برنامج مقترح في تدريس الجغرافيا لتنمية الوعي ببعض القضايا المستقبلية العالمية والاتجاه نحو العمل الجماعي لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي A proposed program on teaching geography for developing awareness of some global future issues and the tendency towards teamwork among fifth grade primary students

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

دکتوراه فلسفة التربية مناهج وطرق تدريس الدراسات الاجتماعية - جغرافيا کلية التربية – جامعة أسيوط

المستخلص

هدفت الدراسة إلي معرفة تأثير البرنامج المقترح في تدريس الجغرافيا لتنمية الوعي ببعض القضايا المستقبلية العالمية، والاتجاه نحو العمل الجماعي لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي، وتکونت عينة الدراسة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي بمدرسة محمد عبد المطلب بإدارة المراغة التعليمية بمحافظة سوهاج، واستخدام الباحث البرنامج المقترح القائم علي النظرية البنائية ومعتمداً على استراتيجية وايتلي، واستخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي والمنهج شبة التجريبي، وأعد الباحث مقياساً للقضايا المستقبلية العالمية ومقياساً للاتجاه نحو العمل الجماعي، وتوصلت الدراسة إلي تفوق تلاميذ المجموعة التجريبية الذين تعلموا بالبرنامج المقترح القائم علي البنائية في تنمية اتجاهاتهم نحو القضايا المستقبلية العالمية وزيادة الوعي بحب العمل الجماعي، وأوصي الباحث بضرورة تدريب المعلمين علي البرنامج المقترح وإعداد برامج مماثلة في الجغرافيا تخدم تدريس الجغرافيا لما للبرنامج المقترح من أثر واضح علي إيجابية المتعلم.
Abstract:
The study aimed at finding out the effect of the proposed program in teaching geography to develop awareness of some future issues and towards the collective work of fifth graders. The study sample consisted of students of the fifth grade in Mohammed Abdul Muttalib School, Based on Whitley's strategy, the study used descriptive and semi-empirical approaches. The researcher prepared a measure of future global issues and a measure of the direction towards collective actionThe study concluded that the students of the experimental group who learned the proposed program based on structural development in the development of their attitudes towards the future issues of the world and increase awareness of the love of teamwork and recommended the researcher to the need to train teachers on the proposed program and the preparation of similar programs Geography serve the teaching of the program has a clear impact on the positive learner

الموضوعات الرئيسية


  1. أولا: المراجع باللغة العربیة

    1. عبد القادر، إبراهیم (1999)، " نموذج مقترح لتطویر منهج الجغرافیا للصف الأول الثانوی  فی  الأردن   "رسالة دکتوراه غیر منشورة، کلیة التربیة،جامعة عین شمس.
    2. اللقانی، أحمد حسین،  (1979)، المواد الاجتماعیة وتنمیة التفکیر، القاهرة: عالم الکتب.
    3. ----------- وعلی الجمل، (1999)، معجم المصطلحات التربویة المعرفة فی المناهج وطرق التدریس، ط 2، القاهرة:  عالم الکتب.
    4. طبلان، أحمد راجح  علی،  (1998)، " فعالیة بعض الاستراتیجیات لتنمیة مهارات الخرائط لدی تلامیذ شعبة الجغرافیا بکلیة التربیة جامعة صنعاء " رسالة دکتوراه، کلیة التربیة بطنطا، جامعة طنطا.
    5. صالح، أحمد زکی،(1972)، الأسس النفسیة للتعلیم الثانوی، القاهرة:  دار النهضة.
    6. راجح، أحمد عزت (1990)، أصول علم النفس، الإسکندریة:  دار المعارف.
    7. عبد الرحیم، احمد یوسف، ( 1999)، تصمیم نظم التعلم فی أطار مضامین نظریة البنیویة – مؤتمر تکنولوجیا التعلیم ودورها فی تطویر التربیة فی الوطن العربی کلیة التربیة بقطر.
    8. أشرف عبد الرحمن محمد(2005)، " فاعلیة برنامج مقترح للتلامیذ المعلمین شعبة الجغرافیا فی اکتسابهم مهارات التفکیر المستقبلی وتنمیة وعیهم للقضایا المستقبلیة "رسالة دکتوراه، کلیة التربیة، جامعة المنیا.
    9. أثیر عبد الأمیر، ( 2008)، استراتیجیة التمکین و أثرها فی فاعلیة فریق العمل "دراسة تحلیلیة فی کلیات جامعة القادسیة، جامعة القادسیة، مجلة للعلوم الإداریة والاقتصادیة، العدد (10)، صص 50-64.

    10. محمد، أشرف عبد المنعم، (2003)،" برنامج مقترح یرتکز علی بناء وتقییم الحوافظ التعلیمیة لتنمیة التحصیل والاتجاهات نحو الفیزیاء لتلامیذ الصف الأول  الثانوی"رسالة دکتوراه، کلیة التربیة،جامعة أسیوط.

    11. الشرقاوی، أنور وآخرون (1996)، اتجاهات معاصرة فی القیاس و التقویم التربوی، القاهرة: مکتبة الأنجلو المصریة.

    12. المحسن، أحمد بن زین  (2006)، استشراف مستقبل التعلیم " جریدة الریاض     متاح فیhttp:// www.alriyadh.com/2006/05/19/article155649.ptint.

    13. ---------------، (2003)، " مستوى التوجه نحو المستقبل وعلاقتة ببعض اضطرا بات الشباب  الجامعی " المجلة المصریة للدراسات النفسیة، المجلد (13)، العدد(38)، فبرایر.

    14. برونهویر، بأ ول، (1996)، مبادیء التدریس الفعال، تلخیص وتعلیق المرکز القومی للبحوث التربویة والتنمیة، القاهرة:  مطابع شرکة النصر للتصدیر والاستیراد.

    15. الببلاوی، حازم علی (1982)، علم المستقبل – علی أبواب عصر جدید، ط2، القاهرة: دار الشروق.

    16. طلافحه، حامد عبد الله،  عمر صبحی أبو إصبع (2008) " أثر استخدام الجداول والرسوم البیانیة و فی تحصیل طلبة الصف التاسع الأساسی فی مادة الجغرافیا فی مدارس تربیة إربد الأولی " مجلة  العلوم التربویة والنفسیة، المجلد (9)، العدد (2)، یونیو، جامعة البحرین، کلیة التربیة.

    17. حسنین، حسانین الکامل، (2003)، " البنائیة کمدخل للمنظومة " المؤتمر العربی الثالث حول المدخل المنظومی فی التدریس والتعلیم، أبریل.

    18. حسن حسنین زیتون وکمال عبد الحمید زیتون، (2003)، التعلیم والتدریس من منظور النظریة البنائیة، القاهرة: عالم الکتب

    19. 19.          احمد، حسین محمد (2003)، " فعالیة استخدام نظم المعلومات الجغرافیة فی تنمیة بعض المفاهیم والمهارات الجغرافیة لدی تلامیذ کلیة التربیة بسوهاج " رسالة دکتوراه کلیة التربیة بقنا، جامعة   جنوب الوادی.

    20. الخلیلی، خلیل یوسف، (1996)، " مضامین الفلسفة البنائیة فی تدریس العلوم "مجلة التربیة القطریة، العدد(116)، السنة الخامسة والعشرین.

    21. علی،  ریهام السید،  (1999)، " فعالیة استخدام التعلم المتمرکز حول المشکلات فی تنمیة التحصیل فی مادة العلوم وتنمیة التفکیر الابتکاری والاتجاه نحو العمل التعاونی لدی تلامیذ التعلیم الأساسی " رسالة ماجستیر، کلیة التربیة دمیاط، جامعة المنصورة.

    22. البدوی، عید إبراهیم (1992)، قضایا جغرافیة – تأملات فی الفکر الجغرافی، القاهرة:  مکتبة الحسین.

    23. محمود، صلاح الدین، (2005)، تعلیم الجغرافیا وتعلمها فی عصر المعلوماتیة، القاهرة، عالم الکتب.

    24. رزق، إبراهیم وحش (1997)،" برنامج مقترح فی الدراسات الاجتماعیة لتنمیة مهارات التوجهات المستقبلیة لتلامیذ  الثانوی " رسالة دکتوراه، کلیة التربیة بدمیاط، جامعة المنصورة.

    25. احمد، طه علی، (2005)، " أثر استخدام استراتیجیة التعلم المتمرکز حول المشکلات فی تدریس الهندسة علی التحصیل والتفکیر الهندسی لدی تلامیذ الحلقة الإعدادیة "رسالة ماجستیر، کلیة التربیة بسوهاج،جامعة جنوب الوادی.

    26. سعید، عاطف محمد، (2003)، " اثر استخدام نموذج مقترح لتدریس التاریخ وفقا لنظریة بنائیة المعرفة علی التحصیل وتنمیة مهارات التفکیر التاریخی  لدی تلامیذ الصف الأول الإعدادی" مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، کلیة التربیة، جامعة عین شمس.

    27. محمد، عواطف عبد الرحمن، (1988)، " الدراسات المستقبلیة – الإشکالیات والأفاق " عالم الفکر، المجلد (18)، العدد (4)، ینایر- فبرایر- مارس.

    28. خطاب، علی ماهر، (2004)، القیاس والتقویم فی العلوم النفسیة والاجتماعیة، ط 2، القاهرة:  مکتبة الانجلو المصریة.

    29. الدیب،عید عبد الغنی  (2002)، " استشراف المستقبل فی مناهج الدراسات  الاجتماعیة بمراحل التعلیم قبل الجامعی " المجلة التربویة، العدد(17)، ینایر.

    30. 30- حسنی، فتحیة محمد، (1994)، الإبداع فی حل المشکلات وعلاقته ببنائیة المعرفة، القاهرة:  دار قباء للطباعة والنشر.

    31. نبیة، محمد صالح،  (2003)، " الدراسات المستقبلیة – ماهیتها – أهمیتها- خصائصها- مناهجها" صحیفة التربیة، العدد الأول، السنة الخامسة والخمسون، أکتوبر0

    32. عید، محمود محمد، (2003)، " اثر استخدام التعلم التعاونی فی تدریس الجغرافیا علی تنمیة بعض المفاهیم ومهارة رسم الخریطة لدی تلامیذ الأول الثانوی "رسالة ماجستیر، کلیة التربیة بالمنیا، جامعة المنیا.

    33. الغبیسی، محمد إسماعیل عبد المقصود (2001): تدریس الدراسات الاجتماعیة تخطیطه وتنفیذه وتقویم عائده التعلیمی, الکویت: مکتبة الفلاح للنشر والتوزیع.

    34. ---------- (1991)، " منهج المواد الاجتماعیة فی تنمیة الوعی السیاحی الحلقة الثانیة من لتلامیذ التعلیم الأساسی" ط 1، کلیة التربیة بدمیاط، جامعة المنصورة.

    35. عبد المنعم، منصور أحمد،  (2005)، تدریس الجغرافیا وبدایة عصر جدید، ط 3، القاهرة:  مکتبة الأنجلو المصریة.

    36. التعلیم، وزارة التربیة، (2004)، برنامج تدریب المعلمین من ب–  تطبیقات علی أسالیب التدریس الفعال ومهاراته عد فی الدراسات الاجتماعیة للمرحلة الإعدادیة، القاهرة: مطابع وزارة التربیة والتعلیم.

    37. عبید، ولیم تاضروس، (2000)، " البنائیة:  المفهوم السیکولوجی والدلالة التربویة " ندوة علمیة، البنائیة والمدخل المنظومی فی التعلیم والتعلم، کلیة التربیة بسوهاج، جامعة جنوب الوادی0

    38. أبو حطب، فؤاد وأمال صادق (1991): مناهج البحث وطرق التحلیل الإحصائی فی العلوم النفسیة والتربویة والاجتماعیة, القاهرة: مکتبة الأنجلو المصریة. 

    39. شلبی، أحمد إبراهیم، (1997)،  تدریس الجغرافیا فی مراحل التعلیم العام،  القاهرة:  مکتبة الدار العربیة 0

    40. اللقانی، أحمد حسین  ( 1997)، تدریس الدراسات الاجتماعیة بین النظریة والتطبیق، القاهرة:  المرکز المصری للکتاب

    41. محمد، أحمد أبو زید محمد (2003 )،" الحاجة إلی  استشراف المستقبل      Avaible at:  http// www. cam./esteraha/nda/v8n/.htm  

    42. السید، أحمد جابر أحمد السید (2001)، " استخدام برنامج قائم علی التعلم الاجتماعی البنائی وإثره علی التحصیل وتنمیة بعض المهارات الحیاتیة لدى تلامیذ الصف الخامس الابتدائی "  مجلة دراسات المناهج وطرق التدریس، المصریة الجمعیة للمناهج وطرق التدریس،العدد السادس والسبعون.

    43. منصور، أحمد حامد،  (2000)" تکنولوجیا التعلیم وجودة التعلیم والتعلم للقرن الحادی عشر " ندوة تکنولوجیة التعلیم والمعلومات، جامعة الملک سعود، کلیة التربیة.

    44. بابکر، محمد خلیفة محمد (2007)،. أثر العمل الجماعی فی إعداد الموازنات التخطیطیة على تحسین مستویات الأداء:  دراسة تطبیقیة بمنظمات الأعمال / محمد خلیفة محمد بابکر ؛ بابکر إبراهیم الصدیق. - الخرطوم:  جامعة السودان للعلوم والتکنولوجیا، کلیة الدراسات التجاریة، 108 ص. ماجستیر.

    45. ثانی حسین خاجی (2011)، فاعلیة إستراتیجیة ویتلی((Wheatley Strategy)) فی تحصیل مادة الفیزیاء وتنمیة دافع الانجاز لدى تلامیذ الصف الثانی متوسط، مجلة دیالى للبحوث الإنسانی، جامعة دیالی، العدد( 149 ).  صص 127-162.

    46. الشافعی، جیهان أحمد محمود،( 2014)، فاعلیة مقرر مقترح فی العلوم البیئیة قائم على التعلم المتمرکز حول مشکلات فی تنمیة مهارات التفکیر المستقبلی و الوعی البیئی لدى تلامیذ کلیة التربیة جامعة حلوان، رابطة التربویین العرب، مجلة الدراسات التربویة والنفسیة، العدد (41)، 181.

    47. شبراک بن منصور, سمیرة (2008)، علاقة العمل الجماعی بالدافعیة للإنجاز لدى تلامیذ الطور الثانی من التعلیم الابتدائی. دراسة مقارنة بین طریقتی العمل الفردی و الجماعی لدى تلامیذ السنة الخامسة من التعلم الابتدائی.  رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة الجزائر.

    48. عبد الوارث، إیمان محمد، (2016 )، استخدام مدخل العلم و التکنولوجیا والمجتمع و البیئة ( STSE ) فی تدریس الجغرافیا لتنمیة مهارات التفکیر المستقبلی و الوعی بأبعاد استشراف المستقبل لدی تلامیذ المرحلة الثانویة، رابطة التربویین العرب، مجلة الدراسات التربویة والنفسیة، العدد (75)،           17-58.

    49. العلاوی, آلاء عبد الباسط، ( 2015 )، أثر استخدام نموذج ویتلی فی تدریس وحدة الأشکال الهندسیة والاستدلال المکانی على التحصیل الدراسی وتنمیة مهارات التفکیر الریاضی لدى تلمیذات الصف الرابع الابتدائی، رسالة ماجستیر، کلیة التربیة، جامعة طیبة.

    50. علیان، علیان علی رحمة، (2014 ). العمل الجماعی و أثره فی تحسین أداء العاملین فی قطاع الخدمات بولایة الخرطوم:  مدخل سلوکی / علیان علی رحمة علیان ؛ أحمد إبراهیم أبوسن. - الخرطوم:  جامعة السودان العلوم والتکنولوجیا، کلیة الدراسات التجاریة، ص 307.

    51. محمود، وفاء عبد الفتاح، (2015)، فعالیة الدراسات المستقبلیة فی التخطیط التربوی، مجلة کلیة التربیة، جامعة بنها، العدد (176 )، 127-229.

    Arabic references in English:

     Abd al-Qadir, Ibrahim (1999), A Proposed Model For Developing Geography Curriculum Of The First Secondary Grade At Jordan. (PhD.), Faculty of Education, Ain Shams University.

           1-       

     Al-Lqani, Ahmad Hussain (1979), Social Studies And Developing Thought, Cairo: Alam El-Kotob.

           2-       

     Ali, Al-Jamal (1999). Glossary of Educational Terms Knowledge at Curricula and Teaching Methods, (2nd ed.), Cairo: Alam El-Kotob.

           3-       

     Tablan, Ahmad Rajeh Ali (1998). The Effectiveness Of Some Strategies For Developing Map Skills Among Students Of The Geography Department At The Faculty Of Education, Sana'a University. (PhD.), Tanta Faculty of Education, Tanta University.

           4-       

    Saleh, Ahmed Zaki, (1972), The Psychological Foundations of Secondary Education, Cairo: Dar Al-Nahda.

           5-       

    Rajeh, Ahmed Ezzat (1990), Foundations of Psychology, Alexandria: Dar Al Maaref.

           6-       

    Abd Al-Rahim, Ahmed Youssef, (1999), Designing Learning Systems Based on the Contents of Structuralism Theory, Conference of Education Technology and its Role in Developing Education in the Arab World, College of Education, Qatar.

           7-       

    Muhammad, Ashraf Abdel-Rahman (2005), The Effectiveness Of A Proposed Program For Pre-Service Teachers Of Geography Department On Developing Their Future Thinking Skills And Their Awareness Of Future Issues. (PhD.), Faculty of Education, Minia University.

           8-       

    Atheer, Abdul Amir (2008), Empowerment Strategy and its Impact on Teamwork Effectiveness, “An Analytical Study on the Faculties of Al-Qadisiyah University, Al-Qadisiyah University, Al-Qadisiyah Journal of Administrative and Economic Sciences, 10, pp. 50-64.

           9-       

    Muhammad, Ashraf Abdel Moneim (2003). A Proposed Program Based On Designing And Evaluating Educational Portfolios For Developing Achievement And Attitudes Towards Physics Among First-Grade Secondary Students. (PhD), Faculty of Education, Assiut University.

         10-      

     El-Sharkawy, Anwar (1996). Contemporary Trends at Educational Measurement and Evaluation, Cairo: The Anglo-Egyptian Bookshop.

         11-      

    Al-Mohsen, Ahmad bin Zain (2006). Foreseeing the future of education. Al-Riyadh Newspaper: Available at http://www.alriyadh.com/2006/05/19/article155649.ptint.

         12-      

    (2003). orientation level towards the future and its relationship to some university youth disorders. The Egyptian Journal of Psychological Studies, 13 (38).

         13-      

    Brunhoeur, Powell, (1996). Principles of Effective Teaching, Briefing and Commenting of  National Center for Educational Research and Development, Cairo: Press of El- Nasr Company for Export and Import.

         14-      

    Al-Beblawy, Hazem Ali (1982), Futurology - Close to a New Era, (2nd Ed.), Cairo: Dar Al-Shorouk.

         15-      

    Talafhah, Hamed Abdullah and Omar Sobhi Abu Isbaa (2008). The effect of using tables and charts on the achievement of geography among ninth basic grade students at Irbid First Education Schools. Journal of Educational and Psychological Sciences, 2 (9), College of Education, University of Bahrain.

         16-      

    Hassanin, Hassan Al-Kamel (2003). Constructivism as an Approach for the system. The Third Arab Conference on the Systemic Approach to Teaching and Learning.

         17-      

    Hassan, Hassanin Zaitoun and Kamal, Abdel Hamid Zeitoun (2003). Teaching and Instruction According to the Constructivism Theory, Cairo: Alam El-Kotob.

         18-      

    Ahmad, Hussain Muhammad (2003). The Effectiveness Of Utilizing Geographic Information Systems For Developing Some Geographical Concepts And Skills Among Students Of Sohag College Of Education. (PhD.). Faculty of Education-Qena. South Valley University.

         19-      

    Al-Khalili, Khalil Yuosuf (1996). Contents of Constructivist Philosophy in Science Education. Qatar Education Journal, 116(25) year.

         20-      

    Ali, Reham Al-Sayed (1999). The Effectiveness Of Utilizing Problem-Based Learning On Developing Science Achievement, Innovative Thinking And Attitudes Towards Cooperative Work Among Students Of Basic Education. (master's thesis). Faculty of Education - Damietta, Mansoura University.

         21-      

    Al-Badawi, Eid Ibrahim (1992). Geographical Issues - contemplations on Geographical Thought, Cairo: Al-Hussein Bookshop.

         22-      

    Mahmoud, Salah al-Din (2005). Teaching and Learning Geography at the Age of Information, Cairo: Alam Al-Kotob.

         23-      

    Rizk, Ibrahim Wahsh (1997). A Proposed Program On Social Studies For Developing Future Orientations Skills Among Secondary School Students. (PhD.) Faculty of Education - Damietta, Mansoura University.

         24-      

    Ahmad, Taha Ali (2005). The Effect Of Utilizing A Problem-Based Learning Strategy Of Teaching Engineering On Achievement And Engineering Mindset Among Preparatory School Students. (master's thesis). Faculty of Education - Sohag, South Valley University.

         25-      

    Saeed, Atef Muhammad (2003). The Effect Of Employing A Proposed Model For Teaching History Based On The Theory Of Knowledge Constructivism On The Achievement And Developing Historical Thinking Skills Among First-Grade Preparatory School Students. Educational Association Journal for Social Studies, Faculty of Education, Ain Shams University.

         26-      

    Muhammad, Awatef Abdel Rahman (1988). Future Studies - Problems And Prospects. Alam Al-Fekr, 4 (18).

         27-      

    Khattab, Ali Maher (2004). Measurement and Evaluation in Psychological and Social Sciences, (2nd ed.), Cairo: The Anglo-Egyptian Bookshop.

         28-      

    Al-Deeb, Eid Abdel Ghani (2002). Future foreseeing in social studies curricula at pre-university education stages. The Educational Journal, 17.

         29-      

    Hussni, Fathia Muhammad (1994). Creativity In Problem Solving And Its Relationship To Knowledge Construction, Cairo: Dar Qebaa' for Printing and Publishing.

         30-      

    Nabeeh, Muhammad Salih (2003). Future Studies – The Concept - Importance - Characteristics - Approaches. Education Newspaper, 1 (35).

         31-      

    Eid, Mahmoud Muhammad (2003). The effect of Employing cooperative learning at teaching geography on the development of some concepts and the skill of mapping among first secondary school students. (master's thesis). Faculty of Education - Minia, Minia University.

         32-      

    Al-Ghubaissi, Muhammad Ismail Abdel Maqsoud (2001). Teaching social studies: Its planning, implementing, and evaluating Its educational return, Kuwait: Al Falah Bookshop for publication and distribution.

         33-      

    .......... (1991). Curriculum of Social Studies And Developing Touristic Awareness, Among students of second cycle of basic education. (1st ed.). Faculty of Education - Damietta, Mansoura University.

         34-      

    Abdel Moneim, Mansour Ahmed (2005). Teaching Geography at the Beginning of a New Era, (3rd Ed.), Cairo: The Anglo-Egyptian Bookshop.

         35-      

    Ministry of Education (2004). Teacher Training Program - Applications on Effective Teaching Methods and Skills in Social Studies for the Preparatory Stage, Cairo: Ministry of Education Press.

         36-      

    Abid, William Tadros (2000). Constructivism: the psychological concept and educational significance. (A scientific symposium - constructivism and the systemic approach in teaching and learning). College of Education - Sohag, South Valley University.

         37-      

    Abu Hatab, Fouad and Sadiq, Amal (1991): Research Methods and Techniques of Statistical Analysis in Psychological, Educational and Social Sciences, Cairo: The Anglo-Egyptian Bookshop.

         38-      

    Shalaby, Ahmed Ibrahim (1997). Teaching Geography At General Education Stages, Cairo: Al-Dar Al-Arabia Bookstore.

         39-      

    Al-Laqani, Ahmed Hussein (1997). Teaching Social Studies Between Theory And Practice, Cairo: The Egyptian Center for Book.

