نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس
المؤلف
أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المشارک بجامعة أم القرى
المستخلص
هدفت الدراسة إلى تعرف مدى امتلاک طلاب التعليم العام بمدينة مکة المکرمة لعادات العقل من وجهة نظر معلمي العلوم, واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي , وتمثلت عينة الدراسة في معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية والمتوسطة وبلغ عددهم (303), وتمثلت أداة الدراسة في استبانة من إعداد الباحث, واسفرت نتائج الدراسة عن أن طلاب التعليم العام بمکة المکرمة يمتلکون عادات العقل ککل بمدى متوسطة وبمتوسط (3.38), ويمتلکون العادات العقلية ( الاصغاء بتفهم وتعاطف, المثابرة, التفکير بمرونه ) بمدى کبيرة وبمتوسطات ( 3.71) , (3.40) , (3.40 ) على التوالي , ويمتلک الطلاب بقية العادات العقلية ( التساؤل وطرح المشکلات, تطبيق المعارف السابقة على الأوضاع الجديدة, الاجتهاد من أجل الدقة, الاستعداد الدائم للتعلم المستمر ) بمدى متوسطة وبمتوسطات ( 3.37 ), (3.36) , (3.21), (3.19) , کما اسفرت النتائج عن أنه لا توجد ﻓﺭﻭﻕ ﺫﺍﺕ ﺩﻻﻟﺔ إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول مدى امتلاک طلاب التعليم العام بمدينة مکة المکرمة لعادات العقل تعزى ( للمرحلة , و المؤهل ) بينما توجد علاقة ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى ( لسنوات الخبرة , والتخصص ) .
Abstract:
The study aimed at determining how far the general education students in the city of Makkah have the habits of mind from the point of view of science teachers. The study utilized the descriptive method. The sample of the study consisted of 217 science teachers in the primary and intermediate stage. A questionnaire was administered as a tool of the study. The results of the study showed that students of general education in Makkah had average habits of the mind as a whole at an average level of 3.38 and possess mental habits (listening with understanding, empathy, perseverance, thinking with flexibility) to a great extent and with averages (3.71), (3.40), (3.40). The results revealed that students had the rest of their mental habits: Questioning and posing problems, applying prior knowledge to new situations, diligence for accuracy, and constant readiness for continuous learning with averages of (3.36), (3.36), (3.21), (3.19). The results also showed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average responses of the sample of the study on the extent of having the habits of mind attributed to the stage and qualification variables, while there was a statistically significant relationship at the level of (0.05) attributed to the years of experience and specialization.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية