التدريب الإداري لمنسوبات التعليم العام بمدينة الرياض "دراسة ميدانية"

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلف

درجة الماجستير في قسم الإدارة العامة کلية إدارة الأعمال جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع التدريب الإداري لمنسوبات التعليم العام الإداريات في القطاعين العام والخاص من وجهة نظر المتدربات، وذلک من خلال دراسة جوانب التدريب الإداري في کلا القطاعين من حيث: أداء المدربين، الحقيبة التدريبية، الوسائل السمعية والبصرية المستخدمة، البيئة التدريبية المادية، مواءمة الحاجات التدريبية للمتدربات، مدى مواکبة الاتجاهات الحديثة للتدريب (التدريب الإلکتروني المدمج). کما ناقشت الدراسة معوقات التدريب الإداري من وجهة نظر المتدربات.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، معتمدةً على الاستبانة، والتي تضمنت سبعة محاور کأداة لجمع المعلومات، وقد طُبقت على عينة صدفة (الملائمة) بلغت(400) متدربة في القطاعين العام والخاص، وبلغ عدد المرتجع منها والصالح للتحليل (315) استبانة، بنسبة استجابة بلغت (78، 75%). وبعد إجراء التحليل الإحصائي ببرنامج SPSS للبيانات المتوافرة، کشفت نتائج الدراسة أن التدريب الإداري في القطاعين العام والخاص يتسم بتقييم عالٍ ورضا مرتفعين من وجهة نظر المتدربات بنسبة موافقة تبلغ(92%) من حيث إن مستوى أداء المدربين کان عالياً وتتمتع المدربات بمهارات عديدة، وإن الوسائل السمعية والبصرية المستخدمة والحقيبة التدريبية والبيئة التدريبية المادية مناسبة وجيدة، وإن التدريب يواکب الاتجاهات الحديثة بالتدريب، کما أشارت النتائج إلى أن البرامج التدريبية المقدمة توائم الحاجات التدريبية للمتدربات. وکشفت النتائج عن معوقات التدريب من وجهة نظر المتدربات وأهمها: قلة البرامج التدريبية المتاحة للمتدربات، عدم التفرغ الکلي للمتدربات لحضور البرامج التدريبية، عدم اعتماد شهادات معاهد التدريب الخاصة فيما يخص الترقية لدى نظام الخدمة المدنية مقارنةً بشهادة التدريب في معهد الإدارة العامة، قصور إشراک الموظفة في عملية تحديد حاجاتها التدريبية.
ABSTRACT:
The main objective of the present study is to investigate the statuesque of administrational training for the female public education administrators in the governmental and private sectors from the perspectives of the trainees. Moreover، the study sheds light on the obstacles of administrational training from the perspectives of the trainees.
To fulfil its objectives، the study made use of the descriptive survey approach through a questionnaire that contains seven dimensions، which include trainers' performance، training portfolio، audio and visual aid means، training environment، suitability to training needs of trainees، coping with current trends in training and obstacles of training. The questionnaire has been conducted to (315) of trainees in both governmental and private sectors. The study data have been analyzed using SPSS version (20).
 
The major financings of the study include the following:
-        The administrational training in both governmental and private sectors was highly assessed and satisfying from the perspectives of female trainees with agreement percentage (92%). The respondents assured that the trainers were highly qualifies and skillful، the audio visual means، the training portfolio and the training environment were suitable، and the training was in line with the current trends of training، and met the trainees' training requirements.
-        The main obstacles of training from the perspectives of trainees include the following: lack of training programs available to trainees، lack of full-time trainees to attend training programs. Non-recognition of training in private institutes by the civil services system compared to the training in the Institute of Public Administration. Lake of involving the female employees in the process of identifying their training needs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


1)  المراجع العربية

الأحمدی، حنان عبد الرحیم؛ وأبو خضیر، إیمان سعود (2009). دور مؤسسات التنمیة الإداریة فی تمکین القیادات النسائیة من مواجهة تحدیات القیادة، دراسة میدانیة على المشارکات فی الحلقات التطبیقیة المقدمة فی معهد الإدارة العامة. معهد الإدارة العامة.
أریانی، عبد الوهاب (2000). عن التدریب الإداری الحدیث. المعهد الوطنی للعلوم الإداریة.
آل الشیخ، سارة إبراهیم (2011). واقع التدریب الإلکترونی فی المملکة العربیة السعودیة: دراسة میدانیة على الأجهزة الحکومیة (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الملک سعود.
البواردی، فیصل عبد الله؛ والعنزی، ریاض عبید (1434هـ). واقع تحدید الاحتیاج التدریبی وإعداد خطط التدریب فی الأجهزة الحکومیة. ورقة عمل مقدمة إلى اللقاء الدوری لمسئولی التدریب فی الأجهزة الحکومیة المنعقد بمعهد الإدارة العامة تحت عنوان: واقع الترشیح فی الأجهزة الحکومیة لبرامج المعهد التدریبیة.
البیشی، محمد ناصر (2009). مداخل وأسالیب قیاس أثر التدریب، معهد الإدارة العامة. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الدولی للتنمیة الإداریة تحت عنوان نحو أداء متمیز فی القطاع الحکومی. قاعة الملک فیصل للمؤتمرات.
تریسی، ولیام (2004). تصمیم نظم التدریب والتطویر (ترجمة سعد الجبالی). معهد الإدارة العامة.
تعمیم وکیل الوزارة للتعلیم رقم 294/62 فی 19/4/1429هـ (1429هـ). تعمیم وکیل الوزارة للتعلیم.
التمیمی، علی خلیل إبراهیم (2009). دور قطاع التشغیل ومنظمات المجتمع المدنی فی دعم مؤسسات التعلیم والتدریب المهنی والتقنی. مقدم إلى منظمة العمل العربیة، دور مخططی التشغیل. المنعقد فی دبی خلال 6-7/ 2009م.
الدلامی، مهنا عبد الله مهنا (1423هـ). واقع التدریب الإداری بشرکة أرامکو السعودیة من وجهة نظر المتدربین فی إطار فلسفة التعلیم المستمر (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الملک سعود.
الدمنهوری، أمل محمد (2012). تقییم برامج التدریب الخارجیة لأعضاء هیئة التدریس فی جامعة الملک عبد العزیز. المجلة العلمیة للإدارة،(5)، 41- 86.
رشید، مازن فارس (2004). إدارة الموارد البشریة. مکتبة العبیکان.
رضا، أکرم (2003). برنامج تدریب المدربین. دار التوزیع والنشر الإسلامیة.
الرفاعی، محمد المختار السید أحمد (1425هـ). إسهام القطاع الخاص فی تنمیة الموارد البشریة فی المملکة العربیة السعودیة من خلال برامج التدریب (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة الملک سعود.
الزنبقی، حنان سلیمان (2011). التدریب الإلکترونی . دار المسیرة للنشر والتوزیع.
زین الدین، فرید (2002). تطبیق إدارة الجودة الشاملة. المکتبة القومیة.
السحیبانی، ناصر عمر (1428هـ). دور التدریب التربوی فی النمو المهنی لمعلمی المواد العلمیة فی المرحلة الثانویة فی مدینة الریاض (رسالة ماجستیر). جامعة الملک سعود.
السکارنة، بلال خلف (1432هـ). اتجاهات حدیثة فی التدریب . دار المسیرة للنشر والتوزیع.
الشال، محمود مصطفى (2008). الأستاذ الجامعی: حاجاته التدریبیة والإداریة، دراسة میدانیة. مستقبل التربیة العربیة، 9(30)، 9-68.
الشقاوی، عبدالرحمن عبدالله (1423هـ). نحو أداء أفضل فی القطاع الحکومی فی المملکة العربیة السعودیة. ندوة الرؤیة المستقبلیة للاقتصاد السعودی حتى عام 1440هـ محور الشراکة بین القطاعین العام والخاص. وزارة التخطیط. الریاض. تم استرجاعه من: http: //faculty.ksu.edu.sa/74193/Pages/article1. Aspx.
