نموذج بنائى للعلاقة بين التدفق النفسى وماوراء الدافعية والتفکير عالى الرتبة لدى طلاب الجامعة A Constructional Model of the Relationship between Psychological Flow, Meta Motivation and High Thinking Order Among University Students.

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن العلاقة بين التدفق النفسى (الأهداف الواضحة، الاندماج والترکيز، فقدان الوعى بالذات) وکل من ماوراء الدافعية والتفکير عالى الرتبة، والکشف عن الفروق فى التدفق النفسى وفقاً للنوع(ذکور/اناث)، وتحديد الإسهام النسبى لکل من ماوراء الدافعية والتفکير عالى الرتبة فى التنبؤ بالتدفق النفسى (الإهداف الواضحة، الاندماج والترکيز، فقدان الوعى بالذات)، والتوصل إلى نموذج بنائى يحکم مسارات العلاقات بين التدفق النفسى وکل من ماوراء الدافعية والتفکير عالى الرتبة، وطبقت الدراسة على(410) طالب وطالبة، من طلاب الفرقة الرابعة بکلية التربية- جامعة أسوان- من الأقسام العلمية والأدبية خلال العام الجامعى 2018/2019م، واستخدمت الدراسة الأدوات التالية: مقياس التدفق النفسى، ومقياس ماوراء الدافعية،ومقياس التفکير عالى الرتبة(إعداد الباحثة)، وأسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج أهمها: توجد علاقة ارتباطية دالة احصائياً بين التدفق النفسى (الأهداف الواضحة، الاندماج والترکيز، فقدان الوعى بالذات) وکل من أبعادماوراءالدافعية وأبعاد التفکير عالى الرتبة، لا توجد فروق ذات دلالة احصائة فى التدفق النفسى (الأهداف الواضحة، الاندماج والترکيز، فقدان الوعى بالذات) تبعاً للنوع(ذکور/إناث)، تسهم متغيرات ماوراء الدافعية، ومتغيرات التفکير عالى الرتبة على تفسير ما يوازى 1,57% من التباين الکلى فى الأهداف الواضحة، وفى تفسير مايوازى 8,67% من التباين الکلى فى الاندماج والترکيز، وفى تفسير ما يوازى 6,63% من التباين الکلى فى فقدان الوعى بالذات، وفى تفسير0,83% من التباين الکلى فى التدفق النفسى ککل مما يدل على نجاح هذه المتغيرات فى التنبؤ بالتدفق النفسى، کما توصلت الدراسة إلى نموذج بنائى يوضح علاقات التأثير بين متغيرات الدراسة.
The purpose of the present study was to recognize the relationships between psychological flow (clear objectives, integration,  concentration, self-awareness ) , meta- motivation and high thinking order, to show the differences between psychological flow in gender (males/ females),  to investigate the approximate contribution of predicting the psychological flow, and finally to reach a constructional model which manages the relationships between the psychological flow, meta motivation and high thinking order، The participants of the study were (410) fourth-year male and female students at Faculty of Education, Aswan University in the scientific and literature sections during the academic year 2018/2019. The instruments of the study included a psychological flow scale, a Meta- motivation scale and high thinking order scale. The results revealed that there is a statistically relationship between the psychological flow(clear objectives-integration- concentration), meta motivation and high thinking order. It also revealed that there are no statistically differences in gender between psychologicalflow(clear objectives, integration and concentration)،The variables of meta motivation and high order thinking contributed in explaining about 57% of the clear objectives, 87% of integration and concentration, 63% of lack of self-awareness and 83% of psychological flow in general, which approves the successfulness of these variables in predicting the psychological flow. In addition, this study reached a constructional model that illustrates the effect relationships among the study variables.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


- أسماء فتحى أحمد، میرفت عزمى زکى(2013). التفکیر الایجالى والسلوک التوکیدى کمنبئات بأبعاد التدفق النفسى لدى عینة من المتفوقین دراسیاً من الطلاب الجامعیین، المجلة المصریة للدراسات النفسیة،الجمعیة المصریة للدراسات النفسیة، ع(78)،مج(23)،ص ص 58- 79.
 - آمال عبد السمیع باظة(2010).التدفق النفسى وعلاقته بالمیول الکمالیة العصابیة لدى طلاب وطالبات کلیة التربیة ، ملخص ابحاث المؤتمر العلمى الثالث من 13-14 ابریل ، کلیة التربیة، جامعة کفر الشیخ ، 36-37.
- انس اسود شطب، عبد العزیز حیدر الموسوى(2016). التدفق النفسى على وفق التفکیر الایجابى لدى طلبة الجامعة، مجلة کلیة التربیة للبنات للعلوم الانسانیة،ع(18)،ص ص 49 – 93.
- آلاء سعد لطیف(2018). الفروق فى التفکیر المرکب لدى طلبة المدارس المهنیة، دراسات عربیة فى التربیة وعلم النفس،ع(96) ،                   ص ص 409-436.
- ربیعة الشیخ (2015). علاقة الاتزان الانفعالى بالتدفق النفسى دراسة میدانیة على عینة من اساتذة التعلم الثانوى بمدینة ورقلة، (رسالة ماجستیر)، کلیة العلوم الانسانیة والاجتماعیة، جامعة قاصدى مرباح ورقلة – الجزائر.
- سحر هاشم محمد(2017). القیمة التنبؤیة لأبعاد ماوراء الدافعیة فى تأجیل الإشباع الأکادیمى لدى طلبة الجامعة ، مجلة العلوم الانسانیة، کلیة التربیة للعلوم الإنسانیة، ع(2)،مج(24)،ص ص1-50.
- سید أحمد البهاص(2010). التدفق النفسى والقلق الاجتماعى لدى عینة من المراهقین مستخدمى الانترنت دراسة سیکومتریة –اکلینکیة، المؤتمر السنوى الخامس، جامعة عین شمس: مرکز الارشاد النفسى- مصر، 243- 265.
- عفراء ابراهیم خلیل(2016). التدفق النفسى لدى طلبة الجامعة فى ضوء متغیر الجنس والتخصص الدراسى، مجلة الاستاذ، العدد الخاص بالمؤتمر العلمى الرابع، ص ص 197- 214.
- فادى سعود فرید(2011). التعلیم المنظم ذاتیاً وعلاقة بکل من وراء الدافعیة والتوجه نحو أهداف الإنجاز والمعتقدات المعرفیة الذاتیة لدى الطلبة الجامعیین، (رسالة دکتوراه) ،کلیة التربیة، جامعة الیرموک.
- فؤاد أبو حطب وآمال صادق(2010). مناهج البحث وطرق التحلیل الإحصائی فى العلوم النفسیة والتربویة والإجتماعیة، (ط5)، القاهرة، مکتبة الأنجلو المصریة.
- ماثیو لیبمان" ت: إبراهیم الشهابى (1988). المدرسة وتربیة الفکر، دمشق، وزارة الثقافة.
- محمد السعید عبد الجواد(2013).حالة التدفق: المفهوم،الأبعاد، القیاس، اصدارات شبکة العلوم النفسیة العربیة، ع(5)، ص ص 1-50.
 - محمد السید صدیق(2009). التدفق وعلاقته ببعض العوامل النفسیة لدى طلاب الجامعة، مجلة دراسات نفسیة،ع(19)، مج(2)،                  ص ص313-357.
- جابر عبد الحمید جابر(2008). اطر التفکیر ونظریاته دلیل للتدریس والتعلم والبحث، ط1، دار المسرة للنشر والتوزیع، عمان، الأردن.
- مهدى محمد جواد و فاضل عمران عیسى و عمر فلاح عواد(2017). فاعلیة التدریس بمهارات التفکیر عالى الرتبة فى تحصیل طلاب الصف الخامس الاحیائى والتفکیر الناقد لدیهم، مجلة کلیة التربیة الأساسیة للعلوم التربویة والإنسانیة، جامعة بابل،ع(36)،          ص ص488- 502.
- ناجى محمود و محمد ابراهیم (2013). عادات العقل والتفکیر عالى الرتبة وعلاقتهما بالفاعلیة الذاتیة لدى طلبة کلیة التربیة، مجلة العلوم الانسانیة، کلیة التربیة للعلوم الإنسانیة،جامعة بابل.            ص ص 149- 172.
- نادیة حسین العفون وعلاء أحمد عبد الواحد (2012). فاعلیة التدریس بمهارات التفکیر عالى الرتبة فى تنمیة التفکیر الناقد لدى طالبات الصف الرابع العلمى فى مادة علم الاحیاء، مجلة القادسیة للعلوم الإنسانیة، ع(3)،مج(15)،ص ص 231- 250.
- یوسف قطامى، رغدة العرنکى(2007). نموذج مازانو لتعلیم التفکیر للطلبة الجامعین، دار دیبونو للطباعة والنشر، (ط1)، عمان، الأردن.
Arabic references in English:
Ahmed, Asmaa Fathy and Zaky, Mervat Azmy (2013). positive thinking and assertive behavior as predictors of psychological Flow dimensions on a sample of high achiever university students, the Egyptian Journal of Psychological Studies, the Egyptian Society for Psychological Studies, 23 (78), pp. 58-79.
       1-       
Baza, Amal Abd al-Sami '(2010). Psychological Flow And Its Relationship To Neurotic Perfectionist Tendencies Among Fe/Male Students Of The Faculty Of Education, Summary of Researches for the Third Scientific Conference: April 13-14, College of Education, Kafr El-Sheikh University, pp. 36-37.
       2-       
Shutb, Anas Aswad and Al-Mousawi, Abdel-Aziz Haidar (2016). Psychological flow according to positive thinking among university students, Journal of the College of Education for Girls for Humanities, 18, pp. 49-93.
       3-       
 Latif, Alaa Saad (2018). The differences of complex thinking among vocational school students, Arab Studies in Education and Psychology, 96, pp. 409-436.
       4-       
Al Sheikh, Rabia (2015). The relationship of emotional balance to psychological flow, a field study on a sample of secondary education professors at the city of Ouargla, (Master's thesis), Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kasdi Merbah at Ouargla.
       5-       
 Muhammad, Sahar Hashem (2017). The Predictive Value of the Dimensions of Metamotivation in the delay of the academic gratification among University Students, Journal of Humanities, Faculty of Education for Humanities, 24 (2), pp. 1-50.
       6-       
Al-Bahas, Sayed Ahmed (2010). Psychological flow and social anxiety among a sample of adolescent users of the Internet, a psychometric-clinical study, the fifth annual conference, Ain Shams University: Psychological Counseling Center - Egypt, 243-265.
       7-       
Khaleel, Afra' Ibrahim (2016). Psychological flow among university students Based on the variable of Gender and academic specialization, Al-Ustath Journal, Special Issue of the Fourth Scientific Conference, pp. 197-214.
       8-       
Fareed, Fadi Saud (2011). Self-Organized Education And Its Relationship To Both Of Metamotivation And Orientation Towards Achievement Goals And Self-Cognitive Beliefs Of University Students, (PhD thesis), College of Education, Yarmouk University.
       9-       
Abu Hatab, Fouad and Sadiq, Aamal (2010). Research Methods and Techniques of Statistical Analysis at Psychological, Educational and Social Sciences, (5th ed.), Cairo: The Anglo-Egyptian Bookshop.
     10-      
Liebmann, Matthew and El Shihabi, Abraham (1988). School and Educating Thought, Damascus: Ministry of Culture.
     11-      
Abdul-Jawad, Muhammad Al-Saeed (2013). Flow State: the Concept, Dimensions, Measurement, Arab Psychological Network, 5, pp. 1-50.
     12-      
Siddiq, Muhammad Al-Sayed (2009). Flow and its relationship to some psychological factors among university students, Journal of Psychological Studies, 2 (19), pp. 313-357.
     13-      
Jaber, Jaber Abdel Hamid (2008). Frameworks Of Thinking And Its Theories, A Guide For Teaching, Learning And Research, (1st ed.), Amman: Dar Al-Masarah for publication and distribution.
     14-      
Jawad, Mahdi Muhammad and Issa, Fadel Omran and Awad, Omar Falah (2017). The Effectiveness of Teaching Based on High-Rank Thinking Skills on Biology Achievement and Critical Thinking of Fifth-Grade Students, Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences,36, pp. 488-502.
     15-      
Mahmoud, Nagy and Ibrahim, Muhammad (2013). Habits of mind and high-ranking thinking and their relationship to self-efficacy among students of the College of Education, Journal of Humanities, College of Education for Humanities, University of Babylon. Pp. 149-172.
     16-      
Al-Afoun, Nadia Hussein and Abdel Wahid, Alaa Ahmed (2012). The Effectiveness of Teaching Based on High-Rank Thinking Skills on the Development of Critical Thinking among Fourth-Grade Scientific Students at the Subject of Biology, Al-Qadisiyah Journal for the Humanities Sciences, 15 (3), pp. 231-250.
     17-      
Qatami, Yousef and Al-Aranki, Raghda (2007). Marzano Model for Teaching Thinking among University Students, (1st ed.), Amman: Dar de Bono for Publishing.
     18-      
English References:
Arend, B. (2009): Critical and higher order thinking in online threaded discussions in the Slovak context. International Review of Research in Open and Distance Learning, 6(1):1–23.
     19-      
Jason,C.,Gershon,T.,(2009): Meta-motivational dominance and sensation-seeking effects on motor performance and perceptions of challenge and pressure, Psychology of Sport and Exercise, 10,                  pp 552-558.
     20-      
Karen, D.,(2016):  A ssessment  Of  Higher  Order Thinking Skills In A literature  Based Curriculum: Challenges And Guidelines, (Phd.),  University of South Africa.
     21-      
King, F.J., Goodson, L. & Rohani, F. (2013):. Higher order thinking skills. Center for Advancement of Learning and Assessment. Available at: http://www.cala.fsu.edu/files/higher_order_thinking_skills.pdf (accessed on 26/8/2018).
     22-      
Nagappan, R. (2001): The teaching of higher-order thinking skills in Malaysia. Journal of Southeast Asian Education, 2(1),pp1–22.
     23-      
Rafael M.O.,Robert,S.,George D.C.,  (2017): META-DES. Oracle: Meta-learning and feature selection for dynamic ensemble selection, Information Fusion, 38, pp 84-103.
     24-      
Razmawaty, M., Othman, L.,(2017):  Authentic Assessment in Assessing Higher Order Thinking Skills, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7 (2),             pp466-476.
     25-      
Suhaili, A. B. H. (2014). Exploring Teachers' Experiences on Integration of Higher Order Thinking Skills (hots) in Teaching of Science. (PhD), Universiti Malaysia Sarawak.
     26-      
Swann,C., Keegan,R., Piggott,D.,& Crust,L.,(2012):A systematic  review of the experience, occurrence, and controllability of flow states in elite sport, Psychology of Sport and Exercise, 13,  pp807-819.
     27-      
Yadolla ,S.,(2011): Generating a scale measuring hierarchy of basic needs, Social and Behavioral Sciences, 15,  pp 3084-3094.
     28-      
Zohar, A.., Dori, Y. (2003):. Higher order thinking skills and low achieving students: are theymutually exclusive? The Journal of the Learning Sciences, 12,pp145–181.
     29-      
Zohar, A. (2004 ). Higher order thinking in science classrooms: students’ learning and teachers' professional development. Dordrecht: Kluwer.
     30-      
Zohar, A. (2018):. A Tale of two planets teaching higher order thinking skill in Israel. Available at:http://www.sss.ias.edu/files/papers/paper40.pdf (accessed on 25/10/2018).
     31-      
 Zoller, U., Barak, M. & Ben-Chaim, D. (2007) :Purposely teaching for the promotion of higher-order thinking skills: a case of critical thinking. Research in Science.
     32-