبل المطالقة وزملائه (2010), واشتمل على جزأين الأول: تناول معلومات عامة تتعلق بالطلبة وهي: الجنس والکلية والدرجة العلمية، والمستوى الدراسي، أما الجزء الثاني فاشتمل على مقياس الدراسة والذي تکون من 30 فقرة موزعة على ثلاثة جوانب وهي الجانب المادي والجانب العاطفي والجانب المعلوماتي. وتکونت عينة الدراسة من (1357) طالبا وطالبة اختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة وبلغ حجم العينة (15%) من مجتمع الدراسة. وأظهرت النتائج أن أهم مصادر الدعم الاجتماعي المفضلة لدى الطلبة وحسب الأهمية هي مصدر الأسرة، يليها مصدرالأقارب، ومصدر الأصدقاء، ومصدر المدرس، وحل في المرتبة الخامسة والأخيرة مصدر المرشد الأکاديمي کمصدر دعم للطلبة. کما أظهرت النتائج أن جوانب الدعم الاجتماعي، الجانب المعلوماتي ثم الجانب العاطفي فالجانب المادي في المرتبة الأخيرة. واقترح الباحثان بعض التوصيات کإنشاء قسم خاص وخط ساخن بالکليات بهدف ربط وتفعيل الاتصال بين الکلية والمصادر المجتمعية المختلفة والتي تعنى بالدعم الاجتماعي للطلبة، وتفعيل دور المرشدين الأکاديميين والمدرسين مع الطلبة وبيان أهمية إرشاد الطلبة بالطرق السليمة للحصول على المعلومة الصحية، وتفعيل دور اقسام شوؤن الطلبة في توفير الدعم الاجتماعي للطلبة، وإجراء المزيد من الدراسات لمعرفة أهمية الدعم الاجتماعي للجوانب المختلفة والمتعلقة بالطالب کالتحصيل الدراسي والتکيف والاکتئاب والعنف الطلابي على سبيل المثال وليس الحصر وغيرها من الجوانب المهمة للطلبة.
This study aimed at investigating the sources of social support prefered by northern college students that belong to Al-Balqa Applied University, and it is relation with some variables such as gender, the college, academic major and level of education. For this purpose a scale of social support was developed by the Al-matalka et,al (2010). The scale consisted of two parts: the first part included the following variables: gender, the college, academic major and level of educations. The second part included (30) items consisted of three dimensions, the material support, emotional support and informational support. A simple random sample of 538 students was selected (15 % of the total population).The results revealed that the most prefered sources of social support was the family source , the source of relatives, the friends , the teacher, and in the fifth came the academic advisor.The finding also revealed that there are three dimensions of support: the informational support, emotional support , and material support. The researchers suggested some recommendations such as: establishing a special department and a hotlinein the colleges in order to bind and activate communication between the college and various community sources that dealing with social support for students, activating the role of the academics counselors, and teachers with the students and make clear the importance of student's guidance and ways to get the correct information, activating the role of department of students affairs in providing social support for students, and carrying out further research and studies to know the importanceand impact of social support on the various aspects of student academic life such as:Academic achievement, depression, students adjustment and student violence..

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أبو النیل، محمود السید، (2001)، الدور الدینامی للمساندة الاجتماعیة فی العلاقة بین ضغوط الحیاة المرتفعة والأعراض الاکتئابیة، فی حسین فاید (محرر) دراسات فی الصحة النفسیة، ص ص 330 – 394، المکتب الجامعی الحدیث، الإسکندریة.
  2. الحدیدی، منى والصمادی، جمیل والخطیب، جمال (1994)، الضغوط التی تتعرض لها اسر الأطفال المعوقین، دراسات، 21 (1): 7- 34، الجامعة الأردنیة، عمان.
  3. الشناوی، محمد محروث وعبدالرحمن، محمود السید (1994)، المساعدة الاجتماعیة والصحة النفسیة/ مراجعة نظریة ودراسات تطبیقیة، مکتبة الانجلو المصریة، القاهرة، ص 3. 4- المصری.
  4. إیناس رمضان (2007)، "الضغوط النفسیة والدعم الاجتماعی لدى المطلقین والمطلقات وفاعلیة برنامج تدریبی للتعامل مع الضغوط النفسیة". رسالة دکتوراة غیر منشورة، کلیة الدراسات العلیا، الجامعة الأردنیة.
  5. المطالقة، فیصل، وأبو هلالة، امل، وملکاوی، نیبال، والجعافرة، سمیة (2010)، "مصادر الدعم الاجتماعی المفضلة لدى طلبة کلیات الجنوب التابعة لجامعة البلقاء التطبیقیة وعلاقتها ببعض المتغیرات"، مجلة العلوم التربویة والنفسیة، الجمعیة العراقیة للعلوم التربویة والنفسیة، العدد (73)، ص ص38-104.
  6. جروان، علی صالح (2001)، مصادر الدعم الاجتماعی والتوافق النفسی لدى عینة من الأطفال المساء معاملتهم من قبل أسرهم فی الأردن، رسالة ماجستیر غیر منشورة، قسم الإرشاد وعلم النفس التربوی، کلیة التربیة، جامعة الیرموک، الأردن.
  7. حداد عفاف، الزیتاوی، عبد الله (2002)، "العلاقة بین الدعم الاجتماعی والاکتئاب لدى طلبة جامعة الیرموک فی ضوء بعض المتغیرات"، المنارة، 8 (3)، 9 – 35.
  8. حداد، عفاف: (1995)، "سمة القلق وعلاقتها بمستوى الدعم الاجتماعی". دراسات العلوم الإنسانیة، 22، (2)، 929-950.
  9. عبد الله، معتز سید (1996)، "الایثار والثقة والمساندة الاجتماعیة کعوامل أساسیة فی واقعیة الأفراد للانظمام للجماعة".فی معتز عبد الله، بحوث فی علم النفس الاجتماعی والشخصیة، ط3، دار غریب للطباعة والنشر، القاهرة.

10. علی، عبد السلام (2000)، المساندة الاجتماعیة وأحداث الحیاة الضاغطة وعلاقتها بالتوافق مع الحیاة الجامعیة، علم النفس، 53، ص. ص 6 – 22.

11. علاءالدین، جهادمحمود (2010) "هلتتنبأمستویاتتقدیرالذاتومصادرالدعمالاجتماعیبالعدوانلدىالطلبةالجامعیین؟" دراسات، العلومالتربویة، المجّلد37، العدد 1، ص ص 50- 78.

12. حداد، عفاف (1989)، "دور الدعم الاجتماعی المقدم من الأصدقاء فی تخفیف الحاجات النفسیة والاجتماعیة – تطبیقات إرشادیة"، مجلة بحوث جامعة حلب، 14, 145 - 172.

13. فاید، حسن علی (2001)، "دراسات فی الصحة النفسیة، المکتب الجامعی الحدیث، الإسکندریة، مصر، ص 337.

14. ملکوش، ریاض ویحیى، خولة (1995)، "الضغوط النفسیة والدعم الاجتماعی لدى آباء وأمهات الأطفال المعاقین فی مدینة عمان". دراسات، 22 (5) 2339 – 2348، الجامعة الأردنیة عمان.

  1. Christopher,A.N,Kuo,S.V.,Abraham,,K.M,Noel,L.W,Linz,H.E.(2004). Materialism and Affective Well-being: the Role of Social Support,Personality and Individual Differences, 37, 463-470.
  2. Cobb, S.C. (1976). Social Support as A Moderator & Life Stress,Psychosomatic Medicine , 38:300-315.
  3. Cutrona, C, E., (2000) Social Support Principles for StrengtheningFamilies Messages From the USA. Canavan, John, R., Patricia, A., and Pinkerton, J., Family Support: Direction from Diversity, Jessica Kingsley Publisher, London.
  4. Davis, D., (1994). Safe Havens for African American Students: Finding Support on a White Campus. Draft Paper Presented at the AnnualMeeting of the Association for the Study of Higher Education, Tucson, AZ.
  5. Emmons, R., Colby, P., (1995). Emotional Conflict and Well-Being:Relation to Perceived Availability, Daily Utilization, and Observer Reportsof Social Support. Journal of Personality and Social Psychology, 68, (5),974-959.
  6. Gallagher, E. N., Dianne A. Vella-Brodrick, (2008). Social support and emotional intelligence as predictors of subjective well-being, Personality and Individual Differences, 44 ,pp 1551–1561. doi:10.1016/j.paid.2008.01.011, www.elsevier.com/ locate/paid.
  7. Glazer, S. (2006). Social Support Across Cultures, International Journal ofIntercultural Relation, 30,605-622.

 

  1. Hagen, K; & Myers, B.(2003). The Effect of Secrecy and Social Support on Behavioral Problems in children of Incarcerated Women, Journal of Child and Family Studies.12 (2), -229-242.
  2. Hallahan, D. & Kauffman, J. (1991). Exceptional Children: Introduction to Special Education (5 ed) Prentice – Hall, Inc. Engle Wood Cliffs: New Jersey.
  3. Haring, N., Mccormick, L. (1990). Exceptional Children: Introduction to Special Education. (4ed) New Jersey: Prentic- Hall , Inc. Engle Wood Cliffs.
  4. Harris,S,B., (1988). How the Structure and Function of Social NetworksRelate to Loneliness and College Adaptation, Unpublished Master'sThesis ,George Washington University, Washington,DC.
  5. Heller , R. , Swindle , R,W, & Dusenbury , L. (1986) Component SocialSupport Process: Comments and Integration. Journal of Consulting &Clinical Psychology , 54(4): 466 – 470.
  6. Hobfoll, S.E. (1989) Conservation of Resources: A New Attempt atConceptualizing Stress. The American Psychologist, 44,513 – 524
  7. Ibanez, G., Khatchikian, N., Buck, N., Deborah, A., Weisshaar D.,Lavizzo, E., & Norris, F., (2003) Qualitative Analysis of Social Support and Conflict Among Mexican And Mexican American Disaster Survivors.Journal of Community Psychology, 31 (1), 1-23.
  8. 1Jee-Sook, L., Gary F. K, Esther S(2004). Social support buffering of acculturative stress: a study of mental health symptoms among Korean international students. International Journal of Intercultural Relations, 28,PP399-414. doi:10.1016/j.ijintrel.2004.08.005, www.elsevier.com/locate/ijintrel.
  9. Kenny, M., & Stryker, S., (1994). Social Network Characteristics of White,African-American, Asian and Latino /A College Students and CollegeAdjustment. A longitudinal Study.Paper Presented at the Annual Meeting of the American Psychological Association, Los Angeles, CA.
  10. Kim, J. (1999). Relationship Among Religiosity ,Social Support ,and Well-being of Older Adults:A Study of Process Using Dynamic Factor Models. Dissertation Abstracts International, 60, 388.

 

  1. Leong., & Sedlacek, (1986). A Comparison of International and U.S.Students' Preferences for Help Sources. Journal of College Student Personal, Vol.27, No.5, 426-430.
  2. Luo,y.,Wang,H. (2009), Correlation Research on Psychological HealthImpact on Nursing Students Against Stress, Coping Way and Social Support, Nurse Education Today ,29,5-8.
  3. Norris , F., & Kaniasty , K. (1996) Received And Perceived Social Support in Times Of Stress: A test of the Social Deterioratition Deterrence Model. Journal Of Personality and Social Psychology , 71(3),498-511.
  4. O'Donnell, D.A; Schwab – Stone, M.E; & Muyeed, A.Z;(2002),Multidimensional Resilience in Urban Children Exposed to CommunityViolence. Child Development, 73, 1265-1282.
  5. Oakley A., (1992) Social Support And Motherhood: The Natural History Of Area Search Project. Oxford UK And Cambridge USA: BlackWell Publishers.
  6. Ong, A.D., Phinney, J.S., & Dennis, J., (2006). Competence Under Challenge: Exploring the Protective Influence of Parental Support and Ethnic Identity in Latino College Students. Journal of Adolescence, 29,961-979.
  7. Person, R.E., (1990) Counseling and Social Support: Perspectives and Practice. California: Sage Publication, Inc.
  8. Pickering, A. (1992) A Qualitative Study of High School Graduates WithLearning Disabilities: The Role & Social Support, Doctoral Dissertation, The University Of Utah, Dissertation Abstracts International , 53,1125-A.
  9. Pierce,G., Sarason,I.,& Sarason,B., (1991). General and Relationship –Based Perception of social support: are two Constructs Better Than one? Journal Of Personality and Social psychology,Vol.61.,No.6.,1028-1039.
  10. Ping, L, Wang, D., & Yongging, M; (2003). Analysis of Anxiety, Depression and Social Support of Nursing Students. Chinese Journal of Behavioral Medical Science, 12,136.
  11. Ruthing, J.C., Haynes, T.L., Stupinsky, R.H, Perry, R.P, (2009). Perceived
  12.  Academic Control: Mediating the Effects of Optimism and Social Supporton College Students' Psychological Health. Social Psychology of Education, Vol, 12, No.2, June.

 

 

  1. Ryan, C.A., (1994). The Relationships Among Gender, Age, Achievement,Perceived Social Support, problem-Solving, and Adolescent depression. (Eric Document Reproduction Service, No. AAC, 9407504).
  2. Savage, J., (1986) Social Supports and Personality Hardness as Mediators of Stress in Professional Women, Dissertation Abstract International,Vol.48, No.01, Jul. 0519.
  3. Sarason , I.G , Levine , H.M., Basham , R.B., And Sarason , B.R. (1983) Assessing Social Support: The Social Support Questionnaire , Journal OfPersonality And Social Psychology , 44 (1) , 127 – 139.
  4. Schafer, W. (1992). Stress Management for Wellness. New York: Harcourt Braee Jovanovich College Publishers.
  5. Soliman, A., (1993).Choice of Helpers, Types of Problems and Sex ofHelpers College Students. International Journal for Advancement of Counseling, 16,67-79.
  6. Stephens, C., Long, N. (2000). Communication With Police Supervisors andpeers as A Buffer of Work-Related Traumatic Stress. Journal of Organizational Behaviour, 21,407-424.
  7. Thoits, P.A. (1986) Social Support as Coping Assistance. Journal of Consulting & Clinical Psychology , 54(4), 416 – 423.
  8. Vaux. Alan , (1988) Social Support: Theory , Research and Intervention ,New York: Praeger.
  9. Vicki, H. (2002). Social Support and Quality of Life. Supplement, 1, (12) 25-27.
  10. Wodka, E.L., Barakat, L.P., (2007). An Exploratory Study of theRelationship of Family Support and Coping with Adjustment: Implications for College Students with A chronics Illness. Journal of Adolescence, 30, 365-376.
  11. Wu, Z., Jiang, Q., Zhong, X., (2005). Interaction Between Symptoms andStressful Factors, Coping Style and Social Support. Chinese Journal of Practical Nursing, 21, 63-65.
  12. Wynns, S.L, Rosenfeld, L.B. (2004). A Test of Competing Models of theInfluence of Social Support on School Engagement in the Presence ofNeighborhood Danger. Communication Research Reports, Vol.21, No. 4, 366-378.
  13. Zaman,R.,M., (1996). Psychological Problem of Medical Students in Pakistan.Data from Aga khan University, Karachi, Teaching and Learningin Medicine, Vol.8.No.1,19-22.
  14. Zimbardo, P. (1988) Psychology and Life. (12ed), Boston: Scott, Forsemanand Company.