         40-      

     Muhammad, A., M. (2003). The Need for Future Foreseeing. Avaible at: http: // www. cam./esteraha/nda/v8n/.htm

         41-      

    Al-Sayed, A., J. (2001). Utilizing a program based on social constructive learning and its impact on achievement and developing some life skills Among fifth grade students. Journal of Curriculum and Instruction Studies, 76. The Egyptian Association for Curricula and Instruction.

         42-      

    Mansour, A. H. (2000). Educational Technology and The Quality of Teaching And Learning for The Twenty First Century. (Education and Information Technology Symposium). College of Education, King Saud University.

         43-      

    Babker, M. Kh. M. (2007). The Effect of Teamwork at Preparing Planning Budgets on Improving Performance Levels: An Empirical Study of Business Organizations, (Master's thesis), College of Business Studies, Sudan University of Science and Technology, p. 108.

         44-      

    Khaji, Th. H. (2011). The Effectiveness of Wheatley Strategy on Physics Achievement and Developing Achievement Motivation Among Intermediate Second-Grade Students, Journal of Research Diyala humanity, 149, Diyala University, pp. 127-162.

         45-      

    Al-Shafei, J. A. M. (2014). The effectiveness of a proposed course in environmental sciences based on problem-centered learning for developing future thinking skills and environmental awareness among students of Faculty of Education, Helwan University, Arab Educators Association, Journal of Educational and Psychological Studies, 41, p. 181.

         46-      

    Shubrak bin Mansour, S. (2008). The relationship of teamwork to achievement motivation among Students of second phase of primary education. A comparative study between group and individual work techniques among fifth Grade Students of primary education. (Master's thesis), Faculty of Education, University of Algeria.

         47-      

    Abdel-Warith, I. M. (2016). Using Science, Technology, Society and Environment (STSE) Approach in teaching geography for developing future thinking skills and awareness of future foresight dimensions among secondary school students, Journal of Educational and Psychological Studies, 75, pp. 17-58.

         48-      

    Al-Allawi, A. A. (2015). The effect of Utilizing Wheatley model in teaching Geometric Shapes and Spatial Reasoning Unit on the academic achievement and developing mathematical thinking skills among Female fourth-grade primary students. (Master's Thesis), College of Education, Taiba University.

         49-      

    Alyan, A. A. R. (2014). Team Work And Its Impact On Improving Workers' Performance At Service Sector Of Khartoum State: A Behavioral Approach. College of Business Studies, Sudan University of Science and Technology, p. 307.

         50-      

    Mahmoud, W. A. (2015). The Effectiveness of Future Studies in Educational Planning, Journal of the Faculty of Education - Benha University, 176, pp. 127-229.

         51-      

    English References:

    Anderson, L & Robertson's. (1990) "group facilitation; functions and skills, small group Behavior, 2(15)،  pp.139- 155.

    52

    Appleton(1996) Teaching children a science a discover approach Boston. Allen and Boron publishers.

    53

    Wheatley, G، H. (1998). Constructivism perspective on science and   mathematic.  Journal of Educational,75(1)9-21.

    54

    Bruner, G.s. (1994).Toward theory of instruction. London.

    55

    Cobern, j. (1960). Beyond constructivism.  journal of science Educational, 80(1), pp.35-53.

    56

    Compbell, B. R. (1998). versus construction: which is a more appropriate theory for addressing the nature of Science in science education.

    57

    Cosey, M.(1999). Education presvice students based on a problem centered approach.  Journal teach Education,44(5), pp. 361-369.

    58

    Dougiamas, M. (1999). A gurney into construction.  Available online at:www. prepublication.

    59

    uffy, D.L. & Gonassen, D. H. (1992). constructivism new implication for   instruction Technology Election.  journal of science Education, 5(4) .

    60

    Glassrsfled, v. (1997). constructivism as  a scientific method. Oxford Pressman press Educational technology, 31 (9). Pp. 28-33

    61

    Gonasse,  H. (1992). objectivism versus constructivism: do we needs new philosophy parading research and development. Journal of educational Tehnology,39 (3).

    62

    Lawson, A. (1990).The Developmental learning paradigm . Journal of Research in Science Teaching,10,(6), pp. 18-23.

    63

    Komp. F. (2011). Critical Issues in the Future of Learning and Teaching. Michael، Denicolo, https://www.springer.com/series/10747

    64