مقومات تنمية جدارات أعضاء هيئة التدريس بجامعة بنها وسبل تطويرها في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة " تصور مقترح" The basics of developing competencies for staff members at Benha University and the ways of developing them in light of knowledge economy requirements "A proposed vision"

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المستخلص

تؤدى الجامعات دورًا يتميز بالأهمية والخصوصية في دعم اقتصاد المعرفة، لذا کان لزامًا عليها السعي الجاد نحو تلبية متطلباته خاصة فيما يتعلق بتوفير مقومات تنمية الجدارات البشرية الأکاديمية حتى تواکب التطورات والتحولات التي لحقت بأدوارها، وتواجه التغيير السريع في مستويات أداء الأعمال والمهام التي باتت تتطلب جدارات إبداعية تسهم في أداء المهام بکفاءة وفعالية، وبما ينسجم مع متطلبات التحول نحو اقتصاد المعرفة، وانطلاقًا من ذلک يهدف البحث الحالي إلى التحقق من مدى توافر مقومات تنمية جدارات أعضاء هيئة التدريس بجامعة بنها في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة بالترکيز على أربعة أبعاد هي: (البيئة الجامعية المحفزة، والتعلم الذاتي، والتدريب المبنى على الجدارة، ومجتمع التعلم الأکاديمي)؛ وذلک من خلال استبانة موجهه لأعضاء هيئة التدريس بالجامعة لإبداء وجهات النظر حول مدى توافر تلک المقومات، وقد تم التوصل إلى عدة نتائج تشير في مجملها إلى ضعف مقومات تنمية جدارات أعضاء هيئة التدريس في الأبعاد الثلاثة الأولى، حيث جاءت بمستويات توافر ضعيفة، أما البعد الرابع فقد جاء بمستويات توافر متوسطة طبقاً لأراء أفراد العينة، لينتهي البحث بوضع تصور مقترح لتطوير مقومات تنمية جدارات أعضاء هيئة التدريس بجامعة بنها في ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة.
Universities play an important and specific role in supporting the knowledge economy. So it has to work hard to meet its requirements, especially these which are related to providing basics of developing the academic humanities competencies so as to keep the developments and transformations that have taken place in their roles. And also facing rapid change in business performance levels and tasks that require creative innovations which contribute to the performance of tasks efficiently and effectively. Proceeding from this the objectives of the current research are to ascertain the availability of the basics of development competencies for staff members at Benha University in light of the requirements of knowledge economy. The study focuses on four dimensions: (the stimulating university environment, self-learning, competency-based training and the academic learning community). And these achieved through a questionnaire directed to faculty members to express their views on the extent to which these basics have been achieved. Several results have been reached andindicated in its entirety the weakness in the basics of the development of the faculty members competencies in the first three dimensions. But the fourth dimension achieved medium levels according to the views of the sample members. The research ended by introducing a proposed vision for developing the basics of developing staff members competencies at Banha University in Light of knowledge economy requirements.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أولاً: المراجع العربیة:

