آليات دعم مجتمعات الممارسة لتنمية رأس المال الاجتماعي بالمدارس الابتدائية بمصر Mechanisms to support communities of practice for developing social capital in primary schools in Egypt

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 أستاذ أصول التربية المساعد کلية التربية جامعة بني سويف

2 مدرس أصول التربية کلية التربية جامعة بني سوي

المستخلص

استهدفت الدراسة وضع اليات مقترحة لدعم مجتمعات الممارسة لتنمية رأس المال الاجتماعي بالمدارس الابتدائية بمصر والتعرف على الأبعاد الفلسفية لمجتمعات الممارسة ورأس المال الاجتماعي, وعلاقتهم ببعض, واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي, واستخدمت الدراسة استبانة طبقت على عينة قوامها (122) معلما بالمدارس الابتدائية بمحافظة بني سويف والتي انضمت لبرنامج " المعلمون أولا " في المرحلة الأولى لتطبيقه بالمحافظة عام 2017م, وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاليات لتدعيم مجتمعات الممارسة لتنمية رأس المال الاجتماعي بالمدارس الابتدائية بمصر کآليات مرتبطة بالمجتمع ممثلاً في وزارة التربية والتعليم وکليات التربية ومؤسسات المجتمع تضمنت تشکيل فريق من قبل وزارة التربية والتعليم للقيام بالمراجعة الخارجية بالاشتراک مع أساتذة کليات التربية لتقييم مدى نجاح مجتمعات الممارسة, ونشر ثقافة مجتمع الممارسة بين طلاب کليات التربية, وآليات مرتبطة بمديريات التربية والتعليم وتضمنت تشجيع العاملين بالمدارس للاشتراک في تلک المجتمعات, وعقد دورات تدريبية لتنمية المهارات القيادية التي تحتاجها هذه المجتمعات. وآليات مرتبطة بالمدارس سواء إدارة المدرسة, أو وحدات التدريب والجودة بالمدارس, أو منسقي برنامج " المعلمون أولاً " وتضمنت تعزيز العمل الجماعي, ونشر قيم التضامن والتعاون المتبادل, والتخفيف من الأعباء الإدارية والمهنية على المعلمين, وتوفير البيئة المادية والمعنوية التي تساعد المعلمين على إنجاز مهامهم, ووضع رؤية وقيم مشترکة لدى أفراد مجتمع الممارسة.
         The study aimed at suggesting mechanisms to support communities of practice for developing social capital in primary schools in Egypt and identifying the philosophical dimensions of the communities of practice, social capital, and their relation with each other. The study used the descriptive method. The study used a questionnaire that was applied to a sample of (122) teachers in primary schools in Beni - Suef governorate, which joined the "Teachers First" program in the first phase of its implementation in 2017. The study reached a set of mechanisms to strengthen the communities of  practice to develop social capital in primary schools in Egypt. These mechanisms are related to   the community (The Ministry of Education, the Faculty of Education, and Community Institutions), Directorates of Education ,  and schools (the school administration, training and quality units, and coordinators of " Teachers first" program). The mechanisms related to  the community included forming  a team by the Ministry of Education to and  teachers of the Faculties of Education  to evaluate the communities of practice,  and spread their  culture among students of these faculties. The mechanisms related to  the  Directorates of Education included training courses to develop the leadership skills  needed by  these communities. The mechanisms related to  the school included promotion of teamwork, dissemination of  values ​​of  the solidarity and mutual cooperation, reduce the administrative and professional burdens on teachers, provide the physical and moral environment that help teachers to accomplish their tasks, and develop common vision and values ​​among of the communities of practice members.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. المراجع

    أولا: المراجع العربیة:

