آراء طلبة مقرر طرق تدريس الحاسوب في کلية التربية الأساسية بدولة الکويت حول استخدام التعلُم النقال في التعليم الجامعي

نوع المستند : بحوث فی مجال أصول التربیة والتربیة الإسلامیة

المؤلفون

1 کلية التربية الأساسية- الکويت

2 کلية التربية الأساسية – الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على آراء طلبة مقرر طرق تدريس الحاسوب في کلية التربية الأساسية بدولة الکويت حول استخدام التعلٌم النقال في التعليم الجامعي, وتکونت عينة الدراسة من (200) طالباً وطالبة من الطلبة الذين يدرسون مقرر طرق تدريس الحاسوب بکلية التربية الأساسية, واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول أسباب ظهور التعلٌم النقال وفقاً لمتغير النوع والعمر والسنة الدراسية والمعدل, ووجود فروق بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول ايجابيات التعلُم النقال وفقاً لمتغير النوع والعمر والسنة الدراسية والمعدل, کما أظهرت النتائج وجود فروق بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول استخدامات التعلُم النقال وفقاً لمتغير النوع والعمر والسنة الدراسية والمعدل, ووجود فروق بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول معوقات التعلُم النقال وفقاً لمتغير النوع والسنة الدراسية, بينما لا توجد فروق وفقاً لمتغير العمر والمعدل.    
Abstract:
 The study aimed to identify the views of the students of computer teaching methods’ course at the Basic Education College in the State of Kuwait regarding the reasons that led to the emergence of mobile learning, as well as the advantages of mobile learning, its uses and its obstacles. The study sample consisted of (200) male and female students who are studying the course of computer teaching methods at the Basic Education College. The study adopted the descriptive analytical approach. The study results showed that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the medians of the sample regarding the factors that led to the emergence of mobile learning, as well as the advantages of mobile learning according to gender, age, school year and GPA variables. The results showed differences at the level of (0.05) between the medians of the sample regarding the advantages of mobile learning, as well as the advantages of mobile learning according to gender, age, school year and GPA variables. The results also showed differences at the level of (0.05) between the medians of the sample regarding the advantages of mobile learning according to gender, age, school year and GPA variables. Moreover, the results showed differences at the level of (0.05) between the medians of the sample regarding the uses of mobile learning according to gender, age, school year and GPA variables. It also showed differences at the level of (0.05) between the medians of the sample regarding the obstaclesfacing mobile learning according to gender, age, school year and GPA variables, while it showed no differences according to age and GPA variables.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أولاً: المراجع العربیة: 