    1. أبو النیل، ه. أ. (2016): دراسة مقارنة لنظم تنمیة الموارد البشریة فی کل من سنغافورة ومالیزبا وإمکانیة الإفادة منها فی تطویر الجامعات المصریة، )رسالة دکتوراه(، کلیة التربیة، جامعة بنها.
    2. أبو زید، ص .م .(2015): العلاقة بین مکونات رأس المال الفکری وتحسین جدارات الموارد البشریة: دراسة میدانیة على وزارة الإسکان والمرافق بلیبیا، المجلة العلمیة للاقتصاد والتجارة، 4، کلیة التجارة، جامعة عین شمس.
    3. أبو علیوة، ن. س. (2015): استراتیجیة مقترحة لتحویل المدرسة المصریة إلى بیئة تمکینیة لجدارات مجتمع المعرفة فی ضوء بعض الخبرات الأجنبیة، مجلة التربیة المقارنة والدولیة، 2(1)، الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة.
    4. أحمد، ح. ف. (18-19 دیسمبر 2004): التنمیة المهنیة لأستاذ الجامعة فی ضوء متغیرات العصر، المؤتمر القومی السنوی الحادی عشر" التعلیم الجامعی العربی: آفاق الإصلاح والتطویر"، فی الفترة من ، مرکز تطویر التعلیم الجامعی بجامعة عین شمس بالتعاون مع مرکز الدراسات المعرفیة.
    5. أسعد، ن. خ. م.(2011): إدارة الموهبة وأثرها على الإبداع التقنی ودور الجدارات التکنولوجیة: دراسة تطبیقیة على شرکات الاتصالات الخلویة بالمملکة الأردنیة الهاشمیة، (رسالة ماجستیر)، کلیة الأعمال، جامعة الشرق الأوسط.
    6. بارک، ن. (2014): تنمیة الموارد البشریة فی ظل اقتصاد المعرفة کأداة لتحقیق رأس المال الفکری فی الجزائر" الواقع والمأمولالمجلة الأکادیمیة للدراسات الاجتماعیة الإنسانیة، 12، جامعة حسیبة بن بوعلی الشلف، الجزائر.
    7. بخیت، ل. ق. (2016): مدى تحقق أهداف مشروع ولایة الخرطوم للتدریب المهنی ومهارات الأعمال (نظام الجدارات) والمعوقات التی تواجهه، مجلة العلوم التربویة، 4(17)، جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا.
    8. البربرى، م. أ. (2014): مجتمعات التعلم وتحقیق التکاتف الأکادیمی بالأقسام العلمیة بالجامعات، دراسة مقارنة بین مصر والولایات المتحدة الأمریکیة، المجلة الدولیة للأبحاث التربویة، 36، جامعات الإمارات العربیة المتحدة.
    9. بوخارى، أ. (2018): حمایة الملکیة الفکریة وأهمیتها فی تفعیل اقتصاد المعرفة: نظرة على الواقع الجزائری فی المجال، مجلة دراسات، 62، جامعة عمار ثلیجى.
    10. التقریر العالمى للیونسکو(2005): من مجتمع المعلومات إلى مجتمع المعرفة، منظمة الأمم المتحدة للتربیة والعلم والثقافة (الیونسکو).
    11. جایل، ع. ف. (2015): التخطیط الاستراتیجی لتنمیة مهارات خریجی التعلیم الجامعة لمواجهة المتطلبات المتجددة لسوق العمل فی ضوء اقتصاد المعرفة، مستقبل التربیة العربیة، 95 (22).
    12. جودة، س. (2004): تطویر التعلیم ودوره فی بناء اقتصاد المعرفة، مرکزدراسات وبحوث الدول النامیة، جامعة القاهرة.
    13. جوهر، د. م. (2008): تصور مقترح لتطویر أداء عضو هیئة التدریس بالجامعات المصریة فی ضوء مدخل إدارة المعرفة، (رسالة ماجستیر)، کلیة التربیة، جامعة عین شمس.
    14. حبیب، م. ع. (2009): مجتمع المعرفة والإبداع فی القرن الحادی والعشرین، القاهرة، دار الفکر العربی.
    15. الحربي، ن. ن.  (2016): واقع التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بمؤسسات التعلیم العالی بدولة الکویت وسبل تطویرها، مجلة کلیة التربیة 3 (63)، جامعة طنطا.
    16. حسین، أ. م. (2006): مقیاس تقدیر الاحتیاجات التدریبیة لأعضاء هیئة التدریس فی مؤسسات إعداد المعلمین فی المملکة العربیة السعودیة فی ضوء مفهوم الجدارة، مجلة دراسات فی التعلیم الجامعی، 11، مرکز تطویر التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس.
    17. الخثیلة، ه. م. (2000): المهارات التدریسیة الفعلیة والمثالیة کما تراها الطالبة فی جامعة الملک سعود، مجلة العلوم التربویة والاجتماعیة والإنسانیة، 2 (12) جامعة أم القرى.
    18. الخضری، م. (2004): الاقتصاد المعرفی أساس التنمیة الاقتصادیة والاجتماعیة فی الدول العربیة، العین: دار الکتاب الجامعی.
    19. الخضیری، م. (2001): اقتصاد المعرفة، القاهرة: مجموعة النیل العربیة.
    20. خطة التنمیة التاسعة (2010-2014)، وزارة الاقتصاد والتخطیط، المملکة العربیة السعودیة،31/1432 -35/1436هـ.
    21. خلوط، ع. (8-9 نوفمبر 2010): المنظمات الریادیة وطریقها نحو تحقیق جدارة دینامیکیة تنافسیة، الملتقى الدولی الرابع "المنافسة والإستراتیجیات التنافسیة للمؤسسة الصناعیة خارج قطاع المحروقات فی الدول العربیة، ، کلیة العلوم الاقتصادیة وعلوم التسییر بجامعة حسیب. الجزائر.
    22. خمیس، م. ع. (2013): الکفایات التکنولوجیة اللازمة للمتعلمین فی عصر المعرفة، مجلة تکنولوجیا التعلیم، الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم، 3(23).
    23. دروش، س. ز. وعواد، ص. (2004): إدارة المعرفة: "مفاهیم، نماذج، عملیات"، القاهرة: المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة.
    24. الدغیدى، ه. ف. (2010): استخدام بورتفولیو التدریس کأداة أصیلة لتوثیق نمو جدارات تدریس العلوم وأثره على الاتجاه نحو البورتفولیو لدى معلم العلوم قبل الخدمة"، مجلة التربیة العلمیة، 2 (13).
    25. الدوری، ز. (2010): وظائف وعملیات منظمات الأعمال، عمان: دارالیازوى للنشر والتوزیع، الأردن.
    26. الدیحانى، س. غ. (2017): تطویر دور التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس فی تحقیق المیزة التنافسیة لجامعة الکویت "دراسة مستقبلیة"، مجلة دراسات تربویة ونفسیة، 2(95)، ، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق.
    27. ربابعة، ع. ع. (2017):الاحتیاجات التدریبیة لأعضاء هیئة التدریس فی الجامعات الأردنیة الرسمیة فی ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة، المجلة الدولیة للبحوث التربویة، 3 (41)، ، جامعة الإمارات.
    28. الربیعى، س. ح. (2008): التعلیم العالى فی عصر المعرفة " التغیرات والتحدیات وآفاق المستقبل، عمان: دار الشروق للنشر والتوزیع.
    29. رزیقة، ب. وقوراح، م. (2011): سبل تنمیة الکفایات التدریسیة لدى الأستاذ الجامعی، مجلة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 4، جامعة قاصدی مرباح، ورقلة، الجزائر.
    30. رعدان، ن. (2017): رؤیة مستقبلیة لتطویر کلیات التربیة فی ضوء متطلبات عصر اقتصاد المعرفة، مجلة الاجتهاد للأبحاث العلمیة، 2، کلیة التربیة البدنیة وعلوم الریاضة، جامعة الزیتونة بترهونة، لیبیا.
    31. رمضان، س. ع. ( 9 مارس 2017): التدریب الإبداعی، مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، عدد خاص بأوراق عمل وبحوث المؤتمر الدولی الأول" تطویر منظومة التدریب وضمان جودة التنمیة المهنیة والعمل المؤسسی"، مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات الجامعیة، بجامعة بنها.
    32. رمضان، ع. ج. (2015): درجة توافر مهارات الاقتصاد المعرفی لدى طلاب کلیة العلوم الاجتماعیة بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس والطلاب، المجلة الأردنیة فی العلوم التربویة، 2 (11)، جامعة الیرموک، الأردن.
