درجة ممارسة القيادات المدرسية لدورها في تمهين التعليم تحقيقا لتوجهات رؤية المملکة العربية السعودية

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

کلية الشرق العربي للدراسات العليا

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف دور القيادات المدرسية في تمهين التعليم؛ تحقيقًا لرؤية المملکة العربية السعودية 2030 والمعوقات التي تحد من ذلک، والتعرف على السبل التي تفضي إلى تطوير أدوارهم، ولتحقيق الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واستبانة طبقت على عينة بلغت (794) (قائدًا، وکيلًا، معلمًا)، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: اتفاق عينة الدراسة على قيام القيادة المدرسية بدورها في تجسيد القيم والمسؤوليات المهنية، وترسيخ المعرفة المهنية، وتنمية الممارسة المهنية لدى لمعلمين بدرجة عالية، بالإضافة إلى وجود بعض الصعوبات التي تواجه القيادات المدرسية من ممارسة التمهين، ومن أهمها ضعف الميزانية التشغيلية للمدرسة، کما توصلت الدراسة إلى بعض الحلول المقترحة للتغلُّب على الصعوبات التي تواجه ممارسة قادة المدارس لتمهين التعليم، وتوصي الدراسة بضرورة ربط المخصصات المالية والمادية للمدارس بکفاءة ممارساتها المهنية وتقديم برامج نوعية للقيادات المدرسية منتهية بالاجتياز لضمان کفاءتهم مهنيًّا.
Abstract:
The study aimed to identify the role of the school leaders to qualify the education in order to achieve the vision of Saudi Arabia 2030 and the obstacles that limit it and to identify the ways that lead to the development of their roles. To achieve the objective, the study used the descriptive method, and a questionnaire applied to a sample of (794) The study concluded several results, including: The agreement of the study sample on the practice of school leadership to reflect the values ​​and professional responsibilities and the consolidation of professional knowledge of teachers and the development of the professional practice of teachers to a high degree, in addition to the existence of some difficulties facing the leadership of the school practice The study also recommended some of the proposed solutions to overcome the difficulties facing the practice of school leaders to facilitate education. The study recommends that financial and material allocations to schools should be linked to the efficiency of their professional practices and the provision of quality programs to school leaders who have completed the exams to ensure their professional competence.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)           المراجع العربية

آل مغیرة، محمد (2017). مدى ممارسة مدیری المدارس فی مراحل التعلیم العام لدورهم فی تنمیة المعلمین مهنیاً. مجلة جامعة الفیوم للعلوم التربویة والنفسیة، 7(3)، 99 – 142.
أبو النصر، مدحت (2015). الحوکمة الرشیدة: فن إدارة المؤسسات عالیة الجودة. المجموعة العربیة للتدریب والنشر.
الطویل، هانی عبد الرحمن صالح؛ وأبوشویمة، زبیدة حسن (2016). معاییر مقترحة لاختیار مدیری الإدارات العلیا والوسطى فی وزارة التربیة والتعلیم الأردنیة. دراسات - العلوم التربویة: الجامعة الأردنیة - عمادة البحث العلمی، 43، 929 - 947.
أحاندو، سیسی (2018). معاییر تعیین المعلمین الجدد لمهنة التعلیم فی ضوء التوجهات الحدیثة من وجهة نظر خبراء التربیة. مجلة الشمال للعلوم الإنسانیة: جامعة الحدود الشمالیة - مرکز النشر العلمی والتألیف والترجمة، 3(1)، 137 - 163.
بحلوس، بهاء (2007). النمو المهنی للمعلمین. مجلة أنوار، (17)، 4-20.
البرعی، العزی (2012). واقع مؤسسات إعداد المعلم و تأهیله فی الیمن: دراسة تحلیلیة. مجلة کلیة التربیة الأساسیة: الجامعة المستنصریة، 76 (771)، 794.
بشیر، إسماعیل (2005). أسالیب ونشاطات وأدوار مدیر المدرسة فی تطویر الأداء من وجهة نظر المعلمین فی منطقة الجفرة. الجماهیریة اللیبیة (رسالة ماجستیر). کلیة الآداب، جامعة أم درمان الإسلامیة.
البشیر، محمد (2012). تمهین مهنة التعلیم: الدواعی والمبررات. دراسات تربویة، 25 (13).
البلوی، إبراهیم (2015). تطویر برنامج تدریبی لتنمیة کفایات مدیر المدرسة کمشرف تربوی مقیم فی المملکة العربیة السعودیة (رسالة دکتوراة غیر منشورة). کلیة الدراسات العلیا، الجامعة الأردنیة.
الثبیتی، علی (2000). دور مدیر المدرسة فی تطویر کفاءة المعلم نحو تقویم عمل الطالب من وجهة نظر مدیری المدارس والمعلمین. مجلة التربیة ، جامعة الأزهر، (92)، 311 - 341.
الجمیل (2014). تصور مقترح لتوطین الإشراف التربوی بالمدارس فی مدینة حائل التعلیمیة من وجهة نظر (مدیری المدارس -المشرفین التربویین). مجلة کلیة التربیة، جامعة المنوفیة - کلیة التربیة، 29(2)، 113 - 158.
الجمیل، عبد الله (2017). المعاییر العلمیة اللازمة لتمهین التعلیم من وجهة نظر الأکادیمیین فی المملکة العربیة السعودیة. دراسات في العلوم التربویة، الجامعة الأردنیة، عمادة البحث العلمی، 44، 261 - 277.
الجمیل، عبد الله (2008). دور الإشراف التربوی فی تمهین التدریس: تصور مقترح (رسالة دکتوراه غیر منشورة). کلیة التربیة. جامعة أم القرى.
حافظ، عبد الرشید (2012). أساسیات البحث العلمی. مرکز النشر العلمی.
حافظ، محمود (2012). مؤشرات جودة التعلیم فی ضوء المعاییر المهنیة. مصر دار العلم والإیمان للنشر والتوزیع.
الحداد، مها (2017). تطویر أداء مدیر المدرسة بمدارس وکالة غوث فی محافظة غزة کمشرف تربوی مقیم فی ضوء بعض الاتجاهات المعاصرة (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، الجامعة الإسلامیة بغزة.
الحر، عبد العزیز (1430). أدوات مدرسة المستقبل التنمیة المهنیة. مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.
حسن، محمود (2014). بحوث الفعل والإصلاح المدرسی: تطویر تجربة برنامج بحوث الفعل، المؤتمر العلمی الثالث والعشرون للجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس (تطویر المناهج. رؤى وتوجهات). کلیة التربیة جامعة أسیوط.
حسین، حریم (2017). مبادئ الإدارة الحدیثة: النظریات العملیات الإداریة وظائف المنظمة. دار حامد للطباعة والنشر.
حمد، إلهام حسن (2014). درجة ممارسة مدیر المدرسة بصفته مشرفًا مقیمًا فی التنمیة المهنیة للمعلمین فی المدارس الخاصة فی الصفة الغربیة من وجهة نظر المعلمین فیها (رسالة ماجستیر). کلیة الدراسات العلیا، جامعة النجاح.
الحمیدان، عصام (1435). أخلاقیات المهنة فی الإسلام: وتطبیقاتها فی أنظمة المملکة العربیة السعودیة. مکتبة العبیکان.
الخریف، أمل (2015). تمهین الإشراف التربوی بالإدارة العامة للتربیة والتعلیم بمدینة الریاض (رسالة ماجستیر). جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة.
الدوسری، محمد (2005). العلاقات الإنسانیة فی الفکر الإداری الإسلامی والمعاصر. جامعة نایف العربیة للعلوم الأمنیة.
الردیسی، سمیر (2013). المعاییر المهنیة للتدریس وضرورتها للتعلیم فی السودان. مجلة کلیة التربیة، جامعة الخرطوم، 5 (7)، 11 - 52.
الرویلی، سعود (2009). تمهین الإشراف التربوی: تصور مقترح (رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
الزهرانی، سهام (1432). الکفایات المهنیة لقیادة التغییر لدى مدیرات مدارس التعلیم العام الحکومی بمدینة مکة المکرمة. جامعة أم القرى.
الزهیری، إبراهیم (2006). معوقات الدور القیادی لمدیرات المدارس الثانویة بنات وکیفیة التغلب علیها. دراسة میدانیة بمحافظتی الدقهلیة ودمیاط. مستقبل التربیة العربیة، المرکز العربی للتعلیم والتنمیة، 12(43)، 185 - 285.
زیتون، کمال (2004). تحلیل نقدی لمعاییر إعداد المعلم المتضمنة فی المعاییر القومیة فی مصر المؤتمر السادس عشر (تکون المعلم). الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس.
ساسی، نور الدین (1998). تکوین معلمین مهنیین: الاستراتیجیات والکفایات. المرکز العربی للتعریب والترجمة والتألیف.
السبیعی، عبید (1430). الأدوار القیادیة لمدیری التربیة والتعلیم فی ضوء متطلبات إدارة التغییر (رسالة دکتوراة). کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
السعدوی، الشمرانی (2016). التعلیم المعتمد على المعاییر: الأسس والمفاهیم النظریة. مکتب التربیة العربی لدول الخلیج.
سعفان، محمد؛ محمود، سعید (2007). المعلم إعداده ومکانته وأدواره: فی التربیة العامة التربیة الخاصة الإرشاد النفسی. دار الکتاب الحدیث.
سویلم، محمد (2011). الترخیص المهنی للمعلم فی مصر: رؤیة مقترحة فی ضوء بعض الخبرات العالمیة. الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، 14(34)، 63 - 113.
شریر، رندة، والمصری، مروان (2017) تصور مقترح لتطویر عملیة الترخیص لمزاولة مهنة التعلیم بفلسطین فی ضوء التجارب الإقلیمیة والعالمیة المعاصرة. مجلة جامعة الأقصى - سلسلة العلوم الإنسانیة، 21(1)، 321 - 359.
الشوملی، خلیفة (1997). تمهین التعلیم: الواقع والأفاق. مجلة المعلومات التربویة.
الصائغ، عبد الرحمن (1995). مقیاس فعالیة أداء مدیر المدرسة لأدواره المتوقعة. حولیة کلیة التربیة، جامعة قطر،12(12)، 280 - 330.
الصبحی، عبد الرحمن (1994). ممارسات مدیر المدرسة الثانویة لمسؤولیاته کموجه تربوی مقیم کما یدرکها المعلمون بمدینة جدة (رسالة ماجستیر، کلیة التربیة). جامعة أم القرى.
صیام، غادة (2015). متطلبات دور الأکادیمیة المهنیة للمعلمین لتحقیق الاعتماد المهنی للمعلم ومنح الترخیص لمزاولة مهنة التعلیم فی ضوء الخبرات الأجنبیة (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة المنصورة.
العامری، محمد (2017). قضایا معاصرة فی الإدارة التربویة. دار المعتز للنشر والتوزیع.
عباس، محمد؛ ونوفل، محمد؛ والعبسی، محمد؛ وأبو عواد، فریال (2011). مناهج البحث التربوی (ط2). دار المسیرة للطباعة والنشر.
العبد الجبار، عبد الرحمن (2008). الإشراف التربوی وتمهین المعلمین. مطابع نجد.
عبد الجواد، نور الدین (1992). معاییر تمهین التعلیم. رسالة الخلیج العربی: مکتب التربیة العربى لدول الخلیج، 13(43)، 15 - 44.
- العبد الکریم، راشد (2006). تمهین التدریس تجربة المملکة العربیة السعودیة. وزارة التعلیم.
عتریس، محمد (2010). تفعیل دور مدیر المدرسة فی تحقیق التنمیة المهنیة للمعلمین بالتعلیم قبل الجامعی فی ضوء مدخل المدرسة کمجتمع تعلم. التربیة: الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، 13(29)، 11 - 152.
العتیبی، أسماء (2012). تصورات القیادیین التربویین بوزارة التربیة فی دولة الکویت حول تطبیق معاییر تمهین التعلیم. جامعة الکویت، 7(3)، 717 -794
العرفج، محمد (1426). تمهین الإدارة المدرسیة فی المملکة العربیة السعودیة: إطار مرجعی (رسالة دکتوراة). کلیة التربیة. جامعة الملک سعود.
عساف، محمود (2015). المعاییر المهنیة لمعلم مدرسة المستقبل فی ضوء مبادئ الاعتماد. مجلة الجامعة الإسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة، الجامعة الإسلامیة بغزة - شئون البحث العلمی والدراسات العلیا، 23(1)، 38 - 68.
العصیمی، خالد (2010). دور الإدارة المدرسیة فی دعم الابتکار لدى الطلاب دراسة میدانیة على مدارس التعلیم العام. مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربویة والنفسیة، جامعة أم القرى، 2(2)، 174 - 238..
العویلی، إبراهیم (2006). المعلم ومهنة التعلیم بین التمهین والتنمیة المهنیة تحقیقًا للتطبیع المهنی.
عید، رمضان (2015). الکفایات والأدوار المستقبلیة للقائد المدرسی. مجلة الإدارة التربویة، الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، 2(4)، 275 - 290
عیداروس، أحمد (2008). التمهین القیادی لمدیری المدارس کمدخل لتحقیق الفاعلیة المؤسسیة. مجلة کلیة التربیة بالزقازیق. 61 (2).
القرنی، محمد (2018). احتیاجات التنمیة المهنیة الذاتیة لمعلمی المرحلة الابتدائیة (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة، جامعة الملک سعود.
الکندری، جاسم؛ فرج، هانی (2001). الترخیص لممارسة مهنة التعلیم: رؤیة مستقبلیة لتطویر المعلم العربی. المجلة التربویة بجامعة الکویت، مجلس النشر العلمی، 15(58)، 13 – 54.
متولی، مصطفى (1994). مقیاس مهنیة التعلیم. حولیة کلیة التربیة، جامعة قطر - کلیة التربیة، 10(10)، 260 - 287.
مجلس الشورى (1433). مشروع نظام مزاولة مهنة التعلیم.
محمد، حسام الدین السید (2016). تطویر تمهین التعلیم فی مدارس التعلیم قبل الجامعی فی سلطنة عمان فی ضوء خبرة ولایة أونتاریو بکندا. مجلة عالم التربیة،53 (17).
محمد، ماهر (2011). الاعتماد المهنی وعلاقته بالتنمیة المهنیة المستدامة لمعلم فی عصر التدفق المعرفی. مجلة کلیة التربیة بأسیوط،2 (27).
محمود، محمد (2010). رؤیة تربویة لبعض أدوار مدیر مدرسة المستقبل. مجلة کلیة التربیة بأسیوط، 2 (26).
مختار، أحمد (2008). معجم اللغة العربیة المعاصرة. عالم الکتب.
المصلح، إسماعیل (2000). نحو تمهین الإدارة التربویة بدولة قطر. حولیة کلیة التربیة، جامعة قطر، کلیة التربیة، 16(16)، 231 - 295.
المطیری، أمینة (1437 هـ). واقع أداء معلمات المرحلة الثانویة فی ضوء المعاییر المهنیة الوطنیة بالمملکة العربیة السعودیة (رسالة ماجستیر). کلیة التربیة. جامعة الملک سعود.
المغربی، الشیماء (2005). ضوابط علمیة لإعداد المعلم فی ضوء المستویات المعیاریة، المؤتمر العلمی السابع عشر، مناهج التعلیم والمستویات المعیاریة. الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس.
المفرج، بدریة آخرون (2007). الاتجاهات المعاصرة فی إعداد المعلم وتنمیته مهنیًّا: وزارة التربیة. إدارة البحوث والتطویر التربوی.
مکتب التربیة العربی لدول الخلیج (2011). التکوین المهنی للمعلم.
مکی، حنان (1438هـ). تطویر القیادات التربویة: تمهین الإشراف التربوی.
منسی، ریما؛ الشرمان، منیرة؛ مصطفى، انتصار (2014). أدوار مدیر المدرسة التقویمیة والتخطیطیة والإنسانیة من وجهة نظر مدراء مدارس وکالة الغوث الدولیة فی الأردن: المشکلات والحلول المقترحة لذلک. المجلة الدولیة التربویة المتخصصة، 4 (3).
وزارة التعلیم (1437 هـ). الدلیل التنظیمی لمدارس التعلیم العام والأهلی بالمملکة العربیة السعودیة. وزارة التعلیم.
الیحیى، دلال؛ الجارودی، ماجدة (2017). دور قائدات المدارس الثانویة فی رفع کفاءة المعلمات لتحقیق وثیقة المعاییر المهنیة للمعلمین فی مدینة الریاض. المجلة التربویة الدولیة المتخصصة: المجموعة الدولیة للاستشارات والتدریب، 6(12)، 1 - 19.
موقع الأمانة العام والأهلیة لمجلس التعاون لدول الخلیج العربی. (د. ت). موقع الأمانة العام والأهلیة لمجلس التعاون لدول الخلیج العربی. https://goo.gl/aWhfQS
وثیقة التحول الوطنی (2020). وثیقة التحول الوطنی. تم استرجاعه من: http://vision2030.gov.sa/sites/default/files/NTP_ar.pdf
موقع رؤیة المملکة العربیة السعودیة (2030). رؤیة المملکة العربیة السعودیة (2030). تم استرجاعه من:  http://vision2030.gov.sa/ar/node/ 161
المؤتمر الدولی المعلم وعصر المعرفة: الفرص والتحدیات (1438)، المؤتمر الدولی المعلم وعصر المعرفة: الفرص والتحدیات. تم استرجاعه من:   http://tic.kku.edu.sa/
موجز خطة التنمیة العاشرة، موقع وزارة الاقتصاد والتخطیط. (د . ت). موجز خطة التنمیة العاشرة، موقع وزارة الاقتصاد والتخطیط. تم استرجاعه من:  http://www.nationalplanningcycles.org/sites/default/files/planning_cycle_repository/saudi_arabia/10th-development-plan-.pdf
هیئة تقویم التعلیم. (د. ت). هیئة تقویم التعلیم. تم استرجاعه من:  http://www.eec.gov.sa/
موقع المعهد البریطانی للمعاییر. (د. ت). موقع المعهد البریطانی للمعاییر. تم استرجاعه من: https://www.bsigroup.com/ar.AE/1/..1/../
موقع الموسوعة العربیة. (د. ت). موقع الموسوعة العربیة. تم استرجاعه من:http://arab-ency.com/
مشروع الاستراتیجیة الوطنیة لتطویر التعلیم العام. (د. ت). مشروع الاستراتیجیة الوطنیة لتطویر التعلیم العام. تم استرجاعه من:  https://www.tatweer.edu.sa/Storage/strategy.pdf

2)               المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Al Mughira, M. (2017). The extent to which school principals in the general education stages practice their role in the professional development of teachers. Fayoum University Journal of Educational and Psychological Sciences, 7(3), 99-142.
Abu Al-Nasr, M. (2015). Good governance: The art of managing high-quality institutions. The Arab Group for Training and Publishing.
Al-Tawil, H. A. S., & Abu Shuimah, Z. H. (2016). Proposed criteria for selecting the senior and middle directors of the Jordanian Ministry of Education. Studies in Educational Sciences, the University of Jordan,  Deanship of Scientific Research, 43, 929-947.
Ahandou, S. (2018). Standards for appointing new teachers for the teaching profession in the light of recent trends from the viewpoint of education experts. North Journal of the Human Sciences: Northern Borders University - Center for Scientific Publishing, Authorship and Translation, 3(1), 137-163.
Bahlous, B. (2007). Teachers' professional development. Anwar Journal, (17), 4-20.
Al-Burai, A. (2012). The status-quo of teacher preparation and rehabilitation institutions in Yemen: An analytical study. Journal of the College of Basic Education: Al-Mustansiriya University, 76(771), 794.
Bashir, I. (2005). The methods, activities and roles of the school principal in developing performance from the teachers' viewpoints in the Al-Jufra region, Libyan Jamahiriya (Master's thesis). College of Arts, Omdurman Islamic University.
Al-Bashir, M. (2012). Demilitarizing the teaching profession: Reasons and justifications. Educational Studies, 25(13).
Al-Balwi, I. (2015). Developing a training program to develop the competencies of the school principal as an educational supervisor residing in the Kingdom of Saudi Arabia (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Postgraduate Studies, University of Jordan.
Al-Thubaiti, A. (2000). The role of the school principal in developing teacher competence towards evaluating student work from the viewpoint of school principals and teachers. The Journal of Education, Al-Azhar University, (92), 311-341.
Al-Jamil (2014). A suggested proposal of the localization of educational supervision in schools in Hail Education City from the viewpoint of (school principals - educational supervisors). Journal of the College of Education: Menoufia University, College of Education, 29(2), 113-158.
Al-Jamil, A. (2017). The scientific standards necessary for the professionalization of education from the viewpoints of the academics in the Kingdom of Saudi Arabia. Studies in Educational Sciences, University of Jordan, Deanship of Scientific Research, 44, 261-277.
Al-Jamil, A. (2008). The role of educational supervision in teaching proficiency: a proposed conception (Unpublished doctoral dissertation). Faculty of Education. Umm Al Qura University.
Hafez, A. (2012). Fundamentals of scientific research. Scientific Publishing Center.
Hafez, M. (2012). Indicators of educational quality in the light of professional standards.
Al-Haddad, M. (2017). Improving the performance of the school principal in UNRWA schools in Gaza governorate as a resident educational supervisor in the light of some contemporary trends (Master’s thesis). College of Education. The Islamic University of Gaza.
Al-Hur, A. (1430). School of future professional development tools. Arab Education Office for the Gulf States.
Hassan, M. (2014). Action research and school reform: Developing the experience of the action research program. The 23rd Scientific Conference of the Egyptian Society for Curriculum and Teaching Methods (Curriculum Development: Insights and Directions). Faculty of Education, Assiut University.
Hussein, H. (2017). Modern management principles: Theories, management processes, and functions of an organization. Dar Hamed for Printing and Publishing.
Hamad, I. H. (2014). The degree of the school principal’s practice as a resident supervisor in the professional development of teachers in private schools in the western Daafa from the teachers’ viewpoint (Master’s thesis). College of Graduate Studies, An-Najah University.
Al-Hamidan, I. (1435). Profession ethics in Islam: Administration in the systems of the Kingdom of Saudi Arabia. Abikan Library.
Alkhorayef, A. (2015). Professionalizing educational supervision at the General Administration of Education in Riyadh (Master's thesis). Imam Mohammad bin Saud Islamic University.
Al-Dossary, M. (2005). Human relations in Islamic and contemporary management thought. Naif Arab University for Security Sciences.
Al-Redisi, S. (2013). Professional standards for teaching and their necessity for education in Sudan. Journal of the College of Education, University of Khartoum, 5 (7), 11-52.
Al-Ruwaili, S. (2009). Professionalizing educational supervision: A suggested scenario (Doctoral dissertation). Faculty of Education, Umm Al-Qura University.
Al-Zahrani, S. (1432). Professional competencies to lead change among the principals of government public education schools in the city of Makkah. Department of Administration and Planning, Umm Al-Qura University.
Al-Zahiri, I. (2006). Obstacles to the leadership role of female secondary school principals and how to overcome them. A field study in the Governorates of Dakahlia and Damietta. The Future of Arab Education, the Arab Center for Education and Development, 12 (43), 185-285.
Zeitoun, K. (2004). A critical analysis of the teacher preparation standards included in the national standards in Egypt the Sixteenth Conference (Teacher Development). Egyptian Association for Curriculum and Instruction.
Sassi, N. (1998). Training professional teachers: Strategies and competencies. The Arab Center for Arabization, Translation and Authorship.
Al-Sebi`i, A. (1430). The leadership roles of education directors in the light of the requirements of change management (Doctoral Dissertation). Faculty of Education, Umm Al-Qura University.
Al-Saadawi, A. (2016). Standards-based education: Theoretical foundations and concepts. Arab Education Office for the Gulf States.
Saffan, M.; & Mahmoud, S. (2007). The teacher’s preparation, standing and roles: In general education, special education, psychological counseling. Dar Al-Kitab Al-Hadith.
Sawilem, M. (2011). Professional licensing of teachers in Egypt: A proposed vision in the light of some international experiences. The Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, 14 (34), 63-113.
Sharir, R.; & Al-Masry, M. (2017) A suggested proposal for developing the licensing process for practicing the teaching profession in Palestine in the light of the contemporary regional and global experiences. Al-Aqsa University Journal - Human Sciences Series, 21(1), 321-359.
Al-Shomali, K. (1997). Appropriating education: Status-quo and prospects. Journal of Educational Information.
Al-Sayegh, A. (1995). A measure of the effectiveness of the school principal's performance in his expected roles. Faculty of Education Yearbook, Qatar University, 12(12), 280-330.
Al-Sobhi, A. (1994). The practices of the high school principal of his responsibilities as a resident educational guide as perceptible by the teachers in the city of Jeddah (Master's Thesis). Faculty of Education, Umm Al Qura University.
Siam, G. (2015). Requirements for the role of the professional academy for teachers to achieve professional accreditation for the teacher and to grant a license to practice the teaching profession in the light of foreign experiences (Master's thesis). Faculty of Education, Mansoura University.
Al-Ameri, M. (2017). Contemporary issues in educational administration. Dar Al Moataz for Publishing and Distribution.
Abbas, M.; Nofal, M.;  Al-Absi, M.; & Abu Awwad, F. (2011). Educational Research Methods (2nd ed). Dar Al Massirah for Printing and Publishing.
Al-Abd, A. A. (2008). Educational supervision and teacher apprenticeship. Najd Press.
Abdel-Gawad, N. (1992). Standards for apprenticing education. The Arab Gulf Mission: The Arab Education Office for the Gulf States, 13(43), 15-44.
Abdul-Karim, R. (2006). Apprenticeship teaching is the experience of the Kingdom of Saudi Arabia. Ministry of Education.
Atris, M. (2010). Activating the role of the school principal in achieving the professional development of teachers in pre-university education in the light of the school entrance as a learning community. Education: The Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, 13(29), 11-152.
Al-Otaibi, A. (2012). Perceptions of educational leaders in the Ministry of Education in the State of Kuwait on the application of standards for the professional education. University of Kuwait, 7(3), 717-794
Al-Arfaj, M. (1426). Apprenticing school administration in the Kingdom of Saudi Arabia: A framework of reference (doctoral dissertation). Faculty of Education. King Saud University.
Assaf, M. (2015). Professional standards for future school teacher in the light of accreditation principles. Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies: The Islamic University of Gaza - Scientific Research Affairs and Postgraduate Studies, 23 (1), 38-68.
Al-Osaimi, K. (2010). The role of school administration in supporting the innovation of students as a field study of general education schools. Um Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, Um Al-Qura University, 2(2), 174-238.
Al-Awali, I. (2006). Teacher and the teaching profession between professionalization and professional development in order to achieve professional normalization.
Eid, R. (2015). Competencies and future roles of the school leaders. Journal of Educational Administration: The Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, 2(4), 275-290
Aidaroos, A. (2008). Leadership training for school principals as an entry point to achieve institutional effectiveness. Journal of the Faculty of Education in Zagazig. 61(2).
Al-Qurni, M. (2018). The personal professional development needs of primary school teachers (Master's thesis). Faculty of Education, King Saud University.
Al-Kandari, J. & Faraj, H. (2001). Licensing the teaching profession: A future vision for the development of the Arab teacher. The Educational Journal of the University of Kuwait, Scientific Publishing Council, 15(58), 13-54.
Metwally, M. (1994). Teaching professionalism scale. Yearbook of the Facutly of Education: Qatar University - Faculty of Education, 10(10), 260-287.
The Shura Council (1433). The teaching profession regulation project.
Muhammad, H. E. (2016). Developing the apprenticeship of education in pre-university education schools in the Sultanate of Oman in the light of the experience of the state of Ontario, Canada. The World of Education Journal, 53(17).
Muhammad, M. (2011). Professional accreditation and its relationship to the sustainable professional development of a teacher in the era of knowledge flow. Journal of the College of Education in Assiut, 2(27).
Mahmoud, M. (2010). An educational vision for some of the roles of the future school principal. Journal of the Faculty of Education in Assiut, 2(26).
Mukhtar, A. (2008). Dictionary of contemporary Arabic language. Dar Aalm Al-Kottob.
Al-Musleh, I. (2000). Towards the professionalization of educational administration in the State of Qatar. Yearbook of the College of Education, Qatar University, Faculty of Education, 16(16), 231-295.
Al-Mutairi, A. (1437 AH). The status-quo of the performance of secondary school teachers in the light of the national professional standards in the Kingdom of Saudi Arabia (Master's thesis). College of Education. King Saud University.
Al-Maghribi, A. (2005). Scientific controls for teacher preparation in the light of the standard levels. The Seventeenth Scientific Conference, Educational Curriculum and Standard Levels. Egyptian Association for Curriculum and Instruction.
Al-Mafaraj, B. et al. (2007). Contemporary trends in teacher preparation and professional development. Ministry of Education, Department of Educational Research and Development.
Arab Education Office for the Gulf States (2011). Teacher professional formation.
Mekki, H. (1438). Development of educational leaders: The professionalization of the educational supervision.
