درجة ممارسة الإدارة المدرسية لاستراتيجيات المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظة الليث: دراسة ميدانية

نوع المستند : بحوث فی مجال الإدارة التعلیمیة والتخطیط التربوی والدراسات المقارنة

المؤلفون

أستاذ مساعد في الإدارة التربوية - کلية الليث الجامعية - جامعة أم القرى

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة ممارسة الإدارة المدرسية لاستراتيجيات المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظة الليث. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، حيث تم توزيع استبانة على عينة الدراسة البالغة (300) معلما ومعلمة. وتکونت الاستبانة بصورتها النهائية من (37) فقرة، توزعت على (7) مجالات وهي: (تشجيع التعلم التعاوني التشارکي، تمکين المعلمين/ المعلمات من رؤية جماعية مشترکة، توفير فرص التعلم المستمر، القيادة الإستراتيجية الداعمة للتعلم، تشجيع مبدأ الحوار والاستفسار، ربط المدرسة بالبيئة الخارجية، وإنشاء أنظمة لمشارکة التعلم والمعرفة). کما تضمنت سؤالاً مفتوح النهاية. وقد أظهرت النتائج أنّ الدرجة الکلية لدرجة ممارسة الإدارة المدرسية لاستراتيجيات المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظة الليث من منظور المعلمين والمعلمات حصلت على متوسط حسابي بلغ (2.93)، وبدرجة تقدير متوسطة. کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) تعزى لأثر الجنس في جميع المجالات. وجاءت الفروق لصالح الذکور. وأظهرت النتائج أيضًا وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين فئة الدراسات العليا من جهة وکل من فئتي الدبلوم والبکالوريوس من جهة أخرى، وجاءت الفروق لصالح کل من فئتي الدبلوم والبکالوريوس فيتشجيع التعلم التعاوني التشارکي، والقيادة الإستراتيجية الداعمة للتعلم، وربط المدرسة بالبيئة الخارجية، وفي الدرجة الکلية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين  کل من فئتي الدبلوم والدراسات العليا، وجاءت الفروق لصالح  فئة الدبلوم في توفير فرص التعلم المستمر، وتشجيع مبدأ الحوار والاستفسار، کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين فئة الخدمة من (5 إلى أقل من 10) من جهة، وکل من فئتي الخدمة (أقل من 5 سنوات)، ومن (10 فأکثر)، وجاءت الفروق لصالح کل من فئتي الخدمة (أقل من 5 سنوات)، ومن (10 فأکثر) في تشجيع مبدأ الحوار والاستفسار. وجود فروق ذات دلالة إحصائية (α = 0.05) بين فئتي الخدمة (أقل من 5 سنوات) ومن (5 إلى أقل من 10)، وجاءت الفروق لصالح فئة الخدمة (أقل من 5 سنوات) في ربط المدرسة بالبيئة الخارجية، وأخيرًا أظهرت النتائج أنّ أبرز سبل تفعيل استراتيجيات المنظمة المتعلمة في المدارس الثانوية بمحافظة الليث من منظور المعلمين والمعلمات هي: تنمية وعي وإدراک القيادات الإدارية بأهمية الحاجة لتبني مفهوم المنظمة المتعلمة في المدارس، لما له من أثر کبير في ذاته وکبير في آثاره، يجعل من المدرسة منظمة دائمة التعلم.
 وفي ضوء نتائج الدراسة؛ قدّمت الباحثتان عدداً من التوصيات من بينها: عقد دورات تدريبية وورش عمل لمديري المدارس وللمعلمين لتوضيح  استراتيجيات المنظمة المتعلمة وکيفية تفعيله في المدارس، وضرورة إعادة هيکلة المدارس وفقاً لاستراتيجيات المنظمة المتعلمة، وإتاحة الحرية أثناء العمل والاتجاه نحو تقليص البيروقراطية، وتوجيه الاهتمام نحو أهمية استدامة التعلم
This study aimed to identify how the school administration practices the strategies of the organization taught in the secondary schools in the province of Al Leith and the ways to activate them. To achieve the goals of the study, the two researchers used the descriptive survey - where a questionnaire was distributed to a sample study of (300) schoolteachers, both male and female. The finalized resolution was consisted of (37) paragraphs, distributed among (7) scopes: (First, to encourage cooperative and commutative education. Second, to enable teachers have a common collective vision, and to provide opportunities for permanent education. Besides, to provide strategic leadership that supports education, and to promote the dialogue and enquiry’s standard. Finally, to connect the school with the external environment and to set up systems to share learning and knowledge). It also included and open-ended question. From the perspective of male and female teachers, the results of the total degree in the administration school that practices the strategies of the organization taught in the secondary schools in the province of Al Leith, have got an average account that reached (2.93) with an average estimate. The results also showed a statistically significant differences (0.05 = α) due to the impact of gender in all areas. The differences were in favor of males. Furthermore, the results showed a statistically significant differences (0.05 = α) between Graduate studies on the one hand and the Diploma and Bachelor on the other hand. The differences were in favor of the Diploma and Bachelor in encouraging collaborative and commutative education, in addition to the strategic leadership that supports learning. As well, in the connection between the school and the external environment, and in the total score. There were also statistically significant differences (0.05 = α) between the Graduate studies and the Diploma, and the differences were in favor of the diploma in providing opportunities for continuous education, and in promoting the standard of dialogue and inquiry. As well, the results showed a statistically significant differences (0.5 = α) between the category of service from (5 to less than 10) on the one hand and each of the two categories of service) less than 5 years(, and from (10 and more(. The differences were in favor of each of the two categories of service) less than5 years(, and from (10 and more(in promoting the principle of dialogue and inquiry. Additionally, there were statistically significant differences (0.5 = α) between the two categories of service)less than 5 years(to)less than 10), and the differences were in favor of the category of service)less than 5 years(in connecting the school to the external environment. From the perspective of male and female teachers, the results showed finally that the most prominent ways of activating strategies of the educated organization in the secondary schools in the province of Al Lith are: the development of consciousness and recognition of the administrative leadership of the importance and the need to adopt the concept of the educative organization in schools, because of its significant impact in itself and of its great effects, and because it makes from school a permanent organization for education.
In the light of the study’s results, the two researchers presented a number of recommendations, including: training sessions and workshops for school administrators and teachers to illustrate the style of the educative organization and how to activate it in the schools. Also, the need to restructure schools, according to the strategies of the educative organization, and allow freedom during work and the trend toward reducing bureaucracy, and give attention to the importance of the sustainability of education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية