فعالية الأنشطة الحرکية في الحد من إيذاء الذات لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية القابلين للتعلم المصريين والسعوديين

نوع المستند : بحوث فی مجال علم النفس والصحة النفسیة

المؤلف

أستاذ الصحة النفسية المساعد کلية التربية فرع الدقهلية جامعة الأزهر

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية الأنشطة الحرکية في الحد من سلوک إيذاء الذات لدى عينة مکونة من (20) طفلاً من ذوى الإعاقة العقلية القابلين للتعلم المصريين والسعوديين من جمعية نور الحياة للإعاقة العقلية بمدينة الزقازيق بمحافظة الشرقية بمصر، وبالمدرسة السعودية بالباحة لبرامج التربية الخاصة، وکذلک من الملتحقين ببرامج التربية العقلية بمنطقة الباحة بالمملکة العربية السعودية، والذين تراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (9-13) عاماً، بمتوسط قدره (8، 10) عاماً، وانحراف معيارى قدره (78، 0)، وتراوحت نسب ذکائهم على مقياس ستانفورد بينيه ما بين (55-69)، بمتوسط (5، 61)، وانحراف معياري (4، 71)، وتم تقسيم عينة الدراسة إلى أربع مجموعات: مجموعتان تجريبيتان ومثليهما ضابطتان، وبلغ عدد أفراد کل مجموعة (5) أطفال، وتم تطبيق مقياس ستانفورد بينيه ترجمة وتعريب صفوت فرج، ومقياس إيذاء الذات، وبرنامج الأنشطة الحرکية إعداد الباحث والذي تکون من (21) جلسة، وقد أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات سلوک إيذاء الذات للمجموعة التجريبية الأولى(المصرية) وللمجموعة التجريبية الثانية(السعودية) وللمجموعة الضابطة الأولى (المصرية) وللمجموعة الضابطة الثانية( السعودية) في القياس البعدى لصالح المجموعة التجريبية الأولى (المصرية) والمجموعة التجريبية الثانية (السعودية) (في الاتجاه الأفضل)، کما وجدت فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات سلوک إيذاء الذات للمجموعة التجريبية الأولى (المصرية) وللمجموعة التجريبية الثانية (السعودية) في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي(في الاتجاه الأفضل)، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات سلوک إيذاء الذات للمجموعة التجريبية الأولى(المصرية) وللمجموعة التجريبية الثانية (السعودية) في القياسين البعدي والمتابعة والتتبعى، کما توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات سلوک إيذاء الذات للمجموعة التجريبية الأولى (المصرية) وللمجموعة التجريبية الثانية (السعودية) في القياسات المتکررة لصالح القياسات التنازلية (في الاتجاه الأفضل)، وأوصت الدراسة بضرورة ممارسة الأطفال ذوى الإعاقة العقلية من فئة القابلين للتعلم للأنشطة الحرکية کجزء من العملية التعليمية المقدمة لتلک الفئة
This study aimed at investigating the effectiveness of motor activities in reducing the behaviour of self- injury amang a sample of (20) Egyptians and Saudis educable intellectual disability Children of Nour Al-Hayat association intellectual disability Children in Zagazig in Al-Sharqia Governorate, Egypt، and Baha school for special education programs in Saudi Arabia, as well as intellectual enrolled in education programs of Baha، Saudi Arabia. The age of study subjects ranged from (9)to(13) years with an average of (10,8) years and a standard deviation of(0,78).The percentage of intelligence ranged from (55) to (69) with an average of (61,5) according to Stanford Binet scale and a standard deviation of (4,71).The study subjects were divided into four groups: two experimentals and two controls.The study instruments comprised the Stanford Binet scale، translated by Safwat Farag، the self- injury scale and the motor activities program, both prepared by the researcher.Results of the study revealed that there are statistically significant difference between the pre- and post mean score ranks of self- injury behavior of the first experimental group (Egyption subjects) and the second experimental one (Saudi subjects) on one hand and the first control group (Egyptian subjects) and the second control one (Saudi subjects) on the other hand in favour of the post measurement of both the experimental groups signalling a better direction.The study also indicated that there are no statistically significant differences in the self-injury behavior of the first experimental group (Egyptians) and the scond experimental group (Egyptians) and the scond experimental group one (Saudis )in the pre-, post-, and follow-up measurments ,Besides، the study results revealed that there are statistically significant difference in the mean score ranks of self-injury behavior of the first experimental group (Egyptians) and the second experimental one (Saudis) in the descending measurement verferring to a better direction.Hence، the study recommends the nessity of giving the intelleculty disability educable children، the opportunity to practise motor activities as a part of the instructional program given to such a class of children.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


