ممارسة قادة مدارس التعليم العام محافظة ميسان للقيادة التشارکية وعلاقتها بالتفکير الإبداعي The practice of leaders of public education schools at Maysan governorate for participative leadership and its relationship to creative thinking

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة الکشف عن درجة ممارسة قادة مدارس محافظة ميسان للقيادة التشارکية وعلاقتها بمدى استخدامهم لأسلوب التفکير الإبداعي لمواجهة المشکلات المدرسية من وجهة نظر المعلمين، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتکون مجتمع الدراسة من (844) معلماً، وعينة الدراسة من (270) معلماً، بنسبة (31. 99%)، طبقت عليهم استبانة مکونة من (50) فقرة لجمع البيانات بعد التأکد من صدقها وثباتها، وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة قادة مدارس محافظة ميسان للقيادة التشارکية من وجهة نظر المعلمين جاءت بدرجة کبيرةوبمتوسط حسابي بلغ( 3. 58)، وانحراف معياري(0. 94)، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0. 05α)، في درجة الممارسة تبعاً لمتغير المؤهل العلمي لصالح فئة بکالوريوسفأقل، ولمتغير المکتب لصالح مکتب ميسان، ولحجم المدرسة لصالح فئة 13 فصلاً فأکثر، وعدم جود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0. 05α) في درجة الممارسة تبعاً لمتغيري المرحلة التعليمية وسنوات الخبرة، وأظهرت النتائج أن درجة استخدام أسلوب التفکير الإبداعيلمواجهة المشکلات المدرسية جاءت کبيرة وبمتوسط حسابي بلغ(3. 61)، وإنحراف معياري(1. 06)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0. 05α) على محور استخدام أسلوب التفکير الإبداعيلمواجهة المشکلات المدرسية تبعاًلمتغير المؤهل العلمي لصالح فئة بکالوريوس فأقل ولمتغير المکتب لصالح مکتب ميسان، ولحجم المدرسة لصالح فئة 13 فصلاً فأکثر، ولمتغير المرحلة التعليمية لصالح فئة المرحلة الابتدائية، وعدم جود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0. 05α ) تبعاً لمتغير سنوات الخبرة، وأشارت النتائج أيضاً إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة وقوية ودالة إحصائياً عند مستوى الدلالة(0. 01) بين درجة ممارسة القيادة التشارکية ودرجة استخدام أسلوب التفکير الإبداعي لمواجهة المشکلات المدرسية لدى قادة مدارس محافظة ميسان.
 
Abstract:
 
The study aimed to revealing the degree of the leaders of Maysan schools practicing the participatory leadership and its relation to methods of confronting school problems from the point of view of teachers. The researcher used the Coraltioon descriptive approach. The study population consisted of (844) teachers،and the sample of the study was (270) teachers،applied a questionnaire consisting of (78) items to collect the data after chekded  the validity and relbility. The results showed that the degree of practice the participatory leadership from the point of view of teachers was high،with mean of (3. 59)،and a standard deviation (0. 94). There were statistically significant differences at the level of significance (α≤0. 05) in the degree of practice due to the variable of the qualification in favor of the lower bachelor class،and the variable of office in favor of of Maysan's office،And for the size of the school in favor of 13class and more. And there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0. 05) in the degree of practice due to the variables of the educational level،and experience. Also the results showed that the degree of methods of confronting school problems from the point of view of teachers was high with mean of (3. 58) and a standard deviation (1. 01). T he results indicated that there were statistically significant differences at the level of (α≤0. 05) on the domains of using the methods of facing school problems due to the variable of the c qualification for the BA category and less ،for the office variable in favor of Maysan office، and for the size of the school for more than 13class. and to varible of educationallevel in favor of the primary level. And there were no statistically significant differences at the level of significance ((α≤0. 05) due to the variable of experience. The results also indicated a positive and strong correlation and statistical significance at the level of (0. 01) between the degree of participatory leadership practice and the degree of use of methods to confront school problems among the leaders of schools in Maysan province.
Abstract:
The study aimed to revealing the degree of the leaders of Maysan schools practicing the participatory leadership and its relation to methods of confronting school problems from the point of view of teachers. The researcher used the Coraltioon descriptive approach. The study population consisted of (844) teachers،and the sample of the study was (270) teachers،applied a questionnaire consisting of (78) items to collect the data after chekded  the validity and relbility. The results showed that the degree of practice the participatory leadership from the point of view of teachers was high،with mean of (3. 59)،and a standard deviation (0. 94). There were statistically significant differences at the level of significance (α≤0. 05) in the degree of practice due to the variable of the qualification in favor of the lower bachelor class،and the variable of office in favor of of Maysan's office،And for the size of the school in favor of 13class and more. And there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0. 05) in the degree of practice due to the variables of the educational level،and experience. Also the results showed that the degree of methods of confronting school problems from the point of view of teachers was high with mean of (3. 58) and a standard deviation (1. 01). T he results indicated that there were statistically significant differences at the level of (α≤0. 05) on the domains of using the methods of facing school problems due to the variable of the c qualification for the BA category and less ،for the office variable in favor of Maysan office، and for the size of the school for more than 13class. and to varible of educationallevel in favor of the primary level. And there were no statistically significant differences at the level of significance ((α≤0. 05) due to the variable of experience. The results also indicated a positive and strong correlation and statistical significance at the level of (0. 01) between the degree of participatory leadership practice and the degree of use of methods to confront school problems among the leaders of schools in Maysan province.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أحمد، دورا عیسى السید (2010). مهارات التفکیر الإبداعی لدى مدیری المدارس الثانویة فی محافظة العاصمة عمان وعلاقتها بدرجة مشارکة المعلمین فی عملیة صنع القرار. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الشرق الأوسط. عمان، الأردن.
الزهرانی، صالح ظافر( 2011 ). واقع الممارسة والأهمیة لأسلوب إدارة الفریق لمدیر المدرسة من وجهة نظر مدیری ومعلمی المدارس الثانویة بمحافظة جدة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة) جامعة أم القرى، المملکة العربیة السعودیة.
سلیمان، زکریا أحمد( 2017). تصور مقترح لتنمیة مهارات القیادة التشارکیة لدى مدیری المدارس الثانویة بمحافظات غزة. ( رسالة ماجستیر غیر منشورة)، الجامعة الإسلامیة، غزة.
شنان، عبد الرحمن(1436). القیادة التشارکیة لدى مدیری المدارس وعلاقتها بالمناخ المدرسی بمحافظة المخواة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الباحة.
الشهری، عمر بن عبد الله(1434). دور مدﻳﺮ اﻟمدرﺔ ﻓﻲ ﺣﻞ اﻟﻤﺸﻜﻼت اﻟﺘﻲ ﺗﻮاطلاب اﻟﺘﺮﺑﻴﺔ اﻟﻌﻤﻠﻴﺔﺎﻟﻤارس اﻟﺤﻜﻮﻣﻴﺔ مدﻨﺔ اﻟﺮﻳﺎض. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الإمام محمد بن سعود.
الصلیبی، عائد مصطفى (2015).  درجة ممارسة مدیری المدارس الثانویة بمحافظات غزة للقیادة التشارکیة وعلاقتها بالفاعلیة الذاتیة لمعلمیهم. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، الجامعة الإسلامیة، غزة.
العاجز، فؤاد على (2001). المشکلات الإداریة التی تواجه مدیرات مدارس البنات فی التعلیم الأساسی بمحافظات غزة. مجلة الجامعة الإسلامیة، (9)، (1)، 209 – 255. 
العرابید، نبیل أحمد محمود(2010 ). دور القیادة التشارکیة بمدیریات التربیة والتعلیم فی حل مشکلات مدیری المدارس الثانویة بمحافظات غزة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الأزهر، غزة، فلسطین.
عسکر، عبد العزیز محمد (2012). القیادة التشارکیة وعلاقتها بالثقافة التنظیمیة لدى مدیری المدارس الحکومیة بمحافظة غزة من وجهة نظر المعلمین. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الأزهر، غزة، فلسطین.
عطوی، جودة عزت (2014). الإدارة المدرسیة الحدیثة: مفاهیمها النظریة وتطبیقاتها العملیة. (ط8). عمان. الأردن: دار الثقافة للنشر والتوزیع.
علی، عیسى (2008). بحث مقارن لدرجة ممارسة القیادة التربویة لدى مدیری مدارس التعلیم   الأساسی فی مدینتی دمشق وحمص وعلاقتها ببعض المتغیرات. (رسالة دکتوراه)، جامعة دمشق، سوریا، مجلة جامعة دمشق، (24)، (1)، 105 – 113.
على، حسب الرسول یوسف(2014). المشکلات التی تواجه مدیری المدارس الثانویة بمحلیة المناقل- ولایة الجزیرة- السودان. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الجزیرة، السودان.
