أثر استخدام تقنية الواقع المعزز على التحصيل لطلاب المرحلة الابتدائية في تدريس مادة العلوم بمحافظة الأفلاج The Effect of Employing Augmented Reality Technology on Achievement of Primary School Students in Teaching Science Subject in Aflaj Governorate

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

کلية التربية – جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة تعرف أثر استخدام تقنية الواقع المعزز على التحصيل لطلاب الصف السادس الابتدائي في تدريس مادة العلوم بمحافظة الأفلاج، عند المستويين (التذکر- الفهم) من تصنيف بلوم، ولتحقيق هف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (40) طالب من طلاب الصف السادس الابتدائي بمحافظة الأفلاج بالفصل الدراسي الثاني لعام 1438- 1439ه، والتي تمثلت في (20) طالبا في المجموعة التجريبية التي تم تدريسها باستخدام تقنية الواقع المعزز التي قد تم إعدادها من قبل الباحث، و(20) طالبا في المجموعة الضابطة والتي تم تدريسها بالطريقة التقليدية لتدريس العلوم، وقد اعدّ الباحث أداة بحث تمثلت في اختبار تحصيلي تکون من (30) فقرة، وتصميم تقنية الواقع المعزز للفصل الثامن: النظام الشمسي والنجوم والمجرات، في مادة العلوم لطلاب الصف السادس الابتدائي، وقد استخدمت الدراسة لتحليل البيانات برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS)، معاملات الصعوبة والتميز للتحقق من قبول أسئلة الاختبار، معامل ارتباط بيرسون للتحقق من صدق الاتساق الداخلي للاختبار، معامل ألفا کرونباخ للتحقق من ثبات الاختبار، اختبار (ت) للعينات المستقلة لمعرفة دلالة الفروقبين مجموعتين مستقلتين، مربع ايتا لقياس حجم الأثر، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) فأقل، بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل البعدي عند مستوى التذکر لطلاب الصف السادس الابتدائي بمحافظة الأفلاج، توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) فأقل، بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل البعدي عند مستوى الفهم لطلاب الصف السادس الابتدائي بمحافظة الأفلاج،  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل البعدي الکلي لطلاب الصف السادس الابتدائي بمحافظة الأفلاج.
 
 
 
 
 
Abstract:
 The aim of this study was to identify the effect of the use of enhanced reality technology on the achievement of the sixth graders in the teaching of science in Aflaj governorate at the levels of (remembering - understanding) of the Bloom classification.
In order to achieve this goal, the researcher used the semi-experimental method. The study sample consisted of (40) students of the sixth grade in Al-Aflaj governorate in the second semester of 1438-1439H, which consisted of 20 students in the experimental group, has been prepared by the researcher, and (20) students in the control group, which was taught in the traditional way of teaching science.
The researcher prepared a research tool which consisted of a 30-point achievement test and the design of the enhanced reality technology of Chapter 8: the solar system, stars and galaxies in science for the sixth-grade students.
The study used data analysis for the SPSS program, difficulty and differentiation coefficients to verify the acceptance of test questions, Pearson correlation coefficient to verify the validity of internal consistency of the test, the Alpha Cronbach coefficient to verify test stability, between two independent groups, ETA square to measure the impact size. The study reached the following results: There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) and less, between the experimental and control groups in post-achievement at the level of memory for sixth grade students in the province of Aflaj. There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) and less between the experimental and control groups in post-achievement at the level of understanding for sixth grade students in Aflaj governorate. There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the experimental and control groups in the total after-school achievement of sixth grade students in Aflaj governorate.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أولًا: المراجع العربية:

