معوقات الدراسات المستقبلية في مجال التربية من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا وحلول مقترحة لها Future studies obstacles in the field of education from the point of view of postgraduate students and suggested solutions

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلف

الأستاذ المشارک بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على المعوقات التي تواجه الدراسات المستقبلية في مجال التربية، من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بقسم التربية بکلية الدعوة وأصول الدين بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة، ومدى اختلاف تلک المعوقات باختلاف متغيري: المرحلة (الماجستير، الدکتوراه)، التخصص (تربية إسلامية، إدارة، مناهج)، واقتراح حلولا لتلک المعوقات في ضوء ما تسفر عنه الدراسة من نتائج.
واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي لمعالجة موضوعها، مستعينةً باستبانة في الجانب الميداني منها، طبقت على عينة قوامها(117) طالبا من طلاب الدراسات العليا بقسم التربية بکلية الدعوة وأصول الدين بالجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة.
وتوصلت الدراسة في نتائجها إلى: وجود معوقات للدراسات المستقبلية من وجهة نظر طلاب الدراسات العليا بقسم التربية بدرجة کبيرة، وجاءت المعوقات المرتبطة بالبحث في مقدمة المعوقات، يليها المعوقات المرتبطة بأعضاء هيئة التدريس، وأخيراً المعوقات المرتبطة بطالب الدراسات العليا. وتمثلت أکبر المعوقات المرتبطة بالطالب في ضعف إجادة اللغة الانجليزية، بينما المرتبطة بأعضاء هيئة التدريس في قلة وجود مقررات دراسية بالمرحلة الجامعية والدراسات العليا مخصصة للدراسات المستقبلية، والمرتبطة بالبحث في ضعف تمويل المؤسسات المانحة للبحوث المستقبلية التي تتطلب وقتاً وجهداً. کما توصلت الدراسة إلى وجود فروق بين طلاب الدراسات العليا في معوقات الدراسات المستقبلية في مجال التربية المرتبطة بأعضاء هيئة التدريس، وکانت الفروق في صالح طلاب الدکتوراه، بينما لم توجد فروق بين طلاب الدراسات العليا تعزى لاختلاف التخصص العلمي. کما قدمت الدراسة مجموعة من الحلول للتغلب على تلک المعوقات واقترحت عددا من الدراسات المکملة لها في المجال.
Abstract:
This research aimed at identifying the obstacles facing future studies in the field of education, from the point of view of postgraduate students in the Department of Education in the Faculty of Da'wah and the foundations of religion at the Islamic University in Madinah, and the extent of differences obstacles depending on the variables: Stage (master- doctorate), Specialization (Islamic education- Management- curriculum), and to propose solutions to these obstacles in light of the results of the research.
The research utilized the descriptive approach to address its subject, using a questionnaire on the field side, applied to a sample of (117) postgraduate students in the Department of Education, Faculty of Da'wa and the foundations of religion at the Islamic University in Madinah.
The research indicated that obstacles which facing future studies from the point of view of postgraduate students in the Department of Education got a high score, and the obstacles associated with research got the higher score between the other obstacles, followed by obstacles associated with faculty members staff, and finally the obstacles associated with the postgraduate student. The greatest obstacles associated with the student were the weakness of English proficiency, while the obstacles associated with faculty members presented in the lack of undergraduate and postgraduate courses are dedicated to future studies, and the obstacles associated with research on the poor funding of institutions that provide future studies that require time and effort. The research also indicated that there are differences between postgraduate students in the obstacles of future studies in the field of education related to faculty members; The differences were in favor of Ph.D. students, while there were no differences between postgraduate students attribute to different scientific specialization. The research also presented a number of solutions to overcome these obstacles and suggested a number of complementary studies in this field.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

