مواجهة ظاهرة العنف لدى طلاب المدارس الاعدادية بمحافظة الفيوم بجمهورية مصر العربية على ضوء خبرة الولايات المتحدة الأمريکية Facing the phenomenon of violence among the students of junior high schools in Fayoum governorate In light of the experience of the United States of America

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

مدرس بقسم التربية المقارنة کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

           أجريت الدراسة تحت عنوان مواجهة ظاهرة العنف لدي طلاب المدارس الاعدادية بمحافظة الفيوم بجمهورية مصر العربية وهدفت الدراسة إلى التعرف على مدى انتشار ظاهرة العنف في المرحلة الاعدادية، وقد طبقت الباحثة في هذه الدراسة مقياس العنف کأداة أساسية للدراسة وهي تحتوي على ( 36 ) عبارة تتضمن أشکال العنف المختلفة الجسدي واللفظي والمادي وطبق المقياس على عينة تتکون من (450) طالب وطالبة، وقد تم التوصل الي عدة توصيات  لمواجهة هذه الظاهرة وهي: -
-   ان يتعامل الاباء مع ابنائهم بلين وحب وليس بشدة وعنف والاهتمام باحتياجاتهم الخاصة، والاصغاء لهم ولمشاکلهم وان يتفاعلوا معهم تفاعل ايجابي وليس سلبي لحل مشاکلهم.
-        تنظيم دورة للآباء بهدف توعيتهم بخطورة العنف علي ابنائهم والمجتمع المحيط بهم. 
-        زيادة مراکز التوعية والاستشارات الأسرية وتفعيل دورها في المجتمع.
-   تکوين جماعات مستنيرة من طلاب المرحلة الاعدادية  تسعى إلى نشر الأخلاق والفضيلة بين طلاب المدرسة تحت إشراف التوجيه والإرشاد المدرسي.
إتباع الأساليب المعاصرة فى إدارة هذه المدارس مثل الإدارة بالأهداف والإدارة بالوقت وإدارة الأزمات وغير ذلک من الأساليب الإدارية المعاصرة..
The study was conducted under the title: Addressing the phenomenon of violence among students in middle schools in Fayoum governorate in the Arab Republic of Egypt. The study aimed to identify the prevalence of violence in the preparatory stage , In this study, the researcher applied the measure of violence as a basic tool for the study. It contains (36)  words that include different physical, verbal and physical forms of violence and applied the scale to a sample consisting of  (450) students Several recommendations have been reached to address this phenomenon:
-  To deal with parents with their children and love and not hard and violence and attention to their own needs, and listen to them and their problems and interact with them positive interaction and not negative to solve their problems.
 - Organizing a course for parents in order to raise awareness of the seriousness of the violence against their children and the surrounding society.
-  Increasing awareness centers and family counseling and activating their role in society.
-The formation of informed groups of junior high school students seeking to spread morality and virtue among students under the guidance of school guidance and guidance.
- Follow the contemporary methods in the management of these schools such as management goals and time management and crisis management and other contemporary management methods.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع العربية  
جمال الدین ، إیمان ( 2008 ). مقیاس العنف للمراهقین، مکتبة الأنجلو  المصریة.
قاسی، ایمان جواد ( 2016 ). عوامل العنف المدرسی " دراسة میدانیة " علی عینة من طلاب المرحلة الاعدادیة فی القبة، مجلة  العلوم والدراسات الانسانیة، کلیة الآداب والعلوم بالمرج، جامعة بنی غازی، لیبیا، 13.
اوزی، احمد ( 2014 ). سیکولوجیة العنف، عنف المؤسسة، منشورات مجلة علوم التربیة، مطبعة النجاح الجدیدة.
الأمم المتحدة الجمعیة العامة( 2006 ). الدورة الحادیة والستون – البند 62 من جدول الاعمال المؤقت. تعزیز حقوق الطفال وحمایتها علی الموقع.
 http//www.Unicef.com (20/8/2010
البشری، عامر شایع محمد ( 2004 ). دور المرشد الطلابی فی الحد من العنف المدرسی من وجهة نظر المرشدین الطلابیین تطبیقا علی منطقة عسیر ( رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة نایف العربیة للعلوم الامنیة، الریاض.