 
المراجع
إبراهیم، علاعبدالباقى 2002)) الإعاقةالعقلیة، التعرفعلیهاوعلاجهاباستخدامبرامجالتدریبللأطفالالمعاقینعقلیاً.القاهرة: عالمالکتب.
أحمد، حسنحمدی (2007). فعالیةالأنشطةالفنیةفیخفضسلوکإیذاءالذاتلدىالأطفالذویالإعاقةالفکریةالقابلینللتعلم، مرکزخدمةالاستشاراتالبحثیة، جامعةالمنوفیة.
الخولى، أمین؛ وراتب، أسامة (2007). نظریاتوبرامجالتربیةالحرکیةللأطفال.عمان: دارالفکرالعربی.
العزة، سعیدحسنی؛ عبدالهادی، جودت (2001). تعدیلالسلوکالإنسانی. عمان: الدارالعلمیةالدولیةودارالثقافةللنشروالتوزیع.
الفتلاوی، سهیلةمحسنکاظم(2006). المنهاجالتعلیمیوالتدریسالفعال. عمان: دارالشروقللنشروالتوزیع
حسن، أکرامالسیدالسید (2008). تأثیربرنامجأنشطةحرکیةعلىتنمیةبعضالمهاراتالاجتماعیةوأثرهاعلىالسلوکالانسحابىللأطفالذوىالاحتیاجاتالخاصة (عقلیا )، رسالةدکتوراه، کلیةالتربیةالریاضیةللبنات، جامعةالزقازیق.
خطاب، محمدأحمدمحمود(2013). مقیاسستانفورد- بینیةللذکاءالصورةالخامسةدراسةتقویمیةنقدیةمقارنةللنسختینالعربیتین. مجلةالإرشادالنفسی، (35)، 327-358.
روید، جال (2011). مقاییسستانفورد- بینیهللذکاء: دلیلالفاحص (الصورةالخامسة) (تعریبصفوتفرج). القاهرة: مکتبةالأنجلوالمصریة (الکتابالأصلیمنشور 2003).
سکستون، آن(2004).إیذاءالذاتالتشخیصالأسبابالعلاج. ترجمةعبد المعطی، حسنمصطفى.القاهرة: دارالسحابللنشروالتوزیع.
سلام، إیمانصلاحمحمدالسید (2011). دراسةمقارنةبینمدىکفاءةالإصدارینالرابعوالخامسلمقیاسستانفوردبینیهفیتحدیدفئاتالتخلفالعقلی، رسالةماجستیر، کلیةالآداب، جامعةالزقازیق، مصر.
شرف، عبدالحمید (2005). التربیةالریاضیةوالحرکیةللأطفالالأسویاءومتحدىالإعاقةبینالنظریةوالتطبیق.القاهرة: مرکزالکتابللنشر.
شقیر, زینبمحمود(2006"ب"). مقیاستشخیصسلوکإیذاءالذاتللمراهقینوالراشدینالعادیینوغیرالعادیین. القاهرة: مکتبةالنهضةالمصریة
شیفر، شارلز؛ میلمان، هوارد(2001). مشکلاتالأطفالوالمراهقینوأسالیبالمساعدةفیها.ترجمة (داود، نسیمة؛ حمدی، نزیه)، ط(2).عمان: الجامعةالأردنیة.
صابر، فاطمةعوض (2006). التربیةالحرکیةوتطبیقاتها. الإسکندریة: دارالوفاءللنشر.
عبدالرحمن، کمال (2012). قدرةمقیاسستانفوردبینیهللذکاءالإصدارالخامسعلىالتمییزبینالعادیینوذویصعوباتالتعلیموذویالإعاقةالعقلیة. مجلةکلیةالتربیةجامعةعینشمس، 3(36)، 204-239.
عبدالتواب، عبدالتوابمحمود (2006). فعالیةبرنامجترویحیعلىترشیدالسلوکیاتالصحیةللأطفالالمعاقینعقلیا، رسالةدکتوراه، کلیةالتربیةالریاضیة، جامعةطنطا.
عثمان، عفافعثمان (2008). الاتجاهاتالحدیثةفىالتربیةالحرکیة. الإسکندریة: دارالوفاءللنشر.
فرج، صفوتإرنست (2011)"أ" (. ستانفورد - بینیة )مقاییسالذکاء (الصورةالخامسة، دلیلالفاحص. القاهرة: مکتبةالانجلوالمصریة.
فرج، صفوتإرنست (2013). دلیلمقیاسستانفورد- بینیهللذکاء: الصورةالخامسة. القاهرة: مکتبةالأنجلوالمصریة.
فرج، کمالعبدالرحمن (2005). قدرةمقیاسستانفوردبینیهللذکاءالصورةالرابعةعلىالتنبؤبالإبداعلدىالأطفالالعادیینوالمعوقینذهنیاً، رسالةدکتوراه، کلیةالآداب، جامعةالمنیا.
مسافر، علیعبد الله(2003). دراسةمقارنةلفعالیةفنیتیالاقتصادالرمزیوالتعلیمالملطففیخفضمستوىإیذاءالذاتلدىعینةمنالأطفالالمتخلفینعقلیاً. رسالةدکتوراه، کلیةالتربیة، جامعةالزقازیق، مصر.
مسافر، علیعبد الله(2007). قراءاتفیالتربیةالخاصةالتخلفالعقلیإیذاءالذات-الاقتصادالرمزی. القاهرة: دارالسحابللنشروالتوزیع.
ملیکة، لویسکامل (1998). دلیلمقیاسستانفوردبینیهللذکاء.الصورةالرابعة. القاهرة: مطبعةفیکتورکیرلس.
هالاهان، دانیال؛ وکوفمان، جیمس (2008). سیکلوجیةالأطفالغیرالعادیینوتعلیمهم: مقدمةفیالتربیةالخاصة، ط (10)، (ترجمةعادلعبد اللهمحمد) عمان: دارالفکرللطباعةوالنشروالتوزیع (الکتابالأصلیمنشور 2007).
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical Manuel of mental disorders (DSM-5). Washington, DC: Author.
Barnard-Brak ,L.; Rojahn ,J.; Richman ,D.; Chesnut ,S. & Wei ,T.(2015).Stereotyped behaviors predicting self-injurious behavior in individuals with intellectual disabilities, Research in Developmental Disabilities, (36), 419-427 Jan.
Boddy ,L.; Downs ,S.;  Knowles Z. & Fairclough, S.(2015). Physical Activity and Play Behaviours in Children and Young People with Intellectual Disabilities: A Cross-Sectional Observational Study, School Psychology International, 36(2)، 154-171.