الشهری، أحمد محمد (2013). واقع تحدید الحاجات التدریبیة فی وزارة التربیة والتعلیم. ورقة عمل مقدمة إلى اللقاء الدوری لمسئولی التدریب فی الأجهزة الحکومیة. تحت عنوان واقع الترشیح فی الأجهزة الحکومیة لبرامج المعهد التدریبیة. المنعقد فی معهد الإدارة العامة بالریاض 5 جمادى الأولى 1434هـ / 17 مارس 2013م.
صندوق تنمیة الموارد البشریة (2004). دراسة واقع التدریب فی المؤسسات الأهلیة والحکومیة وتحدیاته: دراسة مسحیة مقارنة. صندوق تنمیة الموارد البشریة.
الطعانی، حسن أحمد (2007). التدریب الإداری المعاصر. دار المسیرة للنشر والتوزیع والطباعة.
الطویل، محمد عبد الرحمن (2006). معوقات التدریب فی المملکة من واقع تجربة مراکز التدریب الأهلیة. ورقة عمل مقدمة لملتقى التدریب والتنمیة: التدریب للعمل فی مجتمع المعرفة ودوره فی التنمیة: الطموح والتحدیات. الجمعیة السعودیة للإدارة، الریاض.
العازمی، أحمد الخرفشی (1434هـ). موقع الهیئة العامة للتعلیم التطبیقی والتدریب. تم استرجاعه من : http: //www. paaet. edu. kw/FutureMakers/FutureMakers25/FM9-25-2010/12. html
العتیبی، محمد زوید (1434هـ). تجربة المملکة العربیة السعودیة فی إصلاح الأنظمة الوظیفیة للخدمة المدنیة. مجلة التنمیة الإداریة. (109). تم استرجاعه من : .http://www.tanmiaidaria.ipa.edu.sa/Article. aspx?Id=120
العدیلی، ناصر محمد (2009). جریدة الریاض (14922)..
فایز، محمود عبدالمنعم (2001). التدریب وأثره فی تغییر السلوک. المجلة العربیة للتدریب، (2).
المؤمن، قیس، وآخرون (1997). التنمیة الإداریة. دار نهران.
المدنی، خالد محمد (2007). ملاءمة أسالیب تخطیط برامج التدریب المستمر التی تقدمها مراکز التدریب التربوی للمتدربین فی المنطقة الشرقیة من وجهة نظر المدربین (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الملک سعود.
مرکز الخبرات المهنیة للإدارة (2006). التدریب على رأس العمل. مرکز الخبرات المهنیة للإدارة.
معهد الإدارة العامة (1419هـ). التقریر السنوی الشامل لإنجازات معهد الإدارة العامة خلال العام التدریبی 1418هـ/1419هـ. مرکز الطباعة والنشر بمعهد الإدارة العامة.
معهد الإدارة العامة (1430هـ). نشأة وتطور: إصدار خاص بمناسبة الاحتفال بمرور خمسین عاماً على إنشاء المعهد. معهد الإدارة العامة.
معهد الإدارة العامة (1434هـ). تقریر خاص بوزارة التربیة والتعلیم بعدد المتدربین لکل دورة من برامج القدرة الواحدة للسنوات: 1425/1426 – 1433/1434هـ. معهد الإدارة العامة.
منتدى الریاض الاقتصادی (2003). التعلیم والتدریب والتأهیل. ورقة عمل مقدمة إلى مؤتمر منتدى الریاض الاقتصادی الأول، من 10-12 شعبان 1424هـ.
الهاجری، فیصل ناصر (1432هـ). تطویر أداء المدربین فی مراکز التدریب التربوی بالمنطقة الشرقیة فی المملکة العربیة السعودیة فی ضوء الاتجاهات المعاصرة (رسالة دکتوراه غیر منشورة). جامعة الملک سعود.
وزارة الاقتصاد والتخطیط (1434هـ). خطط التنمیة الخمسیة من الأولى إلى التاسعة. تم استرجاعه من الموقع الإلکترونی لوزارة الاقتصاد والتخطیط: www. mep. gov. sa
وزارة الاقتصاد والتخطیط (ب. ت). تقریر موجز خطة التنمیة التاسعة 2010-2014 م. وزارة التخطیط.
وزارة التربیة والتعلیم (1425هـ). المعاییر التربویة لعناصر العملیة التعلیمیة. الإدارة العامة للقیاس والتقویم.
ویلز، مایک (2005). إدارة عملیة التدریب وضع المبادئ موضع التنفیذ (ترجمة محسن إبراهیم الدسوقی). مطابع معهد الإدارة العامة.
یاغی، محمد عبدالفتاح (2010). التدریب الإداری بین النظریة والتطبیق. عمادة شؤون المکتبات.
الیوسف، هدى حسین (1430هـ). دراسة فعالیة التدریب الإداری فی الأجهزة الحکومیة فی المملکة العربیة السعودیة، دراسة میدانیة على متدربات القطاعات النسائیة بمعهد الإدارة العامة بالریاض (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة الملک سعود.

2)               المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Al-Ahmady, H. A.; & Abu Khudair, I. S. (2009). The role of administrative development institutions in empowering women leaders to face leadership challenges. A field study on the participants in the practical seminars presented at the Institute of Public Administration. Institute of Public Administration.
Aryani, A. (2000). About modern management training. National Institute of Administrative Sciences.
Al-Sheikh, S. I. (2011). The status-quo of e-training in the Kingdom of Saudi Arabia: A field study on governmental agencies (Unpublished Master's thesis). King Saud University.
Al-Boardi, F. A.; & Al-Anzi, R. A. (1434 A.H.). The status-quo of identifying training needs and preparing training plans in government agencies. A paper presented to the regular meeting of training officials in government agencies, held at the Institute of Public Administration, under the title of: The Status-quo of Nomination in Government Agencies for the Institute Training Programs.
Al-Bishi, M. N. (2009). Entrances and methods for measuring the impact of training, Institute of Public Administration. A paper presented to the International Conference for Administrative Development under the title of: Towards Excellent Performance in the Government Sector. King Faisal Conference Hall.
Tracy, W. (2004). Designing training and development systems (Translation by: Saad Al-Jabali). Institute of Public Administration.
The Undersecretary for Education Circular No. 62/294 of 4/19/1429 AH. (1429 A.H.). Circular of the Undersecretary for Education.
Al-Tamimi, A. K. I. (2009). The role of the employment sector and civil society organizations in supporting vocational and technical education and training institutions. Submitted to the Arab Labor Organization: The Role of Employment Planners.
Al-Dalami, M. A. M. (1423 AH). The status-quo of management training in Saudi Aramco from the perspective of the trainees within the framework of the philosophy of continuing education (Unpublished master's thesis). King Saud University.
Damanhoury, A. M. (2012). Evaluating the external training programs for the faculty members at King Abdul Aziz University. Scientific Journal of Management, (5), 41-86.
Rashid, M. F. (2004). Human resources management. Abikan Library.
Rida, A. (2003). Training of trainers program. Islamic House for Distribution and Publishing .
Al-Rifai, M. A. A. A. (1425 A.H.). The contribution of the private sector to the development of human resources in the Kingdom of Saudi Arabia through training programs (Unpublished Doctoral dissertation). King Saud University.
Al-Zanbaqy, H. S. (2011). E-training. Dar Al-Maissarah for Publishing and Distribution.
Zainuddin, F. (2002). Application of comprehensive quality management. The National Library.
Al-Suhaibani, N. O. (1428 AH). The role of educational training in the professional development of teachers of scientific subjects in the secondary stage in the city of Riyadh (Master's thesis). King Saud University.
Sakarneh, B. K. (1432 AH). Recent trends in training. Dar Al Massarah for Publishing and Distribution.
Al-Shall, M. M. (2008). University professor: His training and administrative needs: A field study. The Future of Arab Education, 9 (30), 9-68.
Al-Shaqawi, A. A. (1423 A.H.). Towards better performance in the government sector in the Kingdom of Saudi Arabia. Seminar on the future vision of the Saudi economy until the year 1440 AH, the dimension of partnership between the public and private sectors. Ministry of Planning. Riyadh. Retrieved from: http: //faculty.ksu.edu.sa/74193/Pages/article1. Aspx.
Al-Shehri, A. M. (2013). The status-quo of identifying training needs in the Ministry of Education. A paper submitted to the regular meeting of training officials in government agencies under the title of: The Status-quo of Nomination in Governmental Agencies for the Institute's Training Programs. Held at the Institute of Public Administration in Riyadh, Jumad Al-Awwal 5, 1434 AH / March 17, 2013 AD.
Human Resources Development Fund (2004). A study of the status-quo of training in civil and governmental institutions and its challenges: A comparative survey study. Human Resources Development Fund.
Al-Taani, H. A. (2007). Contemporary management training. Dar Al-Maissarah for Publishing, Distribution and Printing.
Al-Tawil, M. A. (2006). Obstacles to training in the Kingdom based on the experience of private training centers. A paper presented to the Training and Development Forum: Training for Action in the Knowledge Society and its Role in Development: Ambition and Challenges. Saudi Management Association, Riyadh.
Al-Azmy, A. A. (1434 AH). The public authority for applied education and training website. Retrieved from: http: // www. paaet. edu. kw / FutureMakers / FutureMakers25 / FM9-25-2010 / 12. html
Al-Otaibi, M. Z. (1434 AH). The experience of the Kingdom of Saudi Arabia in reforming the civil service job systems. Administrative Development Journal. (109). Retrieved from: http://www.tanmiaidaria.ipa.edu.sa/Article. aspx? Id = 120
Al-Adili, N. M. (2009). Al-Riyadh Newspaper.
Fayez, M. A. (2001). Training and its effect on changing behavior. The Arab Journal of Training, (2).
Al-Mu'min, Q. et al. (1997). Administrative development. Dar Nahran.
Al-Madani, K. M. (2007). Appropriateness of planning methods for continuous training programs provided by educational training centers for trainees in the Eastern Region from the trainers' point of view (Unpublished master's thesis). King Saud University.
Management Professional Experience Center (2006). On-the-job training.
Institute of Public Administration (1419 AH). Comprehensive annual report of the achievements of the Institute of Public Administration during the training year 1418 AH / 1419 AH. Printing and Publishing Center at the Institute of Public Administration.
Institute of Public Administration (1430 AH). Origins and development: A special publication on the occasion of the celebration of the fiftieth anniversary of the establishment of the institute. Institute of Public Administration.
Institute of Public Administration (1434 AH). A report on the Ministry of Education on the number of trainees for each session of the one capacity program for the years: 1425/1426 - 1433/1434 A.H. Institute of Public Administration.
Riyadh Economic Forum (2003). Education, training and qualification. A Paper Submitted to the First Conference of the Riyadh Economic Forum.
Al-Hagri, F. N. (1432 AH). Developing the performance of trainers in educational training centers in the Eastern Province of the Kingdom of Saudi Arabia in the light of contemporary trends (Unpublished doctoral dissertation). King Saud University.
Ministry of Economy and Planning. (1434 AH). Five-Year Development Plans from the first to the ninth. Retrieved from the website of the Ministry of Economy and Planning: www. mep. gov. sa.
Ministry of Economy and Planning. (BTC). Summary report of the ninth development plan 2010-2014. Ministry of Planning.
The Ministry of Education. (1425 AH). Pedagogical standards for the elements of the educational process. General Administration of Measurement and Evaluation.
Wells, M. (2005). Managing the training process and putting the principles into practice (Translated by: Mohsen Ibrahim El-Desouki). Institute of Public Administration Press.
Yaghi, M. A. (2010). Management training between theory and practice. Deanship of Library Affairs.
Al-Yusuf, H. H. (1430 AH). Study the effectiveness of the administrative training in government agencies in the Kingdom of Saudi Arabia: A field study on female trainees in the women's sectors at the Institute of Public Administration in Riyadh (Unpublished master's thesis). King Saud University.

3)           المراجع الإنجليزية

Arun, A. (2002). Design and development of a web enabled interactive system of support environmental engineering training. University Of Uklahoma.
Kostrzewa, M. (2002). Enhancing manager's schemas regarding coaching skills using a computer conferencing training intervention. George Masan University.
Morois, D. (2001). Yuoth apprenticeshio in Georojia: A formative evaluation using the concernse-based adoption model. Georgia State University.