أثر التدريب على استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تنمية مهارات تخطيط التدريس لدى معلمات العلوم الطبيعية ومعوقات توظيفها في تدريس العلوم الطبيعية من وجهة نظرهن The impact of training on the strategy of the web quest in the development of teaching planning skills of natural science teachers, and the constraints of their employment in the teaching of

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

مشرفة تدريب بإدارة التدريب التربوي بمنطقة الرياض

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف عن أثر التدريب على استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تنمية مهارات تخطيط التدريس لدى معلمات العلوم الطبيعية ومعوقات توظيفها في تدريس العلوم الطبيعية من وجهة نظرهن.ولتحقق أهدا الدراسة قامت الباحثة باستخدام المنهج شبه التجريبي والمنهج الوصفي، وتکّونت عينة الدراسة من عينة قصدية مکونة من (28) معلمة علوم طبيعية شارکن في برامج العلوم المنفذة بإدارة التدريب التربوي بمنطقة الرياض ضمن البرامج الصيفية لعام 1438ه/1439ه. وصممت الباحثة أدوات الدراسة: مقياس تقييم ذاتي لمهارات تخطيط التدريس، تضمن (18) عبارة، واستبيان لحصر معوقات التدريس، تألف من (22) عبارة. وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α 0,05 (بين متوسطات استجابات المعلمات في التطبيق القبلي والتطبيق البعدي العاجل في مقياس مهارات تخطيط التدريس. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α 0,05 (بين متوسطات استجابات المعلمات في التطبيق البعدي العاجل والتطبيق البعدي المؤجل في مقياس مهارات تخطيط التدريس. ووجود عدد من المعوقات التي تواجه المعلمات عند استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تدريس العلوم جاءت بالترتيب؛ معوقات مرتبطة بالوسائط والأدوات، ومعوقات مرتبطة بالمعلمة والطالبة، ومعوقات مرتبطة بالمنهج.
The aim of this study is to explore the impact of training on the web quest strategy in developing the teaching skills of teachers of natural sciences and the obstacles to their employment in teaching natural sciences from their point of view. To achieve the objectives of the study, the researcher used the semi-experimental and descriptive approach, the sample of the study consisted of an objective sample consisting of (28) natural science teachers who participated in science programs, Implemented by the Department of Educational Training in Riyadh within the summer programs for 1438 / 1439. The researcher designed the study tools consisting of a self-assessment scale of teaching planning skills comprising (18) statement, and in the form of a questionnaire to limit the obstacles of teaching, consisting of (22) statements.          
The study reached several results: there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0, 05) between the averages of the responses of the parameters in the tribal application and the rapid post-application in the teaching planning skills scale. there were statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0, 05) between the averages of the responses of the parameters in the post-application and the delayed post-application in the teaching planning skills scale. and there are several constraints that teachers face when using the web quest in teaching science in order as follows; Constraints related to media and tools, and obstacles associated with the teacher and student and obstacles associated with thecurriculum.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أبو الحمائل، أحمد (2008) إستراتیجیات حدیثة فی التدریس ] مدونة[. جامعة الملک عبد العزیز.    تم الإسترجاعبتاریخ 3/3/1440ه على الرابط:https://www.kau.edu.sa/content.aspx?Site_ID=0007677&lng=AR&cid=14482
أبو ریه، طه یونس (2016). أثر استراتیجیة قائمة على الویب کویست فی تنمیة مهارات التدریس وخفض القلق التدریسی لدى الطلاب المعلمین بکلیة التربیة جامعة المجمعة. المجلة التربویة، مصر، 44، 597 -636.
آدم، عصام الدین. (2006). التخطیط التربوی والتنمیة البشریة، الطبعة الأولى، دار الکتاب الجامعی، العین، الإمارات العربیة المتحدة.
البلطان، إبراهیم (2013). التکنولوجیا الرقمیة وتطبیقاتها فی تعلیم العلوم. عمان: دار الشروق للنشر والتوزیع.
جمعة، علی؛ أحمد، بارام (2012) فاعلیة تدریس الکیمیاء العضویة باستخدام استراتیجیة الویب کویست فی تحصیل طلبة المرحلة الثالثة کلیة العلوم. مجلة الفتح، (49)، 62 - 80.
الحاج محمد،  أحمد علی. (2002). التخطیط التربوی إطار لمدخل تنموی جدید، الطبعة الثانیة، دار المناهج للنشر والتوزیع، عمان، الأردن.
الحربی، سلمى (2016). معوقات توظیف الویب کویست فی تدریس اللغة الإنجلیزیة لطالبات المرحلة الثانویة فی مدینة الریاض من وجهة نظر معلماتها. عالم التربیة، مصر، 17(54)، 229 – 266.
الحصان، أمانی(2017). المدخل التأسیسی للمناهج وطرق التدریس. الریاض: مکتبة الرشد.
الخلیفة، حسن(2014). مدخل إلى المناهج وطرق التدریس. الریاض: مکتبة الرشد.
دنیور، یسری (2017). أثر استخدام استراتیجیة الرحلات المعرفیة عبر الویب على تنمیة التحصیل فی الفیزیاء ومهارات التفکیر الاستدلالی لدى طالبات الصف الثانی الثانوی. مجلة کلیة التربیة بالزقازیق، مصر، (97)، 257 – 331.
الزعبی، عبد الله (2017). أثر استخدام استراتیجیة الرحلات المعرفیة عبر الویب فی تدریس مادة العلوم فی تنمیة مهارات التفکیر العلمی وفهم طبیعة العلم لدى طلاب الصف الثامن الأساسی. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، غزة، 25(3)، 349 - 369. 
زیتون، حسن (2006). مهارات التدریس رؤیة فی تنفیذ التدریس. القاهرة: عالم الکتب.
زیتون، عایش (2001). أسالیب تدریس العلوم. عمان: دار الشروق للنشر والتوزیع.
سعادة، جودت أحمد, وإبراهیم، عبد الله محمد. (2001). تنظیمات المناهج وتخطیطها وتطویرها، عمان: دار الشروق.
السعید، سعید؛ والحربی، محمد (2013). تقییم الأداء التدریسی لمعلمی العلوم للصفوف العلیا من المرحلة الابتدائیة بمحافظة الرس فی ضوء متطلبات تدریس مناهج العلوم الحدیثة. مجلة دراسات فی المناهج وطرق التدریس، (199)، 15 - 37.
السعیدی، حنان (2016). أثر استخدام استراتیجیة الرحلات المعرفیة عبر الویب على تنمیة مهارات تدریس الریاضیات لدى الطالبات المعلمات بکلیة التربیة فی أبها. المجلة التربویة المتخصصة، الأردن، 5(2)، 33 - 49.
سمارة، نسرین (2013) أثر استخدام استراتیجیة الویب کویست فی التحصیل المباشر والمؤجل لدى طالبات الصف الحادی عشر فی مادة اللغة الإنجلیزیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم لتربویة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
شحاتة، حسن؛ والنجار، زینب (2003). معجم المصطلحات التربویة والنفسیة. القاهرة: الدار المصریة اللبنانیة.
الشعیلی، علی؛ وعمار، محمد (2016). معوقات استخدام التعلم المدمج بمدارس التعلیم الأساسی بسلطنة عمان من وجهة نظر معلمی العلوم. المجلة التربویة، الکویت، 30(120)، 368 - 329.
الشمرانی، سعید (2010). أولویات البحث فی التربیة العلمیة بالمملکة العربیة السعودیة مجلة العلوم التربویة والدراسات الإسلامیة، جامعة الملک سعود، 24(1)، 199 - 228.
صالح، صالح (2014). فاعلیة الرحلات المعرفیة عبر الویب لتدریس الکیمیاء فی تنمیة التفکیر التأملی والتحصیل الدراسی لدى طلاب المرحلة الثانویة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، السعودیة، 2(45)، 127- 168.
طلبة، عبد الحمید،عبد العزیز. (2011). "الرحلات المعرفیة عبر الویب إحدى استراتیجیات التعلیم عبر الویب"، مجلة التعلیم الإلکترونی، العدد (5)، ص ص 1- 9.
عبد الجواد، عبد الله. (2004). الإدارة التربویة والتخطیط التربوی، دار النشر الدولی للنشر والتوزیع،الریاض، السعودیة.
