تقييم برامج التدريب المهني أثناء الخدمة لمعلمي صعوبات التعلم من وجهة نظرهم والتعرف على احتياجاتهم التدريبية بمدينة تبوک Evaluation of Vocational Training Programs For Teachers Of Learning Disabilities From Their Point Of View And Identification Of Their Training Needs In Tabuk City

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ التربية الخاصة المساعد-قسم التربية الخاصة جامعة تبوک

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقييم برامج التدريب المهني أثناء الخدمة  لمعلمي صعوبات التعلّم من وجهة نظرهم والتّعرف على احتياجاتهم التدريبية بمدينة تبوک، وتکونت عينة الدراسة من (63) مشارکاً (36 معلم و27 معلمة) تم اختيارهم بطريقة عشوائية من معلمي صعوبات التعلّم الملتحقين بغرف المصادر في المدارس الحکومية بمدينة تبوک. ولتحقيق أهداف الدارسة؛ قام الباحث ببناء أداة على شکل مقياس مکون من جزئين: الجزء الأول ويقيس مستوى تقييم برامج التدريب المهني أثناء الخدمة لمعلمي صعوبات التعلم واشتمل على (53) مؤشراً. والجزء الثاني ويقيس الاحتياجات التدريبية واشتمل على (10) مؤشرات، حيث تکون الجزء الأول من الأبعاد: (إدارة البرنامج، محتوى البرنامج، الکفايات المهنية للمدربين، أهداف البرنامج)، والجزء الثاني تکون من بعد واحد: الاحتياجات التدريبية للمعلمين، وتوصل الباحث إلى دلالات صدق المقياس من خلال صدق المحتوى والصدق الداخلي، کما تم حساب الثبات من خلال طريقة الاختبار واعادة الاختبار، (Test-re-Test) وکذلک من خلال معامل الاتساق الداخلي –کرونباخ ألفا، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. توصلت نتائج الدراسة إلى أن مستوى تقييم برامج التدريب المهني أثناء الخدمة لمعلمي صعوبات التعلم بمدينة تبوک جاء بمستوى تقييم متوسط، وبمتوسط حسابي (2.11) وانحراف معياري (0.22)، حيث جاء بُعد إدارة البرنامج بالمرتبة الأولى بمتوسط (2.65)، يليها الکفايات المهنية للمدربين في المرتبة الثانية، وبمتوسط (2.24)، يليها في المرتبة الثالثة أهداف البرنامج، بمتوسط (2.00)، وجاء في المرتبة الرابعة والأخيرة بُعد محتوى البرنامج، بمتوسط (1.55)، کما توصلت إلى أن الاحتياجات التدريبية للمعلمين جاءت بدرجة مرتفعة وبمتوسط حسابي (2.75)  وانحراف معياري (0.55)، کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً لتقييم  تقييم برامج التدريب المهني لمعلمي صعوبات التعلم في تبوک تعزى لمتغير الجنس ولصالح الذکور على بعدي إدارة البرنامج والکفايات المهنية للمدربين، ولم تجد الدراسة فروقاً دالة إحصائياً تُعزى لمتغير الخبرة التدريسية للمعلم.
ABSRACT: The aim of the study was to evaluate the in-service vocational training programs for teachers of learning disabilities from their point of view and to identify their training needs in Tabuk City. The study sample consisted of 63 participants (36 male and 27 fmale), the were randomly selected from learning disabilities Public schools in Tabuk. To achieve the objectives of the study, the researcher developed a tool as sacle cosisref of a two parts: a part to evaluate of the level of evaluation of in-service vocational training programs for teachers of learning disabilities. It included 53 indicators, and a part to identify the training needs included 10 indicators. The first part included 4 sub-scales which are: (The program management, the program content, the professional competencies of the trainers, the objectives of the program). The second part  included of one sub-scale which is: the training needs of the teachers. the researcher acheived of the validity of the scale by of content and internal validity. The he achieved the reliability of the scale by (T est-re-Test) as well as by the internal consistency coefficient -Kronbach Alpha. The study used the descriptive analytical method. The results of the study showed that the level of evaluation of the in-service vocational training programs for the learning disabilities teachers in Tabuk city came at an average evaluation level, with an average of 2.11 and a standard deviation of 0.22. The program management sub-scale came first with an average of 2.65, then in the second rank the vocational competences for teachers with an average  2.24,  then the program aims in the third rank with an average 2.00, eventioualy, the content of the program in the fourth rank with an average 1.55. It also found that the training needs of the teachers were high, with an average 2.75 and standerd deveation 0.55. The results also showed statistical difference in the evaluation of vocational training programs for teachers of learning disabilities in Tabuk due to the variable of jender in favor of males on the sub-scale of the program management and the professional skills of trainers. The study did not find statistically significant differences due to the variable of teaching experience of the teacher.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


 المراجع العربية
أبو الحمایل، أحمد (2005). فعالیة برنامج تدریبی مقترح لمعلمی الأحیاء بالمملکة العربیة السعودیة فی ضوء احتیاجاتهم المهنیة. (أطروحة دکتوراه غیر منشورة). جامعة عین شمس،مصر.
البتال، زید (2005). تقدیر معلمی ومعلمات الطلاب ذوی صعوبات التعلم لمهاراتهم فی إعداد وتنفیذ أسلوب التدریس المباشر. المجلة العربیة للتربیة الخاصة، 6، جامعة الملک سعود، الریاض.
بخش، أمیرة (2005). تقویم برامج تدریب معلمی التربیة الخاصة فی المملکة العربیة السعودیة وتطویرها فی ضوء مدرکاتهم عن احتیاجاتهم التدریبیة.( رسالة ماجستیر غیر منشورة).، جامعة أم القرى.
برکات، زیاد (2010). الاحتیاجات التدریبیة اللازمة لمعلم الصف فی المرحلة الأساسیة الدنیا من وجهة نظر معلمی المدارس الحکومیة بمحافظة طولکرم بفلسطین. مجلة جامعة القدس المفتوحة،12(4)،ص 7-52.
بطرس، بطرس (2017م). تدریس الأطفال ذوی صعوبات التعلم. ط5، دار المسیرة للنشر والتوزیع.
جلال، بهاء الدین (2010). دلیل مدرس التربیة الخاصة لتخطیط البرنامج وطرق التدریس لللأفراد العاقین ذهنیًا،  دار العلوم للنشر والتوزیع.
الخطیب, عاکف. ( 2016). تقییم برامج التدریب المهنی لمعلمی الطلبة ذوی صعوبات التعلم فی أثناء الخدمة فی مملکة البحرین من وجهة نظرهم. عمان،  مجلة دراسات العلوم التربویة، 43(2)، 1031-1047.
الخطیب، براءة& وسنقر، صالحة (2013). الاحتیاجات التدریبیة لمعلم التعلیم الأساسی فی مجال الإدارة الصفیة کما یراها المعلمون. مجلة جامعة دمشق، 28(1)، 66-86.
الخطیب، جمال& والحدیدی، منى (2017). مدخل إلى التربیة الخاصة. ط6، دار الفکر للنشر والتوزیع.
الربیعی، شذى (2003). أثر ثلاثة أسالیب علاجیة فی تحصیل طالبات الصف الرابع العام والاحتفاظ به فی مادة التاریخ. (أطروحة دکتوراة غیر منشورة). جامعة بغداد.
الروسان، فاروق (2017). مقدمة فی التربیة الخاصة ، الطبعة الخامسة، دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع.
الریحانی، سلیمان؛ والزریقات، ابراهیم& وطنوس، عادل (2018). إرشاد ذوی الحاجات الخاصة وأسرهم ، الطبعة الرابعة. دار الفکر للنشر والتوزیع .
السبحی، عبد الحی؛ والرشیدی، خالد& والنجار، حسین (2016). کفاءة النظام التعلیمی لبرنامج الدبلوم العالی فی التربیة الخاصة بجامعة الملک عبدالعزیز فی ضوء الکفایات المهنیة. مجلة العلوم التربویة، 1(1)، 19 - 75.
صاصیلا، رانیه (2005). الاحتیاجات التکوینیة اللازمة لمعلم التعلیم الأساسی فی ضوء التحدیات المعاصرة. مجلة جامعة دمشق، (21)،4(2)، 18-39.
طاهر، رشیدة& السید، أحمد (2010). التنمیة المهنیة للمعلمین فی ضوء الاتجاهات العالمیة، تحدیات وطموحات، دار الجامعة الجدیدة.
الطعمة، محمد ( 2013). الحاجات التدریبیة اللازمة لمعلمی المعاقین سمعیاً فی دمشق.( رسالة ماجستیر غیر منشورة)، دمشق، سوریا، جامعة دمشق.
العبد الجبار، عبد العزیز (2003). البرامج التدریبیة اللازمة لمعلمی التربیة الخاصة. رسالة التربیة وعلم النفس، جامعة الملک سعود، الجمعیة السعودیة للعلوم التربویة والنفسیة،21 ،139-171
عبد العاطی، حسن (2010). تقدیر الحاجات قاطرة التدریب الناجح. مجلة المعرفة، 154،المملکة العربیة السعودیة، 28-31.
عبدالعالی، محمد (2015). الحاجات التربویة اللازمة لمعلمی الأطفال المعاقین عقلیاً. ط1، دار العلم للنشر و التوزیع.
المرکز الوطنی للقیاس والتقویم لصالح مشروع تطویر (2014). معاییر معلمی التربیة الفکریة. مشروع الملک عبدلله بن عبد العزیز لتطویر التعلیم العام. متاح فی. http.//qiyas.sa/ar/exams/profession/teachers/Pages/default.aspx
المسعودی، مسلم(2007). مدى فاعلیة البرنامج التدریبی لدورة مدیری المدارس من وجهة نظرالمدیرین أنفسهم ووکلائهم بالمنطقة الشمالیة الغربیة بالمملکة العربیة السعودیة. (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة مؤته.
المعمریة، فاطمة& والتاج، هیام (2017). الحاجات التدریبیة لمعلمی التربیة الخاصة فی سلطنة عمان و علاقتها ببعض المتغیرات. المجلة الدولیة للبحوث التربویة، 41(3) 219-244.
المراجع العربية مترجمة
Translaton of the Arabic References
Abu Alhamayl, A. (2005). The effectiveness of a proposed training program for biology teachers in the Kingdom of Saudi Arabia in light of their professional needs. (Unpublished Ph.D. Dissertation). Ain Shams University.
Albattal, Z. (2005). Male and female teachers of students with learning difficulties appreciate their skills in preparing and implementing direct instruction. The Arab Journal of Special Education, 6, King Saud University.
Bakhsh, A. (2005). Evaluating the training programs for special education teachers in the Kingdom of Saudi Arabia and developing them based on their perceptions of their training needs. (Unpublished Master thesis), Umm Al-Qura University.
Barakat, Z. (2010). The necessary training needs for a classroom teacher in the lower elementary stage from the viewpoint of public school teachers in Tulkarm Governorate, Palestine. Al-Quds Open University Journal, 12 (4), 7-52.
Peter, P. (2017). Teaching children with learning difficulties. (5th Ed.), Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
Jalal, B. (2010). A Special Education Teacher’s Guide to Program Planning and Teaching Methods for Mentally Handicapped Individuals. Dar Al Uloom for Publishing and Distribution.
Alkhatib, A. (2016). Evaluating the professional training programs for teachers of students with learning difficulties during their service in the Kingdom of Bahrain from their point of view, Journal of Educational Sciences Studies, 43 (2) 1031-1047.
Alkhatib, B. & Sonkor , S. (2013). The training needs of the basic education teacher in the field of classroom management as seen by teachers. Damascus University Journal, 28 (1), 66-86.
Alkhatib, G. & Al-Hadidi , M. (2017). Introduction to special education. (6th ed.) Dar Al Fikr for publishing and distribution.
Al-Rabie, S. (2003). The effect of three treatment methods on the achievement of female students in the fourth year and keeping it in the history course. (Unpublished Ph.D.Dissertation ), University of Baghdad.
Rousan, F. (2017). Introduction to Special Education( 5th ed. ).Dar Al-Fikr for Printing, Publishing and Distribution.
AlRihani, S., Al-Zariqat,I. & Watanous, A. (2018). Counseling People with Special Needs and Their Families( 4th Ed.) Amman. Dar Al Fikr for publishing and distribution.
Al-Sobhi, A.& Al-Rashid, Kh. & Al-Najjar, H. (2016). The efficiency of the educational system for the Higher Diploma in Special Education Program at King Abdul Aziz University in light of the professional competencies. Journal of Educational Sciences, 1 (1), 19—75.
Sasila, R. (2005). The formative needs necessary for the basic education teacher in light of contemporary challenges. Damascus University Journal, 21 (2), 18-39.
Taher, R. & ElSayed, A. (2010). Teachers' professional development in light of global trends, challenges and ambitions. Dar Al gamaa Algadeda.
Altomh, M. (2013). The necessary training needs for teachers of the hearing impaired in Damascus. (Unpublished Master thesis). Syria, Damascus University.
Al-Abd Al-Jabbar, A.(2003). Necessary training programs for special education teachers. Education and Psychology Message, King Saud University, Saudi Society for Educational and Psychological Sciences, Riyadh 21,139-179.
Abdel-Aty, H. (2010). Needs assessment is the locomotive for successful training. Knowledge Magazine, 154, Kingdom of Saudi Arabia, Riyadh, pp. 28-31.
Abdelaali, M. (2015). Necessary educational needs for teachers of mentally handicapped children. ( 1st ed.) Libya. Dar Al-Ilm for publishing and distribution.
The National Center for Measurement and Evaluation for Tatweer Project (2014). Standards for Intellectual Education Educators. King Abdullah bin Abdul Aziz Project for the Development of Public Education. Available at . http.//qiyas.sa/ar/exams/profession/teachers/Pages/default.aspx
Al-Masoudi, M. (2007). The effectiveness of the training program for the school principals course from the point of view of the principals themselves and their agents in the northwestern region of the Kingdom of Saudi Arabia. Unpublished Master thesis), Mutah University.)
Almaamariah, F.& Altaj, H. (2017). The training needs of special education teachers in the Sultanate of Oman and its relation to some variables. UAE. International Journal of Educational Research, 41 (3) 219-244.
 
 
المراجع الأجنبية
Alan. R., Nancy.K& Martin, M. (2008). Method of evaluation. training techniques international research. journal of finance and economics, 37, 6-56.
Brady, p. (2013). Training needs of teachers learning difficulties, Cambridge journal of Education 47, 302-324.
Council for Exceptional Children (2003) What every special Educator must Know. ethics standard and guidelines for special educators,( 5th ed.)..
Crowe.& Venuto, L.,(2001). "Teacher Recruitment and Training in After-School Programs", Paper availble on line at http..//www.ed.gov/pubs/ after school programs/ Teacher programs. Htm. Accessed on. 9 Oct.2003.
Erin,J.; Holbrook, C.; Sanspree, M.& Swallow, R. (2006).  professional preparation and certification of teachers of students with visual impairment Ruston. VA. Council for exceptional children. Retrieved from. www.cecdvi.org.
 
Frank, R. ( 2009). An Investigation Into the effectiveness of the trainers model for In-service professional development pogroms or elementary. The university of  taxes .
Hendricks, D. ( 2011). Needs Assessment For special Education Teachers who Teach Autistic students.Journal of Vocational Rehabilitation,35(1),37-50.
Kesktas, A.&Akcamete, A. (2011). The relationship of personnel preparation to the competence of teachers of students with visual impairment in Turkey. Journal of visual impairment& blindness, 46, 108  - 124.
Lambe, J. (2007). Student teachers, special needs and inclusion education. Reviewing the potential for problem - based, e-learning pedagogy to support   practice. Journal of education for teaching international research and   pedagogy, 33(3), 359 – 377