    1. 1.  أحمد زاید وآخرون (2006): رأس المال الاجتماعی لدى الشرائح المهنیة من                              الطبقة الوسطى، القاهرة، مرکز البحوث والدراسات الاجتماعیة.
    2. 2.  أحمد مصطفى محمد خاطر (2012): العمل مع جماعات المجتمع المحلی، الأطر النظریة تجارب دولیة وتسویق لتجارب مصریة، الإسکندریة, المکتب الجامعی الحدیث.
    3. 3.  أحمد موسى بدوی (2009): الأبعاد الاجتماعیة لإنتاج واکتساب المعرفة – حالة علم الاجتماع فی الجماعات المصریة، سلسلة أطروحات الدکتوراه (76), مرکز دراسات الوحدة العربیة – لبنان – بیروت.
    4. 4.  أشرف السعید أحمد (2012): رأس المال الاجتماعی التنظیمی بالأقسام الأکادیمیة التربویة: دراسة تحلیلیة، مجلة مستقبل التربیة العربیة، مصر, المجلد(19)، العدد(80).
    5. 5.  أمنیة بلحنافی، فیصل مختاری (2017): إشکالیة رأس المال الاجتماعی بین المفهوم والقیاس، مجلة الحکمة للدراسات الاقتصادیة، مؤسسة کنوز الحکمة للنشر و التوزیع، الجزائر.
    6. 6.    أمین محمد النبوی(2008): مجتمعات التعلم والاعتماد الاکادیمی للمدارس, القاهرة: الدار المصریة اللبنانیة.
    7. 7.  روبرت بوتنام (2006): کیف تنجح الدیمقراطیة، تقالید المجتمع المدنی فی إیطالیا الحدیثة، ترجمة إیناس عفت، القاهرة، الجمعیة المصریة لنشر المعرفة والثقافة العالمیة.
    8. 8.    سناء محمد زهران (2015): تنمیة رأس المال الاجتماعی فی المجتمع الریفی, مجلة الخدمة الاجتماعیة، مصر, العدد(53).
    9. 9.  سهام موفق، ضیف أحمد (2018): رأس المال الاجتماعی ودوره فی تحقیق أبعاد التنمیة المستدامة، مجلة الحقوق والعلوم الإنسانیة، جامعة زیان عاشور بالحلقة، المجلد (11).
    10. 10.     سهیر محمد أحمد حوالة، هند سید أحمد الشوربجی(2014): رأس المال الاجتماعی بالتعلیم مقوماته ومعوقاته - دراسة تحلیلیة, مجلة العلوم التربویة (یصدرها معهد الدراسات التربویة- جامعة القاهرة)، مصر, المجلد(2),العدد 3.
    11. 11.     شادیة أحمد مصطفى عمران (2006): دور المرأة فی صعید مصر فی تراکم وإهدار رأس المال الاجتماعی – دراسة میدانیة على عینة من السیدات العاملات بجامعة سوهاج، مؤتمر: المرأة فی مجتمعاتنا على ساحة أطر حضاریة متباینة، 14-16 نوفمبر, دار الضیافة، جامعة عین شمس، برعایة کلیة الاداب ومرکز الدراسات المعرفیة.
    12. 12.     صفاء أحمد شحاتة (2013): رأس المال الاجتماعی وإسهاماته فی ضمان جودة التعلیم العالی واعتماده فی المجتمع المصری، حولیات الآداب والعلوم الاجتماعیة، الکویت, العدد(33), المجلد(379).
    13. 13.     عاشور أحمد عاشور عمری(2014): دور رأس المال الاجتماعی فی مواجهة الفقر والاستعباد: رؤیة لتحقیق التماسک المجتمعی، مجلة آفاق جدیدة فی تعلیم الکبار، العدد(16).
    14. 14.           عامر علی حسین العطوی (2009): العلاقة بین رأس المال الاجتماعی الداخلی وفاعلیة المنظمة من منظور الأداء السیاقی، مجلة دراسات إداریة (تصدرها کلیة الادارة والاقتصاد – جامعة البصرة)، العراق, المجلد(3)، العدد(5).
    15. 15.           عبداللطیف حیدر, محمد المصیلحی محمد(2006):دور المدرسة کمجتمع مهنی فی بناء ثقافة التعلم وتنمیتها, مجلة کلیة التربیة, جامعة الامارات العربیة المتحدة, المجلد (21), العدد (23).
    16. 16.           کریمة السید بنداری الرفاعی (2015): تنمیة رأس المال الاجتماعی، مجلة الخدمة الاجتماعیة، مصر, العدد (54).
    17. 17.     محمد بن عایض محمد القحطانی(2010): أثر استخدام البرمجیات على کفایات التعلیم الالکترونی لدى مجتمع الممارسة من أعضاء هیئة التدریس فی جامعة الملک خالد, رسالة دکتوراه غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة أم القرى, السعودیة.
    18. 18.           طلعت مصطفى السروجی(2009): رأس المال الاجتماعی, القاهرة, مکتبة الانجلو المصریة.
    19. 19.           نجلاء محمود رؤوف السید المصیلحی(2012): الفیس بوک ورأس المال الاجتماعی فی مصر- دراسة سوسیولوجیة میدانیة، مجلة شئون اجتماعیة (تصدر بالجامعة الأمریکیة بالشارقة)، الإمارات, العدد (115).
    20. 20.           نهلة سید أبو علیوة (2015): دراسة مقارنة لبعض تطبیقات نظریة مجتمع الممارسة فی التنمیة المهنیة لمعلمی STEM فی کل من الولایات المتحدة الأمریکیة وکوریا الجنوبیة وإمکانیة الإفادة منها فی جمهوریة مصر العربیة, مجلة دراسات تربویة واجتماعیة, مصر, العدد (2), المجلد(21), أبریل.
    21. 21.     هاشم فوزی العبادی (2014): دراسة العلاقة بین رأس المال البشری ورأس المال الاجتماعی: بحث استطلاعی – بحث استطلاعی لآراء عینة من التدریسیین فی جامعة الکوفة، مجلة الغری للعلوم الاقتصادیة والإداریة (تصدرها کلیة الادارة والاقتصاد بجامعة الکوفة)، العراق، المجلد الثامن، العدد (31).
    22. 22.           وزارة التربیة والتعلیم – جمهوریة مصر العربیة (2018): برنامج التطویر المهنی" المعلمون  اولا ", دلیل شبکات المدارس المحوریة.