عزمی، نبیل جاد. (2015).بیئات التعلم التفاعلیة، مکتبة الفلاح للنشر والتوزیع، ط2، القاهرة.
الفار، إبراهیم عبد الوکیل. (2012). تربویات تکنولوجیا القرن الحادی والعشرین، ط1، القاهرة، دار الفکر العربی.
فتح الله، مندور عبد السلام. (2013). "أثر التفاعل بین تنویع إستراتیجیات التدریس بالرحلات المعرفیة عبر الویب (Web Quests) وأسالیب التعلم فی تنمیة مهارات  التعلم الذاتی والاستیعاب المفاهیمی فی مادة الکیمیاء لدى طلاب الصف الأول الثانوی" المجلة التربویة، سبتمبر، العدد (108)، الجزء (2)، المجلد (27)، ص 155:227.
فقیهی، یحیى (2014). مستوى إکتساب المهارات التدریسیة اللازمة لتدریس مناهج العلوم الطبیعیة المطورة، سلسلة ماجروهیل، بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة کلیة التربیة، أسیوط، 30(3)، 109-151.
القاسم، وجیه؛ وعسیری، محمد (2016). المناهج الدراسیة فی ضوء المناخات العالمیة المعاصرة. الریاض: مکتبة الشقری للنشر والتوزیع.
قطیط، غسان(2011) حوسبة التدریس. عمان: دار الثقافة.
قطیط، غسان؛ والخریسات، سمیر (2013). الحاسوب وطرق التدریس والتقویم. عمان: دار الثقافة للنشر والتوزیع.
الکنعان، هدى (2017). معوقات توظیف الآیباد فی تدریس العلوم من وجهة نظر معلمات العلوم فی ضوء بعض المتغیرات. مجلة التربیة للبحوث التربویة والنفسیة والاجتماعیة، جامعة الأزهر، 1(175)، 242 - 279.
محمد، فارعة؛ والرایقی، عبد العالی؛ وسلیمان، أمل؛ وفرج، محمد؛ والسبحی، عبد الحی (2015). اتجاهات طلاب المرحلة المتوسطة بالمملکة العربیة السعودیة نحو اختلاف أنماط الإبحار فی مواقع الویب التعلیمیة. تکنولوجیا التربیة، مصر، 183-209.
مرکز التمیز البحثی فی تطویر تعلیم العلوم والریاضیات (2017). المؤتمر الثانی لمرکز التمیز البحثی، بعنوان: التطور المهنی آفاق مستقبلیة. المنفذ فی الفترة من 13ــ 15/ شعبان/ 1438ه بمرکز التمیز البحثی، جامعة الملک سعود.
مرکز التمیز البحثی لتعلیم العلوم والریاضیات (2008). تقریر التربیة العلمیة فی أوروبا. الریاض: مرکز التمیز البحثی لتعلیم العلوم والریاضیات.
المزینی، تهانی؛ المزروع، هیا (2012). فاعلیة برنامج تدریبی مقترح فی تنمیة مهارات البحث الإجرائی ومفهوم تعلیم العلوم لدى معلمات العلوم أثناء الخدمة. مجلة العلوم التربویة والدراسات الإسلامیة، جامعة الملک سعود، 24(2)، 618-585.
مشروع الملک عبد الله (1431). دلیل المعلم الجدید.تم الاسترجاع بتاریخ 3/3/1440ه على الرابط:  https://forum.education-sa.com/edu12514
الناقة، صلاح (2016). أثر استخدام استراتیجیة الویب کویست فی تنمیة مهارات التفکیر الناقد فی مبحث العلوم لدى طلاب الصف السادس الأساسی. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، غزة، 24(1)، 44 - 55.
الوسیمی، عماد الدین عبد المجید. ( 2013 )." فاعلیة استخدام الرحلات المعرفیة عبر الویب Web Quest  فی تعلیم البیولوجی على بقاء أثر التعلم وتنمیة مهارات التفکیر الأساسیة والمهارات الاجتماعیة لدى طلاب الصف الأول الثانوی " مجلة  دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، م (1 )،  ع ( 43 )،  ص 13: 67 .
الیامی، هدى (2014). فاعلیة کتاب إلکترونی تفاعلی لتنمیة مهارات تصمیم وتوظیف الرحلات المعرفیة عبر الویب لدى الطالبات المعلمات. رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى، السعودیة.
Arabic References in English:
Abu Alhamail, A. (2008). Modern Teaching Strategies. (Blog). King Abdul Aziz University. Retrieved from: https: //www.kau.edu.sa/content.aspx? Site_ID = 0007677 & lng = AR & cid = 14482
       1-       
Abu Raya, T. Y. (2016). The effect of a web quest strategy on developing teaching skills and reducing teaching anxiety among pre-service teachers at the College of Education, Majmaah University. The Educational Journal, 44, pp. 597-636.
       2-       
Adam, E. (2006). Educational Planning and Human Development, (1st ed.), Al-Ain: Dar al-Kitab al-Jamiʻi lil-Nashr wa-al-Tawziʻ.
       3-       
Al-Baltan, A. (2013). Digital Technology And Its Applications In Science Education. Amman: Dar El Shorouk for Publishing and Distribution.
       4-       
Joma'h, A. and Ahmed, P. (2012) The Effectiveness of Teaching Organic Chemistry Using The Web-Quest Strategy on The Achievement of Third Grade Students of The College of Science. Al-Fath Journal, 49, pp. 62-80.
       5-       
Hajj Muhammad, A. A. (2002). Educational Planning, A Framework For A New Developmental Approach, (2nd ed.), Amman: Dar Al-Manahej for publishing and distribution.
       6-       
Al-Harbi, S. (2016). Challenges Of Employing Web-quest In Teaching English Among Female Secondary School Students At Riyadh According To Their Teachers Views. Educator, 17 (54), 229--266.
       7-       
Al-Hosan, A. (2017). Foundational Approach For Curricula And Teaching Methods. Riyadh: Al-Rushd Bookshop.
       8-       
Al-Khalifa, H. (2014). An Approach To Curricula And Teaching Methods. Riyadh: Al-Rushd Bookshop.
       9-       
Dannyor, Y. (2017). The Effect Of Employing The Web-Quest Strategy On Developing Physics Achievement And Inductive Reasoning Skills Among Female Secondary School Students. Journal of the Faculty of Education - Zagazig, 97, pp. 257-331.
     10-      
Al-Zoubi, A. (2017). The Effect of Employing The Web-Quest Strategy in teaching science on developing scientific thinking skills and understanding the fundamental of science among eighth grade students of basic School. The Islamic University Journal for Educational and Psychological Studies, 25 (3), 349-369.
     11-      
Zeitoun, H. (2006). Teaching Skills: A Vision For Implementing Teaching. Cairo: Alam Al-Kotob.
     12-      
Zeitoun, A. (2001). Methods Of Teaching Science. Amman: Dar El Shorouk for Publishing and Distribution.
     13-      
Saadeh, J. A., and Ibrahim, A. M. (2001). Regulations of Curricula, Their Planning and Development, Amman: Dar Al-Shorouk.
     14-      
Al Saeed, S. And Al-Harbi, M. (2013). Evaluating Teaching Performance Of Science Teachers At The Upper Grades Of Basic School At Al-Rusayl Governorate According To The Modern Requirements Of Teaching Science Curricula. Journal of Studies in Curriculum and Teaching Methods, 199, pp. 15-37.
     15-      
Al-Saeedi, H. (2016). The effect of Employing Web-Quest strategy on developing math teaching skills among Pre-service female teachers at the College of Education in Abha. Specialized Educational Journal, 5 (2), pp. 33-49.
     16-      
Samara, N. (2013). The Effect of Employing Web-Quest Strategy on the Direct and Postponed Achievement of Eleventh-Grade Students in English Subject. (Master's Thesis), Faculty of Educational Sciences, Middle East University.
     17-      
Shehata H. and al-Najjar, Z. (2003). Glossary Of Educational And Psychological Terms. Cairo: Al Dar Al Massriah Al Lubnaniah.
     18-      
Al-Shaaily, A.And Ammar, M. (2016). Challenges Of Employing Blended Learning In Basic Education Schools At The Sultanate Of Oman According To Science Teachers' Views. The Educational Journal, 30 (120), pp. 368-329.
     19-      
Alshamrani, S. (2010). priorities of Research in scientific education at the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Educational Sciences and Islamic Studies, 24 (1), pp. 199-228.
     20-      
Saleh, S. (2014). The effectiveness of Web-Quest for teaching chemistry on developing contemplative thinking and academic achievement among secondary school students. Arabic Studies in Education and Psychology, 2 (45), pp. 127-168.
     21-      
Tolbah, A.and Abdel Aziz (2011). Web-Quest one of Web-based learning strategies, E-Learning Journal, 5, p. 1-9.
     22-      
Abdel-Gawad, A. (2004). Educational Administration and Planning, Riyadh: Dar Al Nashr Al-Dawli for Publication and Distribution.
     23-      
Azmi, N. G. (2015). Interactive Learning Environments, (2nd ed.), Cairo: Al Falah Bookshop for Publishing and Distribution.
     24-      
El-Far, I. A. (2012). Education of Twenty-first Century Technology, (1st ed.), Cairo: Dar Al Fikr El Arabi.
     25-      
Fathallah, M. A. (2013). The Effect Of The Interaction Between Diversifying Teaching Strategies Using Web Quests And Learning Styles On Developing Self-Learning Skills And Conceptual Understanding In Chemistry Among First-Grade Secondary Students. Educational Journal, 108 (27), pp. 155-227.
     26-      
Faqihi, Y. (2014). Achievement Level Of Required Teaching Skills For Teaching The Advanced Natural Science Curriculum, MagroHill Series, at the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Faculty of Education - Asyut, 30 (3), pp. 109-151.
     27-      
Al-Qassem, W. and Osiri, M. (2016). Academic curricula According to contemporary global climates. Riyadh: Al-Shegrey For Publishing & Distribution.
     28-      
Qateet, Gh. (2011). Computerization of Education. Amman: Dar Al Thaqafa.
     29-      
Qateet, Gh. And Al Khuraisat, S. (2013). Computer and Teaching & Evaluation Methods. Amman: Dar Al Thaqafa for Publication and Distribution.
     30-      
Al-Kana'n, H. (2017). Challenges Of Employing The Ipad In Teaching Science According To Science Female Teachers Views Based On Some Variables. Journal of Education for Educational, Psychological and Social Research - Al-Azhar University, 1 (175), pp. 242-279.
     31-      
Muhammad, F., Al Raiqi, A. Solayman, A., Farag, M., and Al-Sebhi, A. (2015). Attitudes of Intermediate school students at the Kingdom of Saudi Arabia towards Varied navigation patterns on educational websites. Education Technology - Egypt, pp. 183-209.
     32-      
The Excellence Research Center for the Development of Science and Mathematics Education. (13-15 / Shaban / 1438 AH). The second conference of The Excellence Research Center, entitled: Professional development, future prospects. The Excellence Research Center, King Saud University.
     33-      
The Excellence Research Center of Science and Mathematics Education (2008). The Report of Scientific Education in Europe. Riyadh: The Excellence Research Center of Science and Mathematics Education.
     34-      
Al-Muzayni, T. and Al-Mazrou ', H. (2012). The Effectiveness Of A Proposed Training Program On Developing Action Research Skills And The Concept Of Science Education Among Science Female Teachers In Service. Journal of Educational Sciences and Islamic Studies, King Saud University, 24 (2), 618-585.
     35-      
Project of The King Abdullah (1431). Guide of New Teacher. Retrieved from: https://forum.education-sa.com/edu12514
     36-      
Al-Naqah, S. (2016). The effect of Employing Web quest strategy on developing critical thinking skills in science subject among primary sixth grade students. The Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, Gaza, 24 (1), pp. 44-55.
     37-      
Al Wasimi, E. A. (2013). The Effectiveness of Employing Web quest in Teaching Biology for Keeping Learning Outcomes and Developing Basic Thinking and Social Skills among Secondary First-Grade Students. Journal of Arab Studies in Education and Psychology, 43 (1), pp. 13-67 .
