أثر القدرة اللغوية على التباين في درجات الطلبة: مدخل مقترح للکشف عن صدق الدرجات

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ مساعد - قسم العلاج الطبيعي- کلية العلوم الطبية التطبيقية - جامعة تبوک

المستخلص

هدفت الدراسة لتقصّي التأثير المحتمل للقدرة اللغوية على صدق تفسير درجات الاختبارات في المقررات الجامعية التي تکون فيها اللغة الإنجليزية من المتغيرات الدخيلة،من خلال التباين الحقيقي غير المرتبط بالقدرة العلمية الخاصة بالمقرر، وهو نوع من الخطأ الذي قد ينجم عن وجود قدرة مصاحبة للقدرة الأساسية المحددة لنواتج تعلم الطلبة عندما يکون التدريس الجامعي بلغة أخرى إلى جانب اللغة الأم، کما هو الحال في کثير من المقررات المطروحة في الکليات العلمية والطبية بخاصة. ولتحقيق هذا الهدف تم بناء ثلاثة اختبارات هي: اختبار تحصيلي في مقرر بتخصص العلاج الطبيعي، واختبار المفردات اللغوية الأدبية واختبار المصطلحات في العلاج الطبيعي للمقرر، وطُبقت جميعها على طلبة ذلک المقرر بعد تقسيمهم إلى مجموعتين وفقا للقدرة اللغوية، وکشفت نتائج تحليل البيانات المستمدة من أدوات الدراسة باستخدام تحليل التباين، والتحليل ألعاملي، ومعاملات الارتباط، وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين من الطلبة المختلفتين في القدرة اللغوية العامة على الاختبار التحصيلي في المقرر، والقدرة التي يفترضها عضو هيئة التدريس والتي تفسر بالفروق الحقيقية بين الطلبة ليست نقية، وان القدرة اللغوية الأدبية متغير دخيل، والفقرات في الاختبار التحصيلي تميّز بين المجموعتين المتمايزتين في القدرة اللغوية الأدبية. وقد انبثقت من الدراسة بعض التوصيات المقترحة.
The Impact of linguistic Ability on the Variance of Students’ Scores: A proposed Approach for Validating Scores
This study aimed at exploring the potential impact of the linguistic ability on the scores’ validity of achievement tests in the courses which use English as a second language for teaching and testing. This minor ability may behave as extraneous variable that interfere with major one in many of the courses in the scientific and medical colleges in particular. Data from three tests were used (course achievement test, literate vocabulary test, and test of terminology in physical therapy) from students in a course of physical therapy. Data were analyzed using MANOVA, factor analysis, zero-order and part correlation, revealed that There are significant differences between the two groups classified on literate ability of English based on the means of the achievement test; the assumption that achievement ability is valid in determining the differences between the students in the course is not pure, and contaminated by another significant literate language ability, which behaves as an extraneous variable, and The items of the achievement test differentiate between the two groups classified based on literary language ability. Some recommendations have been suggested
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


المراجع
Aimee C. (2015). Impact of bilingual education on student achievement. IZA World of Labor, March, pp.131- 139.
 Al-Khasawneh, F. (2016). Investigating foreign language learning anxiety: a case of Saudi undergraduate EFL learners. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(1), pp. 137-148.
Angela, B. (2003). Teaching and research: new relationships and their implications for inquiry-based teaching and learning in higher education. Higher Education Research & Development, 22(1), pp. 3-18, DOI: 10.1080/0729436032000056571
Cristina, G. (2001). Undergraduate research, graduate mentoring and the university's mission. Science, 2(3), pp.1624-1626.
Elvis W. (2006). Can the search for “fairness” be taken too far? TESOL & Applied Linguistics, 6 (2),                          pp.1-4. Retrievable at
     http://www.tc.columbia.edu/tesolalwebjournal.
Francisco H., Ferreira G. and Jérémie G. (2014). The Measurement of Educational Inequality: Achievement and Opportunity. The World Bank Economic Review, 28 (2), pp.210-246. 
 Hattie, J. &. Marsh, H. (1996). The Relationship between research and teaching: meta-analysis. Review of Educational Research, 66(1), pp.4507-542.
 
 
 
 
Healey, M. ( 2005). Linking research and teaching: exploring disciplinary spaces and the role of inquiry –based learning. In Barnett, R. (ed.) (2005). reshaping the university: New relationship between research, scholarship, and teaching. Mc Graw Hill, Open University Press, pp. 67-78.
Jamal, A. (2014) Standardized achievement tests and english language learners: psychometrics issues. Educational Assessment, 8(3), pp. 231–257
Mariken, E., Gerda, J; Roeland, M. and Jan H. (2009). Mow to strengthen the connection between research teaching in undergraduate university education. Higher Education Quarterly, 63(1), pp. 64-85
Masoomeh, S. and Fahimeh, M. (2014). The effects of foreign language anxiety and test anxiety on foreign language test performance. Theory and Practice in Language Studies, 4(5), pp. 931-940.
Olusegun, E. (2014). Bias and Cultural diversity in Psychological Assessment: An Empirical Review. Researcher; 6(2), pp.42-53
Sadeghi, B.; Kashanian, N.; Maleki, A.; and Haghdoost, A.(2013). English Language Proficiency as a Predictor of Academic Achievement among Medical Students in Iran. Theory and Practice in Language Studies, 3(12),          pp. 2315-2321.
Selami, A. (2009). Test anxiety among foreign language learners: A review of  literature. Journal of Language and Linguistic Studies, 5(1), pp. 127-137.
 
 
 
 
Singh, M., Reid, J.,  Bown, K.,  Mager, D., and Santoro, N. ( 2013). Teacher education, research and the renewal of critique. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 41(1), pp.1-6.
Stephen, K. (2009) Action research as a practice based practice. Educational Action Research, 17(3),                         pp. 463-474, DOI: 10.1080/09650790903093284
Steven, M.  (2002). Threats to the validity of locally developed multiple-choice tests in medical education: construct-irrelevant variance and construct underrepresentation. Advances in Health Sciences Education, 7(3), pp. 235-241
Sulieman, B. (2015). “Toward developing a syllabus-oriented computer-based question-banks software to support partially computerized exams”. Journal of Software Engineering and Applications (JSEA). 8(5), pp. 252-268. DOI: 10.4236/jsea.2015.85026
 Taylor, R. and Francis, W. (2014).  International test commission guidelines on quality control in scoring, test analysis, and reporting of test scores, International Journal of Testing, 14, pp. 195–217, , DOI: 10.1080/15305058.2014.918040
Warren, W. Willingham, Judith M. Pollack and Charles L. (2002). Grades and test Scores: accounting for observed differences. Journal of Educational Measurement, 39(1), pp. 1–37.
Willcoxson, L. Mark L, Natasha J. and Katrina G. (2011). Enhancing the research-teaching nexus: building teaching-based research from research-based teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23