    33. الزهرانى، ع. (2012): إستراتیجیة التدریب وأثرها على الجدارات السلوکیة للعاملین فی المصارف التجاریة السعودیة، المجلة الأردنیة فی إدارة الأعمال،  4(8)، جامعة الأردن.
    34. سالم، م. أ. (2004): بناء ثقافة التعلم، مجلة کلیة التربیة، 125 (1) ، جامعة الأزهر.
    35. سبنسر، ل. م. ؛ وسبنسر، س. م. (1999): الجدارة فی العمل: نماذج للأداء المتفوق، (ترجمة أشرف فضیل عبد المجید)، معهد الإدارة العامة، مرکز الدراسات والبحوث الإداریة، الریاض.
    36. السبیعی، خ. ص. (2009): اتجاهات أعضاء هیئة التدریس نحو ممارسة أسالیب التدریس الفعالة ومتطلبات استخدامها فی جامعات دول مجلس التعاون لدول الخلیج العربی, رسالة الخلیج العربی، 113(30)، مکتب التربیة العربی لدول الخلیج، السعودیة.
    37. سلیمان، ه. ع. ( 2013): التنمیة المهنیة المبنیة على الجدارات لمعلمی بعض مدارس اللغات التجریبیة المتکاملة فی مصر"دراسة تحلیلیة"، مجلة دراسات تربویة واجتماعیة، 3 (19)، ، کلیة التربیة، جامعة حلوان .
    38. سلیمان، ه. ع. (2012): آلیات عمل المنظمات غیر الحکومیة فی تعلیم الکبار" دراسة تحلیلیة فی ضوء مفهوم مجتمعات التعلم، مجلة التربیة، 177 (41)، اللجنة الوطنیة القطریة للتربیة والثقافة والعلوم، قطر .
    39. الشامات، م. أ. (2012): اتجاهات اقتصاد المعرفة فی البلدان العربیة، مجلة جامعة دمشق للعلوم الاقتصادیة والقانونیة، 1(28).
    40. شحاتة، ص. أ. (2013): تنمیة جدارات سوق العمل لدى المتعلمین فی مؤسسات التعلیم العالی من خلال سیاسات وبرامج ریادة الأعمال: رؤیة إستراتیجیة، مجلة دراسات تربویة واجتماعیة، کلیة التربیة، 4 (19)، جامعة حلوان.
    41. شعیب، ع. م. وعصفور، إ. ح. ( 9 مارس 2017): منظومة تدریب أعضاء هیئة التدریس بین الواقع والمأمول، مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، عدد خاص بأوراق عمل وبحوث المؤتمر الدولی الأول" تطویر منظومة التدریب وضمان جودة التنمیة المهنیة والعمل المؤسسی"، المنعقد فی ، مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات الجامعیة، بجامعة بنها.
    42. الشمرى، م. (2016): تطویر برامج التنمیة المهنیة لقادة المدارس بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء الاتجاهات العالمیة، دراسة تحلیلیة، مجلة التربیة3 (32)، جامعة أسیوط.
    43. الشمرى، ه. واللیثى، ن. (2008): الاقتصاد المعرفی، عمان: دار صفاء للنشر والتوزیع، الأردن.
    44. الشواهین، إ. ب. (2017): أثر التوجه الریادی للجامعات فی تنشیط سلوکیات التشارک المعرفی، دراسة میدانیة على الجامعات الخاصة الأردنیة بمدینة عمان، کلیة الأعمال، جامعة الشرق الأوسط.
    45. صباح، ب. (2013):أثر تکنولوجیا المعلومات والاتصالات الحدیثة (NTIC) على التسییر الاستراتیجي للمؤسسات الاقتصادیة، (رسالة دکتوراه)، کلیة العلوم الاقتصادیة وعلوم التسییر، جامعة قسطنطینة، الجزائر.
    46. الصقری، ع. إ.  والبازعى، ح. م. (2017): کفایات التدریس اللازمة للاقتصاد المعرفی" تقدیر الطلاب لأهمیتها وممارستها فی کلیة التربیة بجامعة القصیم، مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 1 (11)، جامعة القصیم.
    47. الطائى، ي. ح.  (2018): إدارة الجدارات والمواهب "مدخل شمولی"، دار الیازورى العلمیة للنشر والتوزیع.
    48. الطائى، ي. ح. (2008): إدارة الموارد البشریة: مدخل استراتیجی متکامل، عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزیع.
    49. طه، ع. ج. (2013): قضایا عالمیة معاصرة فی الموارد البشریة، الدار الأکادیمیة للعلوم، القاهرة.
    50. عبد الرحمن، أ.  م. (2012): تطویر التعلیم الجامعی من خلال استخدام اقتصادیات المعرفة، رسالة دکتوراه، کلیةالتربیة، جامعة سوهاج.
    51. عبد العظیم، س. (26-27 نوفمبر 2006): التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس والقیادات الأکادیمیة بالجامعة: دراسة تقویمیة لمشروع تنمیة القدرات بجامعة بنها، المؤتمر القومی السنوی الثالث عشر(العربی الخامس) "الجامعات العربیة فی القرن الحادی والعشرین: الواقع ورؤى التطویر"، مرکز تطویر التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس.
    52. عبد الفتاح، ع. ( 12-13 نوفمبر 2005): تکنولوجیا المعلومات والاتصال مدخل إستراتیجی فی اقتصاد المعرفة، الملتقى الدولی الأول " اقتصاد المعرفة: الرکیزة الجدیدة والتحدی التنافسی للمؤسسات والاقتصادیات، فی الفترة من ، کلیة العلوم الاقتصادیة والتسییر، جامعة بسکرة.
    53. عبد الله، و. م. وعبد الوهاب، إ.  (2018): التدریب الإبداعی: مدخل لتنمیة الجدارات المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة، المجلة العربیة لبحوث التدریب والتطویر، 1(1)، عدد خاص بأوراق العمل والبحوث المقدمة إلى المؤتمر الثانی لمرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس بجامعة بنها، "التدریب الإبداعی رؤى واقعیة وطموحات مستقبلیة".
    54. عبد المنعم، ه. ح. (2017): خطوط إنتاج رأس المال الفکری بکلیات التربیة فی مصر، مجلة البحث العلمی فی التربیة، 4 (18).
    55. عبد الحمید، ج. وکاظم، أ. (2011): مناهج البحث فی التربیة وعلم النفس، القاهرة : دار النهضة العربیة.
    56. عبد الله، س. أ. (2013): متطلبات التعلیم الجامعی للتحول نحو الاقتصاد المعرفة "رؤیةاستشرافیة"، مجلة الطفولة والتربیة، 14(5)، ، کلیة ریاض الأطفال، جامعة الإسکندریة.
    57. العرینى، أ. (2011): مدى توافر مهارات الاتصال غیر اللفظیة لدى هیئة التدریس فی کلیة العلوم بجامعة القصیم من وجهة نظر الطلبة، (رسالة ماجستیر)، کلیة الآداب والتربیة، الأکادیمیة العربیة فی الدنامرک. 
    58. عزازى، ف. م. (2015): العلاقة بین الأداء السیاقی لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة والتنمیة المهنیة لهم، مجلة کلیة التربیة، 4(31)، جامعة أسیوط.
    59. العزیزى، م. ع. والحدابى، د. ع. (2018): واقع اقتصاد المعرفة فی الجامعات الیمنیة من وجهة نظر أعضاء هیئة التدریس "دراسة میدانیة فی جامعتی صنعاء والعلوم والتکنولوجی الیمنیة"، المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم العالى33 (11)، الیمن.
    60. علاونة، م. وسلامة، ک. (2013): الاحتیاجات التدریبیة فی مجال البحث العلمی لأعضاء هیئة التدریس فی جامعة الاستقلال فی فلسطین، مجلة اتحاد الجامعات العربیة للبحوث فی التعلیم العالی، 4 (33)، الأمانة العامة لاتحاد الجامعات العربیة.
    61. العنزى، م. س. (2014): الممارسات المهنیة لإعداد وتنمیة أعضاء هیئة التدریس فی جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، مجلة جامعة طیبة للعلوم التربویة 2 (9).
    62. عید، ه. ف. (2015): تلبیة متطلبات التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بجامعة بیشة فی ضوء الکفایات اللازمة لأدوارهم الحالیة والمستقبلیة، مجلة کلیة التربیة، 102 (26)، جامعة بنها.
    63. غالب، ر. وعالم، ت. (2008): التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس مدخل للجودة الشاملة فی التعلیم الجامعی، المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی 1(1)، الیمن.
    64. غربي، ع.  وحفیظي، س. (2012): الممارسات الأکادیمیة للأستاذ الجامعی، مجلة علوم الإنسان والمجتمع، 2، جامعة بسکرة.
    65. غنایم، م. ر. (2015): تصور مقترح لدعم المیزة التنافسیة بالتعلیم الجامعی المصری على ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة، دراسات تربویة واجتماعیة،4 (21).
    66. الفقی، ح. س. (1983) تکافؤ الفرص التعلیمیة ومجتمع الجدارة، مجلة العلوم الاجتماعیة، 4 (11). مجلس النشر العلمی بجامعة الکویت.
    67. القرارعة، أ. ع. (2013): مهارات الاقتصاد المعرفی الواردة فی کتاب الکیمیاء للصف الثانی الثانوی ودرجة امتلاک المعلمین لها، مجلة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة، 13، جامعة قاصدی مرباح، ورقلة، الجزائر.
    68. کوکس، م.  د. ورتشلین، ل. (2007): إنشاء مجتمعات تعلم فی إطار الهیئة التدریسیة، (ترجمة: سمیح أبو فارس)، الریاض: مکتبة العبیکان. 
    69. لطرش، ح. (2016): التعلیم المستمر: الإستراتیجیة المناسبة لعضو هیئة التدریس الجامعة بالجزائر، عالم التربیة، 56(17)، المؤسسة العربیة للاستشارات العلمیة وتنمیة الموارد البشریة، القاهرة.
    70. محمد، د. م. (2011): الاقتصاد القائم على المعرفة وأهمیة تنمیة الموارد البشریة فی مالیزیا، المجلة العلمیة للاقتصاد والتجارة، 4، کلیة التجارة، جامعة عین شمس.
    71. محمد، ن. ع. (2008): تأثیر جدارات مسئولی إدارة الموارد البشریة على فعالیة أدوار إدارة الموارد البشریة "دراسة تطبیقیة على مجموعة من الشرکات المصریة"، المجلة العلمیة للاقتصاد والتجارة، 2، کلیة التجارة، جامعة عین شمس.
    72. مرکز الدراسات الإستراتیجیة (2012): الموارد البشریة الفکریة: الثروة الحقیقیة لمجتمعات المعرفة، سلسلة دراسات نحو مجتمع المعرفة، 30، مرکز الدراسات الإستراتیجیة، جامعة الملک عبد العزیز.
    73. مصطفی، أ. والغامدى، إ. س. (2014): المعاییر التربویة والتقنیة لتصمیم مجتمعات الممارسة القائمة على الویب، المجلة التربویة الدولیة المتخصصة، 4 (3).
    74. مصطفی، ي. ع. (22-24 أبریل 2005): إدارة التنمیة المهنیة المستدامة لأعضاء هیئة التدریس بالجامعات المصریة، المؤتمر العلمی السادس" التنمیة المهنیة المستدامة للمعلم العربی"، المنعقد ، کلیة التربیة بالفیوم، 2.
    75. المطیرى، ع. ر. (2017): التعلم الذاتی وعلاقته بالتنمیة المهنیة لمعلمی التربیة الإسلامیة، مجلة القراءة والمعرفة،186،  الجمعیة المصریة للقراءة والمعرفة.
    76. معتوق، خ. س. (2016): کفایات وأدوار أعضاء هیئة التدریس بقسم علم المعلومات بجامعة أم القرى "دراسة وصفیة تحلیلیة"، مجلة مکتبة الملک فهد الوطنیة،2 (22) السعودیة.
    77. المعیض، ن. م. (2008): درجة التزام القادة التربویین بتطبیق معاییر الجدارة لاختیار مدیری المدارس الثانویة فی المملکة العربیة السعودیة، (رسالة ماجستیر)، کلیة الدراسات العلیا النفسیة والتربویة، جامعة عمان العربیة للدراسات العلیا.
    78. مؤتمر القمة العالمى للابتکار فی التعلیم - وایز(2016): "التعلیم من أجل المستقبل: التجربة العالمیة لتطویر مهارات وکفاءات القرن الحادی والعشرین، مؤسسة قطر بالتعاون مع جامعة بکین للمعلمین.
    79. ناصف، ح. (2018): دراسة مقارنة لدور الجامعة فی التحول إلى اقتصاد المعرفة فی کل من کندا وسنغافورة وإمکانیة الإفادة فی مصر، مجلة دراسات تربویة ونفسیة، 98، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق.
    80. نایل، س. ح. (2009): دراسة تقویمیة لمشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات بالجامعات المصریة فی ضوء بعض الخبرات العالمیة، (رسالة ماجستیر)، کلیة التربیة، جامعة بنها.
    81. النبوی، أ. م. (2008): مجتمعات التعلم والاعتماد الأکادیمی للمدارس، القاهرة: الدار المصریة اللبنانیة.
    82. النجار، ف. ر.(2015): استراتیجیة مقترحة لتنمیة کفایات البحث العلمی لدى طلاب الدراسات العلیا فی ضوء متطلبات اقتصاد المعرفة، مجلة کلیة التربیة،3 (30)،  جامعة المنوفیة.
    83. نمور، ن. (2012): کفاءة أعضاء هیئة التدریس وأثرها على جودة التعلیم العالی "دراسة حالة کلیة العلوم الاقتصادیة وعلوم التسییر، جامعة منتوری قسنطینة، (رسالة ماجستیر)، کلیة العلوم الاقتصادیة وعلوم التسییر، جامعة منتوری قسنطینة، الجزائر.
    84. الهادى، ط. م. ( 9 مارس 2017): سیکولوجیة الاتصال بین أخلاقیات التدریب ومتطلبات تنمیة القدرات، مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، عدد خاص بأوراق عمل وبحوث المؤتمر الدولی الأول" تطویر منظومة التدریب وضمان جودة التنمیة المهنیة والعمل المؤسسى"، مرکز تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات الجامعیة، بجامعة بنها.
    85. هاشم، ن. ع. (2010): تنمیة الجدارات المحوریة بالجامعات المصریة فی ضوء فرق العمل الافتراضیة "دراسة تحلیلیة"، مجلة کلیة التربیة، 20،  جامعة بنی سویف.
    86. الهاشمى، ع.  والعزاوى، ف. (2007): المنهج والاقتصاد المعرفی، عمان: دار المسیرة للنشر.
    87. الهیم، ع. (2016): التنمیة المهنیة للمعلمین أثناء الخدمة بدولة الکویت فی ضوء التوجهات المعاصرة، مجلة الثقافة والتنمیة،100(16). جمعیة الثقافة من أجل التنمیة، مصر.
    88. وحدة إدارة مشروعات تطویر التعلیم العالی- وزارة التعلیم العالی: وثیقة مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیاداتF L D P، (الدورة الأولى 2003-2007)، اللجنة القومیة لإدارة مشروع تنمیة قدرات أعضاء هیئة التدریس والقیادات، وزارة التعلیم العالی.
    89. وزارة التعلیم العالی: الخطة الإستراتیجیة لجامعة بنها 2017- 2022، الإصدار الثانی، الوحدة المرکزیة للتخطیط الاستراتیجى، جامعة بنها
    90. ویح، م. ( 2013): متطلبات تطویر رأس المال الفکری لتحقیق المیزة التنافسیة للجامعات" دراسة میدانیة على جامعة بنها"، مجلة کلیة التربیة،95 (24)، جامعة بنها.
    91. یحضیة، س. (2004): أثر التسییر الإستراتیجی للموارد البشریة وتنمیة الکفاءات على المیزة التنافسیة للمؤسسة الاقتصادیة (مدخل الجودة والمعرفة)، (رسالة دکتوراه)، کلیة العلوم الاقتصادیة وعلوم التسییر،جامعة الجزائر.
    92. یوسف، أ. م. (2014): دور نماذج الجدارة فی إدارة التعلیم قبل الجامعی "دراسة میدانیة مقارنة بین المؤسسات الحکومیة والخاصة فی محافظة بورسعید، (رسالة ماجستیر)، کلیة التجارة، جامعة بورسعید.
    93. یوسف، د. ط. (2016): تصور مقترح لتطویر أسالیب التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بجمهوریة مصر العربیة فی ضوء خبرة الولایات المتحدة الأمریکیة، مجلة التربیة المقارنة والدولیة، 2 (2).الجمعیة المصریة للتربیة.
    94. یونس، م. م. (2014): واقع التنمیة المهنیة لأعضاء هیئة التدریس بجامعة القصیم فی ضوء معاییرجودة التعلیم الجامعی، مجلة العلوم التربویة والنفسیة،2 (15)، البحرین.

     

    Arabic References in English:

    1. Abu al-Neel, H. A. (2016): A comparative study of human resource development systems in Singapore and Malaysia and the possibility of benefiting from it in the development of Egyptian universities, (PhD thesis), College of Education, Benha University.

    2. Abu Zaid, S. M. (2015): The relationship between the components of intellectual capital and the improvement of human resource capabilities: a field study on the Libyan Ministry of Housing and Utilities, The Scientific Journal of Economics and Trade, 4, Faculty of Commerce, Ain Shams University.

    3. Abu Alywa, N. S. (2015): A proposed strategy to transform the Egyptian school into an enabling environment for the competencies of the knowledge society According to some foreign experiences, Journal of Comparative and International Education, 2 (1), The Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration.

    4. Ahmed, H. F. (19-18 December 2004): The professional development of a university professor According to the changes of the times, the eleventh annual national conference “Arab university education: prospects for reform and development”, the University Education Development Center, Ain Shams University in cooperation with the Center for Knowledge Studies.

    5. Asaad, N. Kh. M. (2011): Talent Management and its Impact on Technical Creativity and the Role of Technological Competencies: An Applied Study on Cellular Communications Companies in the Hashemite Kingdom of Jordan, (Master's Thesis), College of Business, Middle East University.

    6. Bark, N. (2014): Human resource development According to the knowledge economy as a tool for realizing intellectual capital in Algeria, “Reality and Hope”, Academic Journal of Humanitarian Studies, 12, Hassiba Ben Bouali Chlef University, Algeria.

    7. Bakheit, L. Q. (2016): The extent to which the objectives of the Khartoum State Project for Vocational Training and Business Skills (Merits System) were achieved and the obstacles it faces, Journal of Educational Sciences, 4 (17), Sudan University of Science and Technology.

    8. Al Barbari, M. A. (2014): Learning Societies and Achieving Academic Solidarity in Academic Departments of Universities, A Comparative Study between Egypt and the United States of America, International Journal of Educational Research, 36, United Arab Emirates Universities.

    9. Bukhari, A. (2018): The protection of intellectual property and its importance in activating knowledge economy: a look at the Algerian reality in the field, Dirasat Magazine, 62, Ammar Thalaiji University.

    10. UNESCO World Report (2005): From the Information Society to the Knowledge Society, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).

    11. Gail, A. F. (2015): Strategic Planning for the Development of the Skills of University Education Graduates to Meet the Renewed Requirements of the Labor Market According to the Knowledge Economy, The Future of Arab Education, 95 (22).

    12. Gudah, S. (2004): Education Development and its Role in Building a Knowledge Economy, Center for Studies and Research in Developing Countries, Cairo University.

    13. Jawhar, D. M. (2008): A proposal for developing the performance of a faculty member in Egyptian universities According to the knowledge management Approach , (Master's thesis), Faculty of Education, Ain Shams University.

    14. Habib, M. A. (2009): A society of knowledge and creativity in the twenty-first century, Cairo, Dar Al Fikr Al-Arabi  .

    15. Al-Harbi, N. N. (2016): The reality of the professional development of faculty members in higher education institutions in the State of Kuwait and ways to develop them, Journal of the College of Education 3 (63), Tanta University.

    16. Hussein, A. M. (2006): A measure of estimating the training needs of the teaching staff in the teacher preparation institutions in the Kingdom of Saudi Arabia According to the concept of merit, Journal of Studies in University Education, 11, Center for the Development of University Education, Ain Shams University.

    17. Al-Khuthailah, H. M. (2000): Actual and ideal teaching skills as seen by a student at King Saud University, Journal of Educational, Social and Human Sciences, 2 (12) Umm Al-Qura University.

    18. Al-Khuderi, M. (2004): Knowledge economy is the basis for economic and social development in the Arab countries, Al-Ain: University Book House.

    19. Al-Khudhairy, M. (2001): Knowledge Economy, Cairo: The Arab Nile Group.

    20. The Ninth Development Plan (2010-2014), Ministry of Economy and Planning, Kingdom of Saudi Arabia, 31 / 1432-35 / 1436 AH.

    21. Khlut, A. (8-9 November 2010): Entrepreneurial organizations and their path towards achieving dynamic competitiveness, the Fourth International Forum “Competition and Competitive Strategies of the Industrial Corporation Outside the Hydrocarbons Sector in the Arab Countries, Faculty of Economics and Management Sciences at Hassib University, Algeria.

    22. Khamees, M. A. (2013): The technological competencies needed for learners in the age of knowledge, Journal of Education Technology, Egyptian Association for Educational Technology, 3 (23).

    23. Drosh, S. G. and Awwad, p. (2004): Knowledge Management: “Concepts, Models, Processes”, Cairo: The Arab Organization for Management Development.

    24. El-Deghedy, H. F. (2010): Using the teaching portfolio as an original tool to document the growth of science teaching competencies and its effect on the attitude towards the portfolio of pre-service science teachers ”, Journal of Scientific Education, 2 (13).

    25. Douri, Z. (2010): Functions and Operations of Business Organizations, Amman: Dar Al-Yazwi for Publishing and Distribution, Jordan.

    26. Al-Daihani, S. G. (2017): Developing the professional development role for faculty members in achieving a competitive advantage for the University of Kuwait, “A future study,” Journal of Educational and Psychological Studies, 2 (95), Faculty of Education, Zagazig University.

    27. Rababaa, A. A. (2017): Training needs of faculty members in official Jordanian universities According to the requirements of a knowledge economy, International Journal of Educational Research, 3 (41), United Arab Emirates University.

    28. Al-Rebi`, S. H. (2008): Higher Education in the Age of Knowledge, “Changes, Challenges and Future Prospects, Amman: Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution.”

    29. Rizika, B. and Quraah, M. (2011): Methods of developing the teaching competencies of a university professor, Journal of Human and Social Sciences, 4, Kassidi Merbah University, Ouargla, Algeria.

    30. Raadan, N. (2017): A future vision for the development of colleges of education According to the requirements of the era of the knowledge economy, Ijtihad Journal for Scientific Research, 2, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Zaitouna University in Tarhuna, Libya.

    31. Ramadan, S. A. (March 9, 2017): Creative Training, Journal of Arab Studies in Education and Psychology, a special issue of working papers and researches of the first international conference “Developing the training system and ensuring the quality of professional development and institutional work”, Center for Capacity Development of Faculty Members and University Leaders, Benha University

    32. Ramadan, A. G. (2015): The degree of availability of cognitive economics skills among students of the Faculty of Social Sciences at Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University from the point of view of faculty members and students, The Jordanian Journal of Educational Sciences, 2 (11), Yarmouk University, Jordan.

    33. Al-Zahrani, A. (2012): Training strategy and its impact on the behavioral competencies of workers in Saudi commercial banks, The Jordanian Journal of Business Administration, 4 (8), University of Jordan.

    34. Salem, M. A. (2004): Building a Learning Culture, Journal of the Faculty of Education, 125 (1), Al-Azhar University.

    35. Spencer, L. M. and Spencer, S. M. (1999): Merit in action: models for superior performance, (translated by Ashraf Fadil Abdel Majeed), Institute of Public Administration, Center for Administrative Studies and Research, Riyadh.

    36. Al-Sebii, Kh. S. (2009): Attitudes of faculty members towards practicing effective teaching methods and requirements for their use in the universities of the countries of the Cooperation Council for the Arab Gulf States, The Arab Gulf Mission, 113 (30), Arab Education Office for the Gulf States, Saudi Arabia.

    37. Sulayman, H. A. (2013): Merit-based professional development for teachers of some integrated experimental language schools in Egypt “An Analytical Study”, Journal of Educational and Social Studies, 3 (19),, Faculty of Education, Helwan University.

    38. Solomon, H. A. (2012): Mechanisms of Action for Non-Governmental Organizations in Adult Education “An Analytical Study According to the Concept of Learning Societies, Journal of Education, 177 (41), Qatar National Committee for Education, Culture and Science, Qatar.

    39. Al Shamat, M. A. (2012): Knowledge Economy Trends in Arab Countries, Damascus University Journal of Economic and Legal Sciences, 1 (28).

    40. Shehata, S. A. (2013): Development of Labor Market Competencies among Learners in Higher Education Institutions through Entrepreneurship Policies and Programs: A Strategic Vision, Journal of Educational and Social Studies, College of Education, 4 (19), Helwan University.

    41. Shaeeb, A. M. and Asfour, I. H. (March 9, 2017): Teaching Staff Training System Between Reality and Expectations, Journal of Arab Studies in Education and Psychology, a special issue of working papers and researches of the first international conference “Developing the training system and ensuring the quality of professional development and institutional work”, held at the Center for Capacity Development of Members The faculty and university leaderships, Benha University.

    42. Al-Shammari, M. (2016): Developing Professional Development Programs for School Leaders in Saudi Arabia According to Global Trends, An Analytical Study, Journal of Education 3 (32), Assiut University.

    43. Al-Shammari, H. and Al-Leithi, N. (2008): The Knowledge Economy, Amman: Dar Al-Safaa Publishing and Distribution  , Jordan.

    44. Al-Shawahin, I. B. (2017): The impact of the pioneering trend of universities in stimulating knowledge-sharing behaviors, a field study on Jordanian private universities in Amman, College of Business, Middle East University.

    45. Sabah, B. (2013): The Impact of Modern Information and Communication Technology (NTIC) on the Strategic Management of Economic Institutions, (PhD), Faculty of Economics and Management Sciences, University of Constantine, Algeria.

    46. ​​Al-Saqari, A. I. and Al-Bazai, H. M. (2017): Teaching Competencies Necessary for Knowledge Economy “Student appreciation for its importance and practice in the Education College of Qassim University, Journal of Educational and Psychological Sciences, 1 (11), Qassim University.

    47. Al-Tai, Y. H. (2018): Management of Competencies and Talents “A Holistic Approach”, Dar Al-Yazouri Al-Alamiya for Publishing and Distribution.

    48. Al-Taie, Y. H. (2008): Human Resources Management: An Integrated Strategic Approach, Oman: Al-Warraq Foundation for Publishing and Distribution.

    49. Taha, A. J. (2013): Contemporary Global Issues in Human Resources, Academic House of Sciences, Cairo.

    50. Abdul Rahman, A. M. (2012): Development of university education Based on  knowledge economies, (Ph.D). thesis, Faculty of Education, Sohag University.

    51. Abdul-Azim, S. (26-27 November 2006): Professional Development for Faculty Members and Academic Leaders at the University: An Evaluation Study of the Capacity Development Project at Benha University, The Thirteenth Annual National Conference (The Fifth Arab) “Arab Universities in the Twenty-first Century: Reality and Visions of Development”, Education Development Center University, Ain Shams University.

    52. Abdel Fattah, A. (12-13 November 2005): Information and Communication Technology as a Strategic Introduction to the Knowledge Economy, The First International Forum “Knowledge Economy: The New Pillar and Competitive Challenge for Institutions and Economics, in the period from, College of Economic Sciences and Management, University of Biskra.

    53. Abdullah, W. M. and Abdel-Wahab, I. (2018): Creative Training: Introduction to developing the professional competencies of faculty members in Egyptian universities, The Arab Journal for Training Research and Development, 1 (1), a special issue of working papers and research submitted to the second conference of the Center for Capacity Development of Faculty Members at Benha University, “Creative Training, Visions Realism and future ambitions. "

    54. Abdel Moneim, H. H. (2017): Intellectual Capital Production Lines in Faculties of Education in Egypt, Journal of Scientific Research in Education, 4 (18).

    55. Abdel Hamid, J. and Kazem, A. (2011): Research Methods in Education and Psychology, Cairo: Arab Renaissance House.

    56. Abdullah, S. A. (2013): University Education Requirements for Transition towards a Knowledge Economy “An Forward View”, Journal of Childhood and Education, 14 (5), Kindergarten College, University of Alexandria.

    57. El-Oreini, A. (2011): The extent of availability of non-verbal communication skills for the teaching staff at the College of Science at Qassim University from the students ’point of view, (Master’s thesis), the College of Arts and Education, the Arab Academy in Denmark.

    58. Azazi, F. M. (2015): The relationship between the contextual performance of faculty members in Egyptian universities and their professional development, Journal of the Faculty of Education, 4 (31), Assiut University.

    59. Al-Azizi, M. A. and Al-Hadabi, D. A. (2018): The reality of the knowledge economy in Yemeni universities from the point of view of the faculty members, “A field study in the Yemeni Universities of Science and Technology,” The Arab Journal for Quality Assurance of Higher Education 33 (11), Yemen.

    60. Alawneh, M. and Salameh, K. (2013): Training needs in the field of scientific research for members of the teaching staff at Al-Istiqlal University in Palestine, Journal of the Association of Arab Universities for Research in Higher Education, 4 (33), General Secretariat of the Association of Arab Universities.

    61. Al-Enazi, M. s. (2014): Professional practices for preparing and developing faculty members at Imam Muhammad bin Saud Islamic University, The Taiba University Journal for Educational Sciences 2 (9).

    62. Eid, H. F. (2015): Meeting the requirements of the professional development of faculty members at the University of Bisha According to the competencies required for their current and future roles, Journal of the Faculty of Education, 102 (26), Benha University.

    63. Ghalib, R. And Alem, T. (2008): The professional development of faculty members: Introduction to Total Quality in University Education, The Arab Journal for Quality Assurance of University Education 1 (1), Yemen.

    64. Garby, A. And Hafezi, S. (2012): Academic Practices of a University Professor, Journal of Human and Society Sciences, 2, University of Biskra.

    65. Ghanayem, M. R. (2015): A proposed scenario for supporting the competitive advantage in Egyptian university education According to the requirements of the knowledge economy, Journal of educational and social studies, 4 (21).

    66. Al-Fiqi, H. s. (1983) Equal Educational Opportunities and the Merit Society, Journal of Social Sciences, 4 (11). Scientific Publishing Council of the University of Kuwait.

    67. Al Qrarah, A. A. (2013): Knowledge economy skills mentioned in the book on chemistry for the second year of secondary school and the degree of teacher ownership of it, Journal of Human and Social Sciences, 13, Qasidi Merbah University, Ouargla, Algeria.

    68. Cox, M. D. And Rachel, L. (2007): Creating Learning Societies within the Teaching Staff, (translation: Sameh Abu Faris), Riyadh: Abikan Library.

    69. Latrsh, H. (2016): Continuing Education: The Appropriate Strategy for a Member of the University Teaching Staff in Algeria, The World of Education, 56 (17), The Arab Foundation for Scientific Consultation and Human Resources Development, Cairo.

    70. Muhammad, D. M. (2011): Knowledge-based economy and the importance of human resource development in Malaysia, The Scientific Journal of Economics and Trade, 4, Faculty of Commerce, Ain Shams University.

    71. Muhammad, N. A. (2008): The Impact of the Competencies of Human Resources Department Officials on the Effectiveness of the Roles of Human Resources Management “An Applied Study on a Group of Egyptian Companies”, The Scientific Journal of Economics and Trade, 2, Faculty of Commerce, Ain Shams University.

    72. Center for Strategic Studies (2012): Intellectual Human Resources: The Real Wealth of Knowledge Societies, A Series of Studies Towards a Knowledge Society, 30, Center for Strategic Studies, King Abdul Aziz University.

    73. Mustafa, A. Al-Ghamdi, I. s. (2014): Educational and Technical Standards for Designing Web-Based Communities of Practice, Specialized International Educational Journal, 4 (3).

    74. Mustafa, J. P. (22-24 April 2005): The Department of Sustainable Professional Development for faculty members in Egyptian universities, the Sixth Scientific Conference “Sustainable Professional Development for Arab Teachers”, held, Faculty of Education in Fayoum, 2.

    75. Al-Mutairi, A. R. (2017): Self-learning and its relationship to the professional development of Islamic education teachers, Journal of Reading and Knowledge, 186, Egyptian Association for Reading and Knowledge.

    76. Maatouk, Kh. s. (2016): Qualifications and Roles of Teaching Staff in the Department of Information Science at Umm Al-Qura University “An Analytical Descriptive Study,” King Fahd National Library Journal, 2 (22) Saudi Arabia.

    77. Al-Moeed, N. M. (2008): The degree of commitment of educational leaders to the application of merit criteria to select secondary school principals in the Kingdom of Saudi Arabia, (Master's thesis), College of Psychological and Educational Higher Studies, Amman Arab University for Higher Studies.

    78. The World Innovation Summit for Education - WISE (2016): “Education for the Future: The Global Experience of Developing the Skills and Competencies of the Twenty-first Century, Qatar Foundation in cooperation with Beijing University for Educators.

    79. Nassef, H. (2018): A Comparative Study of the University’s Role in the Transition to the Knowledge Economy in Canada and Singapore and the Benefit in Egypt, Journal of Educational and Psychological Studies, 98, Faculty of Education, Zagazig University.

    80. Nail, S. H. (2009): An evaluation study of the project to develop the capacities of faculty members and leaders in Egyptian universities According to some international experiences, (Master's thesis), Faculty of Education, Benha University.

