إجراءات مقترحة لمواجهة غياب الطلاب في المدرسة المصرية في ضوء خبرات بعض الدول

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

1 أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المساعد کلية التربية ـــــ جامعة عين شمس

2 مدرسالتربية المقارنة والإدارة التعليمية کلية التربية ـــــ جامعة عين شمس

المستخلص

سعى البحث الراهن إلى تحقيق الأهداف التالية:

التعرف على الأسس النظرية للغياب المدرسي في العالم المعاصر.
الوقوف على آليات مواجهة الغياب المدرسي في بعض الدول الأجنبية.
الوقوف على آليات مواجهة الغياب المدرسي في مصر.
التعرف على أوجه التشابه والاختلاف بين آليات مواجهة الغياب المدرسي في بعض الدول الأجنبية ومصر.
التعرف على آراء بعض الخبراء بشأن الإجراءات المقترحة لمواجهة الغياب المدرسي في مصر.

التوصل إلى مجموعة من الإجراءات المقترحة لمواجهة الغياب المدرسي في مصر بما يتوافق مع طبيعة المجتمع المصري
 

الموضوعات الرئيسية


1)           المراجع العربية

وزارة التربیة والتعلیم (2015).  الکتاب الدوری رقم (35) بتاریخ 29/10/2015. جمهوریة مصر العربیة
حسين، محمود طه (2018). خبر منشور على اليوم السابع. تم استرجاعه من: https://www.youm7.com/story/2018/4/16/
الموقع الرسمی لوزارة التربیة والتعلیم (2018). http://portal.moe.gov.eg/Pages/single-news-view.aspx?NewsID=3721
نخلة، ناجی شنودة (2013). تفعیل دور المدرسة الثانویة العامة في مواجهة ظاهرة غیاب الطلاب عن الدراسة. المرکز القومی للبحوث التربویة والتنمیة.
مرکز المعلومات ودعم اتخاذ القرار: مجلس الوزراء (2013). تقاریر معلوماتیة: واقع التعلیم فی مصر: حقائق وآراء، تقریر دوری یصدر عن مرکز المعلومات ودعم اتخاذ القرار. جمهوریة مصر العربیة، مجلس الوزراء (68)، 9.
عفیفی، یسری (2013). رؤیة مستقبلیة للتعلیم قبل الجامعی فی مصر فی ظل تغیرات وتحولات العصر. دراسات فی التعلیم الجامعی، مرکز تطویر التعلیم الجامعی، جامعة عین شمس، (24)، 684.
سلیمان، ظلال محمد (2015). ظاهرة الغیاب المتکرر لطلاب المرحلة الثانویة من وجهة نظرهم: دراسة میدانیة. دراسات فی التعلیم الجامعی، مرکز تطویر التعلیم الجامعی جامعة عین شمس، (31)، 132.
وزارة التربیة والتعلیم (2014). الخطة الاستراتیجیة للتعلیم قبل الجامعی. وزارة التربیة والتعلیم بجمهوریة مصر العربیة.
الطویل ، عبد العزیز عبد الهادی (2013). تصور مقترح للأنشطة التربویة الحرة لطلاب المرحلة الثانویة في ضوء احتیاجاتهم العمریة. المرکز القومی للبحوث التربویة والتنمیة.
محمد ، مجدی إبراهیم (2015). المدرسة الجاذبة للطالب وکیفیة القضاء على ظاهرة الغیاب. دار نوبل للنشر والتوزیع.
حباکة، أمل سعید (2014). الانتظام المدرسی: دراسة مقارنة لبعض الخبرات الأجنبیة وإمکانیة الإفادة منها فی مصر. مجلة کلیة التربیة جامعة الأزهر، 161(2)، 879 - 880.
الشایع ، علی بن صالح و الحناکی طارق بن محمد (2015). مقومات البیئة المدرسیة الجاذبة للتعلم من وجهة نظر طلاب المدارس الثانویة بمنطقة الرس بالمملکة العربیة السعودیة. مجلة کلیة التربیة، جامعة المنوفیة، 3، 253.
عبد الأحد ، أحمد ظهیر (2018). تطور نظام التعلیم فی الهند والعوامل المؤثرة فیه.  مجلة کلیة التربیة الأساسیة للعلوم التربویة والإنسانیة، جامعة بابل، 38، 382 - 399.
جمهوریة مصر العربیة (2014). دستور جمهوریة مصر العربیة: المقومات الأساسیة للمجتمع ( الباب الثانی، الفصل الأول). الهیئة العامة للمطابع الأمیریة.
قانون رقم 139 لسنة 1981 (1981). قانون رقم 139 لسنة 1981 (وزارة التربیة والتعلیم المصرية). الهیئة العامة للمطابع الأمیریة.
القرار الوزاری رقم 190 بتاریخ 10/ 9/ 2001. (2001). نظام إعادة قید الطلاب بالمدراس الثانویة العامة بسبب الغیاب (وزارة التربیة والتعلیم المصرية). الهیئة العامة للمطابع الأمیریة
وزارة التربیة والتعلیم المصرية (2001). القرار الوزاری رقم 227 بتاریخ 3/ 11/ 2001 بشأن حالات وقف قید الطالب فی السنة الدراسیة المقید فیها وزارة التربیة والتعلیم المصرية.
وزارة التربیة والتعلیم المصرية (2004). القرار الوزاری رقم 237 بتاریخ 16/ 9/ 2004 بشأن تنظیم قبول أعذار غیاب طلاب التعلیم الثانوی العام. وزارة التربیة والتعلیم المصرية.
وزارة التربیة والتعلیم المصرية (2015). القرار الوزاری رقم 179 بتاریخ 17/ 5/ 2015 بشأن لائحة الانضباط المدرسی المحددة لحقوق ومسئولیات وواجبات المعلمین وإدارة المدرسة نحو الطلاب. وزارة التربیة والتعلیم المصرية.
وزارة التربیة والتعلیم المصرية (2016). القرار الوزاری رقم 287 بتاریخ 19/ 9/ 2016 بشأن لائحة الانضباط المدرسی. وزارة التربیة والتعلیم المصرية.
وزارة التربیة والتعلیم المصرية (2016). لائحة الانضباط المدرسی المحددة لحقوق وواجبات الطلاب وأولیاء الأمور ومسئولیات وصلاحیات العاملین بالمدرسة ومخالفات الطلاب وإجراءات العلاج والتأدیب، والمرفقة بالقرار الوزاری رقم 287 بتاریخ 19/ 9/ 2016، بشأن لائحة الانضباط المدرسی، القسم الأول: الحقوق والواجبات والمسئولیات وفق لائحة الانضباط المدرسی. وزارة التربیة والتعلیم المصرية .
وزارة التربیة والتعلیم المصرية (2015). الکتاب الدوری رقم (28) بتاریخ 8/10/2015. وزارة التربیة والتعلیم المصرية.
وزارة التربیة والتعلیم (2016). الکتاب الدوری رقم (48) بتاریخ 8/10/2016. وزارة التربیة والتعلیم المصرية.
 