الدوسری، منال (2013 ). مناهج التعلیم فی المملکة العربیة السعودیة علی الموقع التالی.
http//www. Imam-master-level3.blogspot.com/2013/blog-post_912.html
الحوامدة،  کمال ( 2007 ). العنف الطلابی فی الجامعات الأردنیة الرسمیة  والخاصة، مجلة العلوم الإنسانیة، 12.
الخشاب، سامیة ( 2014 ). المحددات الاجتماعیة والثقافیة للعنف المدرسی، مجلة العلوم التربویة، 22( 2).
الزرقای، نادیة ( 2003 ). اسباب العنف المدرسی " اسباب تمایز أوتجانس "، مجلة العلوم الانسانیة، منشورات جامعة محمد خیضر، جامعة بسکرة، الجزائر، (5).
العیسوی، عبد الرحمن ( 2000 ). اضطرابات الطفولة والمراهقة وعلاجها، دار الراتب.
السحیمی، أحمد  فهمی ( 2002 ).  دراسة سلوک العنف لدى طلاب وطالبات المرحلة الثانویة فی ضوء بعض المتغیرات النفسیة والاجتماعیة داخل الأسرة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة عین شمس.
الاحمدی، أمل & الرحیلی، تغرید ( 2012 ). نظم التعلیم فی الولایات المتحدة الأمریکیة والمملکة العربیة السعودیة" دراسة مقارنة "، دراسات تربویة واجتماعیة، (4 ) 18.
باسمة السعیدات وآخرون ( 2011). العنف المدرسی، رسالة المعلم , 49 (4).
بحری، محمد یونس& عبد الحلیم، نازک( 2009 ) . فی التربیة المقارنة دراسة نوعیة، دار صفاء للنشر والتوزیع.
برکات، علی ( 2011 ). العوامل المجتمعیة للعنف المدرسی دراسة میدانیة فی مدینة دمشق، منشورات الهیئة العامة السوریة للکتاب، وزارة الثقافة.
جمهوریة مصر العربیة (2014 ). ورقة سیاسات " مناهضة ظاهرة العنف المدرسی"، اکادیمیة التنمیة الدولیة والشرکاء المحلیین.
جولمان، دانییل (2000). الذکاء العاطفی. ترجمة. لیلى الجبالی، الکویت. المجلس الوطنی للثقافة والفنون والآداب.
جادو، أمیمة منیر عبدالحمید( 2005 )، العنف المدرسی بین الأسرة والمدرسة والإعلام 35.
-حسن عبد المعطی ( 2004 ). الاضطرابات النفسیة فی الطفولة والمراهقة، مکتبة الشباب.
حمادی، نبیل العشری ( 2008 ). متطلبات ادارة حجرة الدراسة فی ضوء تحدیات الواقع والاتجاهات المعاصرة رؤیة مستقبلیة( رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة المنصورة.
حمزة، أحمد محمد ( 2012 ). فاعلیة برنامج إرشادی لخفض العنف، مجلة کلیة التربیة، جامعة عین شمس، 15
دانیل جولمان ترجمة لیلى الجبالی ( 2000 ). الذکاء العاطفی، الکویت، مجلة  عالم المعرفة، 262.
زاید، أحمد ( 2002 ). تصمیم البحث الاجتماعی، اسس منهجیة وتطبیقات عملیة، الانجلو المصریة.
روزن، لویس ( 2007 ). النظام المدرسی، ترجمة خالد العامری، دار الفاروق.
سکران، محمد محمد ( 2015 )، کارثیة العنف المدرسی، مجلة رابطة التربیة الحدیثة، 24(7).
سلیمان، محی ( 1995 ). النمو النفسی للمراهق، دار الشروق.
عادل محمد الشرقاوی ( 2007 ). دور المدارس فی مواجهة العنف، مجلة کلیة  التربیة بالإسماعیلیة، ( 9 ).
عبد اللطیف، عصام ( 2003 ). سیکولوجیة العدوانیة وترویضها، دار غریب.                                                                     
عبد القادر،  فرج ( 2009 ). موسوعة علم النفس والتحلیل النفسی . مکتبة الانجلو المصریة.
عمران، کامل (2004 ). تأثیر العنف المدرسی علی شخصیة التلامیذ، فی العنف والمجتمع مداخل معرفیة متعددة، اعمال الملتقی الدولی الاول.
علی، عمرو رفعت ( 2001). العلاقة بین العنف الطلابی وبعض المتغیرات الإجتماعیة لدی عینة من طلاب المدارس الثانویة، المؤتمر السنوی الثامن لمرکز الإرشاد النفسی – الاسرة فی القرن، جامعة عین شمس، مج1، القاهرة.
کفافی، علاء الدین ( 1990 ). الصحة النفسیة، دار هاجر للطباعة.                                      
بوراس،  کاهینة (2016). اسباب العنف المدرسی. النفسیة – التربویة – الاجتماعیة من وجهة نظر الاساتذة، مجلة جیل العلوم الانسانیة والاجتماعیة – مرکز جیل البحث العلمی،  23.
کتابی، محمد عزت ( 2012 ). العنف الأسری الموجه نحو الأبناء، مجلة دمشق, 28.
محمد، وفاء سید ( 2011). دراسة العوامل المؤدیة لسلوک العنف فی البیئة المدرسیة بالمدارس التجریبیة والخاصة، مجلد الدراسات النفسیة، مصر، 21 (2).
محمد، فاطمة کامل ( 2011 ). العنف المدرسی عند الاطفال وفقدان احد الوالدین، 14، الکلیة التربویة المفتوحة، قسم التربیة وعلم نفس.
منظمة الامم المتحدة للتربیة والعلم والثقافة , وقف العنف فی المدارس. دلیل المعلم " 2001- 2010 " , 2006م.
وزارة التربیة والتعلیم، ادارة شؤون الطلبة والامتحانات، مدیریة التربیة والتعلیم، محافظة الجیزة، مصر.
المراجع العربية مترجمة 
Translaton of the Arabic References
Jamal al-Din, I. (2008).  Measuring Violence for Adolescents, The Anglo-Egyptian Library.
Qassi, I. J. (2016).The Factors of School Violence, "a field study" on a sample of middle school students in the dome, Journal of Science and Human Studies, Faculty of Arts and Sciences in Marj, Beni Ghazi University, Libya, 13
Ozzy, A. (2014). The psychology of violence, the violence of the institution, publications of the Journal of Educational Sciences, The New Success Press
United Nations General Assembly (2006). 66th Session - Item 62 of the Interim Agenda. Promoting The Rights and Protectment of Children on the Website. http//www.Unicef.com (20/8/2010
Al-Bushra, A. S. M. (2004). The Role of the Student Counselor in Reducing School Violence from the Student Advisers ’Point of View Applicated on  Al.Asir Region“ (Unpublished Master Thesis ). Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh.
Al-Dossary, M. (2013).Educational Curricula in the Kingdom of Saudi Arabia at the following website. http//www. Imam-master-level3.blogspot.com/2013/blog-post_912.html
Al-Hawamdeh, K. (2007).Student Violence in Official and Private Jordanian Universities, Journal of Human Sciences, 12
Al-Khashab, S. (2014). Social and Cultural Determinants of School Violence, Journal of Educational Sciences, 22 (2).
Al-Zarqai, N. (2003).Causes of School Violence, “Reasons for Distinction or Homogeneity”, Journal of Human Sciences, Mohamed Khidir University Publications, Biskra University, Algeria, 5.
Al-Issawi, A. (2000). Childhood and adolescence disorders and their treatment, Dar Al-Ratib,.
Al-Suhaimi, A. F. (2002).A study of violence behavior among high school students in light of some psychological and social variables within the family. (Unpublished Master thesis). Childhood Higher Studies Institute, Ain Shams University.
Al-Ahmadi, A.& Al-Rahali, T.(2012). Education Systems in the United States of America and the Kingdom of Saudi Arabia .A Comparative Study”, Educational and Social Studies, 4(18) ,Egypt
Al-Saeedat, B. et al. (2011). School Violence, The Teacher’s Message, Jordan, 49(4).
Bahri, M. Y.& Abdul Halim, N. (2009). In Comparative Education, a qualitative study, Dar Safaa for Publishing and Distribution,.
Barakat, A.(2011). Societal Factors of School Violence, a field study in the city of Damascus, publications of the Syrian General Authority for Writers, Ministry of Culture, Damascus
Arab Republic of Egypt. (2014). Policy Paper “Fighting the Phenomenon of School Violence”, Academy of International Development and Local Partners.
Goleman, D.(2000). Emotional intelligence. Translated by. Layla Al-Jabali, Kuwait. The National Council for Culture, Arts and Literature.
Jadu, U. M. A.(2005). School violence between family, school and the media, , 35,
Abdel Muti, H. (2004). Psychological Disorders in Childhood and Adolescence, Youth Library
Hammadi, N. A. (2008). Classroom management requirements based on the challenges of reality and contemporary trends, a future vision, (Unpublished PhD Dissertation). Mansoura University.
Hamzah, A.M.(2012).The Effectiveness of a Guidance Program to Reduce Violence, Journal of the Faculty of Education, Ain Shams University, 15.
Daniel Goleman, translated by Al-Jabali , L. (2000). Emotional Intelligence, Kuwait, Journal of the World of Knowledge, 262.
Zayed, A. (2002) ). Social Research Design, Methodology Foundations and Practical Applications, The Anglo-Egyptian.
Rosen, L. (2007).The school system, translated by Khaled Al-Ameri, Dar Al-Farouk.
Sakran, M.M.(2015). The Catastrophe of School Violence, Journal of Modern Education Association, 24(7).
Soliman, M.i (1995). Adolescent Psychological Development, , Dar Al-Shorouk
Al-Sharqawi, A.M.(2007). The Role of Schools in Confronting Violence, Journal of the Faculty of Education in Ismailia,9.
Abd al-Latif, E. (2003).The Psychology of Aggression and Its Taming,Dar Gharib.Abdel Qader, F. (2009).Encyclopedia of Psychology and Psychoanalysis, The Anglo Egyptian Library.
Imran, K. (2004). The impact of school violence on the personality of the students, on violence and society, multiple entrances of knowledge, the work of the first international forum.
Ali, A. R. (2001).The relationship between student violence and some social variables for a sample of high school students, the Eighth Annual Conference of the Center for Psychological Counseling - Family in the Century, Ain Shams University, 1, Cairo.
Kafafi, A.(1990).Mental Health, Dar Hajar for  Publishing .
Bouras, K. (2016).The causes of school violence. psychological - educational - social from the viewpoint of the professors, The Generation of Human and Social Sciences Journal - The Generation Center for Scientific Research - Algeria -, 23
Kitabi, M.E. (2012). Domestic Violence directed at Children, Damascus Magazine, 28. The Directorate of Education, Student Affairs and Examinations.
Muhammad, W.S.(2011). A study of the factors leading to violent behavior in the school environment in experimental  and private schools.  Psychological Studies Journal  , 21 (2).
Muhammad, F. K.(2011). School violence among children and the loss of a parent, The Open Educational College, Department of Education and Psychology, 14.
United Nations of  Education, Scientific and Culture  Organization.(2006). Stopping Violence in Schools. A Teacher's Guide "2001-2010" Ministry of Education, Department of Student Affairs and Examinations, Directorate of Education.
المراجع الأجنبية.
Akiba , M. &Han S. ( 2007 ). Academic Differentiation ,School Achievement and School Violence in the USA and Korea , Journal of Comparative Education , 2(37).At. http.//www.crf-usa.org/School-Violence/Causes-of-School-Violence.html.
 
Annette, F. (2011).A brief history of school violence in the United States at https. //www.verso books. com/ blogs/3705.
Bandura, ( 1973 ).Aggression Asocial Learning Analysis. prentice.
Benbenishty , R., & Astor , R. A.( 2012).Making the case for an international perspective on school violence. Implications for theory , research , policy , and assessment , (2nd ed.). New York.
Berkowitz , L. ( 1993 ). Aggression it causes consequences and control. MC Graw. Hill.
Bradshaw,C.et al.( 2012 ). A statewide partnership to promote safe and supportive schools. The PBIS Maryland Initiative. Administration and Policy in Mental Health Services Research , 39.
Brown, R.( 2005 ).  A psychological Approach to the treatment of violence , Journal of consolation and clinical psychology, 64.244 – 249.