المفتی، محمد أمین (2012). الدراسات المستقبلیة. دراسات فی المناهج وطرق التدریس، الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، 184 (15).
الریحان، وفاء (2018). واقع الدراسات المستقبلیة فی العالم العربی: أفاق سیاسیة. المرکز العربی للبحوث والدراسات،33(53).
منصور، محمد إبراهیم (د. ت.). الدراسات المستقبلیة ماهیتها وأهمیة توطینها عربیاً. مجلة المستقبل العربی، 39 - 40.
أحمد، یوسف أحمد (2009). الدراسات المستقبلیة ودور مراکز ومعاهد البحوث. أوراق الأوسط، سلسلة التحالیل والاستشراف، کراس نصف سنوی یصدر عن مرکز البحث والدراسات الاقتصادیة والاجتماعیة، برنامج بحث الشرق الأوسط، (2)، 14.
عبد الفضیل، محمود (1988). الجهود العربیة فی مجال استشراف المستقبل نظرة تقویمیة. عالم الفکر، 4(12)، 51.
أبو المجد، مها عبد الله السید (2014). التخطیط لمدرسة المستقبل بمصر فی ضوء تحدیات مجتمع المعرفة (رسالة دکتوراه). کلیة التربیة، جامعة بنها.
الحوت، محمد صبری؛ وآخرون (2015). فعالیة الدراسات المستقبلیة فی التخطیط التربوی. مجلة کلیة التربیة، جامعة بنها، 4 (26)، 195 – 229.
العنزی، سعود بن مشحن الحربی (2006). دراسة تنبؤیه لأهداف التعلیم العالی المنبثقة عن مواجهة تحدیات المستقبل فی المملکة العربیة السعودیة حتى عام 2015 (رسالة دکتوراه). الجامعة الأردنیة.
محضر، وفاء بنت عبدالعزیز عبدالله (2011). آلیات ربط بحوث الدراسات العلیا بخطط التنمیة فی المملکة العربیة السعودیة. مجلة بحوث التربیة النوعیة، 23، 962 – 977.
عساف، محمود عبدالمجید رشید (2013). رؤیة مقترحة لتوظیف أسالیب دراسة المستقبل فی البحوث التربویة بالجامعات الفلسطینیة. المؤتمر العلمی الثانی: أولویات البحث العلمی فی فلسطین، نحو دلیل وطنی للبحث العلمی، الجامعة الإسلامیة.
جوهر، صلاح الدین أحمد (2015). مستقبل الدراسات المستقبلیة التربویة. مجلة الإدارة التربویة - الجمعیة المصریة للتربیة المقارنة والإدارة التعلیمیة، 2(4)، 11 – 13.
عبد الزعبوط، سمیة (2015). استشراف المستقبل فی البحوث العربیة. المؤتمر العربی حول البحث العلمی بین الطموح والواقع.
الجمیل، أمینة (2011). ماهیة الدراسات المستقبلیة التطور التاریخی للتفکیر نحو المستقبل. مکتبة الإسکندریة.
الجهنی، محمد فالح (2010). الدراسات المستقبلیة شغف العلم وإشکالات المنهج. مجلة کلیة التربیة، جامعة طیبة، (175)، 48.
سعید، حبیب سامی (2019). دور الدراسات الاستشرافیة فی صناعة المستقبل. تم استرجاعه من: www.http://al.madina.com/node/504205?risala  .
إسماعیل، وائل محمد (2011) التخطیط العلمی لصنع المستقبل رؤى نظریة. مجلة دراسات دولیة، (47)، 81.
سعداوی، محمد جمال (2016). بناء السیناریوهات فی ضوء الدراسات المستقبلیة (رسالة ماجستیر). کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان.
إبراهیم، محمد نصحی (د. ت). أسالیب الدراسات المستقبلیة. تم استرجاعه من::http://kenanaonline.com/2020). الدراسات المستقبلیة ومشروع مصر 2020. منشورات مرکز الدراسات السیاسیة والاستراتیجیة بالأهرام. مرکز الدراسات السیاسیة والاستراتیجیة بالأهرام .
فارح، مجدی (2016). الدراسات المستقبلیة فی الفکر العربی الحدیث. مجلة الدراسات المستقبلیة، عمادة الدراسات العلیا،1 (17) ،11.
فلیه، فاروق عبده & الزکی، أحمد عبد الفتاح (د. ت). الدراسات المستقبلیة منظور تربوی. دار المسیرة للنشر والتوزیع.
نزیهة، أحمد الترکی (د. ت). مستقبلنا هو حاضرنا وماضینا: علم المستقبل وأهمیة الدراسات الاستشرافیة. تم استرجاعه من: www.http://ahewar.org/debat/show.art.asp?aid=204775   
عبدالمقصود، محمد فوزی (1999). معوقات الرؤیة المستقبلیة للبحث التربوی فی مصر وأسالیب مواجهتها. دراسات تربویة، 17 (4)، 237-250.
قطب، سعود عبدالعزیز والخولی، علوی عیس (د.ت). البحث العلمی بالجامعات السعودیة الواقع والمعوقات والحلول. مؤتمر الرؤیا المستقبلیة للنهوض بالبحث العلمی فی الوطن العربی، المنظمة العربیة للتنمیة الإداریة، جامعة الیرموک.