     38-      
Al-Yamami, H. (2014). The Effectiveness Of An Interactive Electronic Book For Developing Skills Of Designing And Employing Web Quest Among Female Pre-Service Teachers. (PhD.). College of Education, Umm Al-Qura University
     39-      
English References:
Dodge, B. (1997). Some thoughts about Web Quests. Retrieved from: http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html
     40-      
Gokalp, M., Sharma, M., Johnston, I., Sharma, M. (2013). Implementing WebQuest based instruction on Newton's second law. Teaching Science, 59(2), pp. 11 - 19.
     41-      
Iskeceli-Tunc, S. & Oner, D. (2014). Use of WebQuest Design for in service Teacher Professional Development. Education and Information Technologies, 21(10), pp. 319 – 347.
     42-      
Jwaifel, M.; & Al-Atyat, K. (2015). Teachers' Perceptions of Using Web Quest in Teaching. Research on Humanities and Social Sciences,5(4),149-154.
     43-      
Osman, K. (2014). Evaluation of Web Quest in Biology: Teachers’ Perception. Turkish Online Journal of Distance Education.15(1), pp. 75 – 88.
     44-      
Seitkazy, P. B.; Toleubekova, R. K.; Amanova, A. K.; Tashetov, A. A.; Iskakova, G.; & Demissenova, S. S. (2016). A Web-Quest as a Teaching and Learning Tool. International Electronic Journal of Mathematics Education,11(10), pp.3537 - 3549.
     45-      
Unal, A.; &Karakuş, M. A. (2016). Interacting Science through Web Quests. Universal Journal of Educational Research,4(7), pp. 1595 - 1600.
     46-      
Cennamo, K.S.; Ross, J.D., and Rogers, C.S. (2002). Evolution of a web – enhanced course: incorporating strategies for self– regulation, college quarterly – winter, retrieved from: http://ww.senecac.on.ca/quarterly/2006-volog (27).
     47-      
Dodge, B .(2001). Foucus: Five rules for writing a great Web Quest.      Leaning & Learning with Technology , 28(8) , pp.6-9,p.58.                 
     48-      
Dogru, M. & Seker, F. (2012). The effect of use of Web Quest in science education on persistency and attitude levels for science and technology lesson. Cukurova university faculty of education journal, 41(1), pp.95-104.
     49-      
Gaskill, M.; McNuity, A. and Brooks, D.W. (2006). Learning from Web Quests. Journal of science education and technology, 15 (2), pp. 133-136.
     50-      
Gulbahar, Y. and Madran, O. (2006). Bringing Dynamism to Web Quests. Proceedings of IV International Conference on Multimedia and Information and Communication Technologies in Education . (m-ICTE2006), 22-25 November, Seville, Spain. Powerpoint Presentation:
     51-      
Halat, E. (2008). A good teaching technique: Web Quests. A journal of educational strategies, 81():. 109-112.
     52-      
Hui Yang, C. (2011). Use Web Quest AS A Universal Design for Learning Tod to Enhance Teaching and Learning in Teach Prepare - tion Programs. Paper  Presented at International Academic Conference Mau, USA.
     53-      
Ikpeze, C. & Boyd,  F. (2007). Web-based  inquiry learning facilitating though full literacy with Web Quests. Reading  Teacher, 60 (7), PP. 644-654.
     54-      
Kitsantas, A. and Dabbagh, N. (2004). "Supporting self – regulation in distributed learning environments with Web-Based pedagogical tools": An Exploratory study, journal on excellence in college teaching, 15 (1/2), retrieved 15/3/2009, from:
     55-      
Schweizer, H. & Kossow, B. (2007). Web Questis: Tools for differentiation, gifted child today, 30 (1), PP. 29-35.
     56-      
Segers, E. and Verhoeven, L. (2009). Learning in a sheltered internet environment: the use of Web Quest. Learning and instruction, 19, PP. 423-432.
     57-      
Sen, A & Neufeld, S. (2006). In pursuit of Alternatives in ELT methodology: Web Quests online submission, Turkish online journal of educational technology to jet, 1(75), pp.1-20.
     58-      
Vidoni, K. and Maddux, C. (2002). Web Quests: can they be used to improve critical thinking skills in students? Computers in the schools, 1 (19), PP101-117.
     59-