Benbenishty , R , & Astor , R , A.( 2012 ). Monitoring School Violence in Israel , National Studies and Policy , Handbook of school violence and school safety. International research and practice. New York.
Dwyer, K. P., Osher, D., & Hoffman, C. C. (2000). Creating responsive schools. Contextualizing early warning, timely response. Exceptional Children, 66.
Harber , C. ( 2002 ). Schooling Violence. An Exploratory over view, Educational Review,     Journal, 54 (1)
Coggins , B. ( 2010 ). An Evaluation of Character Education and Its Use to Reduce or  Prevent School Violence .United States – Minnesota. Walden University
Delara, E. ( 2001 ).Adolescents Perceptions Safety at school and their solutions for enhaneing safety and reducing school Violence. Journal of Education Association. E.D.477. Emotional Intelligence at. www.psychologytoday.com , 2018.
 
Espelage , D.L.(2014). Ecological Theory. Preventing Youth bullying , aggression & victimization. Theory into practice , 53.
Furlong , M., & Morrison , G. (2000).The school in school Violence. Definitions and Facts. Journal of Emotional and Behavioral Disorders ,8.
Gregoryl, C (2011).Urban Teachers Perceptions of School Violence ,United States – Minnesota. Walden University.
Kingsley.S. (2018 ).School Violence. Causes of School Violence.
Kristin , D. (2004 ). Violence in School. Prevalence, Prediction and Prevention , Creighton University , United States.
Limber , S. ( 2012 ).The Olweus Bullying Prevention Program. An Overview of its implementation and research basis , New York.
Mayes , T.( 2008 ).Students with No – Contact orders Against Abusive Classmates. Recommendations for Educators Preventing School Failure , 52(4).
Mycong , K .(2005).  Defense Mechanisms and  Self-reported Violence Forward strangers Bulletin of the Menninger Clinic.69(4).
National Center for Education Statistics ( 2003 ).Violence in U.S. Public Schools. 2000 School Survey on Crime and Safety ( NCES-2004-314). Statistical Analysis Report. Washington , DC. Author.
Olweus , D., & Limber , S.(2010). Bullying in school. Evaluation and dissemination of the Olweus  , Bullying, prevention program. American Journal of Orthopsychiatry , 80.
Pack, white; paczynski, k.; wang, A. (2011). Eral Untie of the safe school Ambassadors Program. Student- Led Approach to Reducing Mistreatment and Bullying in Schools. Clearing House. A Journal of Educational Strategies,84(4).
Pitner , R., & Benbenishty , R. ( 2015 ). Evidence – based violence prevention programs and best implementation practices , (3rd ed.) , New York. Oxford University.
Pugh,R.,&Chitiyo,M.(2012).The problem of bullying in schools and the promise of positive behavior supports. Journal of Research in Special Education ,12.
Riggs , N. R, Greenberg ,M. (2006 ). The meditational role of neuro cognition in the behavioral outcomes of a social – emotional prevention program in elementary school students. effects of the PATHS curriculum ,7.
Rocque , M. (2012 ). Exploring School rampage Shootings. Research , Theory and Policy. Social Science Journal , 49.
Schnur , M & Lohman, B. (2008). How much dose Violence perpetration , Journal of Youth and Adolescence , 37 (3).
Solomon, B., & Schutter ,G.M. (2015). Examining the reliability and validity of effective behavior support self- assessment survey.Education and Treatment of children ,38.
Sundrell,K,& Ferrer-Wreder , L.(2014). The transportability of empirically supported interventions. Oxford University.
The US Department of Education and the US Department of Justice (2006) . Constitutional Rights Foundation.
Time, V, & Payne, B., K. (2008). School violence prevention measures. School Officials, about various Strategies. Journal of Criminal Justice, 36(4).
Ttofi , M.,Farrington , D& Loeber ,R. ( 2011). Do the victims of school bullies tend to become depressed later in life ? A systematic review and meta- analysis of longitudinal studies. Journal of Aggression , Conflict and peace Research ,3.
Xavier University (2005). School Violence Studies. Cincinnati , OH.Author.
Waasdorp, T. E., Pas, E. T., O'Brennan, L. M., & Bradshaw, C. P. (2011). A multilevel perspective on the climate of bullying. Discrepancies among students, school staff, and parents. Journal of school violence, 10 (2)