 
 

2)               المراجع العربية مترجمة

Translaton of the Arabic References
Ministry of Education (2015). Circular book no. (35), on 10/29/2015. Arab Republic of Egypt.
Hussein, M. T. (2018). News published on Al-Youmal Al-Sabe'. Available at the following website: https://www.youm7.com/story/2018/4/16/
The Official Website of the Ministry of Education (2018). http://portal.moe.gov.eg/Pages/single-news-view.aspx?NewsID=3721
Nakhleh, N. S. (2013). Activating the role of the public high school in facing the phenomenon of students' absence from school. The National Center for Educational Research and Development.
Information and Decision Support Center: Cabinet (2013). Information reports: The status-quo of education in Egypt: facts and opinions, a periodic report issued by the Information and Decision Support Center. Arab Republic of Egypt, Council of Ministers (68), 9.
Afifi, Y. (2013). A future vision for pre-university education in Egypt in light of the changes and transformations of the times. Studies in university education, Center for the Development of University Education, Ain Shams University, (24), 684.
Suleiman, Z. M. (2015). The phenomenon of frequent absence for high school students, from their point of view: A field study. Studies in University Education, University Education Development Center, Ain Shams University, (31), 132.
Ministry of Education (2014). Pre-university education strategic plan. Ministry of Education in the Arab Republic of Egypt.
Al-Tawil, A. A. (2013). A suggested proposal of free educational activities for high school students in light of their age needs. The National Center for Educational Research and Development.
Mohammad, M. I. (2015). Attractive school for students and how to eliminate the phenomenon of absence. Dar Nobel for Publishing and Distribution.
Habaka, A. S. (2014). School attendance: A comparative study of some foreign experiences and the possibility of benefiting from them in Egypt. Journal of the Faculty of Education, Al-Azhar University, 161 (2), 879-880.
Al-Shaya, A. S. & Al-Hanaki T. M. (2015). The components of the school environment that attract learning from the viewpoint of high school students in Al-Rass region, Kingdom of Saudi Arabia. Journal of the Faculty of Education, Menoufia University, 3, 253.
Abdul Ahad, A. Z. (2018). Evolution of the education system in India and the factors affecting it. Journal of the Faculty of Basic Education for Educational and Human Sciences, University of Babylon, 38, 382-399.
Arab Republic of Egypt (2014). The Constitution of the Arab Republic of Egypt: The Basic Constituents of Society (Chapter Two & Chapter One). The General Organization for Government Printing Offices.
Law No. 139 of 1981 (1981). Law No. 139 of 1981 (The Egyptian Ministry of Education). The General Organization for Government Printing Offices.
Ministerial Resolution No. 190 of 9/10/2001 (2001). System of re-enrollment of students in public secondary schools due to absence (Egyptian Ministry of Education). The General Organization for Government Printing Offices.
Egyptian Ministry of Education. (2001). Ministerial Decree no. 227 of 11/3/2001 regarding cases of suspension of student registration in the academic year in which the Egyptian Ministry of Education is enrolled. Egyptian Ministry of Education
Egyptian Ministry of Education (2004). Ministerial Decree no. 237 of 9/16/2004 regarding the regulation of accepting excuses for absence of students of general secondary education. The Egyptian Ministry of Education.
Egyptian Ministry of Education (2015). Ministerial Decree no. 179 of 5/17/2015 regarding the school discipline regulations specifying the rights, responsibilities and duties of teachers and the school administration towards students. The Egyptian Ministry of Education.
Egyptian Ministry of Education (2016). Ministerial Decree no. 287 of 9/19/2016 regarding school discipline regulations. The Egyptian Ministry of Education.
Egyptian Ministry of Education (2016). School discipline regulation specifying the rights and duties of students and parents, responsibilities and powers of school personnel, student violations, treatment and discipline procedures, attached to Ministerial Resolution no. 287 of 9/19/2016, regarding school discipline regulations, section one: Rights, duties and responsibilities in accordance with the school discipline regulation. The Egyptian Ministry of Education.
Egyptian Ministry of Education (2015). Circular book no. (28), on 10/8/2015. The Egyptian Ministry of Education.
 

3)           المراجع الإنجليزية:

Robert. B. (2012). The Importance of being at School. Johns Hopkins University Center for Social Organization of Schools.
Ito, A. (2011). Enhancing school connectedness in Japan: The role of homeroom teachers in establishing a positive classroom climate. Asian Journal of Counselling18(1), 41-62.
Atkinson, A. J. (2005). Improving school attendance.  Virginia Department of Education, 4-5.
Smink, J., & Reimer, M. S. (2005). fifteen effective strategies for improving student attendance and truancy prevention. National Dropout Prevention Center Network.
Works, A. (2016). Establishing school-wide attendance incentives. Retrieved from:Attendance works website: http://www.attendanceworks.org/wordpress/wpcontent/uploads/2011/06/AW-Incentives-two-pager-1-4-11.pdf
Andler-McCloy, R. (2017). Student truancy in an economically disadvantaged middle school: A case study of the root causes and interventions applied (Doctoral dissertation(. University of Pittsburgh.
Trujillo, L. A. (2006). School truancy: A case study of a successful truancy reduction model in the public schools. UC Davis J. Juv. L. & Pol'y10, 69.
Parrish, J. R. (2015). A study of the effectiveness of a truancy reduction program for middle and high school students. Virginia Commonwealth University. 
Sharon, O. (2008). Aims and values of education in England. National Foundation for Educational Research.
Kaye, S. (2010). The purposes of education, a contribution to the discussion of education. Queensland State: Department of Education.
The British Council. (2010). The education system of England. British Council.
Department of Education. (2012). Pupil attendance: Absence recording by school. Department of Education.
Information for Parents. (2012). Information for parents. Education and Social Care Office.
Education and Social Care Office in England. (2011). Students absence policy & procedures. Education and Social Care Office in England.
A Parent Guide to Managing Sickness Absence from School. (2012). A parent guide to managing sickness absence from school. Oxford shire Country Council.
Elizabeth, G. D., & Jane, C. (2010). Long term sickness absence: An epidemiological study with medical and educational implications. Lord Clement-Jones Publishers.
Maha, S. (2008). Aims and values of primary education: England and other countries. National Foundation for Educational Research.
Public Absence in Schools in England till Autumn. (2012). Public absence in schools in England till autumn. Department of Education.
UK Climate Change Risk Assessment: Government Report. (2012). UK climate change risk assessment (Government Report). The Stationery Office.
Agents’ Summary of Business Conditions. (2013). Banks of England association. Banks of England Association.
World Data on Education. (2012). World data on education. United Nations Educational, Scientific and Educational Organization, International Bureau of Education.
A Brief Description of the Irish Education System. (2004). A brief description of the Irish education system. Department of Education and Science, Communication Unit, Department of Education and Science.
National report, OECD project overcoming school failure, policies that work. (2911). National report, OECD project overcoming school failure, policies that work. Department of Education and Skills, Marlborough Street.
The national educational welfare board report. (2013). The national educational welfare board report. Retrived from:
David,  M. (2012). Analysis of school attendance data in primary and post-primary schools, 2009-2010. National Educational Welfare Board.
The citizens information board. (2015). Public service information: School attendance. Retrived from: http://www.citizensinformation.ie/en/education/primary_and_post_primary_education/attendance_and_discipline_in_schools/school_attendance.html.
Merike, D. (2008). Attendance and students’ school experience in Ireland. Rport of the NEWB Conference School Attendance and Participation: What Works and Why?National Educational Welfare Board.
Education welfare act. (2000). Education welfare act. The Stationery Office.
Bassey, U. (2011). National philosophies of education and impact on national development. Proceedings of the 1st International Technology, Education and Environment Conference: Human Resource Management Academic Research Society AND African Society for Scientific Research (ASSR).
Culture, science, sports and technology, basic act on education. (2006). Culture, science, sports and technology, basic act on education. Ministry of Education.
Culture, sports, science and technology, Japan’s education at a glance. (2004). Culture, sports, science and technology, Japan’s education at a glance. Ministry of Education.
Mariko, O. (2011). Critical perspectives on the current educational system in Japan and alternative education: Creating ethical and democratic society (Master of Art). Faculty of San Diego State University.
Darryl. T. Y. (2008). Current developments in school counseling in Japan. Asian Journal of Counselling, 15 (2), 149.
World data in education (2010). World data in education: Brazil. UNESCO.
Christina, S. (2013). The educational system in Brazil: IEM spotlight periodical. Association of International Educators.
Danielle, C, M, (2013). School absenteeism, work and health among Brazilian children: Full information versus limited information model. Brookings Institution Press.
Simon, S. (2004). The challenges of education in Brazil: Oxford studies in comparative education. Triangle Journals, 5.
Maika, B. L. (2017). Inequality in education in Brazil: The relation between dropout rates and juvenile crime in the city of São Paulo. Leiden, 39-40.
Sandoval, L. (2012). The effect of education on Brazil’s economic development. Global Majority E-Journal3(1), 4-19.
Paulo, R. (2005). Sector study for education in Brazil summary. JBIC Sector Study Series.
Ministerio do desenvolvimento sociale combete a fome. (2008). Bolsa familia program. Brazil: Ministerio do Desenvolvimento Sociale Combete a Fome.
Schwartzman, S. (2005). Education-oriented social programs in Brazil: The impact of Bolsa Escola. Instituto de Estudos do Trabalhoe Sociedade.
Sandoval, L. (2012). The effect of education on Brazil’s economic development. Global Majority E-Journal3(1), 4-19.
Glewwe, P., & Kassouf, A. L. (2008). The impact of the Bolsa Escola/Família conditional cash transfer program on enrollment, grade promotion and drop out rates in Brazil. Anais Do XXXVIII Encontro Nacional de Economia.
Souza, A. P. (2006). Fighting long-run poverty in Brazil: Are conditional cash transfer programs making a difference. SL: Lames/Lacea.
De Alencar, F. A. (2007). Basic education and public policies assessment in the Brazilian Northeastern Region. University of Wisconsin, Madison.
Second school improvement project (2014). Second school improvement project. The World Bank.
Second school improvement project (2006). Second school improvement project. The World Bank.
Cristovam, B. (2001). What is Bolsa Escola? Department of Labor Economics.
OECD: Education Policy Outlook. (2014). OECD: Education policy outlook. Brazil.
Joao, F., & De Oliveira, et al. (2005). Programa fundescola: Concepcoes, objetivos, components Eabrangência – A perspectiva de melhoria da gestão do sistema das escolas públicas. Educ. Soc., Campinas, 26(90), 131.
Report of education for all in Brazil. (2015). Report of education for all in Brazil. Brazil Ministry of Education.
Carlos, H. A. (2000). Bolsa-Escola: Effects and potential. A Paper presented at the XXIV General Population Conference International Union for the Scientific Study of Population, Salvador, Bahia, Brazil.
Diego, S., & et al. (2011). Bolsa família, poverty and inequality: Political and economic effects in the short and long run. Global Social Policy, 11(2-3), 303.
Venita, K, D. S. (2008). Early childhood care and education in India. National University of Educational Planning and Administration.
Rajakumar, P., & et al. (2008). Aims of education in India. National Council of Educational Research and Training.
Government of India. (2009). Study of students’ attendance in primary and upper primary schools. Research and Evaluation Studies Unit.
Suman, B.  (2011). Inside primary schools: A study of teaching and learning in India. UNESCO.
Sujatha, K. (2003). Education of India: A study of community school. International Institute for Educational Planning.