استراتيجيات الحکمة المعرفية والتقدير الثقافي الذاتي في ضوء بعض المتغيرات لدى معلمي مدينة الخارجة. Strategies of cognitive wisdom and self-cultural appreciation in light of some variables among teachers in the City of Al Kharga

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على استراتيجيات الحکمة المعرفية والتقدير الثقافي الذاتي في ضوء بعض المتغيرات لدي معلمي مدينة الخارجة بالوادي الجديد. وتضمنت عينة الدراسة (104) معلما ومعلمة من معلمي مدينة الخارجة، في الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي 2016-2017م طبق عليهم مقياس استراتيجيات الحکمة المعرفية (إعداد الباحث). ومقياس التقدير الثقافي الذاتي لـ (Ang, et al., 2004) (ترجمة الباحث). وأشارت نتائج الدراسة إلى أنه يوجد مستوى کبير من استراتيجيات الحکمة المعرفية والتقدير الثقافي الذاتي. وتوجد علاقات ذات دلالة إحصائية بين استراتيجيات الحکمة المعرفية والتقدير الثقافي الذاتي؛ عدا استراتيجية التخمين والبعد ما وراء المعرفي. ولا توجد فروق دالة إحصائيا في استراتيجيات الحکمة المعرفية ترجع إلى متغيري الجنس والتخصص. ولا توجد فروق دالة إحصائيا في استراتيجيات الحکمة المعرفية ترجع إلى متغير المرحلة؛ عدا استراتيجية التخمين؛ فتوجد فروق لصالح معلمي المرحلة الإعدادية. ولا توجد فروق دالة إحصائيا في استراتيجيات الحکمة المعرفية ترجع إلى متغير سنوات الخبرة؛ عدا استراتيجية التخمين؛ فتوجد فروق لصالح المعلمين ذوي الخبرة الأکثر من "10" سنوات. ولا توجد فروق دالة إحصائيا في التقدير الثقافي الذاتي ترجع إلى متغيري الجنس والتخصص. ولا توجد فروق دالة إحصائيا في التقدير الثقافي الذاتي ترجع إلى متغير المرحلة؛ عدا البعد السلوکي؛ فتوجد فروق لصالح معلمي المرحلة الإعدادية. ولا توجد فروق دالة إحصائيا في التقدير الثقافي الذاتي ترجع إلى متغير سنوات الخبرة.
The present study aims to identify the strategies of cognitive wisdom and self-cultural appreciation in light of some variables among teachers in the City of Al Kharga, New Valley. The study sample included (104) male and female teachers of the City of Al Kharga, in the first semester of the academic year 2016- 2017, to whom the cognitive wisdom strategies scale was applied (prepared by the researcher). The scale of cultural self-appreciation was developed by (Ang, et al., 2004)  and translated by the researcher. The results indicated that there was a high level of cognitive wisdom strategies and self-cultural appreciation. There were statistically significant relationships between strategies of cognitive wisdom and self-cultural appreciation, except for guessing strategy and dimension of metacognitive. There were no statistically significant differences in strategies of cognitive wisdom due to sex variables and specialization variables. There were no statistically significant differences in strategies of cognitive wisdom due to stage variable; except for guessing strategy; there were differences in favor of middle school teachers. There were no statistically significant differences in strategies of cognitive wisdom due to years of experience; except for guessing strategy; there were differences in favor of teachers with more than ten years’ experience. There were no statistically significant differences in self-cultural appreciation due to sex variables and specialization variables. There were no statistically significant differences in self-cultural appreciation due to stage variable; except for behavioral dimension; there were differences in favor of middle school teachers. There were no statistically significant differences in self-cultural appreciation due to years of experience.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


أبو هاشم، محمد السید (2008). النموذج البنائی التنبؤی لمهارات الدراسة والحکمة الاختباریة والتحصیل الدراسی لدى طلاب المرحلة الثانویة. مجلة کلیة التربیة بالمنصورة، جامعة المنصورة، العدد (68)، الجزء الأول، 210- 270.
أحمد، ناهد فتحى (2012). الذکاء الثقافی وعلاقته بالحکمة والعوامل الخمسة الکبرى للشخصیة: صیغة مصریة من قیاس الذکاء الثقافی. دراساتعربیةفیعلمالنفس، 11 (3)، 419- 467.
إلیاس، علاء الماس (2012). الذکاء الثقافی وعلاقته بالتسامح الاجتماعی عنـد مدیری المدارس الابتدائیة. مجلة الإشراف التربوی، العدد (2)، http://www.karim-alwaili.com/mag/02/intelegance.htm
حسن، عزت عبد الحمید محمد (2011). الإحصاء النفسی والتربوی تطبیقات باستخدام برنامج SPSS 18. القاهرة، دار الفکر العربی.
حماد، دیانا فهمی علی (2010). علاقة الحکمة الاختباریة بالأداء الناتج من اختبار تحصیلی ذو اختیار من متعدد مبنی وفق نموذج راش لدى طالبات کلیة التربیة للبنات الأقسام الأدبیة بجامعة أم القرى. دراسات عربیة فی التربیة وعلم النفس،    4 (4)، 297-338.
حمادنة، إیادمحمد (2011). درجة استخدام الطلبة بالمستوى الجامعی لاستراتیجیات حکمة الاختبار. المنارة، 17 (1)، 291- 312
خرنوب، فتون محمود (2010). الذکاء الثقافی وعلاقته بالعوامل الخمس الکبرى للشخصیة: دراسة میدانیة لدى طلبة المعهد العالی للغات فی جامعة دمشق. المؤتمر الإقلیمی الثانی لعلم النفس، رابطة الأخصائیین النفسیین المصریة،    959- 973.
سلیمان، شاهر خالد (2014). حکمة الاختبار لدى طلاب جامعة تبوک فی ضوء متغیرات التخصص والمعدل التراکمی والمستوى الدراسی. مجلة العلوم التربویة والنفسیة، 15(2)، 245- 273.
الشحات، مجدی محمد (2007). أثر التدریب على الحکمة الاختباریة على مستوى کل من قلق الاختبار والتحصیل الدراسی. مجلةکلیةالتربیة، جامعة بنها، 17(69)،1-37.
صبری، نصر محمود ، حلیم، شیرى مسعد (2014). العلاقةبینالذکاءالثقافیوالتکیفالثقافیدراسةعبرثقافیةبینمصرومالیزیا. دراساتعربیةفیعلمالنفس، 13 (3)،٣٤٤- 392.
عبد الوهاب، محمد السید (2011). الخصائصالسیکومتریةلمقیاسالذکاءالثقافی. دراسات عربیة فی علم النفس، 10 (3)، 523- 584
المالکی، ذیاب بن عایض (2010). علاقة قلق الاختبار بالحکمة الاختباریة لدى عینة من طلاب المرحلة الثانویة بمحافظة اللیث التعلیمیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أم القرى.
النملة، یوسف بن إبراهیم ( ٢٠١٢ ). المبتعث السعودی والذکاء الثقافی. الریاض: مکتبة الملک فهد الوطنیة.
هیاجنة، موسى علی موسى (2014). الذکاء الثقافی وعلاقته بقلق المستقبل لدى طلبة المرحلة الثانویة فی منطقة الناصرة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة العلوم التربویة والنفسیة، جامعة عمان العربیة.
Anderson, J. (2001). Metacognitive awareness in language testing and teaching: Using think protocols. Paper presented at: 3rd Annual Meeting, Midwest Association of Language Teachers "Crossing Boundaries". University of Michigan, Michigan, 11-12 May
Andrews, M. (2010). Foundations of transcultural nursing and health Care. Journal of Transcultural Nursing, 21(1),     53-136.
Ang S., Van Dyne, L. & Koh, C. (2006). Personality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 3(1), 100-123.
Ang, S. & Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural intelligence. In Ang, S. & Van Dyne, L. (Eds.), Handbook on cultural intelligence: Theory. measurements and applications, 3-15.
 
 
Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K., Templer, K., Tay, C. & Chandrasekhar, N.(2007). Cultural intelligence: Its measurement and effect on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and organization Review, 3(3), 335- 371.
Ang,S., Van Dyne, L., Koh, C. & Ng, K. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper presented at the 64th Annual Meeting of the Academy of ManagementNew Orleans, LA.
Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on Aging, 25 (4), May 275-324
Baez, D. (2012). Cultural intelligence in foreign language classes. Unpublished Dissertation: University, Indiana State, USA
Brislin, R., Worthley, R. & Macnab, B. (2006).Cultural intelligence: understanding behaviors that serve people's goals. Group & Organization Management, 31(1), 40- 55.
Cheng, L. (2007).Cultural intelligence (CQ). A quest for cultural competence. Communication Disorders Quarterly, 29(1), 36-42
Dodeen, H., & Abdelmabood, H.(2005). The effect of teaching test-taking strategies on university students' performance, test anxiety, and attitudes toward tests. In P. Davidson, Ch. Coombe, & W. Jones (Eds.), Assessment in the Arab World, (193-203). Dubai.
Du Plessis, Y. (2011). Cultural intelligence as managerial competence. Alternation, 18(1),28-46.
Earley, P.& Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford, CA: Stanford University Press.
Eubanks, R. (2010). Cross-cultural communication. Journal of Transcultural Nursing, 21(1), 137-150.
Ghafoor, S. & Khan, U. (2011). Cultural aptitude & adjustment. The impact of the expected tenure of across cultural project. International Journal of Research in computer application and Management, 1 (4), 9-15.
Griffer, M. & Pedis, S. ( 2007). Developing cultural intelligence in preservice. speech-Language pathologists and educators, Communication Disorders Quarterly,(2nd ed.) (1), 28-35.
Harrison, K & Brower, H. (2011). The Impact of Cultural Intelligence and Psychological Hardiness on Homesickness among Study Abroad Students. The Interdisciplinary Journal of Study Abroad, 33 (2), 41- 61.
Kerri, C. (2007). The relationships among social Intelligence, Emotional intelligence, cultural intelligence, and cultural exposure. PhD Thesis, Tempi University.
Kumar. N., Rose, C. & Subramanian, R. (2008). The effect of personality and cultural intelligence on international assignment effectiveness: A review. Journal of Social Sciences, 4(4), 320- 328.
Mather, J. M. (2004). The Effects of Teaching Note Taking, Text Comprehension and Test-Taking Strategies in a High School Classroom. master thesis: Southwest Minnesota State University.
Mohamed, A., Gregory, P., & Austin, Z. (2006). Testwiseness among International Pharmacy Graduates and Canadian Senior Pharmacy Students. American Journal of Pharmaceutical Education, 70(6), 131-146.
Moon, T. (2013). The effects of cultural intelligence on performance in multicultural teams. Journal of Applied Social Psychology, 43, 2414–2425
Nafei, W. (2013). The impact of cultural intelligence on employer job performance: An empirical study on king – Abdel – Aziz hospital in Al Taif - Governorate, Kingdom of Saudi Arabia. International Journal of Business and Management, 8 (1), 26- 43.
Ng, K., Van Dyne, L. & Ang, S. (2009). Beyond international experience: The strategic role of cultural intelligence for executive selection in international human resource management. In P. R. Sparrow (Ed), Hand book of international human resource management: Integrating people, Process, and context, 97-113.
Ng, K., Van Dyne, L. & Ang, S. (2012).Cultural intelligence: A Review, reflections and Recommendations for future research. In A. M. Ryan, F. T. Leong, & E. L. Oswald (Eds.), Conducting Multinational research: Applying organizational Psychology in the work place, 29-58.
Nguyen, H. (2003). Constructing a new theoretical framework for test wiseness and developing the knowledge of test-taking strategies (KOTTS) measure. master thesis, Michigan State University
Nitko, J. (2001). Educational Assessment of Students. New York: Merrill Prentice Hall.