    1. إبراهیم، جمعة حسن (2010). أثر التعلیم الإلکترونی على تحصیل طلبة دبلوم التأهیل التربوی فی مقرر طرائق تدریس علم الأحیاء- دراسة تجریبیة على طلبة الجامعة الافتراضیة السوریة, مجلة جامعة دمشق, 26 (1), 175- 233.
    2. أبو شاویش، عبد الله عطیة عبد الکریم (2014). تصور مقترح لتوظیف التعلم النقال فی الجامعات الفلسطینیة, رسالة ماجستیر غیر منشورة, کلیة التربیة, الجامعة الإسلامیة, غزة, فلسطین.
    3. إسماعیل, عیاد فؤاد؛ عبد الرحمن, صالحة یاسر (2015). الکفاءة الذاتیة فی الحاسوب وعلاقتها بالاتجاه نحو التعلیم الإلکترونی لدى أعضاء هیئة التدریس بجامعة الأقصى, المجلة العربیة لضمان جودة التعلیم الجامعی, 8 (19), 65-94.
    4. بنیدومی, حسنعلیأحمد (2008). أساسیاتالتعلُمالالکترونی, عمان: داروائل للنشر والتوزیع.
    5. البیطار, حمدی محمود (2001). أثر استخدام الوسائط الفائقة فی تدریس مقرر المساحة على تحصیل طلاب الصف الثالث الثانوی الصناعی, رسالة ماجستیر غیر منشورة, کلیة التربیة, جامعة أسیوط.
    6. الجریسی, آلاء؛ الرحیلی؛ تغرید؛ العمری, عائشة(2015). أثرتطبیقاتالهاتفالنقالفیمواقعالتواصلالاجتماعیعلىتعلم وتعلیمالقرآنالکریملطالباتجامعةطیبةواتجاههننحوها, المجلةالأردنیةفیالعلومالتربویة, 11 (1), 1-15.
    7. الحایس، محمد علی (2017). أثر استخدام التعلم النقال فی تنمیة مهارات اللغة الإنجلیزیة لدى طلاب المعهد العالی للدراسات النوعیة, تکنولوجیا التربیة :دراسات وبحوث, مصر, (30), 191-254.
    8. الحسناوی, موفقعبدالعزیزوصالح, منىهادی (2013). أثراستخدامتقنیةالبلوتوثفیالهاتفالنقالفیتحصیلالطلبة واستبقائهمللمعلومات, مجلةکلیةالتربیةللبنات, 24 (4), 959-969.
    9. الحلفاوی, ولیدسالممحمد (2011). التعلیمالإلکترونیتطبیقاتمستحدثه, القاهرة, دارالفکرالعربی.
    10. الدهشان,جمال؛ مجدی,یونس (2010). التعلیمبالمحمول Mobil Learning صیغةجدیدةللتعلیمعنبعد,المؤتمرالدولیالأولللجمعیةالعمانیةلتکنولوجیا التعلیم, سلطنةعمان, خلال الفترة 6-8 دیسمبر.
    11. زمام, نورالدین؛ سلیمانی, صباح (2013). تطورمفهومالتکنولوجیاواستخداماتهفیالعملیةالتعلیمیة, مجلة العلوم الإنسانیة والاجتماعیة, (11), 163-174.
    12. سالم, أحمدمحمد (2010). وسائلوتکنولوجیاالتعلُم, ط3, الریاض: مکتبة الرشد.
    13. سالم،أحمدمحمد (2006). التعلُمالجوالرؤیةجدیدةللتعلمباستخدامالتقنیاتاللاسلکیة،المؤتمرالعلمی الثامنعشرللجمعیةالمصریةللمناهج وطرقالتدریس, القاهرة, خلال الفترة 25-26 یولیو.
    14. الشناق، قسیم محمد وبنی دومی، حسن علی أحمد (2010). اتجاهات المعلمین والطلبة نحو استخدام التعلُم الإلکترونی فی المدارس الثانویة الأردنیة، مجلة جامعة دمشق, 26 (1+2), 235-271.
    15. عبد المنعم، رانیا عبد الله (2017). فاعلیة توظیف التعلم التجوال عبر الهواتف الذکیة فی تنمیة مهارات التعلم الذاتی ومهارة التواصل الإلکترونی لدى طلاب کلیة التربیة فی جامعة الأقصى بفلسطین, مجلة الزرقاء للبحوث والدراسات الإنسانیة, الأردن, 17 (1), 97-111.
    16. عبود, حارث؛ العانی, مزهرشعبان (2009). تکنولوجیاالتعلیمالمستقبلی, عمان: داروائل للنشروالتوزیع.
    17. عز الدین, وهدان (2014), التعلیم الإلکترونی لیس تعلیمًا افتراضیاً, متاح على الرابط التالی: http://ar.islamway.net/article/41927
    18. العشیری, هشام أحمد (2011). تکنولوجیا الوسائط المتعددة التعلیمیة فی القرن الحادی والعشرین, العین: دار الکتاب الجامعی.
    19. علی, أکرم فتحی مصطفى (2017). أثر اختلاف مساعد التعلم الشخصی فی مجتمعات الممارسة النقالة على الاستغراق فی التعلم وتنمیة بعض المهارات الحیاتیة لدى الطلاب المکفوفین والکفاءة الذاتیة المدرکة لدیهم, رسالة الخلیج العربی, (143), 69-90.
    20. متولی, نبیل عبد الخالق (2004). تجدید منظومة التعلیم الثانوی فی ضوء مفهوم التعلیم الإلکترونی, مجلة کلیة التربیة, جامعة الزقازیق, مصر, (46), 115- 160. 
    21. مهدی، حسن ربحی (2016). فاعلیة التعلم النقال بخدمة SMS فی إکساب طلبة کلیة التربیة بجامعة الأقصى لمفاهیم تکنولوجیا التعلیم والاحتفاظ بها, مجلة جامعة النجاح للأبحاث : العلوم الإنسانیة, الأردن, 30 (5), 958-982.

    ثانیاً: المراجع الأجنبیة:    

    22. Attewell, J. (2005). Mobile Technologies and Learning, London,  Learning and Skills Development Agency

    23. Baoglu, E.B., Akdemir, O. (2010). A comparison of undergraduate students’ English vocabulary learning: Using mobile phones and flash cards, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(3), 1–7.  

    24. Behera, S.K. (2013). E and M learning comparative study, sidho-kanho-Birsha, International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4 (3),              1309-1349.

