أثر طريقة التعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة التربية الوطنية والمدنية

نوع المستند : بحوث فی مجال المناهج وطرق التدریس

المؤلف

أستاذ مساعد - جامعة حائل - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر طريقة التعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة التربية الوطنية والمدنية من خلال الإجابة عن أسئلة الدراسة الآتية:
1- ما أثر طريقة التعلم التعاوني في تحصيل طلبة الصف الثامن الأساسي في مادة التربية الوطنية والمدنية؟
2- ما أثر الجنس (ذکور، وإناث) على التحصيل في مادة التربية الوطنية والمدنية؟
3- ما أثر التفاعل بين طريقة التدريس (التعاونية، التقليدية) والجنس (ذکور، إناث) في تحصيل الطلبة في مادة التربية الوطنية والمدنية؟
تکونت عينة الدراسة والتي اختيرت بالطريقة العشوائية من (72) طالبا وطالبة يمثلون مجتمع الدراسة، موزعين على شعبتين دراسيتين، منهم (34) طالبا و(38) طالبة، وأعدت الباحثة اختبارا تحصيليا في التربية الوطنية والمدنية شملت أسئلته الوحدة الدراسية التي نفذت التجربة، وبعد تحکيمه وإجراء التعديلات المناسبة والتأکد من صدقه وثباته بمعامل ارتباط بيرسون. وجرى تطبيقه على عينة الدراسة کاختبار قبلي ثم درست إحدى الشعب بطريقة التعلم التعاوني والأخرى بطريقة التعلم التقليدي، بعدها أعيد الاختبار نفسه على المجموعتين التجريبيتين التي درست بطريقة التعلم التعاوني والضابطة التي درست بطريقة التعلم التقليدي لقياس تحصيل المجموعتين في التربية الوطنية والمدنية. وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام التحليلات الإحصائية، واختبار(ت) وتحليل التباين الثنائي وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل تعزى لطريقة التعلم ولصالح الطريقة التعاونية.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل تعزى للجنس ولصالح الذکور.
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التحصيل تعزى للتفاعل بين الجنس وطريقة التعلم (التعاونية).
 
 
Abstract:
This study aimed at identifying the impact of cooperative learning strategy on the attainment of the eighth grade students in the subject of civil and national education by answering the following questions:

What is the impact of cooperative learning strategy on the attainment of the eighth grade students in the subject of civil and national education?
What is the impact of gender (males and females) on the attainment of the eighth grade students in the subject of civil and national education?
What is the impact of interaction between teaching strategy (cooperative , traditional) and the gender (males and females) on the attainment of the eighth grade students in the subject of civil and national education?

The study sample which was chosen in the random way consisted of (72) male and female students who were distributed into two sections (34) male and (38) female students. The researcher prepared an attainment test in civil and national education that included the questions of the unit for which the experiment was carried out. After arbitration and carrying out the necessary amendments as well as verifying its validity and reliability by Pearson coefficient correlation , it was applied to the study sample as a pre test. The researcher taught one of the sections by using the cooperative learning , while the other was taught by using the traditional learning strategy. After that, the same test was repeated to the experimental group and the control group in order to measure the attainment of the two groups in the subject of civil and national education. In order to answer the study questions, the statistical analysis and t-test as well as the two way ANOVA were used. The study results showed that: There are statistically significant differences in the attainment due to the teaching strategy in favor of the cooperative learning. There are statistically significant differences in the attainment due to gender in favor of the male students. There are statistically significant differences in the attainment due to the interaction between and the learning strategy (the cooperative).

الموضوعات الرئيسية


المراجع:
- القبیل، فایز. (1995). أثر استخدام طریقة التعلم التعاونی فی تحصیل طلبة الصف التاسع الأساسی فی مادة الجغرافیا مقارنة بالطریقة التقلیدیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة. الجامعة الأردنیة، الأردن.
- جردات، عزت. (1992). فلسفة التطویر التربوی فی الأردن واتجاهاته، رسالة المعلم، ع(2، 3)، م (33)، ص: 5- 61.
- شدیفات، یعقوب. (1992). أثر طریقة التعلم التعاونی فی تحصیل طلبة الصف العاشر فی مادة الجغرافیة، واتجاهاتهم نحوها. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الیرموک، إربد، الأردن.
- عبدالعزیز، فهمیه. (1997). فعالیة استراتیجیة التعلم التعاونی على التحصیل الدراسی فی الجغرافیا لدى تلامیذ الصف الأول الإعدادی، جامعة عین شمسن الجمعیة المصریة للمناهج وطرق التدریس، ع(42)، 59- 87.
- فتحیة، محمد. (1994). فاعلیة أسلوب التعلم التعاونی على التحصیل فی مادة الدراسات الاجتماعیة لدى تلامیذ الخامس الابتدائی. مجلة دراسات تربویة، م (10)، ع (69 - 71)، 171- 206.
- متولی، زمزم عبدالحکیم. (2000). أثر استخدام التعلم التعاونی فی التحصیل والاتجاه نحو مادة العلوم لدى تلامیذ الصف الخامس. رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة جنوب الوادی.
- ملاوی، أحمد؛ والسعد، أحمد. (1991). العلم الإبداعی. رسالة المعلم. ع (3)، م(31)، ص: 57- 58.
- وزارة التربیة والتعلیم. (2007). دلیل الأنشطة العلاجیة لأنماط التعلم. إدارة الاختبارات والامتحانات.
Allan, S, D. (1991). Ability- grouping research review; What do They say about grouping and gifted.? Educational leadership. 48(6), 60-65.
Hobbs, Earl. (1998). The effects on student achievement of -Two teacher instructional methods (cooperative learning, Lecture). Dissertation Abstract International, 58, (8).
Koster, allen Eugene. (1991). The effects of cooperative - Learning in the traditional class room on student achievement And attitude. D.A.1.51 (7), 2255- A.
Kramarsi, B,et al. (2001). Effeects of Multilevel Versus Unilevel- Metacogitive training on Mathematical Reasoning , The Journal Research , Vol.94 No. 5. 30-35.
Lampe, Judith & Gen Rooze, (1992), Enhancing Social Studies- Achievement among Hispanic Students Using Cooperative Lwarning Work Group. ERIC, No: ED 381442.
Matingly, Rebert Vansickle, Ronald (1991). Cooperative Learning And achievement in social studies, Jacsawll Social - Education, 16 (6),55-60.
Palmer, Jesse. (1998). The effecet of student team achievement- Division cooperative learning techniue on upper secondary social Studies student academic achievement and attitude towards Social studies class. Dissertatution Abstract International, 59 (2), (UMI NO.9823885).
Sherman, S. (2000). Science and Science Teaching ; Science- Is Something you can Do, New York; Houghton Mifflin, Co.
Vocke, D. (1992). American History and Cooperative Learning,- The Social Studies. 83, (5). 212