مدى أهمية وامتلاک معلمي الإعاقة العقلية للکفايات التکنولوجية المساندة من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلفون

کلية التربية - قسم التربية الخاصة – جامعة أم القرى

المستخلص

هدف البحث  تحديد أهمية وامتلاک معلمي التربية الخاصة للکفايات التکنولوجية المساندة بمدينة مکة المکرمة وجدة في المملکة العربية السعودية، وتحديد العلاقة بين تقدير المعلمين لأهمية تلک الکفايات ومدى امتلاکهم لها. وفق متغيرات الدراسة، النوع، والخبرة، والمؤهل العلمي، والتدريب. وطبقت استبانة تضمنت (21) کفاية. على عينة بلغت (190) معلما ومعلمة للإعاقة العقلية. وقد أشارت نتائج البحث إلى أهمية جميع الکفايات التکنولوجية بدرجة مرتفعة، کما أن درجة تأثير متغيرات الدراسة أهمية الکفايات کانت دالة لصالح الإناث، والتدريب، وغير دالة إحصائيا لأثر عدد سنوات الخبرة والمؤهل العلمي، أما فيما يتعلق بدرجة الامتلاک فقد بينت النتائج درجة امتلاک متوسطة على الکفايات ککل. کما أن درجة تأثير متغيرات الدراسة على امتلاک الکفايات کانت غير دالة إحصائيا لأثر النوع، وعدد سنوات الخبرة، والمؤهل العلمي، ودالة إحصائيا لأثر التدريب.
The study aimed at determining the importance and possession of special education teachers to technological competencies associated with assistive technology. Also it aimed at determining the relationship between teachers estimation of and possession the competencies. Variables of the study included, gender, years of experience, level of education and training. A survey was designed which included 21 competence. The sample of the study consisted of 190 teachers (male and female) who were teaching students with mental retardation. The results indicated that all competencies were highly important and the effect of the studies variables upon the importance was statistically significant in favor of females and training, but no significant differences were found related to years of experience and level of education. As for the degree of possession, the results showed a moderate possession degree, and the effect of the studies variables upon the passion was not statistically significant with regards to gender, years of experience and level of education, but was significant with regards to training.
Key words: Assistive technology, Teachers of mental retardation students, The importance of assistive technology competencies, Possession of assistive technology competencies

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


  1. أبو هواش، راضی. (2008). التکنولوجیا المساندة المستخدمة مع الطلبة ذوی الحاجات الخاصة ومعوقات استخدامها فی الأردن. رسالة دکتوراه غیر منشورة، الجامعة الأردنیة، عمان.
  2. الجوفی، تهانی. (2008). الکفایات التکنولوجیة التعلیمیة اللازمة لمعلمی التربیة الخاصة فی المملکة الأردنیة الهاشمیة – عمان – ومدى ممارستهم لها. رسالة ماجستیر غیر منشورة، الجامعة الأردنیة. عمان.
  3. حمدی، مؤید ؛یونس، نجاتی(2014م). مدى امتلاک طلبة قسم التربیة الخاصة بجامعة الملک عبدالعزیز للکفایات التکنولوجیة من وجهة نظرهم. بحث منشور. جامعة الزقازیق. مصر، الزقازیق.
  4. الخطیب، جمال. (2005). استخدامات التکنولوجیا فی التربیة الخاصة. الطبعة الأولى، عمان: دار وائل للنشر والتوزیع.
  5. سالم،  أحمد (٢٠٠٤)، تکنولوجیا التعلم والتعلیم الإلکترونی. الریاض: مکتبة الرشد
  6. السنیدی،  سعید (٢٠٠٠)، الکفایات التقنیة التعلیمیة لدى أعضاء هیئة التدریس لکلیـة التربیـة بجامعة السلطان قابوس ومدى ممارستهم لها. رسالة ماجستیر غیر منـشورة، الجامعـة الأردنیة، عمان، الأردن.
  7. وزارة التربیة والتعلیم(1433ه).الإدارة العامة للتربیة الخاصة، دلیل معلم ومعلمة صعوبات التعلم. الریاض.
    1. Bigelow, L. D. (2008). Assistive technology for students with learning disabilities in writing: Believes, Knowledge, and Use. Thesis, Department of Education Psychology, Faculty of Miami University.
    2. Bryant. D. p.,& Bryant, B.R. (2003), Introduction to assistive technology devices and services. Assistive Technology for People with Disabilities. Boston: Ellyn and Bacon.
    3. Currie, S. Paula, Carr, C. Sonya & Torrey, C. Carol. (2006). Technology training issues: Emerging and expanding roles of speech- language pathologists. National Student Speech Language Hearing Association Journal, Vol.23. 19-27.
    4. Douglass, G. Carol. (2004), The use of assistive technology in early childhood inclusive sting in central Arkansas schools in Dissertation, the University of Memphis, USA.
    5. Gustafson, S.G.(2006). The assistive technology skills, Knowledge, and professional Development needs of special education in southwestern Virginia. Dissertation, Faculty of the Virginia Polytechnic. StateUniversity.
    6. Lartz,N.M.,Stoner, B.J., & Stout, J. (2008). Perspective of assistive technology from deaf students at a hearing university. Assistive Technology Outcomes and Benefits, 5 (1) Retrieved from ERIC database (EJ884369).
    7. .Virga. (2007). Urban special education perceptions of assistive technology and its successful integration in the classroom: Linking attainment, importance, and integration. Dissertation Abstracts International Section A:Humanities and Social Sciences, 68 (4-A), 1412.

Wheeler, M, L. (2008). National survey of the use of assistive technology by adults with mental retardation. Journal of Mental Retardation 36. 44-51 /urnal, Vol.23. -19- 27,Retrieved from httpL pathologists. allyn and eves,