Mansi, R.; Sherman, M.; Mustafa, I. (2014). The principal roles of the evaluation, planning and humanitarian school  from the viewpoint of UNRWA school principals in Jordan: problems and proposed solutions for that. The Specialized Educational International Journal, 4(3).
Ministry of Education. (1437). The regulatory guide for public and private education schools in the Kingdom of Saudi Arabia.
Al-Yahya, D.; Al-Jaroudi, M. (2017). The role of the high school leaders in raising the efficiency of female teachers to achieve the document of professional standards for teachers in the city of Riyadh. The Specialized International Educational Journal: The International Group for Consulting and Training, 6(12), 1-19.
Website of the General Secretariat and Eligibility for the Cooperation Council for the Arab Gulf States. (N. D.). Website of the general secretariat and eligibility for the cooperation council for the Arab Gulf Countries. https://goo.gl/aWhfQS
National Transformation Document (2020). National transformation document. Retrieved from: http://vision2030.gov.sa/sites/default/files/NTP_en.pdf
Saudi Arabia's Vision 2030 Website. Vision of the Kingdom of Saudi Arabia (2030). Retrieved from: http: //vision2030.gov.sa / en / node / 161
The International Teacher Conference and the Age of Knowledge: Opportunities and Challenges (1438). International Teacher Conference and the Age of Knowledge: Opportunities and Challenges. Retrieved from: http://tic.kku.edu.sa/
Summary of the Tenth Development Plan, Ministry of Economy and Planning website. (N. D.). Summary of the Tenth Development Plan, Ministry of Economy and Planning website. Retrieved from: http://www.nationalplanningcycles.org/sites/default/files/planning_cycle_repository/saudi_arabia/10th-development-plan-.pdf
Education Evaluation Authority (N. D.). Education Evaluation Authority. Retrieved from: http://www.eec.gov.sa/
British Standards Institute Website. (N. D.). British Standards Institute Website. Retrieved from: https://www.bsigroup.com/en.AE/1/..1/../
Arab Encyclopedia Website. (N. D.). Arab Encyclopedia Website. Retrieved from: http://arab-ency.com/
The project of the national strategy for the development of public education. (D. T). The project of the national strategy for the development of public education. Retrieved from: https://www.tatweer.edu.sa/Storage/strategy.pdf
 

3)           المراجع الأجنبیة

Bell, S. (2011). Professionalism through the Eyes of Female Elementary Teachers in Ontario (Doctoral dissertation). Queen's University.
Fujita, H. (2007). The qualifications of the teaching force in Japan. In R. Ingersoll (ed.; with D. Gang, K-C. Lai, H. Fujita, E-G. Kim, S. K. Tan, P. Siribanpitak & S. Boonyananta). A comparative study of teacher preparation and qualifications in six nations. CPRE: Consortium for Policy Research in Education, p.p 41-54.
Hilton, A., Hilton, G., Dole, S., & Goos, M. (2015). School leaders as participants in teachers’ professional development: The impact on teachers’ and school leaders’ professional growth. Australian Journal of Teacher Education40(12), 8.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement30(3), 607-610.
Lee, T. (1995). The professionalization of accountancy. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 8(4).
Leo, U. (2015). Professional norms guiding school principals’ pedagogical leadership. International Journal of Educational Management.
McWilliams, R. (2012). Perceptions of the roles and challenges of high school principals in a diverse mid-size school district in (Doctoral dissertation). Texas University.
Moriyoshi, N. (2003). Teacher preparation and teachers’ lives in Japan. Contemporary Research in the United States, Germany, and Japan on Five Education Issues: Structure of the Education System, Standards in Education, the Role of School in Adolescents’ Lives, Individual Differences among Students, and Teachers’ Lives. Department of Education
Nbpts. (2011). Nationa Board for Professional Teaching Standards.
Ncate. (2010). National council for Accreditation of Teacher Education.
Pilanthananod, Mehi. (2007). Education professional standards in -Thailand. assumption university Thailand.
QTS- Qualified Teacher Status (2011). Protocol education recruitment with a personal touch.
The American Heritage Dictionary Entry. (N. D.) The American Heritage Dictionary Entry. Profession houghton Mifflin Harcourt Publishing Company.
Tomita, F. (1997). Concepts of professionalism in teaching in Japanese primary schools (Doctoral dissertation). Institute of Education, University of London.