    25. Chen, G.D., Chang, C.K., Wang, C.Y. (2008). Ubiquitous Learning Website: Scaffold Learners by Mobile Devices with Information-Aware Techniques, Computers & Education, 50, 77–90.

    26. Chen, H.-R., Huang, H.-L. (2010). User acceptance of Mobile Knowledge Management Learning System: Design and Analysis, Educational Technology& Society, 13 (3), 70–77.

    27. Corlett, D., Sharples, M., Chan, T., Bull, S. (2005) Evaluation of a mobile learning organizer for University students, Journal of computer assisted learning, 21 (3), 162-170.

    28. Elhassnawi, M. A. & Saleh, M. H. (2013). The Impact of Using the Bluetooth Technology of the Mobile Phone on Students’ Achievement and their Retention of Information, Journal of Faculty of Education for Girls, (4) 24, 959- 969.

    29. Hamdan, Zaina Abdel Hamid (2008). Computer information systems, Master theses, Middle East University, Amman, Jordan.

    30. Jaggars, S.S., Bailey, T. (2010). Effectiveness of Fully Online Courses for College Students: Response to a Department of Education Meta-Analysis, Community College Research Center, Columbia University.  

    31. Jeng, Y., Wu, T., Huang, Y., Tan, Q., Yang, S. (2010). The Add-on Impact of Mobile Applications in Learning Strategies: A Review Study, Educational Technology & Society, 13 (3), 3-11.

    32. Jonas-Dwyer, D., Clark, C., Celenza, T., Siddiqui, Z. (2012). Evaluating Apps for Learning and Teaching, International Journal of Emerging Technologies in Learning, 7 (4), 54-57.

    33. Kajumbulla, R. (2006). The effectiveness of mobile Short Messaging Service (SMS) technologies, Retrieved from: http://pcf4.dec.uwi.edu/viewpaper.  

    34. Keegan, D. (2005). The future of Learning: From eLearning to M- Learning, available at: http://learning.ericsson.net.

    35. Keegan, D. (2005). The future of Learning: From eLearning to m- Learning, available on line at http://learning.ericsson.net.

    36. Koole, M., McQuilkin, J., & Ally, M. (2010). Mobile Learning in Distance Education: Utility or Futility, Journal of Distance Education, 24 (2), 59 – 82.

    37. Lan, Y., & Tsai, P. (2011). Using Mobile-Memo to Support Knowledge Acquisition and Posting- Question in a Mobile Learning Environment, Journal of US-China Education Review, 5 (1), 632- 638.

     

    38. Mahdi, H. (2014). The Effectiveness of Mobile Learning SMS Service on Enhancing Mobile Learning Acceptance among the College of Education Students at Al-Aqsa University, 2 (1), 45-69.

    39. Narayanansamy, M. & Ismail, I. (2012). Sms-Based Learning Approach to Assisting Full Time Students' In Learning, International Journal of Management, IT and Engineering, 2(9), 442-451.

    40. Norouzi, M. & Samet, A. & Sharifuddin, R. & Hjh, D. & binti, T. & Hamid, A. (2012). Investigate the effect of mobile learning over the critical thinking in higher education, Advances in Natural and Applied Sciences, 6(6), 909-915.

    41. Rahamat, R. & Shah, P. & Din, R. & Abd Aziz, R. (2011). Students' readiness and perceptions towards using mobile technology for learning the English language literature component, The English Teacher, (XL).

    42. Sampson, D., Panagiotis, Z. (2013). Context-Aware Adaptive and Personalized Mobile Learning, Paper presented at Third International Conference of e- Learning and Distance, Riyadh, KSA.  

    43. Seifert, T. (2015). Teaching based augmented reality and smart phones to promote learning motivation among middle school students, 19th Annual Technology, Colleges and Community Online Conference, Retrieved from http://etec.hawaii.edu.

    44. Urano, Y. (2007). Mobile phone based learning paradigms, Waseda University, Japan.

    45. Vogel, D., Kennedy, D., Kuan, K., Kwok, R., Lai, J. (2007). Do Mobile Device Applications Affect Learning?, Paper presented at the 40th Hawaii International Conference on Systems Sciences, Hawaii, USA.

    46. Wasilewska, A., Wong, J. (2009). Template Mobile Applications for Social and Educational Development, Paper presented at the International Multiconference on Computer Science and Information Technology, Mragowo, Poland.

    47. Yang, J., Lin, Y. (2010). Development and Evaluation of an Interactive Mobile Learning Environment with Shared Display Groupware, Educational Technology & Society, 13 (1), 195– 207.