    ثانیا: المراجع الأجنبیة:

    1. Abou Zeid, E. (2007): A Theory-Based Approach to the Relationship            between Social Capital and Communities of Practice, The  Electronic Journal  of  Knowledge  Management, 5 (3),  available online at: www.ejkm.com
    2. Agrifoglio, R., & Metallo, C. (2015): Preserving knowledge through community of practice: A multiple case study. In L. Mola, F. Pennarola & S. Za (Eds.), information to smart society 5(3).
    3. American Productivity & Quality Center [APQC]. (2001). Building and sustaining communities of practice: Continuing success in knowledge management. Houston: Author.
    4. Bourdieu, P. (1986): The Forms of Capital. chapter 9 in Richardson, J. G. (ed.). Handbook  of   Theory and Research for the Sociology of Education. Westport :Greenwood Press.
    5. Borgatti, Stephen. (2004):Communities of Practice. Retrieved 23/10/2018, from: http://www.analytictech.com/mb119/communities ofpractice.htm.
    6. Cambridge, Darren., Kaplan, Soren., & Suter, Vicki. (2005: Community of Practice Design Guide: A Step-by-Step Guide for Designing & Cultivating Communities of Practice in Higher Education. Retrieved 21/11/2018, from: http://net.educause.edu/ir/ library/pdf/NLI0531.pdf.

     

    1. Coleman, J. (1988). Social Capital in the Creation of Human

    Capital. American Journal of Sociology, The University of Chicago Press, 94.

    1. Cox A(2005): What are communities of practice? A comparative review of four seminal works. Journal of Information Science.,31(6)
    2. Dubé, L., Bourhis, A., & Jacob, R. (2006): Towards a typology of virtual communities of practice. Journal of Information, Knowledge, and Management, 1 (69).
    3. Fischer, G. (2001): Communities of interest: Learning through the interaction of multiple knowledge systems. In Proceedings of the 24th Annual Information Systems Research Seminar in Scandinavia, Ulvik, Norway.
    4. Gongla, P., & Rizzuto, C. R. (2001): Evolving communities of practice: IBM global services experience, IBM Systems Journal, 40(4).
    5. Goodnough. K(2004): Fostering a Community of Practice: Reflections on the Evolution of a Teacher Inquiry Group, The Alberta Journal of Educational Research, 50(2).
    6. Grootaert, C. et al. (2004): Measuring social capital: An integrated Questionnaire. The World Bank, Washington D.C.

     