2)   المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Al-Mufti, M. A. (2012). Future studies: Studies in curriculum and instruction, Egyptian Association for Curriculum and Instruction, 184(15).
Basil, W. (2018). The status-quo of future studies in the Arab World: Political perspectives. Arab Center for Research and Studies, 33(53).
Mansour, M. I. (N. D.). Future studies: essence and importance for Arab settlement. Arab Future Journal, 39-40.
Ahmad, Y. A. (2009). Future studies and the role of research centers and institutes. Al-Awsat Papers, Analysis and Foresight Series, biannual brochure issued by the Center for Economic and Social Research and Studies, Middle East Research Program, (2), 14.
Abdel-Fadil, M. (1988). Arab efforts in the field of shaping the future: an evaluative view. Alam Al-Fikr, 4(12), 51.
Abu Al-Majd, M. A. A. (2014). Planning for the future school in Egypt in the light of the challenges of the knowledge society (doctoral dissertation). Faculty of Education, Benha University.
Al-Hout, M. S.  et al. (2015). The effectiveness of future studies in educational planning. Journal of the Faculty of Education, Benha University, 4(26), 195 - 229.
Al-Anzi, S. M. A. (2006). A predictive study of higher education goals emanating from facing future challenges in the Kingdom of Saudi Arabia until 2015 (doctoral dissertation). University of Jordan.
Minutes, W. A. A. (2011). Mechanisms for linking graduate studies research with development plans in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Qualitative Education Research, 23, 962-977.
Assaf, M. A. R. (2013). A proposed vision for employing future study methods in educational research in Palestinian universities. The Second Scientific Conference: The Priorities of Scientific Research in Palestine: Towards a National Guide for Scientific Research, The Islamic University.
Gohar, S. A. (2015). The future of educational future studies. Journal of Educational Administration - Egyptian Association for Comparative Education and Educational Administration, 2(4), 11-13.
Abdel-Zabout, S. (2015). Future shaping in Arab research. The Arab Conference on Scientific Research between Ambition and Status-quo.
Al-Gamil, A. (2011). Essence of future studies: The historical development of thinking towards the future. Alexandria Library.
Al-Juhani, M. F. (2010). Future studies: A passion for science and curriculum problems. Journal of the Faculty of Education, Taiba University, (175), 48.
Saeed, H. S. (2019). The role of prospective studies in making the future. Retrieved from: www.http: //al.madina.com/node/504205? Risala.
Ismail, W. M. (2011). Scientific planning for making the future: Theoretical Visions. Journal of International Studies, (47), 81.
Saadawi, M. J. (2016). Building scenarios in the light of future studies (Master's thesis). Faculty of Applied Arts, Helwan University.
Ibrahim, M. N. (N. D.). Methods for future studies. Retrieved from: http://kenanaonline.com/ 2020). Future studies and the Egypt 2020 project. Publications of the Al-Ahram Center for Policy and Strategic Studies. Al-Ahram Center for Political and Strategic Studies.
Farah, M. (2016). Future studies in modern Arab thought. Journal of Future Studies, Deanship of Postgraduate Studies, 1(17), 11.
Faleeh, F. A. & Al-Zaky, A. A. (N. D). Future studies an educational perspective. Dar Al Masirah for Publishing and Distribution.
Nuzhah, A. A. (N. D). Our future is our present and our past: Future science and the importance of prospective studies. Retrieved from: www.http: //ahewar.org/debat/show.art.asp? Aid = 204775
Abdul-Maqsoud, M. F. (1999). Obstacles to the future vision of educational research in Egypt and methods of facing them. Educational Studies, 17(4), 237-250.
Kotb, S. A. & Al Khuli, A. E. (N. D.). Scientific research in Saudi universities: Status quo, obstacles and solutions. The Future Vision Conference for the Advancement of Scientific Research in the Arab World, Arab Organization for Administrative Development, Yarmouk University.
 

3)  المراجع الأجنبیة:

Bibri, S. E. (2018). Backcasting in futures studies: A synthesized scholarly and planning approach to strategic smart sustainable city development. European Journal of Futures Research6(1), 1-27.
Masini, E. B. (2010). The past and the possible futures of futures studies: Some thoughts on Ziauddin Sardar's ‘the namesake’. Futures42(3), 185-189.
Monda, E. (2018). Social futuring– in the context of futures studies. Society and Economy40(s1), 77-109.
Malenfant, K. J. (2011). Understanding faculty perceptions of the future: Action research for academic librarians (Doctoral dissertation). Antioch University.
Perrotta, C. (2014). Innovation in technology-enhanced assessment in the UK and the USA: Future scenarios and critical considerations. Technology, Pedagogy and Education23(1), 103-119.
Siraj, S., & Abdullah, M. R. T. L. (2011). Development of future curriculum via futures studies. Online Submission.
Inayatullah, S. (2008). Six pillars: futures thinking for transforming. foresight.
Merritt, E (2012). Exploring the educational future. Journal of Museum Education, 2012, 3 (37), 99-106.
Randal, S. (1988). Introduction to the future. ETC publications.
Bibri, S. E (2018). Smart sustainable city of the future: the untapped of big data analytics and context aware computing of advancing sustainability. Springer.  
Sardar, Z. (2010). The namesake: Futures, futures studies, futurology, futuristic, foresight—What's in a name? Futures42(3), 177-184.
Morrison, J (1983). Applying methods and teaching of future research. Jossey-Bass Inc Publishers.
Avella, J. R (2016). Delphi panels: Research design, procedures, advantages, and challenges. International Journal of Doctoral Studies.
De Villiers, M., De Villiers, P., & Kent, A. (2005). The Delphi technique in health sciences education re-search. Medical Teacher. 27(7), 316. doi: 10.1080/13611260500069947.
Merritt, E (2012). Exploring the educational future. Journal of Museum Education, 37(3), 99-106.