الغامدی، عواطف محسن(1439). درجة ممارسة القیادة التشارکیة لدى القیادات التربویة فی إدارة تعلیم الباحة وعلاقتها بالولاء التنظیمی لقائدات المدارس. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الباحة، المملکة العربیة السعودیة.
فارس، محمود عبد العزیز(2012). الإبداع الإداری فی إدارة الأزمات لدى مدیری المدارس الثانویة فی محافظات غزة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الأزهر، غزة.
القرشی، عبد الله بن فهد خلف(2013). ممارسة القیادة التشارکیة لدى مدیری مکاتب التربیة والتعلیم وإسهامها فی حل مشکلات الإدارة المدرسیة بالمرحلة الثانویة بمدینة الطائف. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، المملکة العربیة السعودیة.
الکافی، إسماعیل عبد الفتاح (2003م). معلمة ریاض الأطفال وتنمیة الابتکار، مرکز الإسکندریة للکتاب، الإسکندریة.
اللهوانی، هنیة یوسف محمود(2007). المشکلات التی یواجهها مدیرو مدارس الغوث الدولیة للمرحلة الأساسیة من وجهة نظر مدیری هذه المدارس ومعلمیها فی محافظات شمال فلسطین. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة النجاح الوطنیة، نابلس، فلسطین.
المحمادی، خالد محمد عید(2014). درجة ممارسة مدیر مکاتب التربیة والتعلیم بمکة المکرمة للقیادة التشارکیة وعلاقتها بالروح المعنویة من وجهة نظر المشرفین. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، المملکة العربیة السعودیة.    
أبو مسامح. أحمد عبد الکریم سلیمان(2015). درجة ممارسة مدیری مدیریات التربیة والتعلیم لإدارة الجودة الشاملة وعلاقتها بالقیادة التشارکیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، الجامعة الإسلامیة، غزة، فلسطین.
ملیکی، إیمان(2016). أهمیة العصف الذهنی فی تنمیة التفکیر الإبداعی" دراسة تجریبیة: مرکز نداء الجزائر للتکوین الصناعی والتأهیل المؤسساتی والتدریب القیادی وتطویر الموارد البشریة- بسکرة"، (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة محمد خیضر، بسکرة، الجزائر.
نجدی، عبد الغنی بن محمد (2013). القیادة التشارکیة للحد من المشکلات الإداریة فی المدارس الثانویة بالمدینة المنورة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة طیبة، المدینة المنورة، المملکة العربیة السعودیة.
النصار، محمد علی(2017). مدى ممارسة مدیری المدارس للأسالیب الإبداعیة فی حل المشکلات المدرسیة فی محافظة عنیزة التعلیمیة. مجلة جامعة الفیوم للعلوم التربویة والنفسیة. 7(1)، 1-44.
النغیثر، عبد الله محمد مهنا (2008). المشکلات التی تواجه مدیری المدارس المشترکة فی محافظة الدوادمی التعلیمیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة)، جامعة الملک سعود، الریاض، المملکة العربیة السعودیة. 
Arabic References in English:
 Ahmed, D. I. A. (2010). Creative Thinking Skills Among Secondary School Principals At The Capital, Amman, And Their Relationship To The Of Teachers' Participation Degree In The Decision-Making Process. (Master's thesis), Middle East University. Amman.
       1-       
Al-Zahrani, S. Dh. (2011). The Reality Of Practice And Importance Of Team Management Technique For School Principal According To The  Views Of The Principals And Teachers Of Secondary Schools In Jeddah. (Master's thesis), Umm Al-Qura University.
       2-       
Sulaiman, Z. A. (2017). A Proposed Perspective For Developing Participative LeadershipSkills Among Secondary School Principals In Gaza Governorates. (Master's Thesis), Islamic University.
       3-       
Shannan, A. (1436). Participative Leadership among School Principals and Its Relationship to School Climate in Al-Makhwah Governorate. (Master's thesis), Al-Baha University.
       4-       
Al-Shehri, O. bin A. (1434). School Principal's Role in Solving Problems Facing Students of  Practical Training At Riyadh Public Schools. (Master Thesis), Imam Muhammad Ibn Saud University.
       5-       
Al-Sulaiby, A. M. (2015). The Degree To Which Secondary School Principals In Gaza Governorates Practice Participative Leadership And Its Relationship To Self-Efficacy Of Their Teachers. (Master's Thesis), Islamic University.
       6-       
Al-Ajez, F. A. (2001). Administrative problems facing Female principals of schools for  girls of basic education at Gaza governorates. The Journal of the Islamic University, 9 (1), pp. 209-255.