    1. Handley, K., Sturdy, A., Fincharm, R.,& Clark, T.(2006): Within and beyond communities of practice: Making sense of learning through participation ,identity and practice. Journal of Management Studies.43(3).
    2. Hildreth, P., Kimble, C., & Wright, P. (2000): Communities of Practice in The Distributed International Environment. Journal of Knowledge Management, 4(1).
    3. Haradhan Mohajan (2017):  Roles of Communities of Practice for the Development of the Society, Journal of Economic Development, Environment and People,  6 (3).
    4. Hord, S.(1997): Professional Learning Communities: Communities of Continuous Inquiry and Improvement. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
    5. Iverson, J. and R. McPhee (2002): Knowledge Management in Communities of Practice: Being True to the Communicative Character of  Knowledge. Journal of Management Communication 16(2).
    6. Laura Lee Ripley(2018): In Their Own Words: Teachers Make Meaning of Participation in a Community of Practice, Doctoral dissertation, University of Montclair State, USA. Retrieved  14/3/ 2018 from ProQuest Dissertations & Theses database.(UMI No.3288379).
    7. Lave, J., & Wenger, E.(1991): Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, New York: Cambridge University Press, USA.
    8. Lesser, E., & Everest, K. (2001): Using Communities of Practice to Manage Intellectual Capital. Ivey Business Journal, 65(4).
    9. Lesser, E. and L. Prusak (1999): "Communities of Practice, Social Capital and Organizational Knowledge." Information Systems Review 1(1).
    10. LindaC Li, Jeremy M Grimshaw., Camilla Nielsen, Maria Judd, Peter Coyte, an D Graham (2009): Evolution of Wenger's concept of community of practice. Retrieved 18/12/ 2018 from:
    11. McDermott, R. (2000): Knowing in community: 10 critical success factors in building communities of practice. IHRIM Journal,1(12).
    12. Minita Sinha (2004): Presence of Community of Practice: Its Effect on Social Capital and Competitive Advantage of the Firm, Master dissertation, University of Concordia, Montreal, Canada .Retrieved  6/8/ 2018 from ProQuest Dissertations & Theses database.(UMI No.2278371).
    13. Nahapiet, J and Ghoshal, S 1998: Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review, 23 ,( 2).
    14. 1.     , Retrieved 14/12 /2018, from :https://www.researchgate.net.
    15. Nickols, F. (2007): Communities of practice: Definition, indicators & identifying characteristics . Retrieved 8/ 3/ 2018, from: http://home.att.net/~discon/KM/CoPCharacteristics.htm
    16. Olivier Serrat (2014):A Guide to Communities of Practice,

    27.  Nemec, Patricia B., La Master, Stephen (2014):  Education and training column: communities of practice.

     

    1.Retrieved 10/ 2018, from : https://www.researchgate.net

     

    1. Peers, J.(2007): Learning through Collaboration :An Investigation of Communities of Practice in Stream keepers Groups. Master's thesis, University of Guelph, Ontario, Canada. Retrieved 23/12/ 2018, from Dissertations & Theses database.(UMI No.MR36557)
    2. Pioneers of Change.(2005). Building Communities of Practice: A summary guide. Retrieved 26/9/ 2018 from : http://pioneersofchange.net/ library/CoP%20 Handbook2.pdf.
    3. Portes, A.(1998): Social capital: Its Origins and Applications in

    Modern Sociology. Annual Review of Sociology, 24.

    1. Senge, P.(1990):The Fifth Discipline: The art and practice of the learning organization. London: Random House.
    2. Snyder, W.M., Wenger, E., & Briggs, X. (2004): Communities of Practice in Government: Leveraging Knowledge for Performance. The Public Manager, 32(4).
    3. Steven J. Kerno Jr (2008): Limitations of Communities of Practice: A Consideration of Unresolved Issues and Difficulties in the Approach, Journal of Leadership & Organizational Studies, 15(1).
    4. Von Krogh, G. (2002). The communal resource and information systems. Journal of Strategic Information Systems, 11(2).
    5. Wenger, E. (1998): Communities of practice: Learning, meaning and identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
    6. Wenger, E. (2000):Communities of Practice and Social Learning Systems. Organization. Retrieved 19/12/2018, from: http://www.abdn.ac.uk/ ~lls007/Radio4/Articles/wenger2000.pdf.
    7. Wenger, E.(2001).Supporting Communities of Practice: a Survey of Community-Oriented Technologies. Retrieved 30/11/ 2018, from: http://www.confluencecorp.com/ articles/communities of practice.pdf.
    8. Wenger, E. (2004). Communities of Practice A brief Introduction. Retrieved 20/10/ 2018, from: http://www.ewenger.com/theory/communities of practice.
    9. Wenger, E. (2006): Cultivating Communities of Practice: A Quick Start-up Guide. Retrieved 17/4/ 2018, from: http://www.ewenger.com/theory/index.htm.
    10. Wenger, E., McDermott, R., & Snyder, W.M.(2002). Cultivating Communities of Practice: A Guide to ManagingKnowledge. Boston, MA: Harvard Business School Press.
    11. Wenger, E.C., & Snyder, W.M. (2000). Communities of Practice: The Organizational Frontier. Harvard Business Review, 78(1).
    12. Wenger, E., White, N., Smith, J. D., & Rowe, K. (2005): Technology for communities. In E. Wenger (Ed.), Communities of Practice in 21st-century Organizations: Guide to establishing and facilitating intentional communities of practice,1-15. Quebec: CEFRIO

     

    1. Woolcock, M.(1998): Social capital and economic development:  Toward a theoretical synthesis and policy framework.  Theory and Society journal, Kluwer Academic, 27(3).

     

     

    1. Zarb, M.P.(2006).Modelling Participation in Virtual Communities of Practice. Master's dissertation, MA: Nova Southeastern University, Florida, USA. Retrieved 23/7/2018, from: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.86.185.