عوامل إلحاق الأسرة السعودية لأبنائها بالتعليم الأهلي Factors of enrolling children of Saudi family at private education

نوع المستند : بحوث فی مجال علوم الاجتماع والخدمة الاجتماعیة

المؤلف

أستاذ مشارک/ علم الاجتماع/ کلية الآداب بالدمام جامعة الإمام عبد الرحمن بن فيصل

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة اتجاهات الأسرة السعودية نحو إلحاق أبناءها بمدارس التعليم الأهلي، واستقصاء آراءهم من خلال تجربتهم الواقعية حول أهمية هذا النوع من التعليم وفائدته المرجوة، في ضوء بعض المتغيرات. تصنف هذه الدراسة على أنها دراسة وصفية تحليلية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي بطريقة المسح الاجتماعي بالعينة. وقد تم جمع البيانات بواسطة الاستبيان بعد أن تم التحقق من صدقه ووزع على عينة قصدية تکونت من (54) مفردة من أولياء أمور طلبة المدارس الثانوية.
أظهرت نتائج الدراسة أن اتجاهات الأسرة السعودية اتجاهات الأسرة السعودية نحو الحاق أبناءها بالمدارس الأهلية هو الاهتمام باللغات الأجنبية بنسبة (38,9%)، والتواصل المستمر مع إدارة المدرسة بنسبة (40,7%)، واهتمام المدارس الأهلية باستخدام أساليب التعلم الحديثة کالتعليم بالمشارکة والتعليم بالحاسب الآلي بنسبة (38,9%).
ومن أبرز المشکلات التي واجهت الأسر السعودية بتجربتها مع التعليم الأهلي هو عدم الاهتمام بتنمية القيم الثقافية والدينية بنسبة (31,5%) وانحياز بعض المعلمين للطلبة الذين تحتل أسرهم مناصب عالية بنسبة (37%)، وارتفاع الرسوم المدرسية بنسبة (33,3%).
وقد أوصت الدراسة بضرورة تحديد الرسوم الدراسية التي تتقاضاها المدراس الأهلية، وتکافؤ الفرص والمعايير بين المدراس الحکومية والأهلية من حيث: التطوير المهني، التدريب، المکافأة، والترکيز على الأنشطة الإرشادية والتوعية وخاصة فيما يتعلق بثقافة المجتمع السعودي وعقيدته الإسلامية، وضع لوائح تنظيمية للحد من الفساد الإداري، تحقيق معايير الجودة العالمية في التعليم الأهلي، تضمين المناهج الدراسية مقررات ذات بعد ديني ثقافي، استقطاب المعلمين ذوي الخبرات والمهارات وکفايات التدريس الحديثة.
 
 
 
 
Abstract
  The current study aimed to reveal the attitudes of the Saudi family to append their children in private education schools, also to investigate their opinions through their real experience about the importance and usefulness of this type of education, in the light of some variables. This study is classified as an analytical descriptive study. In order to achieve the objectives of the study, a descriptive analytical method of social survey sample was used. Data were collected by a questionnaire, after verifying  its validity, was distributed to a random sample of (54) from parents of high school students.
The results of the study showed that the reason behind Saudi families' attitudes towards the private schools is because of the foreign languages (38%), and constant communication with school management (40%), and because of using modern learning methods such as education and computer education (38%) .
The most prominent problems that faced Saudi families experience with private education is the lack of attention to the development of cultural and religious values (31%), Siding and some teachers to students who occupy high positions families (37%), and the increase of the tuition fees (33.3%) .
The study recommended the need to determine the tuition fees charged by schools, and give equal opportunities and standards between Government and private schools in terms of: professional development, training, reward, and focus on outreach activities and awareness-raising, especially regarding the culture of Saudi society and Islamic doctrine, regulation to curb administrative corruption, achieving international quality standards in private education, including curriculum decisions of cultural, religious. Also  polarization of experienced and skilled teachers and modern teaching professions.

الموضوعات الرئيسية


  1. المصادر والمراجع Bibliography:

    الکتب:

    1. بدر، سهام . (2002) . اتجاهات الفکر التربوی فی مجال الطفولة، مکتبة الأنجلو المصریة، مصر.
    2. الحیدری، دخیل الله. (1412 هـ -1992م). التعلم الأهلی فی المدینة المنورة من 1344هـ إلى 1408هـ. دار النشر لطباعة، جده.
    3. الغامدی، حمدان -الدین الجواد، نور. (2009م). تطور نظام التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة، الطبعة الثالثة، مکتبة الرشد للنشر.
    4. سید منصور، عبد المجید – أحمد، زکریا. (2000م) الأسرة على مشارف القرن 21. الطبعة الأولى، دار الفکر العربی.
    5. عبد الرازق، علی.  (2007م).  تصمیم البحث الاجتماعی} الأسس والاستراتیجیات {. الإسکندریة، جامعة الإسکندریة.
    6.  العساف، صالح بن حمد، 1421، المدخل إلى البحث فی العلوم السلوکیة، الریاض: مکتبة العبیکان.
    7. عثمان، محمد. (1427ه). الإحصاء والقیاس فی العلوم الاجتماعیة والسلوکی – الجزء الأول. الریاض، دار النشر مکتبة الملک فهد الوطنیة.
    8. العنزی، فلاح محروت، 1421، علم النفس الاجتماعی، الریاض: مطابع التقنیة.
    9. لونیس، علی. (2009م). الأبعاد الاجتماعیة والثقافیة لسلوک المستهلک العربی. المکتبة العصریة لنشر والتوزیع، القاهرة.
    10. محمد، عبد الباسط. (1990م-1410ه). أصول البحث الاجتماعی.  دار الکتاب المصریة، القاهرة.
    11. المنیعِ، منیع. (1993م – 1414ه). التعلیم الأهلی فی المملکة العربیة السعودیة " تطور، واقعه، عوامل النهوض بِهِ ". الریاض.
    12. محوص، سهیر أحمد سعید (2009).  علم الاجتماع الأسری،
    13. النعیم، محمد. (2007م). لمحات عن التعلیم وتنظیماته الإداریة فی المملکة العربیة السعودیة " مند بده التعلیم الحکومی حتى عام 1420 ه "، جزء الثانی. الریاض.
    14. وزارة المعارف. (1422ه؟). التعلیم الأهلی بالمنطقة الشرقیة تطوره، أنظمة، برامج تربویة. السعودیة.

    د-رسائل الماجستیر والأطروحات:

    1. الإدریسی، أسماء (1419ه). تطویر التعلیم الخاص فی المملکة العربیة السعودیة خلال ربع من زمن (1380ه-1405ه)، دراسة اصدرت بمناسبة مرور مائة عام على تأسیس المملکة العربیة السعودیة، معهد البحوث العلمیة مکة المکرمة.
    2. ناعمة، فوزیة (1426ه). القیم التنظیمیة المحفزة لإبداع الإداری لدى مدیرات مدارس التعلیم الثانوی العام حکومی والأهلی مدینة مکة المکرمة، دراسة فی قسم الإدارة التربویة والتخطیط کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة.
    3. برهمیین، أحمد (2002م). أسالیب قیاس الجودة النوعیة فی التعلیم العالی الأهلی   "کلیة الأمیر سلطان الأهلیة نموذجا"، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی التربیة قسم الإدارة التربویة والتخطیط کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة.
    4. بلال، أحمد (2014م).  أثر تقنیة المعلومات على أداء العاملین بمؤسسات التعلیم العالی الأهلی دراسة تطبیقیة على جامعة أم درمان الأهلیة، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی إدارة الأعمال جامعة أم درمان الإسلامیة کلیة الدراسات العلـیـا -کلیة العلوم الإداریة ـ قسم إدارة الأعمال، جده.
    5. حسین، آدم (2009م). أسس اختیار مدیری المدارس الأساسیة الأهلیة لرابطة التعلیم النظامی الأهلی محافظة بنادر، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی التربیة تخصص إدارة وتخطیط التربوی، الریاض.
    6. حماد، ولید عبد الله، 1426، اتجاهات الشباب السعودی نحو التعلیم الفنی، الریاض: معهد الإدارة.
    7. الزلفی، وافی (1413هـ). إدارة الأزمات لدى مدیری مدارس التعلیم العام الحکومی والأهلی بمدینة الطائف، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی الإدارة التربویة والتخطیط فی کلیة التربیة أم القرى، مکة.
    8. الزوم، ابتسام عبد الله، 1416، اتجاهات المرأة السعودیة نحو العمل المنزلی والعوامل المؤثرة علیها، رسالة ماجستیر غیر منشورة، الریاض: الإدارة العامة لکلیات البنات، کلیة التربیة للاقتصاد المنزلی والتربیة الفنیة.
    9. الشبراوی، صباح أبو جودة، صافیة (2011م). أسالیب الضبط الاجتماعی وعلاقتها بمفهوم الذات والمستوى المادی عند طلبة المرحلة الثانویة فی المدارس الخاصة، دارسات العلوم التربویة.
    10. شفی، حاتم (1992م). التعلیم الأهلی للبنین بجدة دراسة تاریخیة وصفیة 1323-1410، دراسة لنیل درجة الماجستیر من قسم التربیة الإسلامیة والمقارنة کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة.
    11. الشهری، عاطف (1424هـ). معوقات التوطین الوظائف التعلیمیة فی المدارس التعلیم العام الأهلی للبنین بمدینة جدة، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی الإدارة التربویة والتخطیط قسم الإدارة التربویة والتخطیط کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة. 
    12. عزت، آمنة (2004م). المشکلات الإداریة فی المدارس الخاصة من وجهة نظر المدیرین والمعلمین وأولیاء الأمور والطلاب فی محافظات شمال فلسطین، دراسة لنیل على درجة الماجستیر فی الإدارة التربویة بکلیة الدراسات العلیا فی جامعة النجاح الوطنیة فی نابلس، فلسطین.
    13. کعکی، سهام. (1012م). التحدیات التی تواجه التعلیم العالی للفتاة فی المملکة العربیة السعودیة، کلیة التربیة -جامعة الأمیرة نورة بنت عبد الرحمن قسم الإدارة والتخطیط التربوی، الریاض. 
    14. نواب، امیس (1403هـ) دراسة تحلیلیة لبعض مشکلات التعلیم الأهلی فی المرحلة الابتدائیة للبنات بمملکة العربیة السعودیة، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی قسم التربیة کلیة التربیة جامعة الملک سعود، الریاض.
    15. العبد الکریم، مشاعل (1428هـ). واقع استخدام التعلیم الالکترونی فی مدارس المملکة الأهلیة بمدینة الریاض، دراسة لنیل درجة الماجستیر الآداب فی التربیة تخصص وسائل وتکنولوجیا التعلیم قسم وسائل وتکنولوجیا التعلیم کلیة التربیة جامعة الملک سعود، الریاض.

     

    1. العتیبی، یاسر (1419هـ) تحلیل البدائل المتاحة للمستثمرین فی التعلیم الأهلی باستخدام النظریة القرارات "دراسة میدانیة مطبقة على المدارس الأهلیة فی محافظة جدة " دراسة لنیل درجة الماجستیر فی الإدارة التربویة والتخطیط قسم الإدارة التربویة والتخطیط کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة. 
    2. المالکی، فیصل (1423هـ). المعیقات التنظیمیة التی تواجه مدیری المدارس الأهلیة فی محافظة الطائف والتطلعات المستقبلیة للتغلب علیها، دراسة لنیل درجة الماجستیر فی الإدارة التربویة والتخطیط فی قسم الإدارة التربویة والتخطیط فی کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة.
    3. الیوسف، خدیجة (1418هـ). دوافع اختیار العلیم الابتدائی الأهلی للبنات من قبل أولیاء الأمور بمدینة مکة المکرمة، لنیل درجة الماجستیر من قسم التربیة الإسلامیة والمقارنة کلیة التربیة جامعة أم القرى، مکة.

    م-معاجم وقوامیس:

    1. قاموس المعانی . منشورات الانترنت:  http:// http://www.almaany.com/ar/dict/ 
    2. أحمد، عمر عبد الجبار، 1426، معجم مصطلحات علم الاجتماع الحدیث، الریاض: مطابع الخالد.
    3. الصالح، مصلح ( 1992). الشامل: قاموس مصطلحات  العلوم الاجتماعیة. دار عالم الکتب، الریاض.
    4. العمر، معن خلیل، 2006، معجم علم الاجتماع المعاصر، عمان: دار الشروق
    5. مارشال، جوردن (2002)، موسوعة علم الاجتماع. ترجمة محمد الجوهری وآخرون، المجلس الأعلى للثقافة، ط1، القاهرة.

    Arabic references in English:

    Books:

    Badr, Seham. (2002). Trends of educational thought at the field of childhood, Egypt: The Anglo-Egyptian Bookshop.

           1-       

     Al-Haidari, Dekhel Allah. (1412 AH -1992 AD). Private education at Al-Madina Al-Munawarah from 1344 AH to 1408 AH. Geddah: Dar Al-Nashr for Printing.

           2-       

    Al-Ghamdi, Hamdan and Noor Al-Din, Al-Jawad. (2009). Evolution of the Education System at the Kingdom of Saudi Arabia, (3rd ed.), Al-Rushd Publishing Bookstore.

           3-       

    Sayyid Mansour, Abdul Majeed and Ahmed, Zakaria. (2000). The family at the Gate of the 21st century. (1st ed.), Dar Al-Fekr Al-Arabi.

           4-       

    Abdel Razek, Ali. (2007 AD). Designing social research (foundations and strategies). Alexandria: University of Alexandria.

           5-       

    Al-Assaf, Saleh bin Hamad. (1421 AH). An Approach for Research at Behavioral Sciences, Riyadh: Obeikan Bookshop.

           6-       

    Othman, Muhammad. (1427 AH). Statistics and Measurement in Social and Behavioral Sciences, (Part 1). Riyadh: Dar Al-Nashr, King Fahd National Library.

           7-       

    Al-Anzi, Falah Mahrout. (1421). Social Psychology, Riyadh: Attaqnia Press.

           8-       

    Lones, Ali. (2009). Social And Cultural Dimensions Of Arab Consumer Behavior. Cairo: El Asrya Library for Publishing and Distribution.

           9-       

    Muhammad, Abdul Basit. (1990 AD-1410 AH). Foundations Of Social Research. Cairo: Dar Al-Ketab Al-Masry.

         10-      

    Al-Manei', Manei'. (1993 AD - 1414 AH). Private Education At The Kingdom Of Saudi Arabia "Its Evolution, Reality And Factors Of Development. Riyadh:

         11-      

    Mahrous, Soheir Ahmed Saeed (2009). Family Sociology.

         12-      

    Al-Na`im, Muhammad. (2007). Profiles Of Education And Its Administrative Systems At The Kingdom Of Saudi Arabia “Since The Public Education Inception Until 1420 AH”, (part 2). Riyadh.

         13-      

    Ministry of Education. (1422 AH). Private Education At The Eastern Region "Its Evolution, Systems, And Educational Programs". Saudi Arabia.

         14-      

    Master Thesis and Dissertations:

    Al-Idrisi, Asma' (1419 AH). The Development Of Private Education At The Kingdom Of Saudi Arabia During A Quarter Of Century (1380-1405 AH), A Study Issued On The Occasion Of The 100th Anniversary Of The Founding Of The Kingdom Of Saudi Arabia, The Scientific Research Institute, Mecca.

         15-      

    Naama, Fawzia (1426 AH). Stimulating Organizational Values ​​For Administrative Creativity Among Female Principals Of Public And Private  Secondary Schools At Mecca, a study in the Department of Educational Administration and Planning, College of Education, Umm Al-Qura University.

         16-      

    Barhamian, Ahmad (2002). Qualitative Quality Measuring Techniques At  Private Higher Education “Prince Sultan College A Model”, (master’s thesis), Department of Educational Administration and Planning, College of Education, Umm Al-Qura University.

         17-      

    Bilal, Ahmad (2014). The Effect Of Information Technology On The Performance Of Employees At Private Higher Education Institutions: An Applied Study On Omdurman National University, (Master's thesis), Omdurman Islamic University, College of Postgraduate Studies - College of Administrative Sciences - Department of Business Administration, Jeddah.