    81. Al Nabawi, A. M. (2008): Learning Communities and Academic Accreditation for Schools, Cairo: The Egyptian Lebanese House.

    82. Al-Najjar, F. R. (2015): A proposed strategy for developing scientific research competencies among postgraduate students According to the requirements of a knowledge economy, Journal of the Faculty of Education, 3 (30), Menoufia University.

    83. Nemoor, N. (2012): The competence of faculty members and their impact on the quality of higher education, “Case Study of the Faculty of Economic Sciences and Management Sciences, University of Montorrey Constantine, (Master's thesis), Faculty of Economics and Management Sciences, University of Mentorrey Constantine, Algeria.

    84. Al-Hadi, i. M. (March 9, 2017): The psychology of communication between the ethics of training and the requirements of capacity development, Journal of Arab Studies in Education and Psychology, a special issue of working papers and research of the first international conference “Developing the training system and ensuring the quality of professional development and institutional work”, Center for developing the capacities of faculty members and leaders University, Benha University.

    85. Hashem, N. P. (2010): Development of the Pivotal Competencies in Egyptian Universities According to the Virtual Work Teams “An Analytical Study”, Journal of the Faculty of Education, 20, Beni Suef University.

    86. Al-Hashemi, A. Al-Azzawi, F. (2007): Curriculum and Knowledge Economy, Amman: Al Masirah Publishing House.

    87. Al-Haim, p. (2016): Professional Development of Teachers While Serving in the State of Kuwait According to Contemporary Trends, Journal of Culture and Development, 100 (16). Culture for Development Association, Egypt.

    88. Higher Education Development Project Management Unit - Ministry of Higher Education: Teaching Staff Capacity Development Project Document and Leadership F L D P, (first session 2003-2007), the National Committee for the Management of Project for Capacity Development of Teaching Staff Members and Leaderships, Ministry of Higher Education.

    89. The Ministry of Higher Education: Benha University Strategic Plan 2017-2022, Second Edition, The Central Unit for Strategic Planning, Benha University

    90. Waiah, M. (2013): Requirements for developing intellectual capital to achieve the competitive advantage of universities, “A field study on Benha University,” Journal of the Faculty of Education, 95 (24), Benha University.

    91. Yehdia, S. (2004): The impact of strategic management of human resources and the development of competencies on the competitive advantage of the economic institution (the entrance to quality and knowledge), (PhD thesis), Faculty of Economic Sciences and Management Sciences, University of Algeria.

    92. Yusef, A. M. (2014): The Role of Merit Models in Pre-University Education Management “A Comparative Field Study between Governmental and Private Institutions in Port Said Governorate, (Master's Thesis), Faculty of Commerce, Port Said University.

    93. Youssef, Dr. I. (2016): A proposal for developing methods of professional development for members of the teaching staff in the Arab Republic of Egypt According to the experience of the United States of America, Journal of Comparative and International Education, 2 (2). The Egyptian Association for Education.

    94. Yunus, M. M. (2014): The reality of the professional development of faculty members at Qassim University According to the standards of quality of university education, Journal of Educational and Psychological Sciences, 2 (15), Bahrain.

    English References:

    1. World Bank. (2003). Lifelong learning in the global knowledge economy: Challenges for developing countries. The World Bank.
    2. Wallis, J., & Bakar, A. B. A. (2005). IT competencies in academic libraries: the Malaysian experience. Library Review.
    3. Andrawes, T. (2011, January). Suggested educational competencies for school teachers in light of the global tendencies towards a knowledge economy. In International Forum of Teaching & Studies (Vol. 7, No. 1, pp. 30-58).
    4. Arnaut, D. (2010). Towards an entrepreneurial University. International Journal of Euro-Mediterranean Studies3(1), 135-152.
    5. Azmi, I. A., Ahmad, Z. A., & Zainuddin, Y. (2009). The Effects of Competency Based Career Development and Performance Management Practices on Service Quality: Some Evidence From Malaysian Public Organizations. International Review of Business Research Papers5(1), 97-112.
    6. Azmi, I. A. G. (2010). Competency-based human resource practices in Malaysian public sector organizations. African Journal of Business Management4(2), 235-241.\
    7. Bikse, V., Lusena-Ezera, I., Rivza, B., & Volkova, T. (2016). The transformation of traditional universities into entrepreneurial universities to ensure sustainable higher education. Journal of Teacher Education for Sustainability18(2), 75-88.
    8. Clark, B. R. (1998). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation. Issues in Higher Education. Elsevier Science Regional Sales, 665 Avenue of the Americas, New York, NY 10010 (paperback: ISBN-0-08-0433545; hardcover: ISBN-0-08-0433421, $27)..
    9. Cormier, R., Olivier, D. F., & Lafayette, L. (2009, March). Professional learning committees: Characteristics, principals, and teachers. In Annual Meeting of the Louisiana Education Research Association, Lafayette, Louisiana.
    10. Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation1(1), 64-77.
    11. Gibb, A., Haskins, G., & Robertson, I. (2009). Leading the entrepreneurial university. University of Oxford.
    12. Harris, M. (2000). Human resource management: A practical approach. South-Western Pub.
    13. Hobeanu, L. V. (2011). New tendencies in higher education in the knowledge society. Journal of Research in Educational Sciences (JRES)2(04), 12-22.
    14. Houghton, J. & Sheehan ,P. (2000): A primer on the Knowledge Economy, Paper presented for the National Innovation Summit, organized by the Department of Industry, Science and Resources, Canberra , Melbourne, 9-11 February, Center for strategic economic studies , Victoria University , Australia.
      1. Katawneh, A. I. (2014). The impact of Core Competencies in improving the Organization commitment of employees in Mutah University in Jordan. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences4(8), 376.
      2. Mulder, M. (2014). Conceptions of professional competence. In International handbook of research in professional and practice-based learning (pp. 107-137). Springer, Dordrecht.
      3. Abdualiyeva, D. (2004). The Knowledge Economy: Annual Review of Sociology. Архив Научных Публикаций JSPI.
      4. Salem, M. I. (2014). Higher education as a pathway to entrepreneurship. International Business & Economics Research Journal (IBER)13(2), 289-294.
      5. Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M., & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: A review of the literature. Journal of educational change, 7(4), 221-258.
      6. Wilson, K. E., Vyakarnam, S., Volkmann, C., Mariotti, S., & Rabuzzi, D. (2009, April). Educating the next wave of entrepreneurs: Unlocking entrepreneurial capabilities to meet the global challenges of the 21st century. In World Economic Forum: A Report of the Global Education Initiative.