       7-       
Al-Arrabeed, N. A. M. (2010). Participative Leadership Role At The Directorates Of Education In Solving Secondary Schools Principals' Problems At Gaza Governorates. (Master's thesis), Al-Azhar University, Gaza.
       8-       
Askar, A. M. (2012). Participative Leadership and Its Relationship to The Organizational Culture of Public School Principals in Gaza Governorate According to The Teachers' Views. (Master's thesis), Al-Azhar University, Gaza.
       9-       
Atwa, J. E. (2014). Modern School Administration: its Theoretical Concepts and Practical Applications. (8th ed.). Amman: Dar Al-Thaqafa for Publication and Distribution.
     10-      
Ali, I. (2008). A Comparative Study On Educational Leadership Practice Degree Among Principals Of Basic Education Schools at The Cities Of Damascus And Homs and Its Relationship To Some Variables. (PhD.), Damascus University Journal, 1 (24), Damascus University, pp.105-113.
     11-      
Ali, H. Y. (2014). Problems Facing Secondary School Principals at Al-Manaqil Locality - Al-Jazeera State - Sudan. (Master's thesis), Gezira University, Sudan.
     12-      
Al-Ghamdi, A. M. (1439 A.H.). Participative Leadership Practice Degree Among Educational Leaders at Al-Baha Education Directorate and Its Relationship to The Organizational Loyalty of School Leaders. (Master's thesis), Al-Baha University, Saudi Arabia.
     13-      
Faris, M. A. (2012). Administrative Creativity During Crisis Management Among Secondary School Principals In Gaza Governorates. (Master's thesis), Al-Azhar University, Gaza.
     14-      
Al-Qurashi, A. bin F. Kh. (2013). Participative Leadership Practice Among Directors Of Education Offices And Its Contribution To Solving School Administration Problems At Secondary Stage In Taif. (Master's thesis), Umm Al-Qura University.
     15-      
Al-Kafi, I. A. (2003). Kindergarten Teacher/ Preschool Teachers and Innovation Development, Alexandria: Alexandria Book Center.
     16-      
Al-Lahwani, H. Y. M. (2007). The Problems that Face United Nations Relief and Works Agency Schools Principals of the Basic Stage from the Point of View of the Headmasters and Teachers in the Governorates of North Palestine. (Master Thesis), An-Najah National University.
     17-      
Al-Muhamadi, Kh. M. E. (2014). The Practice Degree Of Participative Leadership Among The Directors of Education Offices in Meccah and Its Relationship to Morale According To The Supervisors' Views. (Master's thesis), Umm Al-Qura University.
     18-      
Abu Musameh. A. A. S. (2015). The Degree To Which The Directors of Education Directorates Practise Total Quality Management and Its Relationship to Participative Leadership. (Master's Thesis), Islamic University.
     19-      
Maleky, I. (2016). The importance of brainstorming in developing creative thinking “An experimental study: Nidaa Algeria Center for Industrial Training, Institutional Rehabilitation, Leadership Training and Development of Human Resources - Biskra”, (Master Thesis), Mohamed Khaider University.
     20-      
Najdi, A. bin M. (2013). Participative Leadership for Reducing Administrative Problems at Secondary Schools In Medina. (master's thesis), Taiba University.
     21-      
Al-Nassar, M. A. (2017). The Range of school principals' practice of creative Techniques for solving school problems at the Unaizah educational governorate. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences. 7 (1), pp. 1-44.
     22-      
Al-Nughither, A. M. M. (2008). problems Facing joint schools' principals at the educational governorate of Dawadmi. (Master Thesis), King Saud University.
     23-      
English References:
Buthelezi, A. B. (2016). Participative management at secondary schools in the Uthungulu district .(Phd.), University of Zululand. ‏
     24-      
Gyasi, K. (2015). Participative leadership practice in junior high schools and actions to improve the practice: a case study of Sekyere south district, Ghana.
     25-      
Sagnak, M. (2016). Participative leadership and change-oriented organizational citizenship: The mediating effect of intrinsic motivation. Eurasian Journal of Educational Research, 16, (62). ‏
     26-      
Sirisookslip, S., Ariratana, W. & Ngang, T. (2015). The impact of leadership styles of school administrators on affecting teacher effectiveness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1037.     
     27-      
Osborn, A. (2001). applied Imaginalion Prin Ciples And Proced Ures of Creative problem solving, (3rd ed.), Charles Scribnerls Some, united states of America.
     28-      
.