فاعلية استخدام القصة الرقمية القائمة على استراتيجية التلعيب في مقرر إلکتروني وأثرها على تنمية مهارات التمييز السمعي والبصري لدى تلاميذ الأول الابتدائي The effectiveness of using digital storytelling based on gamification strategy in an electronic course and its impact on developing the skills of audiovisual discrimination for first grade students

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

1 مدرس تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة کفر الشيخ

2 مدرس نظم معلومات المعهد العالي للحاسبات والمعلومات وتکنولوجيا الإدارة بطنطا

المستخلص

استهدف البحث الحالي قياس فاعلية استخدام القصة الرقمية القائمة على استراتيجية التلعيب في مقرر إلکتروني للغة العربية وأثرها على تنمية مهارات التمييز السمعي والبصري لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي. تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة البحث من (40) تلميذًا، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين الأولى قوامها (20) تلميذًا تدرس عن طريق القصة الرقمية القائمة على استراتيجية التلعيب في مقرر إلکتروني، والثانية قوامها (20) تلميذًا تدرس عن طريق القصة الرقمية فقط. تکونت أدوات البحث من بطاقة ملاحظة لقياس مهارات التمييز السمعي، واختبار قياس مهارات التمييز البصري. تم الاعتماد على اختبار "ت" T.test لقياس دلالة الفروق بين المجموعتين، ومربع إيتا لقياس فاعلية المقرر الإلکتروني. أظهرت النتائج تفوق المجموعة التجريبية التي درست عن طريق القصة الرقمية القائمة على استراتيجية التلعيب في المقرر الإلکتروني مقارنة بالمجموعة التي درست باستخدام القصة الرقمية فقط في کلًا من مهارات التمييز السمعي والبصري، کما أثبتت النتائج فاعلية المقرر الإلکتروني في تنمية مهارات التمييز السمعي والبصري لدى تلاميذ الصف الأول الابتدائي في مقرر اللغة العربية.
Abstract:
The current research aimed at measuring The effectiveness of using digital storytelling based on gamification strategy in an electronic course for Arabic curriculum and its impact on developing the skills of audiovisual discrimination for first grade students. A quasi-experimental method used based on a sample of (40) students divided into two experimental groups of (20) students each. First experimental group taught by digital storytelling based on gamification strategy in an electronic course, and the other studying by digital storytelling only. Research tools consisted of skill performance card to measure auditory discrimination skills, and test measuring visual discrimination skills. A T.test was used to measure the significance of the differences between the two groups, and ETA squareto measure the effectiveness of the electronic course. The results showed the superiority of the experimental group, which was taught by digital storytelling based on gamification strategy in an electronic course and compared to the other group in audiovisual discrimination skills, the results also proved the effectiveness of the electronic course in developing of audiovisual discrimination skills in Arabic language course for first graders at primary school

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أولاً: المراجع العربیة.
أحمد زهران (2007). المفاهیم اللغویة عند الأطفال. عمان، مکتبة الدارین، دار المسرة.
أحمد نوبی، خالد النفیسی، أیمن عمر (2013). أثر تنوع أبعاد الصورة فی القصة الإلکترونیة على تنمیة الذکاء المکانی لتلمیذات الصف الأول الابتدائی ورضاء أولیاء أمورهن. ورقة مقدمة إلى المؤتمر الدولی الثالث للتعلم الإلکترونی والتعلیم عن بعد: المرکز الوطنی للتعلیم الإلکترونی، الریاض، المملکة العربیة السعودیة.
أحمد یحی القبالی (2003). مدخل إلى صعوبات التعلم. عمان، دار الطریق للنشر والتوزیع.
أسامةسعیدهنداوی (2014). أثرالتفاعلبیننمطوتوقیتممارسةالأنشطةفیوحدةتعلیمیةإلکترونیةحول إدراکالألغازوالخدعالبصریةالرقمیةعلىمهاراتالتمییزالبصریومستوىقراءة البصریاتلدىتلامیذالصفالخامسالابتدائی. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، السعودیة، ع 53.
انتصار یونس (2005): السلوک الإنسانی. القاهرة، دار المعارف.
إیمان حلمی عمر (2016). أثر اختلاف نمط عرض القصة الرقمیة (اللوحات القصصیة/ مقطوعات الفیدیو) على تعدیل بعض السلوکیات البیئیة الخاطئ لدى الأطفال ما قبل المدرسة. مجلة الجمعیة العربیة لتکنولوجیا التربیة، ع 27، ص ص 145-188.
إیمان زکی عبد الرحمن، سعد محمد (2002). الاستعداد لتعلم القراءة وتنمیته وقیاسه فی مرحلة ریاض الأطفال. القاهرة، مکتبة الفلاح.
أیمن حجازی (2005). أثر استخدام الألعاب التربویة فی تنمیة مهارات اللغة العربیة لدى تلامیذ الصف الأول الأساسی. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة بغزة.
إیهاب محمد حمزة (2014). أثر الاختلاف فی نمطی تقدیم القصة التعلیمیة فی التحصیل الفوری والمرجأ لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، السعودیة، ع 54، ص ص 328-368.
تامر المغاوری الملاح، نور الهدى محمد فهیم (2016). الألعاب التعلیمیة الرقمیة والتنافسیة Gamification رؤیة جدیدة عن التلعیب. ط1، القاهرة، دار السحاب للنشر والتوزیع.
ثناء یوسف الضبع (2007). تعلم المفاهیم اللغویة والدینیة لدى الأطفال. القاهرة، دار الفکر العربی.
حامد مبارک العویدی (2009). مهارات القراءة الإلکترونیة: رؤیة مستقبلیة لتطویر أسالیب التفکیر فی مراحل التعلیم العام (ریاض الأطفال- الابتدائی (المتوسط)- الثانوی). القاهرة، دار الفکر العربی.
حسن ربحی مهدی، ریم الجرف، عطا درویش (2016). فاعلیة استراتیجیة فی القصص الرقمیة فی إکساب طالبات الصف التاسع الأساسی بغزة المفاهیم التکنولوجیة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربویة والنفسیة - فلسطین، مج4، ع13،ص ص 145-180.
حسین محمد عبد الباسط (2010). فاعلیة برنامج مقترح قائم على استخدام برمجیة Photo Story فی تنمیة مفهوم ومهارات تصمیم وتطویر القصص الرقمیة اللازمة لمعلمی الجغرافیا قبل الخدمة. مجلة الجمعیة التربویة للدراسات الاجتماعیة، مصر، ع 29، ص ص 194-220.
حسین محمد عبد الباسط (2014). مواقف عملیة لاستخدام حکی القصص الرقمیة فی تدریس المقررات الدراسیة، مجلة التعلیم الإلکترونی، جامعة المنصورة (13). متاح على الرابط: http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=431
خالد عبد المنعم النفیسی (2012). أثر اختلاف نوع أبعاد الصورة فی القصة الالکترونیة لتنمیة الذکاء المکانی لتلامیذ الصف الأول الابتدائی ورضاء أولیاء أمورهم بدولة الکویت. ورقة مقدمة إلى المؤتمر الدولی الثانی المجلس الدولی للغة العربیة، بیروت، لبنان.
دینا شوقی عبد الرحمن (2014). برنامج لتنمیة بعض مهارات الاستماع لطفل الروضة باستخدام القصص. رسالة ماجستیر، کلیة ریاض الأطفال، جامعة القاهرة.
رشا محمد حماد (2007). قصور المهارات قبل الأکادیمیة لأطفال الروضة وعلاقتها ببعض المتغیرات النفسیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة الزقازیق.
رفیعة محمد الغامدی (2018). أثر اختلاف نمط عرض المثیرات البصریة فی القصص الرقمیة لتنمیة مهارات الفهم القرائی النقدی والاستنتاجی لدی تلمیذات المرحلة الابتدائیة بمنطقة الباحة. المجلة الدولیة للعلوم التربویة والنفسیة، مصر، ع 11، 178-218.
سمیر عبد الوهاب (2002). بحوث ودراسات فی اللغة العربیة قضایا معاصرة فی المناهج وطرق التدریس فی المرحلتین الثانویة والجامعیة. ج 2. المنصورة. المکتبة العصریة، ص ص 101-127.
السید عبد الحمید سلیمان (2008). صعوبات التعلم النمائیة. القاهرة، علم الکتب.
عبدالباریماهرشعبا(2011). مهاراتالاستماعالنشط.،بدونرقم الطب عمان، دارالمسیرةللنشروالتوزیع.
عبد الحمید السید (2003). صعوباتالتعلموالإدراکالبصری. القاهرة،دارالفکرالعربی.
عبد الرحمن أحمد سالم (2011). أثر اختلاف نمط تقدیم قصص الأطفال التفاعلیة فی تنمیة دافعیة الأطفال نحو تعلم الکمبیوتر. الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التربیة، المؤتمر العلمی السابع- تحدیات الشعوب العربیة والتعلم الإلکترونی "مجتمعات التعلم التفاعلیة"، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة.
عبد الفتاح البجة (2003): تعلیم الأطفال المهارات القرائیة والکتابیة. ط2، القاهرة، دار الفکر.
على أحمد مدکور (2006). تدریس فنون اللغة العربیة. القاهرة، دار الفکر العربی.
عمر إسماعیل (2013). فاعلیة إحدى استراتیجیات ما وراء المعرفة (KWL) فی تنمیة بعض مهارات الفهم القرائی والاستماع الناقد لدى تلامیذ المرحلة الإعدادیة. رسالة ماجستیر، کلیة التربیة بقنا، جامعة جنوب الوادی.
فتح الباب عبد الحلیم سید (1995). توظیفتکنولوجیاالتعلیم. القاهرة،دارالمعارفالمصریة.
فتحی الزیات (1998).صعوباتالحلم: الأسسالنظریةوالتشخیصیةوالعلاجیة. القاهرة، دارالنشرللجامعات.
فهیم مصطفى (1994). الطفل والقراءة. القاهرة، الدار المصریة اللبنانیة.
فهیم مصطفى (2008). الطفل والخدمة الثقافیة: رؤیة مصریة لتثقیف الطفل العربی. القاهرة، مکتبة الدار العربیة للکتاب.
فوقیة رضوان (2004). مقیاسالتمییزالبصریلدىطفلالروضة. القاهرة،مکتبةدارالحدیث.
قمر أحمد خلیل (2000). فاعلیة التعلم باللعب لدى تلامیذ الصف الأول الابتدائی: دراسة شبه تجریبیة فی مدارس مدینة دمشق الرسمیة.، رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة دمشق.
کریمان بدیر (2004). استراتیجیات تعلم اللغو بریاض الأطفال. القاهرة، عالم الکتب.
کمالطاهرمحمد (2012). کفاءةبرنامجفیالأنشطةاللغویةقائمعلىالمدخلالدرامیلتنمیةبعضمهارات التمییزالسمعیوالبصریللغةالعربیةبمرحلةریاضالأطفال. مجلةالقراءةوالمعرفة،مصر، ع 124،ص ص 199-230.
محسن على عطیة (2006). الکافی فی أسالیب اللغة العربیة. عمان، دار الشروق للنشر والتوزیع.
محمد أمین المفتی (1984). سلوک التدریس. مؤسسة الخلیج العربی، مصر، مطبعة النهضة.
محمد عطیة خمیس (2003). منتوجاتتکنولوجیاالتعلیم. القاهرة،دارالکلمة.
محمدفرحانالقضاة، محمدعوض الترتوری (2006) تنمیةمهارات اللغةوالاستعدادالقرائیعندطفلالروضة.عمان، الأردن، دارالحامد.
محمد محمود موسى، وفاء محمد سلامة (2004). القصص الإلکترونیة المقدمة لأطفال مرحلة ما قبل المدرسة. المؤتمر الإقلیمی الأول لمرکز البحوث والدراسات المتکاملة. " الطفل العربی فی ظل المتغیرات المعاصرة"، کلیة البنات، جامعة عین شمس، مصر، ص ص 462-514.
محمود موسى (2007). دور الألعاب التعلیمیة فی رفع مستوى التحصیل الدراسی لدى طلبة الصف الثانی الابتدائی فی مادة اللغة العربیة فی محافظة رفح. جامعة الأقصى- خان یونس.
محمود هلال عبد القادر (2013). برنامج مقترح قائم على القصص الالکترونیة لتنمیة مهارات الاستماع النشط وأثره فی الدافعیة للتعلم لدى التلامیذ منخفضی التحصیل بالمرحلة الابتدائیة. مجلة دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس، مج 2، ع 41، المملکة العربیة السعودیة، ص ص90-136.
مروة الشناوی عبد المؤمن (2018). توظیف القصة الرقمیة فی تنمیة بعض المفاهیم الصحیة لدى طفل الروضة. مجلة العلوم الإنسانیة للدراسات التربویة والنفسیة. کلیة التربیة، جامعة شقراء، السعودیة، مجلد 26، ع 3، ص ص 296-326.
مصطفی حسین الحطاب، محمد فهام غالب (2014). تصمیم وحدات قصصیة لتعلیم اللغة العربیة للناطقین بغیرها من خلال التعلیم الکترونی.، کلیة معارف الوحی والعلوم الإنسانیة، الجامعة الإسلامیة العالمیة بمالیزیا.
نجوىفوزی، حسان صالح،مروةنصر (2018). أثرالألعابالتربویةعلىتنمیةبعضمهاراتاللغةالعربیة، مجلة الجامعةالإسلامیةللدراساتالتربویةوالنفسیة - شئونالبحثالعلمی والدراساتالعلیابالجامعةالإسلامیة- غزة،فلسطین، مج 26، ع 1.
ندى العمری (2017). فاعلیة الألعاب اللغویة فی تنمیة مهارات التمییز السمعی لدى أطفال الریاض (5-6) سنوات. مجلة جامعة البعث، سوریا، مج 39، ع 49.
نشوى رفعت (2014). تکنولوجیا التعلیم- القصص الرقمیة. مجلة التعلیم الإلکترونی. متاحة على الرابط: http://el-gradu.blogspot.com/2014/01/blog-post_10.html
هدیل محمد عبد الله العریان (2015). فاعلیة استخدام القصة الالکترونیة فی تنمیة بعض المهارات اللغویة لطفل الروضة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى، المملکة العربیة السعودیة.
وفاء مجاهد (2011). فعالیة القصص الالکترونیة التفاعلیة فی تنمیة الوعی السیاسی لدى أطفال الحلقة الأولى من التعلیم الأساسی. رسالة ماجستیر غیر منشورة، معهد الدراسات التربویة، جامعة القاهرة.
ولیام لوریتا ماکجرو (ب،ت) :تنمیة المفاهیم عند الأطفال المعوقین بصریا. ترجمة عبد الغفار عبد الحکیم الدماطی وفاروق إبراهیم عمارة، شؤون المکتبات، المملکة العربیة السعودیة.
یحیى وعبید خولة، ماجدةالسید (2008) أنشطةللأطفالالعادیینوذوی الاحتیاجاتالخاصةفیمرحلةماقبلالمدرسة.،ط1، عمان، دارالمسیرةللنشروالتوزیع.
ث
Arabic references in English.
 
 Zahran, Ahmad (2007). Linguistic concepts for children. Amman: Darin Library. Darel  Massara.
 
 Nobi, Ahmad and Al-Nafisi, Khaled and Omar, Ayman (2013). The impact of image dimensions' diversity at the electronic story on the development of spatial intelligence for first-grade primary students and the satisfaction of their parents. A Paper presented to the Third International Conference on E-learning and Distance Education: The National Center for E-learning, Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia.
 
 Al-Qabaly, Ahmad Yahya (2003). Introduction to learning difficulties. Amman: Dar Al-Tareeq for Publishing and Distribution.
 
 Hindawy, Osama Saeed (2014). The interaction effect  between the pattern and timing of practicing activities of an e-learning unit about perception of puzzles and digital visual tricks on the skills of visual discrimination and the level of visual reading of fifth grade students. Arab Studies in Education and Psychology, 53.
 
 Yunus, Intisar (2005): Human Behavior. Cairo: Darel Ma'ref.
 
 Omar, Iman Helmy (2016). The effect of different displaying style of the digital story (storyboards / video clips) on modifying some wrong environmental behaviors of preschool children. Journal of the Arab Association for Educational Technology, 27, pp. 145-188.
 
 Abd al-Rahman, Iman Zaky and Muhammad, Saad (2002). Readiness for learning, developing and measuring reading during kindergarten. Cairo: Al Falah Library.
 
 Hegazy, Ayman (2005). The effect of using educational games on developing Arabic language skills among first primary grade students. Unpublished Master's thesis, Faculty of Education, Islamic University of Gaza.
 
 Hamza, Ihab Muhammad (2014). The effect of differentiating the two patterns of presenting `educational story on the immediate and postponed achievement of the primary school students. Arab Studies in Education and Psychology, 54, pp. 328-368.
 
 Al-Mallah, Tamer Al-Maghawry and Fahim, Nour Al-Hoda Muhammad (2016). Digital and competitive educational games, gamification, a new vision of gamification (1st ed.). Cairo: Dar Al-Sahab for Publishing and Distribution.
 
 Al-Dabaa, Thanaa Yusuf (2007). Learning linguistic and religious concepts for children. Cairo: Darel Feqr Al-Arabi.
 
 Al-Oweidi, Hamid Mubarak (2009). E-reading skills: A future vision for developing methods of thinking during  public education stages (kindergarten - primary (intermediate) - secondary). Cairo: Darel Feqr Al-Arabi.
 
 Mahdi, Hassan Rabhi, Al-Jarf, Reem and Darwish, Atta (2016). The effectiveness of A strategy on digital stories for  teaching technological concepts  at the ninth grade students in Gaza.  Journal of Al-Quds Open University for Research , Educational and Psychological Studies , 4 (13), pp. 145-180.
 
 Abdul Basit, Hussein Muhammad (2010). The effectiveness of a proposed program based on the use of Photo Story software in developing concept, skills of designing and digital stories necessity  for pre-service geography teachers. Journal of Educational Association for Social Studies, 29, pp. 194-220.
 
 Abdul Basit, Hussain Muhammad (2014). Practical situations for using digital storytelling in teaching academic curricula, E-Learning Journal, Mansoura University. 13. Available at: http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=43
 
Al-Nafisi, Khaled Abdel-Moneim (2012). The effect of the diversity of  image dimensions' type in the electronic story for developing spatial intelligence of first-grade students and the satisfaction of their parents at the State of Kuwait. A Paper presented to the Second International Conference of the International Council of the Arabic Language, Beirut, Lebanon.
 
 Abdul Rahman, Dina Shawky (2014). A program for developing some listening skills of kindergarten children using stories. (Master's thesis), Faculty of Kindergarten, Cairo University.
 
Hammad, Rasha Muhammad (2007). Deficiency of pre-academic skills of kindergarten children and its relationship to some psychological variables. (Unpublished Master's thesis), Faculty of Education, Zagazig University.
 
Al-Ghamdi, Rafiaa Muhammad (2018). The Effect Of The Diversity Of  Visual Stimuli Displaying Style Of Digital Stories On Developing Critical And Deductive Reading Comprehension Skills Of Female Primary Stage Students At Al-Baha Region. International Journal of Educational and Psychological Sciences, 11, pp. 178-218.
 
 Abdel-Wahab, Samir (2002). Research and studies in Arabic language, contemporary issues of curricula and Teaching methods at the secondary and university Stages. (part 2). Mansoura: The Modern Library, pp. 101-127.
 
Suleiman, Alsayd Abdel Hamid (2008). Developmental learning difficulties. Cairo: Alamel kotob.
 
 Shaaban, Abdel Bari Maher (2011). Active listening skills. Amman: Darel Masirah for Publishing and Distribution.
 
 Al-Sayed, Abdel-Hamid (2003). Learning difficulties and visual perception. Cairo: Darel Fekr Al-Arabi.
 
Salem, Abd al-Rahman Ahmad (2011). The effect of diversity style of presenting interactive children's stories on developing children's motivation towards learning computer. The Egyptian Association for Educational Technology, The Seventh Scientific Conference - Challenges of the Arab Peoples and E-learning “Interactive Learning Communities”, Institute of Educational Studies, Cairo University.
 
 Al-Beja, Abdel-Fattah (2003): Teaching Reading and Writing Skills for Children. (2nd ed.), Cairo: Darel Fikr.
 
 Madkour, Ali Ahmad (2006). Teaching The Arts of Arabic language. Cairo: Darel Fikr Al-Arabi.
 
 Ismail, Omar (2013). The effectiveness of one of the KWL strategies in developing some skills of reading comprehension and critical listening among middle school students. (Master's thesis), Faculty of Education-Qena, University of South Valley.
 
Sayyid, Fath al-Bab Abdel Halim (1995). utilization of educational technology. Cairo: darel Maref Al-Massriah.
 
Al-Zayyat, Fathy (1998). Difficulties of Dream: theoretical, diagnostic and corrective foundations. Cairo: Darel Nashr for Universities.
 
 Mustafa, Fahim (1994). The child and Reading. Cairo:  Al Dar Al Masriah Al Lubnaniah.
 
Mustafa, Fahim (2008). The Child and Cultural Service: An Egyptian Vision for Educating the Arab Child. Cairo: Al Dar Al Arabia for Book.
 
 Rodwan, Fawqeya (2004). A Measure of visual discrimination for a kindergarten child. Cairo: Dar Al Hadith Library.
 
 Khaleel, Qamar Ahmad (2000). The effectiveness of learning by playing for first-grade students: a quasi-experimental study at Damascus public schools. (Unpublished Master's thesis). Faculty of Education, University of Damascus.
 
 Bedeer, Keriman (2004). Strategies for Language Learning at Kindergarten Stage. Cairo: Alam Al-Kotob.
 
Muhammad, Kamal Taher (2012). The proficiency of a program on language activities based on the dramatic approach for developing some auditory and visual skills of the Arabic language at kindergarten. Journal of Reading and Knowledge, 124, pp. 199-230.
 
Atiyah, Mohsen Ali (2006). Al Kafi in the Arabic language Teaching methods. Amman: Dar El Shorouk for Publishing and Distribution.
 
Al-Mufti, Muhammad Ameen (1984). Teaching behavior. Egypt: Arabian Gulf Foundation, Al-Nahda Press.
 
Khamis, Muhammad Atiyah (2003). Education technology Outcomes. Cairo: Dar El-Kalema.
 
Al-Qudah, Muhammad Farhan and Altartoury, Muhammad Awad (2006). Developing language skills and Reading willingness for the child of kindergarten. Amman: Dar Al-Hamed.
 
 Musa, Muhammad Mahmoud and Salameh, Wafa' Muhammad (2004). E-stories designed for pre-school children. The first regional conference of the Center for Integrated Research and Studies. “The Arab Child Under Contemporary Changes”, Women's College, Ain Shams University, Egypt, pp. 462-514.
 
Musa, Mahmoud (2007). The role of educational games in raising the academic achievement level of second-grade students in the Arabic language subject at  Rafah Governorate. Al-Aqsa University - Khan Yunis.
 
 Abdel Qader, Mahmoud Hilal (2013). A proposed program based on electronic stories for developing active listening skills and its impact on motivating lower-achieving pupils to learn at the elementary stage. Journal of Arab Studies in Education and Psychology 2 (41), pp. 90-136.
 
Abdul-Mu'min, Marwa El-Shenawy (2018). Utilizing digital story for developing some concepts of health for kindergarten child. Journal of Humanities for Educational and Psychological Studies. 26 (3), College of Education, Shaqra University, pp. 296-326.
 
 Al-Hattab, Mustafa Hussein and Ghalib, and Muhammad Faham (2014). Designing story units for teaching the Arabic language to non-native speakers through e-learning. College of Revelation knowledge and Humanities, International Islamic University of Malaysia.
 
 Fawzi, Najwa and Saleh, Hassan and Nasr, Marwa (2018). The Impact of Educational Games on the Development of Some Arabic Language Skills, Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, 26 (1). Scientific Research and Graduate Studies Affairs at the Islamic University – Gaza.
 
 ​​Al-Amri, Nada (2017). The Effectiveness of Language Games on Developing Hearing Discrimination Skills Among Kindergarten Children (5-6) Years. Journal of Al-Baath University, 39 (49).
 
 Rifa't, Nashwa (2014). Educational Technology - Digital Stories. E-Learning Journal. Available at: http://el-gradu.blogspot.com/2014/01/blog-post_10.html
 
 Al-Aryan, Hadeel Muhammad Abdullah (2015). The Effectiveness Of Utilizing The E-Story For Developing Some Language Skills Of The Kindergarten Child. (Unpublished Master's thesis), College of Education, Umm Al-Qura University.
 
 Mujahid, Wafa' (2011). The Effectiveness Of Interactive E-Stories on Developing Political Awareness Among Children Of The First Level of Elementary Education. (Unpublished Master's thesis), Institute of Educational Studies, Cairo University.
 
McGraw, W.R. (n.d.). Developing Concepts Among children with visual impairments. (Translated by Abd al-Ghaffar Abd al-Hakim al-Damati and Farouk Ibrahim Emara), The Kingdom of Saudi Arabia: Libraries Affairs.
 
Khawla, Yahya Abid and Al-Sayed, Majda (2008). Activities for ordinary children and Those in special needs at pre-school stage. (1st ed.), Amman: Dar Al-Masirah for publication and distribution
 
 English references.
Abdullah, K. (2008). A study on the use of electronic stories in Malay language teaching. Centre for Research in Pedagogy and Practice, Singapore. Available at: http://mlc.alc.nie.edu.sg/docs/kamsiah_abdullah.pdf.
 
Alcivar, I., & Abad, A. G. (2016). Design and evaluation of a gamified system for ERP training. Computers in Human Behavior, 58, 109-118.‏
 
Armstrong, D. (2013). The new engagement game: the role of gamification in scholarly publishing. Learned publishing26(4), 253-256.‏
 
Ballast, K., Stephens, L., & Radcliffe, R. (2008, March). The effects of digital storytelling on sixth grade students' writing and their attitudes about writing. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 875-879). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).‏
 
Berkling, K., & Thomas, C. (2013, September). Gamification of a Software Engineering course and a detailed analysis of the factors that lead to it's failure. In 2013 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) (pp. 525-530). IEEE.‏
 
Buckley, P., & Doyle, E. (2016). Gamification and student motivation. Interactive learning environments24(6), 1162-1175.‏
 
Bunchball, I. (2010). Gamification 101: An introduction to the use of game dynamics to influence behavior. White paper9.‏
 
Christy, K. R., & Fox, J. (2014). Leaderboards in a virtual classroom: A test of stereotype threat and social comparison explanations for women's math performance. Computers & Education78, 66-77.‏
 
Jakes, D., & Brennan, J. (2005). Digital storytelling, visual literacy and 21st century skills. In Online Proceedings of the Tech Forum New York.[Online].‏
 
De-Marcos, L., Garcia-Lopez, E., & Garcia-Cabot, A. (2016). On the effectiveness of game-like and social approaches in learning: Comparing educational gaming, gamification & social networking. Computers & Education95, 99-113.‏
 
Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L., & Dixon, D. (2011). Gamification: Toward a definition. Chi. 12–15. 2011 Available at: http://doi.org/978-1-4503-0268-5/11/0.
 
Aparicio, A. F., Vela, F. L. G., Sánchez, J. L. G., & Montes, J. L. I. (2012, October). Analysis and application of gamification. In Proceedings of the 13th International Conference on Interacción Persona-Ordenador (pp. 1-2).‏
 
Deterding, S., Sicart, M., Nacke, L., O'Hara, K., & Dixon, D. (2011). Gamification. using game-design elements in non-gaming contexts. In CHI'11 extended abstracts on human factors in computing systems (pp. 2425-2428).‏
 
Dicheva, D., Dichev, C., Agre, G., & Angelova, G. (2015). Gamification in education: A systematic mapping study. Journal of Educational Technology & Society18(3), 75-88.‏
 
Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., De-Marcos, L., Fernández-Sanz, L., Pagés, C., & Martínez-Herráiz, J. J. (2013). Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers & education63, 380-392.‏
 
Doveston, M. (2007). Developing capacity for social and emotional growth: An action research project. Pastoral Care in Education25(2), 46-54.‏
 
Ertem, I. S. (2010). The Effect of Electronic Storybooks on Struggling Fourth-Graders' Reading Comprehension. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET9(4), 140-155.‏
 
Frazel, M. (2010). Digital storytelling guide for educators. Washington, DC: International Society for Technology in Education.‏
 
Frost, R. D., Matta, V., & MacIvor, E. (2015). Assessing the efficacy of incorporating game dynamics in a learning management system. Journal of Information Systems Education26(1), 59-70.‏
 
Matthews-DeNatale, G. (2008). Digital Storytelling: Tips and Resources. Simmons College. Boston, MA.‏
 
Galyean, T. A. (1995). Narrative guidance of interactivity (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).‏
 
García, J., Copiaco, J. R., Nufable, J. P., Amoranto, F., & Azcarraga, J. J. (2015). Code it! A gamified learning environment for iterative programming. In de Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education, ICCE.‏
 
Giakalaras, M. M. (2016). Gamification and storytelling. University of the Aegean.‏
 
Van Gils, F. (2005, February). Potential applications of digital storytelling in education. In 3rd twente student conference on IT (Vol. 7).‏
 
Goehle, G. (2013). Gamification and web-based homework. Primus23(3), 234-246.
 
Gregori-Signes, C. (2014). Digital storytelling and multimodal literacy in education. Porta Linguarum, 2014, num. 22, p. 237-250.
 
Gunter, G., Kenny, R. F., & Vick, E. H. (2006). A case for a formal design paradigm for serious games. The Journal of the International Digital Media and Arts Association3(1), 93-105.
 
Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014, January). Does gamification work?--a literature review of empirical studies on gamification. In 2014 47th Hawaii international conference on system sciences (pp. 3025-3034). Ieee.
 
Hanus, M. D., & Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & education80, 152-161.
 
Hodhod, R., Cairns, P., & Kudenko, D. (2011). Innovative integrated architecture for educational games: challenges and merits. In Transactions on edutainment V (pp. 1-34). Springer, Berlin, Heidelberg.
 
HRONOVÁ, K. (2011). Using digital storytelling in the English language classroom (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta).
 
Huang, B., & Hew, K. F. (2015, November). Do points, badges and leaderboard increase learning and activity: A quasi-experiment on the effects of gamification. In Proceedings of the 23rd International Conference on Computers in Education (pp. 275-280).‏
 
Hsu, H. (2007) . Digital Storytelling: Motivating Students to go further Across the Curriculum, New York Institute of Technology, Available at: http://iris, nyit.edu/sourcc, 2007.
 
Hutcheson, B. (2008). 2008-2009 Davis Digital Storytelling Challenge: Showcasing 21st-Century Learning in the Art Classroom. SchoolArts: The Art Education Magazine for Teachers108(1), 40-41.‏
 
Buttriss, J. & Callander, A. (2008). Activities to develop visual discrimination skills Available at: http://ldsupport.homestead.com/VISUALDISCRIMINATION.html.
 
Jakes, David S. (2011). Capturing Stories, Capturing Lives: An Introduction to Digital Storytelling, Community High School, Illinois, Available at: http://www.jakesonIine.org/dstory ice.pdf.
 
Salmons, J. (2006). Storytelling and Collaborative F-Lcarning, Resources for Educators, Vision2Lea:t. Inc.. , 13.
 
Lambert, J. (2007). The Digital Storytelling Cookbook: Center for Digital Storytelling. Berkeley: Digital Diner Press, Berkeley.‏ 9- 19.
 
Chen, J. (2002). Exploring the Interaction Design of Electronic story books. In GLIDE'08 Conference Proceedings (Vol. 1, No. 1, pp. 44-53).‏
 
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.‏
 
Kapp, K. M., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The gamification of learning and instruction Field book. Principal Leadership, 12(December), 56–59. Available at: http://doi.org/10.4018/jgcms.2012100106.
 
Knight, J. (1999). Fabula: Bilingual multimedia educational material for children, Reading & Language Information Centre, University of Reading, Bulmershe Court, Available at: http://www.it.bton.ac.uk/staff/lp22/IS204/case/design_doc.pdf.‏
 
Kumar, B., Khurana, P. (2012). Gamification in Education – Learn Computer Programming with Fun. International Journal of Computers and Distributed Systems 2(1), 46–53
 
Kuo, M. S., & Chuang, T. Y. (2016). How gamification motivates visits and engagement for online academic dissemination - an empirical study. Computers in Human Behavior, 55, 16–27. Available at: http://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.025.
 
Lambert, J. (2002). Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community. Berkeley, CA: Center for Digital Storytelling.
 
Malone, T. W., & Lepper, M. R. (1987). Making learning fun: A taxonomy of intrinsic motivations for learning. Aptitude, learning, and instruction3, 223-253.
 
Martí-Parreño, J., Méndez-Ibáñez E. & Alonso-Arroyo, A. (2016), The Use of Gamification in Education: A Bibliometric and Text Mining Analysis. Journal of Computer Assisted Learning, 32, 663–676. Available at: http://dx.doi.org/10.1111/jcal.12161.
 
Miller, C. (2004). Digital Storytelling: A Creator's Guide to interactive Entertainment. Focal Press. Available at: http://www.amazon.com/Digital-Storytelling-creatorsinteractive- entertainment/ dp/0240 809599.
 
Molnar, A. (2018). The effect of interactive digital storytelling gamification on microbiology classroom interactions. In IEEE Integrated STEM Education Conference IEEE. Available at: http://DOI: 10.1109/ISECon.2018.8340493.
 
Molnar, Andreea, and Patty Kostkova. (2013). Seamless evaluation integration into IDS educational games. In International Conference on the Foundations of Digital Games, 322-329.
 
Molnar, Andreea, & Patty Kostkova. (2015). Learning Through Interactive Digital Narratives. Interactive Digital Narrative, 200- 210.
 
Moody, Amelia K.(2010). Using Electronic Books in the Classroom to Enhance Emergent Literacy Skills in Young Children, PHD, Journal of Literacy and Technology,11(4), ISSN: 1535-0975, Available at: http://www.literacyandtechnology.org/volume_11_4/JLT_V11_4_2_Moody.pdf.
 
Muntean, C. C. I. (2011). Raising engagement in e-learning through gamification. The 6th international conference on virtual learning ICVL 2011, (1), 323–329. Available at: http://icvl.eu/2011/disc/icvl/documente/pdf/met/ICVL_ ModelsAndMethodologies_paper42.pdf.
 
Nah, F., Eschenbrenner, B., Zeng, Q., Telaprolu, V. & Sepehr, S.(2014). Flow in Gaming: LiteratureSynthesis and Framework Development. International Journal of Information Systemsand Management 1(1).
 
Naik, V., & Kamat, V. (2016). Adaptive and gamified learning environment (AGLE). Proceedings - IEEE 7th international conference on technology for education, 7–14. Available at: http://doi.org/10.1109/T4E.2015.23
 
O’Donovan, S., Gain, J. & Marais, P (2013).: A Case Study in the Gamification of a University Level Games Development Course. In: Proceedings of the South African Institute for Computer Scientists and Information Technologists Conference, 242–251.
 
Ohler. J. (2006). The World of Digital Storytelling. Educational Leadership. 63(4), 44- 47.
 
Özpinar, İ., Gökçe, S., & Yenmez, A. A. (2017). Effects of Digital Storytelling in Mathematics Instruction on Academic Achievement and Examination of Teacher-Student Opinions on the Process. Journal of Education and Training Studies5(10), 137-149.‏
 
Padilla-Zea, N., Gutiérrez, F. L., López-Arcos, J. R., Abad-Arranz, A., & Paderewski, P. (2014). Modeling storytelling to be used in educational video games. Computers in Human Behavior31, 461-474.‏
 
peck. D. (1998). Multimedia: A Hands on introduction, USA: Delmah publishers.
 
Phadung, M., Suksakulchai, S., & Kaewprapan, W. (2012, October). The design framework of interactive storybook support early literacy learning for ethnic minority children. In Proceedings of the 2012 World Congress on Engineering and Computer Science (pp. 24-26).‏
 
Pieterse, G., & Quilling, R. (2011). The impact of digital story-telling on trait Emotional Intelligence (EI) amongst adolescents in South Africa–a case study. Procedia-Social and Behavioral Sciences28, 156-163.‏
 
Plass, J. L., Homer, B. D., & Kinzer, C. K. (2015). Foundations of game-based learning. Educational Psychologist, 50(4), 258–283. Available at: http://doi.org/10.1080/00461520. 2015.1122533.
 
Prensky, M (2001). Digital Game –based learning. New York: MeGraw-Hill.
 
Preradovic, N. M., Lesin, G., & Boras, D. (2016). Introduction of Digital Storytelling in preschool education: a case study from Croatia. Digital Education Review, (30), 94-105.‏
 
Raymer, R.(2011). Gamification: Using Game Mechanics to Enhance eLearning. eLearn Magazine. Available at: http://elearnmag.acm.org/featured.cfm?aid=2031772
 
Hayes, R., & Matusov, E. (2005). From “ownership” to dialogic addressivity: Defining successful digital storytelling projects. Technology, Humanities, Education, Narrative Journal, March3.‏
 
Riedl, M. O. (2010, June). A comparison of interactive narrative system approaches using human improvisational actors. In Proceedings of the intelligent narrative technologies III workshop (pp. 1-8).‏
 
Riedl, M. O., & Young, R. M. (2006). From linear story generation to branching story graphs. IEEE Computer Graphics and Applications26(3), 23-31.‏
 
Robin, B. (2006, March). The educational uses of digital storytelling. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 709-716). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).‏
 
Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4),487-506.
 
Sailer, M., Hense, J. U., Mayr, S. K., & Mandl, H. (2017). How gamification motivates: An experimental study of the effects of specific game design elements on psychological need satisfaction. Computers in Human Behavior, 69, 371–380. Available at: http://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.033.
 
Santos, C., Almeida, S., Pedro, L., Aresta, M. & Koch-Grunberg, T (2013). Students’ Perspectives on Badges in Educational Social Media Platforms: The Case of SAPO Campus Tutorial Badges. In: IEEE 13th International Conference on Advanced Learning Technologies, 351–353.
 
Shute, V. J., & Ke, F. (2012). Games, learning, and assessment. Assessment in game-based learning, New York, Springer 43–58. Available at: http://doi.org/10. 1007/978-1-4614-3546-4_4.
 
Signes, Carmen Gregori. (2008). Practical Uses of Digital Storytelling, Universitat de Valencia, Valencia, Available at: http://www.uv.es/gregoric/DIGITALSTORYTELLING/DS_files/DST_15_ene_08 final.pdf.
 
Smeda, Najat, Eva Dakich, & Nalin Sharda. (2014). The effectiveness of digital storytelling in the classrooms: a comprehensive study. Smart Learning Environments, 1(1), 1-6.
 
Takahashi, D. (2010). Website builder DevHub gets users hooked by ‘gamifying’its service. VentureBeat, August25.‏
 
Tatum, M. E. (2009). Digital storytelling as a cultural-historical activity: Effects on information text comprehension. University of Miami.‏
 
Thom, J., Millen, D., & DiMicco, J. (2012, February). Removing gamification from an enterprise SNS. In Proceedings of the acm 2012 conference on computer supported cooperative work (pp. 1067-1070).‏
 
Klock, A. C. T., Da Cunha, L. F., de Carvalho, M. F., Rosa, B. E., Anton, A. J., & Gasparini, I. (2015, August). Gamification in e-learning systems: A conceptual model to engage students and its application in an adaptive e-learning system. In International Conference on Learning and Collaboration Technologies (pp. 595-607). Springer, Cham.
 
Tomislav Jagust, Ivica Boticki, & Hyo-Jeong So (2018).Examining competitive, collaborative and adaptive gamification in young learners' math learning. Computers & Education 125, pp. 444-457.