Buono ,S.; Scannella, F.; Palmigiano, M.; Elia, M.; Kerr, M.& Di Nuovo ,S. (2012).Self-injury in people with intellectual disability and epilepsy: A matched controlled study, Seizure, 21(3),160-164 April.
Consoli.A.; Cohen.J.; Bodeau ,N.; Guinchat. V.; WachteHYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Wachtel%20L%5BAuthor%5D&cauthor=true&cauthor_uid=22923049"lHYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Wachtel%20L%5BAuthor%5D&cauthor=true&cauthor_uid=22923049" ,L.& Cohen D.(2013). Electroconvulsive therapy in adolescents with intellectual disability and severe self-injurious behavior and aggression: a retrospective study. European Child & Adolescent Psychiatry, 22 (1), 55-62 Jan.
Davies, L. & Oliver,C. (2013). The Age Related Prevalence of Aggression and Self-Injury in Persons with an Intellectual Disability: A Review, Research in Developmental Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 34 (2), 764-775 Feb.
Devine, D. & Symons, F. (2013).Biological Vulnerability and Risk for Self-Injury in Intellectual and Developmental Disabilities, International Review of Research in Developmental Disabilities, 44, 37-67.
Gratz,k.(2001).Measurment of deliberate self- harm Inventory.Journal of Psychopathology and Assessment ,23(4), 253-263.
Harum ,K. (2006). Mental Retardation، Medicine specialist, Eastern Carolina school of Medicine، USA.
Kerth, D.; Progar ,P. & Morales ,S.(2009). The effects of non-contingent self-restraint on self-injury. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 22, 187–193.
McKerchar,T. ; Kahng,S.; Casioppo,E. & Wilson,D. (2001). Functional analysis of self-injury maintained by automatic reinforcement: Exposing masked social functions. Behavioral Interventions, 16, 59-63.
Oppewal,A.; Hilgenkamp,T.; Wijck ,V.; Schoufour,J.& Evenhuis,H.(2015).Physical fitness is predictive for a decline in the ability to perform instrumental activities of daily living in older adults with intellectual disabilities: Results of the HA-ID study,Research in Developmental Disabilities, 41–42,، 76-85.
Peebles,K. & Price,T.(2012). Self-injurious behaviour in intellectual disability syndromes: evidence for aberrant pain signaling as a contributing factor. Journal of Intellectual Disability Research (Jintellect Disabil Res), 56(5), 441-452.
Rana,F.; Gormez,A. & Varghese,S.(2013). Pharmacological interventions for self-injurious behaviour in adults with intellectual disabilities. Cochrane Database of Systematic Reviews (Cochrane Database Syst Rev ),(4),Wiley & Sons, Ltd.
Roy, A.; Roy ,M.; Deb، S.; Unwin,G.& Roy, A. (2015). Are opioid antagonists effective in reducing self-injury in adults with intellectual disability ? A systematic review. Journal of Intellectual Disability Research,59(1),55-67.
Ruddick,L. ;Davies, L.;Bacarese-Hamilton,M.& Oliver, C.(2015). Self-injurious, aggressive and destructive behaviour in children with severe intellectual disability: Prevalence, service need and service receipt in the UK, Research in Developmental Disabilities, 45–46, ,307-315.
Sansone، R.& Sansone، L.(2010). Measuring Self-Harm Behavior with the Self-Harm Inventory, Psychiatry (Edgmont), 7(4), 16–20 Apr.
Stanish, H. & Temple, V. (2012).Efficacy of a Peer-Guided Exercise Programme for Adolescents with Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 25 (4),319-328 Jul.
Tamin,T. ; Idris ,F.H. ; Mansyur ,M. & Soegondo. S. (2015).Model and effectiveness of endurance exercise to increase physical fitness in intellectual disability subjects with obesity: a randomized controlled trial. Acta Medica Indonesiana, 47 (2),35- 127.
Tureck, K.; Matson ,J.& Beighley ,J.(2014). An investigation of self-injurious behaviors in adults with severe intellectual disabilities, Research in Developmental Disabilities, 34(9), 2469-2474 Sep.