Peterson, B. (2004). Cultural intelligence: a guide to working with people from other cultures. Yarmouth, Me: Intercultural Press.
 
 
Rahimi, G., Razmi, A., & Damirch, Q. (2011). The role of cultural intelligence in achievement of Iran's small and medium enterprise managers. Journal of Contemporary Research in Business,3 (5), 720- 727.
Ramalu, S., Wei, C. & Rose, R. (2011).The effect of cultural intelligence on cross – cultural adjustment and job performance amongst expatriates in Malysia. International Journal of Business and Social Sciences, 2 (9), 59- 80.
Ramsey, J. & Lorenz, M. (2016). Exploring the Impact of Cross-Cultural Management Education on Cultural Intelligence, Student Satisfaction, and Commitment. Academy of Management Learning & Education, 15 (1), p.(79)
Rosenauer, D., Homan, A., Horstmeier, C. & Voelpel, S. (2016). Managing Nationality Diversity: The Interactive Effect of Leaders' Cultural Intelligence and Task Interdependence. British Journal of Management, 27 (3), 628-645.
Sarnaki, R. (1979). An Examination of Test-Wiseness in Cognitive Domain. Review of Educational Research, 49, 252-279
Silberstang, J. & London, M. (2009). How groups learn: The role of communication patterns, cue recognition, context facility, and cultural intelligence. Human Resource Development Review, 8.(3), 327-349.
Sternberg, R. & Grigorenko, E. (2006). Cultural intelligence and successful intelligence. Group and organization management, 31, 27-39.
Sternberg, R. (2004). Words to the wise about wisdom? A commentary on adult's critique. Human Development, 47, 286-289
Tan, J. (2004). Cultural intelligence and the global economy. Issues and Observations, 24(5), 19 – 21.
Templer, K., Tan, C. & Chandrasekhar, N. (2006). Motivational cultural intelligence, realistic job preview, realistic living conditions preview, and cross-cultural adjustment. Group and organization Management, 31 (1), 154- 173.
Thomas, D. (2006). Domain and development of cultural intelligence: The importance of mindfulness. Group & Organization Management. 31(1), 78-99.
Thomas, D., Elron, E., Stahl. G., Ekelund. B., Ravlin, E., Cerdin, J., Poelmans, S., Brislin, R., Pekerti, A., Aycan, Z., Maznevski, M., Au, K & Lazarova, M. (2008). Cultural Intelligence: Domain and assessment. International Journal of Cross Cultural Management, 8 (2), 123-143.
Triandis, H. (2006) Cultural intelligence in organizations. Group & Organization Management, 31(1), 20-26.
Van Dyne, L., Ang, S., & Koh, C. (2009). Cultural Intelligence: Measurement and Scale development. In N. A. Moodlian (Ed), Contemporary Leadership and intercultural competence: Exploring the across – cultural dynamics with in organizations, 233- 254
Van Dyne, L., Ang, S., Ng, K., Rocks, T., Tan, M., & Koh, C. (2012). Sub-Dimensions of the four factors model of cultural intelligence: Expanding the conceptualization and measurement of cultural intelligence. Social and Personality. Psychology Compass, 6(4), 295-3131.
Van, M. (2016). Cross-level measurement of cross-cultural competence: Using the Cultural Intelligence Scale as an example. available online (Retrieved in 1/11/2016) at: https://www.deomi.org/EOEEOResources/documents/Cross- level_Measurement_of_CC_Competence-vanDriel.pdf
 
 
Vedadi, A., Kheiri, B., & Abbas, M. (2010). The relationship between cultural intelligence and achievement: A case study in an Iranian Company. Iranian Journal of Management Studies, 3(3), 25-40.
Wei, L. (2010). Minority stress, perceived bicultural competence, and depressive symptoms among ethnic minority college students. Journal of Counseling Psychology, 57(4), 411-422.