    1. ابن المنظور، أ. ج. (2014م). لسان العرب. 3 (1)، بیروت: دار صادر.
    2. أبو عاذرة، س. م. (2012م). الاتجاهات الحدیثة فی تدریس العلوم، عمّان: دار الثقافة للنشر والتوزیع.
    3. بندر، أ. (27 مایو 2013م). تقنیة الواقع المعزز تنجح فی مدارس بالطائف. جریدة الشرق الأوسط، لندن، ع (12559)، تاریخ الاسترجاع: 25/10/1434هـ، متوفر على الرابط: http://goo.gl/p5UqOG
    4. جاستفسون، ک، برانش، ر. (2003م). استعراض نماذج التطویر التعلیمی، (ترجمة بدر الصالح). الریاض: مکتبة العبیکان.
    5. الحسینی، م. ع. (2014م). أثر استخدام تقنیة الواقع المعزز فی وحدة من مقرر الحاسب الآلی فی تحصیل واتجاه طالبات المرحلة الثانویة. (رسالة ماجستیر)، جامعة أم القرى: مکة المکرمة.
    6. حسن، ه. ع. (2018م). تکنولوجیا العالم الافتراضی والواقع المعزز فی التعلیم، القاهرة: المرکز الأکادیمی العربی.
    7. الحیلة، م. م. (2004م). تکنولوجیا التعلیم بین النظریة والتطبیق. عمان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
    8. دلیل المعلم لمقرر العلوم الصف السادس الابتدائی. (2018م). وزارة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة.
    9. الشویلی، ف. ع. والمسعودی، م. ح. والشمری، ث. ن. (2015م). تصمیم التعلیم والتدریس نظریات ونماذج. عمّان: دار الرضوان للنشر والتوزیع.
    10. الشریف، ب. وآل مسعد، أ. (2017م). أثر استخدام تقنیة الواقع المعزز فی مادة الحاسب الآلی على التحصیل لطلاب الصف الثالث الثانوی فی منطقة جازان. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 2 (6)، العدد (2).
    11. صبری، م. إ. (2002م). الموسوعة العربیة لمصطلحات التقنیة وتکنولوجیا التعلیم. الریاض: مکتبة الرشد.
    12. العتوم، ع. ی. والجراح، ع. ذ. والحموری، ف. أ. (2015م). نظریات التعلم. عمّان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
    13. غزوانی، م. ذ. (2007م). تکنولوجیا التعلیم والنظریات التربویة. إربد: عالم الکتب الحدیثة للنشر والتوزیع.
    14. قطامی، ي. م. (2013م). استراتیجیات التعلم والتعلیم المعرفیة. عمّان: دار المسیرة للنشر والتوزیع.
    15. کتاب مقرر العلوم الصف السادس الابتدائی. (2018م). وزارة التعلیم بالمملکة العربیة السعودیة.
    16. مایر، ر. إ. (2004م). التعلم بالوسائط المتعددة، (ترجمة لیلى النابلسی). الریاض: العبیکان للنشر والتوزیع.
    17. نوفل، خ. (2010م). تکنولوجیا الواقع الافتراضی واستخداماته التعلیمیة. عمّان: دار المناهج للنشر والتوزیع.
    18. هیئة الاتصالات وتقنیة المعلومات. (2017م). تقریر مؤشر الأداء لقطاع الاتصالات وتقنیة المعلوماتالربع الثالث لعام 2017م، عن طریق موقع الهیئة الرسمی http://cutt.us/t6BmC

    Arabic References in English:

    1. Ibn Manzoor, A. C. (2014). Lesan Al-Arab. 3 (1), Beirut: Dar Sader.

    2. Abu Athera, S. M. (2012). Modern trends in science education, Amman: Dar Al-Thaqafa for publication and distribution.

    3. Bender, A. (27 May 2013). Augmented reality technology is succeeding in schools in Taif. The Middle East Newspaper, London, p (12559), retrieved date: 10/25/1434 AH, available at the link: http://goo.gl/p5UqOG

    4. Gastfsson, K., Branch, R. (2003). A Review Of Educational Development Models. (translation of Badr Al-Saleh). Riyadh: Obeikan Bookshop.

    5. Al-Husayni, M. A. (2014). The effect of using augmented reality technology in a unit of the computer course on the achievement and direction of high school students. (Master's thesis), Umm Al-Qura University: Mecca.

    6. Hassan, H. A. (2018). Virtual world technology and augmented reality in education, Cairo: The Arab Academic Center.

    7. Al-Helah, M. M. (2004). Education technology between theory and application. Amman: Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution.

    8. A teacher's guide for the sixth-grade science course. (2018). Ministry of Education - the Kingdom of Saudi Arabia.

    9. Al-Shuwaili, F. A. Al-Masoudi, M. H. and Al-Shammari, Th. N. (2015). Designing Teaching and Instruction; Theories and Models. Amman: Al-Radwan House for Publishing and Distribution.

    10. Al-Sharif, B. and Al- Mussaad, A. (2017). The effect of using augmented reality technology in the computer subject on the achievement of third-grade secondary students in the Jazan region. Specialized Educational International Journal, 2 (6).

    11. Sabry, M. A. (2002). The Arabic Encyclopedia of Technical Terms and Education Technology. Riyadh: Al-Rushd Bookshop.

    12. Al-Atoum, A. Y. Al-Jarah, A. Th. and Al-Hamouri, F. A. (2015). Learning Theories. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.

    13. Ghazwani, M. Th. (2007). Educational Technology And Educational Theories. Irbid: The World of Modern Books for Publishing and Distribution.

    14. Qatami, E. M. (2013). Cognitive Learning And Teaching Strategies. Amman: Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.

    15. Textbook for the sixth-grade science course. (2018). Ministry of Education - Kingdom of Saudi Arabia.

    16. Mayer, R. a. (2004). Learning Using Multimedia, (translation of Laila Al Nabulsi). Riyadh: Abikan for publishing and distribution.

    17. Nofal, Kh. (2010). Virtual Reality Technology And Its Educational Uses. Amman: Dar Al-Manahej for publishing and distribution.

    18. Communications and Information Technology Authority. (2017). Report of the Performance Indicator for the Communications and Information Technology Sector - Third Quarter of 2017, Retrieved from: the Authority’s official website http://cutt.us/t6BmC

    English References:

    1. Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators & Virtual Environments6(4), 355-385.
    2. Alce, G. (2015). Prototyping methods for augmented reality interaction.
    3. Liarokapis, F., & Anderson, E. F. (2010). Using augmented reality as a medium to assist teaching in higher education.
    4. Akçayır, M., Akçayır, G., Pektaş, H. M., & Ocak, M. A. (2016). Augmented reality in science laboratories: The effects of augmented reality on university students’ laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human Behavior57, 334-342.
    5. Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G. J. (2014). An augmented reality-based mobile learning system to improve students’ learning achievements and motivations in natural science inquiry activities. Journal of Educational Technology & Society17(4), 352-365.
    6. Sayed, N. E., Zayed, H. H., & Sharawy, M. I. (2011). ARSC: Augmented reality student card an augmented reality solution for the education field. Computers & Education56(4), 1045-1061.
    7. Gün, E. T., & Atasoy, B. (2017). The effects of augmented reality on elementary school students’ spatial ability and academic achievement. Egitim ve Bilim42(191).
    8. Mahale, P., & Yeddu, S. (2016). Android-based Augmented Reality to Enhance Education System. International Journal of Computer Applications146(6), 18-21.
    9. Mensonen, A., Persson, C., Stafseng, T., Vatrapu, R., & Kaldalons, Ö. (2013). Novel AR solutions in media.

    10. Siltanen, S. (2012). Theory and applications of marker-based augmented reality: Licentiate thesis.

    11. Arvanitis, T. N., Petrou, A., Knight, J. F., Savas, S., Sotiriou, S., Gargalakos, M., & Gialouri, E. (2009). Human factors and qualitative pedagogical evaluation of a mobile augmented reality system for science education used by learners with physical disabilities. Personal and ubiquitous computing13(3), 243-250.

    12. Yoon, S., Anderson, E., Lin, J., & Elinich, K. (2017). How augmented reality enables conceptual understanding of challenging science content. Journal of Educational Technology & Society20(1), 156-168.

    1. Zlatanova, S. (2002). Augmented reality technology. GISt Report No. 17, Delft, 2002, 72 p.