         18-      

    Hussein, Adam (2009).  Selection Criteria Of Primary School Principals For The National Regular Education Association, Banadir Governorate, (master's thesis), Riyadh.

         19-      

    Hammad, Walid Abdullah, (1426 AH). Attitudes Of Saudi Youth Towards Technical Education, Riyadh: Institute of Management.

         20-      

     Al-Zulfa, Wafi (1413 AH). Crisis Management Of Principals Of Ta'if Public And Private Education Schools,  (master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University.

         21-      

    Al-Zom, Ibtisam Abdullah, (1416 AH), Attitudes Of Saudi Women Towards Housework And Their Affecting Factors, (master's thesis), College of Education for Home Economics and Art, Riyadh: General Administration of Girls' Colleges.

         22-      

    Al-Shabrawi, Sabah Abu Judeh, Safia (2011). Methods Of Social Control And Their Relationship To Self-Concept And Financial Level Among Secondary School Students At Private Schools, educational sciences studies.

         23-      

    Shefee, Hatem (1992). Private Education For Boys At Jeddah, A Historical And Descriptive Study Between 1323-1410, (master's thesis), Faculty of Education, Umm Al-Qura University.

         24-      

    Al-Shehri, Atef (1424 AH). Challenges Of Nationalizing Educational Jobs At General Private Schools For Boys At Jeddah, (master's thesis), Faculty of Education, Umm Al-Qura University.

         25-      

    Ezzat, Amna (2004). Administrative Problems Of Private Schools According To The Views Of Principals, Teachers, Parents And Students At The Governorates Of North Palestine, (master's thesis), College of Higher Studies, An-Najah National University - Nablus.

         26-      

    Ka'ki, Seham. (2012). Challenges Facing Higher Education For Girls At The Kingdom Of Saudi Arabia, College of Education - Princess Noura Bint Abdul Rahman University, Department of Educational Administration and Planning, Riyadh.

         27-      

     Nawab, Ames (1403 AH). An analytical study of some problems of private education of the elementary stage for girls at the Kingdom of Saudi Arabia, (master's thesis), Faculty of Education, King Saud University.

         28-      

    Al-Abd Al-Karim, Mashael (1428 AH). The Reality Of Using E-Learning At Private Schools Of The Kingdom At Riyadh, (master’s thesis), College of Education, King Saud University, Riyadh.

         29-      

     Al-Otaibi, Yasser (1419 AH). Analyzing The Available Alternatives For Private Education Investors Based On The Theory Of Decisions, “A Field Study Applied To Private Schools Of The Governorate Of Jeddah,” (master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University, Mecca.

         30-      

    Al-Malki, Faysal (1423 AH). Organizational Challenges Facing Principals Of Private Schools At The Governorate Of Taif And Future Aspirations To Overcome Them, (master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University, Mecca.

         31-      

    Al-Yusuf, Khadija (1418 AH). Motives For Choosing Private Primary Education For Girls By Parents At Mecca, (master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University, Mecca.

         32-      

    Glossaries and dictionaries:

    Al-Ma'ni Dictionary. Internet Publications: http://www.almaany.com/ar/dict/

         33-      

    Ahmed, Omar Abdul-Jabbar, (1426 AH). A Dictionary of Modern Sociology Terms, Riyadh: Al-Khaled Press.

         34-      

    Al-Saleh, Mosleh (1992). Al-Shamel: Dictionary of Social Sciences Terms. Riyadh: Dar Alam Al Kotob.

         35-      

    Al-Omar, Maan Khalil, (2006). lexicon of Contemporary Sociology, Amman: Dar Al-Shorouk

         36-      

    Marshall, Gordon (2002), Encyclopedia of Sociology. (Translated by Muhammad Al-Gohary). (1st ed.). Cairo: The Supreme Council for Culture.

         37-      

    English References:

    Ferreol, Gز (1991). Dictionary of Sociology, Armand Colin, En. Version. Oxford trans. London.

         38-      

    Boudon, R (1998). Dictionary of Universals Sociological Encyclopedia. Albin Michel.  London.

         39-