فعالية برنامج قائم على مهارات التمکين النفسي في تحسين الکمالية التکيفية والتوجه نحو الحياة لدى طالبات الجامعة

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

مدرس الصحة النفسية -شعبة التربية -کلية الدراسات الإنسانية بالقاهرة – جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فعالية برنامج قائم على مهارات التمکين النفسي في تحسين الکمالية التکيفية والتوجه نحو الحياة لدى طالبات الجامعة، وتکونت عينة البحث من (31) طالبة من طالبات قسم الأحياء بکلية العلوم والدراسات الإنسانية جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز بالسعودية، وأعدت الباحثة مقياس الکمالية التکيفية، ومقياس التوجه نحو الحياة، وبناء برنامج قائم على مهارات التمکين النفسي،وتم استخدام المنهج شبه التجريبي، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد العينة بين القياس القبلي والقياس البعدي على مقياس الکمالية التکيفية لصالح القياس البعدي، کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد العينة بين القياس القبلي والقياس البعدي على مقياس التوجه نحو الحياة لصالح القياس البعدي، بينما لم توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات درجات أفراد العينة بين القياسين البعدي والتتبعي على مقياس الکمالية التکيفية ومقياس التوجه نحو الحياة، مما يدل على فعالية برنامج التمکين النفسي المُعد في زيادة الکمالية التکيفية والتوجه نحو الحياة لدى طالبات الجامعة.
Abstract:
The current research aimed at identifying The effectiveness of program based on psychological empowerment skills to improve adaptive perfectionism and life orientation among university students. The research sampled (31) female students from the Department of Biology at the Faculty of Science and Human Studies, Prince Sattam bin Abdul Aziz University, Saudi Arabia.The researcher prepared the adaptive perfectionist scale, the life-orientation scale, and constructed program based on psychological empowerment skills. A quasi-experimental approach was used.
Rresults of the study indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the sample in the pre-measurement and the post measurement on the scale of adaptive perfection in favor of the post-measurement. The results also showed statistically significant differences between the mean scores of the sample in the pre-measurement and post-measurement on the life-orientation scale in favor of the post-measurement. However, no statistically significant differences were detected between the mean scores of the sample in the post measurement/ follow-up measurement on the adaptive perfectionist scale and the life-orientation scale, indicating the effectiveness of the psychological empowerment based program designed to increase the adaptive perfectionism and life orientation among university students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية